• 8.985.633 stemmen

How I Met Your Mother - Seizoen 9 (2013-2014)

Show titel: How I Met Your Mother

Ontwikkeld door: Carter Bays en Craig Thomas

Met: Josh Radnor, Jason Segel en Cobie Smulders

Datum van release: maandag 23 september 2013

Eerst uitgezonden op: CBS (Verenigde Staten)

• Disney+ Bekijk seizoen 9 via Disney+

Plot How I Met Your Mother

In 2030 vertelt Ted aan zijn kinderen hoe hij hun moeder heeft ontmoet. Het begon toen Ted's beste vriend, Marshall, vertelt dat hij zijn vriendin Lily tot huwelijk gaat vragen. Vanaf dat moment beseft Ted zich dat hij ook op zoek moet naar de ware liefde.

Afleveringen Seizoen 9 (2013-2014)

1. 1. The Locket

23 september 2013 (22 minuten)

Op weg naar Long Island voor hun bruiloftsweekend doen Robin en Barney een verrassende ontdekking over de familie.

2. 2. Coming Back

23 september 2013 (22 minuten)

Marshall ziet iets op internet dat de loop van zijn reis naar het oosten verandert, en Lily gaat de confrontatie aan met Ted over het loslaten van Robin.

3. 3. Last Time in New York

30 september 2013 (22 minuten)

Lily is gefrustreerd dat zij de enige is die weet heeft van Teds lijst van de dingen die hij in New York wil doen voordat hij naar Chicago verhuist.

4. 4. The Broken Code

7 oktober 2013 (22 minuten)

Terwijl Barney zijn woede verwerkt nadat hij heeft ontdekt dat Ted nog steeds gevoelens voor Robin heeft, probeert Marshall te helpen bij een oplossing.

5. 5. The Poker Game

14 oktober 2013 (22 minuten)

Als Barney gedwongen wordt partij te kiezen in een ruzie tussen Robin en zijn moeder, voorkomt Lily dat hij de relatie niet kapotmaakt.

6. 6. Knight Vision

21 oktober 2013 (22 minuten)

Als Ted 3 kandidaten heeft voor een date voor de bruiloft maakt hij een slechte keus. Marshall komt meer te weten over zijn reisgenoot.

7. 7. No Questions Asked

28 oktober 2013 (22 minuten)

Als Daphne een verontrustend sms-bericht naar Lily stuurt, schakelt Marshall de bende in om dit te verwijderen, waarbij vragen niet op prijs worden gesteld.

8. 8. The Lighthouse

4 november 2013 (22 minuten)

Als het conflict tussen Robin en Loretta escaleert, zit Barney er tussen in. Ted en Cassie proberen te genieten van een uitje naar de vuurtoren.

9. 9. Platonish

11 november 2013 (22 minuten)

De bende denkt na over de toekomst van de driehoeksverhouding tussen Ted, Robin en Barney. Ondertussen neemt Barney een aantal uitdagingen van Lily en Robin aan.

10. 10. Mom and Dad

18 november 2013 (22 minuten)

Als Barneys vader in het hotel arriveert, bedenkt Barney een plan dat Robin nerveus maakt. Ted krijgt de schuld van het verprutsen van een taak voor een bruiloft.

11. 11. Bedtime Stories

25 november 2013 (22 minuten)

Marshall vertelt zijn rusteloze zoon drie verhalen op rijm om hem in slaap te laten vallen.

12. 12. The Rehearsal Dinner

2 december 2013 (22 minuten)

Barney wil per se zijn diner aan de vooravond van de bruiloft in een lasergame-arena houden, tot ontzetting van Robin. Ondertussen komt Ted een belofte niet na.

13. 13. Bass Player Wanted

16 december 2013 (22 minuten)

De vrienden ontmoeten iemand op een bruiloft die voor problemen zorgt en Marshall arriveert eindelijk in de Farhampton Inn.

14. 14. Slapsgiving 3: Slappointment in Slapmarra

13 januari 2014 (22 minuten)

In een poging om een verwoestende laatste slag toe te dienen aan Barney legt Marshall uit hoe hij de 'klap van een miljoen exploderende zonnen' heeft geleerd.

15. 15. Unpause

20 januari 2014 (22 minuten)

Als Barney te veel drinkt, maken Ted en Robin gebruik van de situatie en horen hem uit over geheimen die hij al jarenlang bewaart.

16. 16. How Your Mother Met Me

27 januari 2014 (22 minuten)

De moeder vertelt hoe ze Ted heeft ontmoet en wat ze de afgelopen acht jaar heeft gedaan.

17. 17. Sunrise

3 februari 2014 (22 minuten)

Als Robin en Ted op zoek zijn naar een dronken Barney op de dag van de bruiloft, halen ze herinneringen op aan eerdere relaties.

18. 18. Rally

24 februari 2014 (22 minuten)

Wanneer Barney een enorme kater heeft op zijn trouwdag, probeert de bende de ongebruikelijke ingrediënten voor het tegenmiddel te zoeken.

19. 19. Vesuvius

3 maart 2014 (22 minuten)

Op de ochtend van de bruiloft krijgen Lily en Robin ruzie en weet Barney niet meer wel pak hij aan zal trekken.

20. 20. Daisy

10 maart 2014 (22 minuten)

Marshall schakelt Ted en Barney in om hem te helpen erachter te komen waar Lily heen is gegaan toen ze tijdens hun ruzie vertrok.

21. 21. Gary Blaumans

17 maart 2014 (22 minuten)

Als Gary Blauman op een bruiloft verschijnt, leidt dit tot grote woede onder de aanwezigen die allemaal wel eens met hem te maken hebben gehad.

22. 22. The End of the Aisle

24 maart 2014 (22 minuten)

Met nog maar een half uur te gaan hebben Barney en Robin een paniekaanval over hun bruiloft en Marshall en Lily herschrijven hun oude huwelijksgeloften.

23. 23. Last Forever (I)

31 maart 2014 (22 minuten)

Ted vertelt zijn kinderen dan toch eindelijk hoe hij hun moeder ontmoet heeft.

24. 24. Last Forever (II)

31 maart 2014 (22 minuten)

Terwijl Ted eindelijk aan zijn kinderen bekent maakt hoe hij hun moeder ontmoet heeft, komt ook een ingrijpende gebeurtenis in het leven van Barney aan de orde.

avatar van grovonion

grovonion

Ik vond het einde een van de meest geslaagde eindes van series tot nu, vooral van komische series, waar een goed einde vaak niet als nodig geacht wordt.

avatar van AHWA_mm

AHWA_mm

Nou, ik vond het einde het grootste kuteinde aller tijden. Negen seizoenen (waarvan drie seizoenen kijkgenot, en de rest met af en toe een hoogtepuntje) konden gelijk de prullenbak in. Daarom weiger ik die laatste aflevering ooit nog te kijken, hooguit met het alternatieve einde, wat volgens mij op de dvd staat, want de schrijvers hadden ook wel door dat ze een gigantische blunder hadden begaan door Cristin Milioti zo eruit te schrijven.

Dit negende en laatste seizoen van How i met your mother is vermoedelijk een van de meest controversiële afsluiters van een sitcom ooit, doordat er nogal hele opmerkelijke dingen in de laatste twee afleveringen gebeuren. Maar daar zo meer over. Het is ook het einde van een grappige, maar ook absoluut emotionele rollercoaster waarin we een groep van 5 vrienden volgen die behoorlijk wat dingen in het leven mee maken. Mooie, maar ook hele trieste dingen. Ik raakte ieder geval erg gehecht aan de personages en hun zoektocht naar levensgeluk. Niet voor niets dat ik de serie na jaren opnieuw ben gaan kijken. Het enige jammere is natuurlijk wel dat ik wist hoe alles ging eindigen.

Het bijzondere van dit slotseizoen is dat zo'n beetje alle afleveringen zich afspelen in 1 weekend; het bruiloftsweekend van Robin en Barney, die in seizoen 8 elkaar opnieuw vonden en samen wilden zijn. Ted heeft het er zwaar mee om zijn liefde Robin met een vriend van hem te zien, niet voor het eerst. Het is jammer dat ze eigenlijk bepaalde verhaallijnen wel een paar keer hebben herkauwd in deze serie. Ted zijn eeuwige zwak voor Robin, Barney die voor de tweede keer een relatie met Robin krijgt. Op een gegeven moment was ik er een beetje klaar mee. Maar elke keer als ik erom wil zuchten, dan weten de makers van de serie er toch weer een mooie draai aan te geven, vaak met een emotionele kant, waardoor ik het toch allemaal weer accepteer. Gelukkig raakt dit seizoen na een wat stroeve start lange tijd wel de juiste snaar bij mij. Er zitten behoorlijk wat grappige momenten in, maar het zijn vooral de emotionele momenten die echt sterk zijn. Vooral Ted die onder muziek van Eternal Flame Robin eindelijk los lijkt te laten op het strand vond ik erg mooi, maar ook Barney en Robin die in dat weekend nog meer naar elkaar toe groeien, ondanks twijfels, werkte goed. Wat niet werkte was dat gezanik tussen Marshall en Lily, waar ik al seizoenen lang klaar mee ben. Duidelijk te zien dat Jason Segal al een tijdje klaar met de serie was, ook al had hij ook hier nog een paar verrassend leuke momenten. Maar dat gezeur over Italie, over weer een baby, over het verleden met San Francisco. Pfff, boring. Duidelijk dat de schrijvers al een hele tijd niet meer wisten wat ze met die 2 als koppeltje aan moesten. Toch jammer. Marshall is als losstaand personage wel weer tof. Lily is gewoon regelmatig irritant en vermoeiend. Maar om het belangrijkste nog vooral te benoemen: Ted vindt eindelijk zijn ''mother'' en dat is absoluut heel leuk om te volgen, omdat Cristin Milioti een prachtige rol als Ted's aanstaande vrouw Tracy speelt. Ze is schattig, sympathiek en de serie had absoluut een prachtig einde gehad als zij en Ted nog lang en gelukkig hadden geleefd.

Maar dat einde he...waar fans pislink over waren, al kon een deel er ook best mee leven, omdat wel duidelijk was dat Ted 9 seizoenen als een blok voor Robin is gevallen. Destijds kon ik ook wel met het slot leven, ondanks minpunten, maar het viel me nu wat zwaarder. Het slaat natuurlijk nergens op om een heel seizoen over een huwelijk te praten dat in de slotaflevering tussen neus en lippen door even wordt verbroken, waarna de groep uit elkaar valt en ook nog eens blijkt dat Tracy niet heel lang met Ted mocht leven, omdat ze ernstig ziek werd en overleed. Dat proppen ze gewoon in 1 aflevering, echt vreselijk slecht gedaan. Al die afleveringen vol opvulling en dan zulke essentiële momenten afraffelen is echt dom. Geen rouwende Ted gezien, niet de impact van de gebroken groep op ieders leven. Eigenlijk onbegrijpelijk dat ze dit zo hebben gedaan. Online staat ook de video met het onofficiële einde, waar de makers niet voor kozen, met een gelukkige Ted en Tracy en geen scheiding van Barney en Robin en dat voelt gewoon veel beter aan.

Sowieso eindigde het wel vreemd, met vooral ieders minpunten die benadrukt werden. Robin werd een egoïstische carrièrevrouw die haar vrienden liet barsten, Barney werd als veertiger wel erg sneu met zijn jacht op jonge meiden en daarbij vond ik het snelle verhaaltje dat hij vader werd nergens op slaan en Ted die nog steeds met sneue pakken op feestjes de ware zocht, tsja. Het zijn allemaal mooie personages die een sympathieker lot hadden verdiend. En het absolute einde, met Ted die alsnog voor Robin gaat, na jaren weduwe te zijn geweest; op zich best mooi want ze horen bij elkaar, maar op deze wijze komt ''the mother'' er wel vreselijk karig vanaf. Het was dus altijd het verhaal van hoe Ted Robin wist te krijgen. Daar had ik tot ergens in begin seizoen 8 vrede mee gehad, maar met alles daarna voelt het gewoon onbevredigend.

Zo eindigt een toffe sitcom gewoon wat abrupt en raar. Vooral de eerste seizoenen waren zeer goed, daarna schommelde het niveau tussen afgezaagd en best goed te doen, met hier en daar nog een incidentele piek omhoog waar ik de serie echt leuk ben door gaan vinden. Ondanks alles, ondanks het einde is dit wel een prima seizoen, vooral ook door de vele geslaagde verwijzingen naar de eerdere seizoenen, maar ik kan me voorstellen dat velen 22 afleveringen zijn vergeten door die 2 laatste afsluiters.

Kleine 3,5*

avatar van centurion81

centurion81

• 2038 berichten

ThaDeez schreef:

Precies mijn mening, ben ook een beetje verbaasd over de lage score hier! Al miste ik de tafelgesprekken in MacLaren's wel wat dit seizoen!

avatar van Black Math

Black Math

Een seizoen dat draait om een bruiloft, maar waar soms toch naar het verleden teruggegrepen wordt, zoals in de Slapsgiving episode, die één van de sterkere episodes is met Marshalls training om een perfecte bitchslap te kunnen geven. Maar ook de nodige flauwigheid, zoals Barney die zijn ouders probeert te koppelen en de scène waarin Ted afscheid neemt van zijn gevoelens voor Robin, waarbij ze als een ballon wegvliegt is te idioot voor worden en verpest het hele idee, waardoor het seizoen eigenlijk op hetzelfde niveau blijft hangen als het vorige seizoen.

Maar het meest opmerkelijk is natuurlijk het einde, waar de serie de kijker toch een flinke slap geeft. Na acht voorgaande seizoenen wordt dit seizoen dan eindelijk de moeder geintroduceerd, en er wordt echt alles aan gedaan om haar zo passend mogelijk bij Ted te maken, wat resulteert in een erg leuk personage. En een seizoen dat grotendeels naar een bruiloft van Robin en Barney toewerkt. En dan in de laatste episode gaat dat huwelijk stuk, overlijdt de moeder, wat natuurlijk pijnlijk is, zo leuk als ze is, en gaat Ted alsnog achter Robin aan. Wow! Ik snap de kritiek dat het afgeraffeld wordt, maar ik vind het ergens ook wel een erg moedig einde. En ja de hele serie gaat toch vooral om Ted en Robin en niet om de moeder.En bovendien, dit is het leven, het loopt niet altijd zoals we het zouden willen zien, vriendschappen verwateren, relaties gaan stuk, mensen gaan dood. Het hoort bij het leven.

Uiteindelijk heb ik toch iets meer positieve gevoelens over het einde dan negatieve, waardoor ik toch op een halfje hoger uitkom dan bij het vorige seizoen. 2,5*.