• 8.985.287 stemmen

Ripper Street - Seizoen 2 (2013)

Show titel: Ripper Street

Speelduur: 8 uur en 01 minuut

Ontwikkeld door: Richard Warlow

Met: Matthew Macfadyen, Jerome Flynn en Adam Rothenberg

Datum van release: maandag 28 oktober 2013

Eerst uitgezonden op: BBC One (Verenigd Koninkrijk)

Plot Ripper Street

Een crime-drama, gesitueerd in de East End van Londen in 1889, tijdens de nadagen van de 'Ripper' moorden. De beruchte H-divisie, het politiebureau uit de hel, is belast met het handhaven van de orde in de chaotische straten van Whitechapel. De serie gaat over de mensen die niet alleen trachten hun leven weer op te pikken vanuit de erfenis die de Ripper achterliet, misdaden die niet alleen hun levens voorgoed hebben veranderd, maar ook het weefsel van hun stad. De rechercheurs proberen licht te brengen in de donkere wereld die ze bewonen.

Afleveringen Seizoen 2 (2013)

1. 1. Pure as the Driven

28 oktober 2013 (58 minuten)

Jack the Ripper mag dan langzaam wegzakken in iedereens geheugen, Oost Londen kent nog geen vrede. Een onderzoek naar een brigadier van de K-Divisie, die vermoedelijk uit het raam van een huurkazerne in Whitechapel wordt geduwd, brengt Reid en zijn H-divisie naar het opkomende Chinatown. Jackson komt op het spoor van een nieuw en dodelijk krachtig opiaat. Reid is bang dat zijn straten door een nieuw soort hel zullen gaan.

2. 2. Am I Not Monstrous?

4 november 2013 (1 uur en 02 minuten)

Een paar uur na de geboorte van haar zoon wordt een zwerfster vermoord aangetroffen in een trappenhuis van een ziekenhuis. De enige aanwijzing van haar identiteit ligt in haar eigenaardige misvormingen. De jacht op de moordenaar brengt Reid en het team in de schaduwwereld van freak shows, waar zij de hulp inroepen van Joseph Merrick, ook bekend als de Elephant Man. .

3. 3. Become Man

11 november 2013 (1 uur en 02 minuten)

De ontvoering van een prominent lid van de London County Council doet Reid Jane Cobden ontmoeten - het eerste vrouwelijk lid van de LCC. Het lijkt er op dat de ontvoerders fanatieke volgelingen van Cobden zijn. Susan wordt meegesleurd naar de geheime verblijfplaats van de groep en begint tijdens haar verblijf sympathie te krijgen voor de levens en doelen van haar ontvoerders.

4. 4. Dynamite and a Woman

18 november 2013 (58 minuten)

Na twintig jaar gevangenis ontsnapt Aiden Galvin. Enkele dagen later sterft Cecil Knightly, een tegenstander van de Ierse onafhankelijkheid, door een bomaanslag. Chef-Inspecteur Abberline denkt dat de aanslag het werk is van de Ierse Republieken Broederschap en geeft Reid opdracht om zijn Ierse collega Flight te laten infiltreren in de Ierse gemeenschap van Whitechapel.

5. 5. Threads of Silk and Gold

25 november 2013 (58 minuten)

De telegrambezorger verdienen bij als mannelijke prostituees; één van hen wordt gewurgd. Reid's onderzoek leidt naar de Barings Bank. Een schijnbare zelfmoord van een medewerker en een ontbrekend grootboek leiden bijna tot een economische ramp in Argentinië en een faillissement van de bank.

6. 6. A Stronger Loving World

2 december 2013 (1 uur en 02 minuten)

Aanvallen op kerken en synagogen bedreigen de breekbare vrede tussen de religieuze groeperingen in Whitechapel. Bella Drake's oom probeert haar te bekeren naar het occulte geloof van de astroloog John Dee.

7. 7. Our Betrayal - Part 1

9 december 2013 (1 uur en 02 minuten)

Drake wordt vermist en gezocht door Rose. De broer van Jackson arriveert met een gestolen, Zuid-afrikaanse ruwe diamant. Susan heeft het ineens erg druk wanneer Silas Duggan naar Tenter Street verhuist, er op gebrand de plek van haar verdwenen man in te nemen. Reid en Flight onderzoeken een oplichtster die onder de bescherming van Shine staat. Jackson denkt dat de diamant zijn problemen op kan lossen, maar de de mijn eist hem op. Door toeval komt Drake terug in Leman Street.

8. 8. Our Betrayal - Part 2

16 december 2013 (59 minuten)

avatar van J.Ch.

J.Ch.

Ripper Street seizoen 2 is een heel erg aangename voortzetting van het eerste seizoen. De makers hebben de verstandige keuze gemaakt om niet te veel voort te borduren op de oude verhaallijnen, terwijl ze er toch in slagen om dit tweede seizoen te laten aansluiten.

Er is wel het een en ander gebeurd in de tussentijd. Ik vind het wel erg jammer dat Amanda Hale niet meer terug komt als Emily Reid, hoewel ik moet toegeven dat de makers hun best hebben gedaan om een originele reden te verzinnen waarom ze wegblijft. Zoals te verwachten heeft de arme inspector Reid het er maar moeilijk mee. Ondertussen lijkt sgt. Drake zowaar gesetteld en gelukkig te zijn, terwijl ook Jackson redelijk wat huiselijk geluk kent.

Maar natuurlijk blijft dat allemaal niet zo. En in Whitechapel is het nooit lang rustig. Dit keer weinig Ripper-gerelateerd, maar er zijn genoeg andere schimmige zaken waar het trio zich op mag storten. Drugs, eugenetica, rare sektes; er valt weer genoeg te beleven. Als rode draad door dit seizoen loopt de diepgewortelde corruptie bij de politie. De personificatie hiervan is - alweer een Game of Thrones-acteur - Joseph Mawle, die een fantastische schurk neerzet. Een uitstekende aartsvijand voor inspector Reid, en, in de laatste aflevering, tegenstander voor de emotioneel geruïneerde sgt. Drake. Ik heb niks met boksen, maar mensen, wat was dat spannend...

Qua misdaad-plotlijnen zit het wel goed dit seizoen. Ook de combinatie Reid-Drake-Jackson werkt onveranderd goed. Er is een nieuwe agent die Hobbs moet vervangen - ik had zelf helemaal niet zien aankomen dat hij een spion was! De smiecht! Daarnaast zijn er meer dan genoeg dramatische ontwikkelingen voor de personages zelf - vaak goed verweven met de misdaad. Die arme Drake moet zijn vrouw wel op een heel dramatische manier verliezen, wat Jerome Flynn de kans geeft om te laten zien dat hij meer kan spelen dan rouwdouwer-met-een-hart-van-goud. Het paar Jackson & Long Susan ga ik steeds interessanter vinden naarmate we meer van hun heftige haat-liefdeverhouding te zien krijgen. Jane Cobden, de eerste vrouw in de gemeenteraad van Londen, zorgt ervoor dat er ook in het privéleven van Reid wat schot komt. Voldoende drama om mij tevreden te stellen. Bij dit alles moet ik zeggen dat ik de dood van Joseph Merrick - een historisch figuur -nog het meest aangrijpend vond. In de finale wordt daar gelukkig nog op teruggekomen. De tweedelige finale is bijna een film op zich, en één van uitstekende kwaliteit. Aan het eind ervan bevinden alle hoofdpersonen zich in een minder ideale situatie. Ik ben erg benieuwd hoe zij zich hier uit gaan redden...

Zoals gezegd een uitstekende voortzetting van het eerste seizoen. De acteurs, setting en script zijn allemaal onveranderd goed. Ik begreep dat de serie na dit tweede seizoen bijna was stopgezet, maar na een petitie toch is verlengd. Gelukkig voor mij, want ik heb nog lang niet genoeg van Ripper Street!