• 8.300.302 stemmen

• Netflix Bekijk via Netflix
  • NPO Start Bekijk via NPO Start
  • Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Plot Downton Abbey

Het verhaal van Downton Abbey speelt zich af in Engeland, tijdens de jaren net voor de Eerste Wereldoorlog, en schildert het portret van een complexe gemeenschap. Hoewel het landgoed al vele generaties de thuishaven is van de adellijke Crawleys, is het immers ook de plek waar de bedienden - binnen een strikte hiërarchie - hun leven doorbrengen, met al hun grote dromen en kleine kantjes. Ook hun motieven blijken erg uiteenlopend. Terwijl sommigen de familie en levensstijl van Downton hondstrouw zijn, beschouwen anderen het landgoed als een tussenstadium naar een andere, betere betrekking of als een plaats waar je liefde of avontuur kunt vinden.

Acteurs en Actrices

Alle Media

Meningen over Downton Abbey

avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

zondag 12 mei 2019
Downton Abbey seizoen 1 Teejey schreef: ''benieuwd hoe de serie stand zal houden met dit simpele concept.''

Nou, 6 seizoenen met in 2019 een bioscoopfilm.
avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

zaterdag 11 mei 2019
Downton Abbey seizoen 2 Ben de 6 seizoenen aan het herzien, en wat overheerst: wat de scenarist Fellowes steeds maar voor met name het personage Bates in petto heeft blijft verbazen: van de ene ellende in de andere.

Over de hele linie wordt er prima geacteerd, alleen de vertolkster van de rebelse Sybil valt steeds tegen: vlak en absent/te afwachtend. Dat hebben de makers blijkbaar ook vastgesteld. Dit seizoen is ze al minder in beeld en we weten inmiddels wat haar overkomt. Dit rebelse karakter wordt niet lang daarna dan ook vervangen door Rose MacClare (Lily James). Een familielid uit Schotland, die dus het karakter van Sybil verder vertolkt. James' overacting kan echter mij niet bekoren; dan toch maar liever de matig acterende vertolkster van Sybil. Begrijp nog steeds niet, dat deze Lily James in de UK een veel gevraagde actrice is.

Verder zijn, zoals member Teejey hierboven al aangaf, de verhaallijnen van Edith en Daisy vrij saai.
Onbegrijpelijk en haast ongeloofwaardig blijft hoe die butler Thomas steeds met al zijn wandaden wegkomt. Zijn "partner-in-crime" is trouwens het meest onsympathieke personage in deze tv-serie O'Brien: ook verbazingwekkend hoe zij steeds met alles wegkomt. Gelukkig zitten we niet alle seizoenen met haar opgescheept.
Wat tussen nicht en neef Crawley uiteindelijk plaatsvindt, zagen we van verre al aankomen, maar toch mooie afsluiter 2e seizoen. Qua outfit had Mary van mij in die winterse taferelen edoch wel een stola om gemogen.

Nu z.s.m. verder met herkijken van het 3e seizoen, alhoewel, lees net dat vanavond NPO2 start met 2e seizoen van Poldark.