• 8.226.733 stemmen

Met onder meer: Matthew Macfadyen, Jerome Flynn en Adam Rothenberg

Release datum: 30 december 2012

• Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Over Ripper Street

Een crime-drama, gesitueerd in de East End van Londen in 1889, tijdens de nadagen van de 'Ripper' moorden. De beruchte H-divisie, het politiebureau uit de hel, is belast met het handhaven van de orde in de chaotische straten van Whitechapel. De serie gaat over de mensen die niet alleen trachten hun leven weer op te pikken vanuit de erfenis die de Ripper achterliet, misdaden die niet alleen hun levens voorgoed hebben veranderd, maar ook het weefsel van hun stad. De rechercheurs proberen licht te brengen in de donkere wereld die ze bewonen.

Acteurs en Actrices

Meningen over Ripper Street

avatar van J.Ch.

J.Ch.

dinsdag 6 juni 2017
Ripper Street seizoen 5 Helaas, helaas, aan alle goede dingen komt een eind. Zo ook aan Ripper Street. Het vorige seizoen leek er al op te wijzen dat het verhaal aan zijn einde zou komen, en dit laatste seizoen wordt gebruikt om dat op waardige wijze te doen. Gelukkig is dat goed gelukt.

Seizoen vijf begint vrij kort na het schokkende einde van seizoen vier. Drake is dood; Reid, Jackson en Susan zijn ondergedoken; en de échte schurk en de seriemoordenaar (twee verschillende personen!) lopen nog vrij rond. Alsof dat nog niet genoeg is, komt er een oude bekende terug in de vorm van Jedediah Shine. Zet al die mensen samen in het verdorven Whitechapel en drama is gegarandeerd.

De serie richt zich met name op de drie ondergedoken personages die vechten voor de waarheid en/of hun vrijheid. Dat gevecht speelt zich op verschillende niveaus af, zowel heel openbaar (de publieke opinie in Whitechapel) als persoonlijk (de loyaliteit van Mathilda en het politiebureau). Steeds meer mensen raken er al dan niet vrijwillig bij betrokken en dat leidt tot een aantal schokkende gebeurtenissen. Alleen al die moordende gouvernante! En de moord op Thatcher!

Wat echter misschien nog wel schokkender is, is All the Glittering Blades. De aflevering focust vrijwel alleen op Nathaniel, die heel overtuigend wordt neergezet als een eenzame, kwetsbare jongeman. Zo overtuigend dat je begint te hopen dat het hem lukt om een normaal leven op te bouwen zonder dat hij ooit voor zijn daden hoeft te boeten. (Het lijkt wel wat op het verhaal rond the Red Dragon uit [url=https://www.tvmeter.nl/season/461>Hannibal - Seizoen 3[/url>) Maar dit is Whitechapel, waar happy endings uitzonderlijk zijn.

Mede daarom was ik ook zeer benieuwd naar de laatste aflevering. A Last Good Act was uitstekend en eindigt op een dramatisch hoogtepunt. Over Occurence Reports heb ik echter wat gemengde gevoelens. Augustus Dove wordt uiteindelijk toch redelijk gemakkelijk schuldig bevonden en dan is de belangrijkste plotlijn van het seizoen afgerond. De aflevering is dan nog niet eens halverwege, maar de rest van de tijd wordt gelukkig goed gebruikt. De band tussen Susan en Nathaniel, Susan en Jackson die voorgoed afscheid nemen, Reid die zich eenzaam probeert te handhaven; de individuele ontknopingen voor deze personages vond ik eigenlijk interessanter dan het eindigen van de plotlijn.

Voor mij onverwacht maakt de laatste aflevering de cirkel weer rond. We keren namelijk terug naar waar het allemaal mee begonnen is: Jack the Ripper. Behalve een welkome rentree voor Jerome Flynn als Drake is the Ripper ook symbolisch voor wat Whitechapel is en wat het betekent voor Edmund Reid. Hij verafschuwt het, maar kan zich er niet van losmaken. Vrijwel elk ander personage sterft of gaat weg (of allebei…), maar Edmund Reid en Whitechapel zijn voor eeuwig tot elkaar veroordeeld. Een ontroerend eind van een serie die mij vijf seizoenen lang heeft geboeid.
avatar van J.Ch.

J.Ch.

woensdag 21 september 2016
Ripper Street seizoen 1 Wederom een fantastische BBC-detective. Dit keer met het Victoriaanse Londen als setting, een fascinerende achtergrond. De kloof tussen arm en rijk is groter dan ooit, net zoals het verschil tussen de mooi opgepoetste buitenkant van de mensen en de misdaden die ze beramen. Er worden tramlijnen aangelegd en primitieve videocamera's ontwikkelt, terwijl het volk in middeleeuwse omstandigheden leeft. Men gaat van top tot teen bedekt gekleed terwijl de prostitutie bloeit. Een heel levendige achtergrond voor wat voor serie dan ook - en dan hebben we het nog niet eens over Jack the Ripper. Zijn misdaden zijn al achter de rug als de serie begint, maar zijn invloed is heel erg voelbaar. In de eerste aflevering krijgen we daar meteen een heel goed voorbeeld van te zien. Gelukkig valt Ripper Street niet in de valkuil om elke misdaad meteen aan the Ripper te linken. Dat zou je al snel zat worden, en het is ook helemaal niet nodig. In de donkere straatjes van Whitechapel gebeurt wel meer dat het daglicht niet kan verdragen.

Behalve de sfeer en setting ben ik ook erg te spreken over de acteurs. Ik heb sowieso al een zwak voor Matthew Mcfadyen en net als in [url=http://www.imdb.com/title/tt1178522/?ref_=nv_sr_2>Little Dorrit[/url> staat de Victoriaanse kledij (inclusief hoed) hem erg goed. Zijn personage is sympathiek en gelaagd, en kan wat mij betreft nog wel wat seizoenen mee. De andere rollen worden trouwens ook stuk voor stuk uitstekend ingevuld. Hierbij kun je er trouwens een sport van maken om in elke aflevering een acteur uit [url=https://www.tvmeter.nl/show/2>Game of Thrones[/url> te spotten. Behalve de alom aanwezige Jerome Flynn aka Bronn, zien we ook Roose Bolton en Blackfish Tully regelmatig terugkeren, en duiken Hodor, Barristan Selmy, Qyburn en Jorah Mormont op (misschien nog wel meer ook). Maar dat terzijde.

Behalve de altijd weer opduikende potentiële Ripper-moorden, krijgt Mr. Reid ook te maken met biologische oorlogsvoering, spionage, corruptie en andere vrolijke zaken. Gelukkig is daar de voorloper van de forensisch arts, Dr. Jackson, om licht te schijnen in de duisternis. En als arrestanten niet meewerken is er altijd nog sgt. Drake, die ze wel aan het praten krijgt. De methodes die door de H-divisie gebruikt worden kunnen er heden ten dage misschien niet meer mee door, maar ze leveren wel mooie televisie op.

De Britten slagen er altijd zo goed in om de misdaad te verweven met de persoonlijke levens van de personages. Dit doen ze heel gedoseerd, waardoor elke aflevering smaakt naar meer. In de eerste aflevering krijgen we al te zien dat sgt. Drake een gewelddadig verleden heeft, Mr. Reid een indrukwekkend litteken en Dr. Jackson een onduidelijke relatie met madam Susan. Later volgt nog ATTENTION: SPOILER ALARM!
de dood van de jonge agent Hobbs waar ik oprecht verdrietig over was, en wordt langzaam de toedracht duidelijk van de verdwijning dan wel dood van ene Mathilda. Andere verhaallijnen zijn nog maar nauwelijks aangeboord. Voer genoeg voor een boel dramatische ontwikkelingen in de komende seizoenen, verwacht ik zo. Ik heb er zin in.