• 8.985.754 stemmen

Downton Abbey - Seizoen 6 (2015)

Show titel: Downton Abbey

Ontwikkeld door: Julian Fellowes

Met: Elizabeth McGovern, Maggie Smith en Hugh Bonneville

Datum van release: zondag 20 september 2015

Eerst uitgezonden op: ITV (Verenigd Koninkrijk)

Plot Downton Abbey

Het verhaal van Downton Abbey speelt zich af in Engeland, tijdens de jaren net voor de Eerste Wereldoorlog, en schildert het portret van een complexe gemeenschap. Hoewel het landgoed al vele generaties de thuishaven is van de adellijke Crawleys, is het immers ook de plek waar de bedienden - binnen een strikte hiërarchie - hun leven doorbrengen, met al hun grote dromen en kleine kantjes. Ook hun motieven blijken erg uiteenlopend. Terwijl sommigen de familie en levensstijl van Downton hondstrouw zijn, beschouwen anderen het landgoed als een tussenstadium naar een andere, betere betrekking of als een plaats waar je liefde of avontuur kunt vinden.

Afleveringen Seizoen 6 (2015)

20 september 2015 (50 minuten)

Robert maakt zich grote zorgen over de toekomst van Downton, terwijl Anna en Bates wachten op nieuws van de politie over de moord op Mr. Green. Lady Mary krijgt onverwacht bezoek.

27 september 2015 (50 minuten)

Rose heeft een brief gestuurd uit Amerika en Mary denkt daar uit te lezen dat ze in verwachting is. Robert vraagt Carson hoe het met de voorbereidingen van zijn huwelijk gaat en doet hem een voorstel. Helaas is mevrouw Hughes daar niet blij mee en brengt Carson in een lastige situatie. Anna is erg verdrietig omdat ze geen kinderen kan krijgen, Mary probeert haar te helpen

4 oktober 2015 (50 minuten)

Edith reist af naar Londen voor een lastig gesprek met haar redacteur. Gelukkig krijgt ze hulp uit onverwachte hoek. De grote dag nadert voor meneer Carson en mevrouw Hughes.

11 oktober 2015 (50 minuten)

Sergeant Willis vraagt Baxter te getuigen tegen de man die haar bij diefstal heeft betrokken bij haar vorige werkgever. Daisy komt nog een keer voor haar schoonvader op. Anna heeft pijn in haar buik.Meer Mary heeft een aanbidder. Sergeant Willis vraagt Baxter te getuigen tegen de man die haar bij diefstal heeft betrokken bij haar vorige werkgever. Daisy komt nog een keer voor haar schoonvader op. Anna heeft pijn in haar buik en vreest dat het weer mis gaat. Ook Robert voelt zich niet goed.

18 oktober 2015 (50 minuten)

Mijnheer Mason verhuist naar de boerderij en krijgt veel hulp. Edith benoemt de jonge Laura Edmunds als haar uitgever. Carson klaagt weinig subtiel over het eten tegen zijn vrouw.

25 oktober 2015 (50 minuten)

Downton Abbey wordt toegankelijk gemaakt voor het publiek om geld in te zamelen voor het ziekenhuis. De spanningen tussen Violet en Cora over het ziekenhuis lopen erg hoog op. Molesley krijgt een interessant aanbod en Baxter raakt van slag van een onverwachte brief.

1 november 2015 (50 minuten)

De Crawley's gaan in op de uitnodiging van Henry om naar een autorace te gaan. Violet heeft een verrassing voor haar familie. Daisy gaat op voor haar examen en Thomas voelt zich geïsoleerd.

8 november 2015 (1 uur en 12 minuten)

Het lesgeven is een uitdaging van mijnheer Molesley. Edith twijfelt of ze Bertie Pelham de waarheid moet vertellen over Marigold. Mary krijgt een onverwachte gast.

9. Christmas Special (special)

25 december 2015 (1 uur en 33 minuten)

Mary probeert een betere band met haar zus op te bouwen. Ediths geheim blijft een gevaar voor haar geluk. Henry went aan zijn rol als getrouwde man en stiefvader, maar hij vindt het nog steeds lastig om zijn draai te vinden op Downton.

Gewoon goed maar het minste seizoen.

Je moet er echt van houden, en dat doe ik dus niet helemaal. Wel mooi neergezet qua aankleding en zo, wat zwaardere onderwerpen worden niet geschuwd, maar het blijft toch ook verschrikkelijk braaf (en soapy) allemaal, op een pietsie 'horror' in het laatste seizoen na. Oma is af en toe / vaak wel hilarisch. Andere types (Anna Bates, Mary Crawley bv.) zijn weer op 't randje van irritant, Lily James en Jessica Brown Findlay (helaas maar 3 seizoenen te bewonderen) zijn weer adembenemend.

avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

Gelukkig weer een seizoen zonder die overdreven acterende Lily James ("Lady Rose"). "Daisy" en "Anna Bates" beginnen na 5 seizoenen nu wel te irriteren. En om je man nog steeds "Mr. Bates" te noemen...

Dit seizoen met veel meer screentime voor "Lady Edith". In de castlijst van Downton Abbey -The movie (2019) staat ook die "Bertie Pelham": voor haar (eindelijk) ook een goed einde?

Ex-chauffeur Branson in rol van huwelijksbemiddelaar dit seizoen. Voor hemzelf geen relatie meer?

Verder een matig seizoen met een rommelig scenario; veel korte gebeurtenissen volgen elkaar snel op.

De politie kan bijna zijn intrek nemen op Downton Abbey... Tussen "Lady Mary " en die coureur gaat het wel erg snel.

avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

Aanvulling. Na dit 6e seizoen op Blu-ray gekeken te hebben, miste ik toch scenes. die moet ik op tv gezien hebben: en ja hoor, het betreft een ca. 2 uur durende Kerst-special. Inmiddels besteld en ook meteen maar seizoen 4 en 5 gecheckt op een Kerst-special. En inderdaad, die worden ook separaat van de seizoenen verkocht. Ook meteen maar besteld. Seizoenen 1 t/m 3 hebben hebben ook Kerst-specials, maar die maken deel uit van de releases op DVD/Blu-ray.

Met de Kerstspecial van 6e seizoen nu ook juiste aansluiting met de in september 2019 geplande film.

avatar van Gish

Gish

Met seizoen 6 komt een eind aan superb Engels drama. Met dank aan Julian Fellowes, die al het wel en wee aan elkaar schreef. Dit soort series kunnen ze alleen in Groot Brittanie maken, vergelijk dit maar eens met Bridgerton en je trekt bleek weg. Na dit epos kwam "The Crown", eveneens een wonder van schoonheid.

avatar van stefan dias

stefan dias

Voilà. En nu is het goed geweest.

Ik heb hier graag naar gekeken, hoewel het niet veel meer is dan een gewone soap in historisch kader. En met iets meer budget. (Shirley McLaine!!!!) Maar hoe probleempjes gecreëerd werden, enkele afleveringen (soms veel) op een laag pitje bleven sudderen (zoals de gevangenis perikelen van zowel Anna als Mr. Bates) om dan soms snel-snel afgeraffeld te worden met een of andere deus-ex-machina… of soms andersom, hoe plotse problemen soms als sneeuw voor de zon verdwenen. Dat kon je echt niet au sérieux nemen. Soap!

Maar net daarom keek ik er graag naar. Het was ontspannend met niets dan aardige personages, de adel nog het meest (dei Engelsen toch), met warempel nog een whitewashing voor Thomas (waarvoor dank). De laatste aflevering(en) liepen de ontluikende en sluimerende koppels elkaar voor de voeten, zodat niet eens iedereen zijn 'kus' op het scherm kreeg. Ocharme Molesly, zelfs hier toch nog stiefmoederlijk behandeld…

Maggie Smith was natuurlijk goddelijk in een wel zéér dankbare rol, Mary was een geloofwaardige 'bitch' met blijkbaar toch een ook een 'goede kant'. Ach ja… heerlijke flauwekul. Loved it, maar nu is het welletjes geweest.

avatar van T.O.

T.O.

Zes seizoenen ondergedompeld in dit zoet-conservatieve sprookje. Ik kan mij goed voorstellen dat dit een grote internationale hit is geweest, want vooral het productionele geheel is de sterke kant van de serie, je gaat helemaal op in deze fictieve wereld. Het wekt geen verbazing dat maker Julian Fellowes zelf een aristocratische Tory is, want de adellijke klasse komt er prima vanaf en er ligt veel nadruk op traditionele waarden. Ergens wel opvallend dat serie net afliep voordat het Brexit referendum plaatsvond...

Daarnaast vormen de culturele veranderingen na WO I, de neergang van de in financiële nood verkerende bovenklasse en de parallel lopende emancipatie van de gewone bevolking best interessante thematiek. Hoe dan ook moet ik toegeven dat zo'n goedgemaakte feelgood serie ineens best verfrissend is temidden van het meer serieuze en donker psychologische werk van tegenwoordig.

Het scenario was het zwakste punt van alle seizoenen, met verschillende minder interessante subplots die ook nog eens over meerdere afleveringen werden uitgesmeerd. Naast de Bates perikelen en de korte romances gold dit voornamelijk voor Thomas. Seizoen 4 en 5 dreigden tot stagnatie te leiden; gelukkig pakte dit laatste seizoen de draad weer op om naar een bevredigend einde toe te werken.

Die twee films ga ik natuurlijk ook nog kijken. Ook wel ben ik wel benieuwd geraakt naar de serie Upstairs, Downstairs uit de jaren '70. Dat lijkt in alles een directe voorganger te zijn.