• 8.254.956 stemmen

Downton Abbey - Seizoen 1 (2010)

Show titel: Downton Abbey

Afleveringen: 7

Speelduur: 6 uur en 08 minuten

Ontwikkeld door: Julian Fellowes

Met: Elizabeth McGovern, Maggie Smith en Hugh Bonneville

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Datum van release: zondag 26 september 2010

Eerst uitgezonden op: ITV (Verenigd Koninkrijk)

• Netflix Bekijk seizoen 1 via Netflix
  • Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Plot Downton Abbey

Het verhaal van Downton Abbey speelt zich af in Engeland, tijdens de jaren net voor de Eerste Wereldoorlog, en schildert het portret van een complexe gemeenschap. Hoewel het landgoed al vele generaties de thuishaven is van de adellijke Crawleys, is het immers ook de plek waar de bedienden - binnen een strikte hiërarchie - hun leven doorbrengen, met al hun grote dromen en kleine kantjes. Ook hun motieven blijken erg uiteenlopend. Terwijl sommigen de familie en levensstijl van Downton hondstrouw zijn, beschouwen anderen het landgoed als een tussenstadium naar een andere, betere betrekking of als een plaats waar je liefde of avontuur kunt vinden.

Afleveringen Seizoen 1 (2010)

1. Aflevering 1

26 september 2010 (1 uur en 06 minuten)

Het leven van de aristocratische familie Crawley en hun personeel uit Downton Abbey verandert voor altijd: het landgoed heeft geen erfgenaam nu de Titanic is gezonken.

2. Aflevering 2

3 oktober 2010 (48 minuten)

De aankomst van de vermoedelijke erfgenaam Matthew Crawley en zijn bekrompen moeder Isobel veroorzaakt opschudding, met name bij weduwe Violet.

3. Aflevering 3

10 oktober 2010 (48 minuten)

Cora probeert Mary en de rijke Napier te koppelen, maar Mary valt voor zijn vriend, de Turkse attaché Pumuk, met trieste gevolgen.

4. Aflevering 4

17 oktober 2010 (46 minuten)

Tijdens de kermis komt mevrouw Hughes een ex-minnaar tegen die haar doet afvragen of ze wel op haar plaats is bij Downton. Violet en Isobel krijgen ruzie over Molesley.

5. Aflevering 5

24 oktober 2010 (48 minuten)

Het dorp bereidt zich voor op het bloemencorso. Isobel en violet krijgen ruzie. Mary wordt voorgesteld aan een potentiële minnaar, maar heeft alleen oog voor Matthew.

6. Aflevering 6

31 oktober 2010 (48 minuten)

Sybil komt in gevaar wanneer er brand uitbreekt tijdens een politieke bijeenkomt die ze stiekem bijwoont. De dappere redding door Matthew blijft niet onopgemerkt.

7. Aflevering 7

7 november 2010 (1 uur en 04 minuten)

Cora ontdekt iets waardoor de erfeniskwestie een chaos wordt. Onder druk van haar tante geeft Mary niet gelijk antwoord op het aanzoek van Matthew.

avatar van Teejey_mm

Teejey_mm

Een aardig 1e seizoen.

Downton Abbey heeft een leuke variatie aan interessante karakters. Matthew, Mary, Bates en Thomas zijn de eersten waar ik dan aan moet denken. Een Edith of Daisy kunnen me aan de andere kant allerminst boeien.

Het typische sfeertje is me meegevallen, waar ik dacht dat ik er een hekel aan zou hebben. De mysterieuze soundtrack is zelfs een van de grote pluspunten.

Sterke verhaallijnen wisselen zich af met matige verhaallijnen. Uitjes buiten Downton zoals de kermis doen de serie goed.

Benieuwd hoe de serie stand zal houden met dit simpele concept.

avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

schreef: ''benieuwd hoe de serie stand zal houden met dit simpele concept.''

Nou, 6 seizoenen met in 2019 een bioscoopfilm.