Mijn Series +

How I Met Your Mother - Seizoen 1 (2005-2006)

Komedie / Romantiek

ontwikkeld door Carter Bays en Craig Thomas
met Josh Radnor, Jason Segel en Cobie Smulders

In 2030 vertelt Ted aan zijn kinderen hoe hij hun moeder heeft ontmoet. Het begon toen Ted's beste vriend, Marshall, vertelt dat hij zijn vriendin Lily tot huwelijk gaat vragen. Vanaf dat moment beseft Ted zich dat hij ook op zoek moet naar de ware liefde.

1. Pilot
  14. Zip, Zip, Zip
  15. Game Night
  16. Cupcake
  17. Life among the Gorillas
  18. Nothing Good Happens after 2 A.M.
  19. Mary the Paralegal
  20. Best Prom Ever
  21. Milk
  22. Come On
avatar van jordandejong
Begint wat matig en komt pas rond aflevering 6 echt los. Het niveau van dit seizoen verschilt nogal. Er zitten een aantal geweldige episodes in (waarvan ''The Limo'' mijn favoriet is), maar aan de andere kant zijn de afleveringen waar de nadruk te veel op de romantiek ligt niet om doorheen te komen. De sterren van dit seizoen zijn Marshall en natuurlijk Barney. Alexis Denisof heeft een briljante bijrol als zelfingenome nieuwslezer...

avatar van AOVV
Goed eerste seizoen, met Barney "Suit up!" Stinson als tofste personage. 22 afleveringen van 22 minuten, de schwung wordt er goed ingehouden. 'The Limo' is inderdaad een erg leuke aflevering (vooral met de Moby-lookalike). Voor het overige overvalt met wel een 'Friends'-gevoel, maar ik denk dat dat onvermijdelijk is bij dit soort series.

3,5 sterren

Toontje
Jacoba Smulders benadrukt nog maar eens dat vrouwen van Nederlandsche bloed tot de allermooiste in de wereld behoren.

Verdraaid schone deerne met een knaller van een lichaam dat zich in subtiele onthulling vaak uitstekend leent voor die veelbelovende uitwendige bodyscan.

Toontje zou er bijna spontane tinteldinges alover van krijgen ware het niet dat ik mij al sinds mijn allervroegste verstrijking van seizoenen in Nederland gestationeerd heb mogen bevinden en mijn ogen al wel het een en ander op dagelijkse basis aan verregaande visuele verrijking te verwerken hebben mogen krijgen.

Maar verder echter...

Zo nu dan haast pijnlijk weinig wervelende komedieshow waar niet zo heel veel heel dijkwijls zeg maar gerust verdraaid weinig niet al te vaak te lachen valt met een narige nadruk op vervelend geforceerde personages en situaties.

Nee de tijden van Seinfeld en Frasier liggen mijlen en mijlenver achter ons met deze eigenlijk zeer matige Friends ripoff.

Moet je vooral ook Bob Saget erbij gaan betrekken, toch de man die de onkomische humor wel zo'n beetje op de kaart heeft gezet.

Nee:

Doet een vrouw als Jacoba geen eer aan, dit.

avatar van The Oceanic Six
Een kleine 10 jaar terug ben ik deze serie gaan volgen, eerst met alles wat al uit was en daarna trouw elke week de nieuwe aflevering, jaar in, jaar uit. Tot de serie er in 2014 klaar mee was en het verhaal van de naïeve romanticus Ted verteld was. Ik had me altijd al voorgenomen om de serie eens opnieuw te bekijken, omdat ik me er erg goed mee heb vermaakt, ook al vielen de laatste seizoenen tegen. Toch bevatte de serie een hele goede chemie tussen de castleden, was de humor vaak scherp en origineel en werkte het drama-gedeelte van de serie goed bij me.

Seizoen 1 bekijken is weer even wennen; net als de cast moest ik er ook weer even in komen. We volgen Ted, Barney, Marshall en Lily die bevriend raken met tv-reporter Robin en zo is er plots een vriendengroep bij elkaar die voor mij langzaamaan dezelfde chemie kreeg als de 6 van Friends. Ik leef bij een sitcom niet zo heel snel mee met mensen, maar deze groep wist me wel te pakken. Overigens zijn er best veel overeenkomsten met Friends als je de groep zo bekijkt. Romantische sul Ted is Ross, de mooie, gewilde Robin is Rachel, excentrieke Lily is Phoebe, player & lolbroek Barney is Joey/Chandler bij elkaar en bij gebrek aan een extra Monica laat ik het hier even bij Wat dat betreft is er denk ik best wel leentjebuur gespeeld bij Friends, maar dat is niet erg, want beter goed gejat dan slecht bedacht.

Het werkt ook wel, want de karakters zijn sympathiek en likable, waardoor je verhalen wil volgen en mee kan leven met voorspoed en tegenslag. En die komen er genoeg, ook al in dit eerste seizoen. Zeker omdat je hier Ross en Rachel, pardon, Ted en Robin al om elkaar heen ziet draaien en je weet dat ze bij elkaar horen. Mooie chemie, oprechte emoties. Het relatieverhaal van Marshall en Lily doet me weer niks, maar dat blijft de hele serie wel zo. Ik vind Alyson Hannigan ook vrij irritant in haar rol als Lily, al is dat in latere seizoenen wel een stuk erger. Hier gaat het allemaal nog wel. Marshall is pas leuk als hij samen met Ted of Barney is en mannendingen doet. Barney is hier al lekker op dreef, maar hij wordt in latere seizoenen nog leuker. Dit seizoen draait vooral om Ted, echt goed vertolkt door Josh Radnor die er een prettig down-to-earth figuur van maakt. Iedereen is wel een beetje Ted, die uit gaat van ieders goedheid en onzeker is hoe zijn leven zal verlopen.

Seizoen 1 is gewoon goed, ondanks wat opstartprobleempjes. Er valt genoeg te lachen, genoeg mee te leven, maar het wordt gelukkig allemaal nog wel een stuk leuker.

avatar van arevee
Schaamteloos de makers. Je hebt "inspiratie halen uit" en je hebt: Weet je wat anders maken we een Friends 2.0.

Laagste score volledig terecht, en zal nooit of te nooit de volgende seizoenen zien.

avatar van renzoroy
arevee.

Nou ik vond het niet echt iets weg hebben van Friends. Da manier van filmen en story telling is toch heeeeeeel anders dan in Friends. Ok, de hoofdrolspelers zijn een groepje vrienden, maar ja das bijna in elke sitcom. Persoonlijk vind ik Friends ook veel beter dan HIMYM, maar dit was ook echt wel een leuke serie. Laatste seizoen was dan wel stukken minder en vooral het einde was echt te lomp, maar ja.

avatar van arevee
Goh ja ieder zijn mening he, maar een korte zoektocht op het internet (in het verleden dan, niet vandaag gedaan) leert mij dat ik toch best veel mensen hebben die hetzelfde denken. En ik heb die "zoektocht" pas opgezet nadat ik er zelf echt genoeg van had hoe hard er vergelijkingen konden getrokken worden met Friends.

Alle personages van friends (toch de main characters) komen terug, locaties komen terug, zelfs het al dan niet trouwen/verliefd zijn, ... . En naar ik hoor van enkele vrienden en lees op het net wordt dat er niet beter op (al ken ik ook één persoon die steigert als ik durf zeggen dat het stelen is wat HIMYM doet).

Kan op zich nog wel zijn dat de serie goed is (want het bronmateriaal is fantastisch) maar ik krijg het voorlopig echt niet over men hart om me aan de volgende seizoenen te zetten. Als ik wikipedia opensla en vrijwel meteen lees: De serie werd bedacht door Craig Thomas en Carter Bays, die hun vriendschap gebruikten als inspiratie voor de personages. dan word ik daar persoonlijk niet erg blij van. Maar goed ergens zou ik mijn stem misschien moeten weghalen, aangezien de serie zonder irritatie van mij ook wel meer had gekregen.

avatar van The Oceanic Six
arevee schreef:

Het is verboden om een soortgelijke sitcom te maken? Overigens was Friends nou ook niet de eerste sitcom die een groep vrienden volgde in hun leven naar volwassenheid.

HIMYM heeft sowieso een hele andere stijl. Veel vlotter, hipper en creatiever dan Friends qua story-telling en humor. Of je het leuk vind is natuurlijk een tweede, maar nogal onzinnig om ze daarom zo'n score te geven.

avatar van arevee
Neen hoor, zie je hebt "inspiratie halen uit", er zijn maar x aantal genres die je kan brengen dus het is logisch dat je al eens iets soortgelijks maakt, maar (en ik herhaal mezelf ik weet het, maar goed): Er is "inspiratie halen uit" of zoals jij het noemt, iets soortgelijks maken, en echt overduidelijk zowat alles gebruiken om het in een iets moderner jasje te gooien.

Op dat laatste: Ik vond het dus in het eerste seizoen erg gelijk aan Friends qua stijl, vlotter zeker niet, creatiever en hipper al helemaal niet aangezien ik Friends tot op heden (toch zeker als je de twee eerste seizoenen vergelijkt) een pak, maar dan ook een pak, hipper en creatiever vind, zeker als je rekening houdt met het feit dat we toch al over x aantal jaren terug spreken.

En onzinnig om dan zo'n score te geven daar ben ik zelf nog niet helemaal uit, ergens wel en ergens ook niet, ik heb me namelijk iedere aflevering geërgerd aan de serie, niet noodzakelijk omdat de serie op zich zo slecht is maar wel omdat ik elke keer moest denken: ja dat is Joey, ja dat is Rachel, ja dat is die scène of die verhaallijn uit friends, ja dat is die locatie uit Friends, ... . Dus ja, ergens als ik mijn subjectieve mening geef is het één van de meest irriterende series die ik ooit gezien heb, als ik puur naar de kwaliteit van de serie op zich kijk verdient ze meer.

avatar van renzoroy
HIMYM was anders een wereldwijde hit hoor, stukken beter dan zo beetje elke serie uit jouw top 10 (op Twin Peaks na dan) De meeste fans waren alleen erg teleurgesteld in het einde. Ik heb tijdens het kijken van deze serie nergens aan Friends moeten denken en ik vind ze ook eigenlijk niet vergelijkbaar.

avatar van tommykonijn
Ik snap het punt van arevee wel hoor. De reden dat ik HIMYM tot op heden nog nooit écht geprobeerd heb, is omdat ook ik zelf de nodige vergelijkingen zie met Friends wanneer ik een sporadische aflevering voorbij zie komen op Comedy Central. En die vergelijkingen houden zeker niet op bij het uitgangspunt van beide series (de vriendengroep). Met name Ted doet me ontzettend aan Ross denken. Als ik het goed gezien heb, zijn beiden op een gegeven moment zelfs werkzaam als (stuntelige) docent. Het zal zeker geen één-op-één kopie zijn, want ik zie inderdaad wel dat een iets andere stijl bij HIMYM gehanteerd wordt, maar ik moet desondanks redelijk vaak aan Friends denken wanneer ik het kijk.

Ik zeg niet dat HIMYM slecht is overigens. Om echt een goed oordeel te kunnen vellen, zou ik eens een compleet seizoen moeten bekijken. Ik moet wel zeggen dat de afleveringen die ik tot nu toe gezien heb daar niet meteen toe uitnodigen. Ik kan me niet herinneren dat ik er ooit om heb moeten lachen.

renzoroy schreef:

Ja populair was het zeker (ze hadden dan ook goed materiaal om van af te kijken ) . En zoals gezegd, als ik echt puur naar de serie op zich kijk had ze vast ook wel aan een 3* of iets in die buurt gekomen. Ik kan, eerlijk is eerlijk, ook niet écht perfect vergelijken (daarvoor zou ik eerste heel HIMYM moeten zien) maar op basis van één seizoen zijn, voor mij dan toch, de gelijkenissen erg groot.

En ja, die top tien nog niet te veel naar kijken, heb vandaag nog een hele nest series op deze site afgevinkt, die top tien zal zeker nog wel veranderen binnenkort, al zullen er sowieso wel (Belgische) series blijven bijzitten die geen wereldwijde (of Belgische) hit geweest zijn.

----------

Verder ben ik het ook nog eens met tommykonijn , er zijn echt wel meer gelijkenissen dan enkel "een vriendengroep die het leven leidt met alle gemakken en ongemakken van dien". Althans dat vind ik toch.

arevee schreef:

Vind ik toch een wat drastische opmerking. Natuurlijk zijn er altijd wel wat gelijkenissen. Dan kan je bijvoorbeeld ook zeggen dat The big bang theory een rip-off is van Friends, want hier gaat het ook over een groep vrienden.

Dorstigjimmyke.

Ieder het zijne, ik heb reeds geprobeerd om het iets meer te verklaren, bij The Bing Bang Theory zijn de personages enorm anders (grote hoop nerds bij mekaar met dan een uitzondering a la Penny). De verhaallijnen zijn heel anders, ... . HIMYM is véél meer gelijkend want gaat véél verder dan "een groep vrienden" imo.

Maar goed het is allemaal maar mijn bescheiden mening he, serie staat op 3,57 gemiddeld, heeft heel veel kijkers (gehad) en zal dus vast het nodige goed doen. Alleen was het voor mij écht friends 2.0 en niet te vergelijken met the big bang, een serie die ook overdreven wordt opgehemeld vaak, maar die (voor ze zichzelf te hard gingen herhalen) wel degelijk vernieuwing bracht in de wereld van de komische tv-serie. Ik ben mij overigens wel bewust van het extreem lage cijfer, zou nog kunnen dat dat wat hoger komt te liggen ooit.

PS: De link van renzoroy hierboven zegt ook al wel iets, (nummer drie-één is wrsch het duidelijkste) en zo vind je er nog. Ik betwijfel of je er zo gaat vinden van The Big Bang in vergelijking met Friends. Series die hard lijken op The Big Bang daar geef ik je meer kans op (maar geen idee of ze er zijn).

arevee.

Ik snap je punt. Er zijn inderdaad meer gelijkenissen tussen HIMYM en Friends, maar ik heb gisteren de eerste aflevering van Friends nog eens gekeken en ik zie minstens evenveel verschil als gelijkenissen. Vooral het tempo en de stijl verschillen enorm van elkaar. En dat er gelijkenissen zijn heeft waarschijnlijk ook te maken met het feit dat in verschillende vriendengroepen meestal wel bepaalde typetjes zitten. In mijn vriendengroep zitten ook playertjes (zoals Barney en Joey) en er zitten ook mensen die op zoek zijn naar de ware (Zoals Ross en Tedd) en wie kent niet de vrouwen die constant praten over hun droomhuwelijk en huisje, tuintje, kindje.

Ieder zijn mening natuurlijk. Ik heb mij ontzettend vermaakt met HIMYM tijdens de eerste 5 seizoen, maar daarna ging dit steil bergaf. Dit heeft vooral te maken omdat er veel meer gefocust wordt op privé-zaken en relaties. Dit kan ik eigenlijk ook zeggen over TBBT, maar dat gaat tenminste niet in zo een tempo bergaf als HIMYM.

avatar van Scarafax
Leuk om de tijd door te komen... serie 'bloedde' echter uiteindelijk wel dood. Goed dat het stopte.

Scarafax.

Ben ik het mee akkoord. Had gewoon na de eerste vijf seizoenen nog een seizoen moeten duren om dat liefdesverhaal af te werken en klaar! Vanaf seizoen 6 werd het echt een draak van een serie.

avatar van Black Math
Typische komedieserie waarbij het vergelijk met Friends inderdaad om de hoek ligt, maar voor mijn gevoel zijn de punten waarop die serie me irriteerde hier zwakker. Het hoofdpersonage hier, Ted, heeft inderdaad trekjes waar ik me ook in kan herkennen, vooral wat betreft hopeloos verliefd zijn op iemand. En dat is ook iets wat hij deelt met Ross uit Friends, die ik echter niet kan uitstaan omdat hij zo vaak stomme dingen doet waarbij bij mij plaatsvervangende schaamte ontstaat, maar wat de gemiddelde Amerikaan blijkbaar heel erg grappig vindt. Ted is helaas ook niet vrij van dat soort strapatsen zoals met Robin naar bed willen voordat zijn relatie netjes verbroken is, maar voor mijn gevoel is hij toch wat handiger dan Ross, waardoor dit soort momenten toch wat minder vaak optreden.

Verder is de serie een beetje hit and miss waarbij sommige episodes minder zijn (met name als Ted in de Ross-mode schiet), maar waarbij sommige episodes erg vermakelijk zijn. Dit laatste komt dikwijls door mijn favoriete personage, Barney, die ofwel erg vergezochte maar briljante versiertactieken heeft, ofwel één van de andere personages (meestal Ted) op geweldige wijze beet neemt. Ik heb jaren geleden ooit meegedaan aan Internationale Suit Up Day, aardig om nu te weten dat dit dus voortkomt uit deze serie naar aanleiding van Barney die een groot fan van maatpakken is.

Bij vlagen dus echt leuk, al kijken de mindere episoden an sich ook nog wel aardig weg. 2,5*.

Black Math schreef:
maar wat de gemiddelde Amerikaan blijkbaar heel erg grappig vindt.
Zeg maar gerust gemiddelde mens, Friends is en blijft populair in grote delen van de wereld. En veel mensen vinden plaatsvervangende schaamte essentieel om TV te kijken. Waarom zouden anders al die reality tv-shows, Blind getrouwd, Fantasy Island of hoe ze ook heten zo enorm populair zijn.

Het was puur toeval dat ik deze serie ontdekte.
Ik zat te wachten op een film en hiervoor kwam dus deze serie.
Ik kende het niet, het boeide me niet en dus ging ik in de keuken alvast wat lekkers maken.
Toen hoorde ik muziek en wel zo aanstekelijk dat ik even ging kijken en daar zag en hoorde ik de beroemde suit song. Ik vond dat zo leuk dat ik toen de serie begon te volgen.
En Barney is toch wel met stip mijn favoriete personage.