• 8.978.919 stemmen

Ontwikkeld door: Björn Stein

Met onder meer: Sofia Helin, Kim Bodnia en Thure Lindhardt

Oorspronkelijke taal: Zweeds

Release datum: woensdag 21 september 2011

Eerst uitgezonden op: SVT1 (Zweden)

Plot Bron

Als er een misdaad gepleegd wordt rond de brug die Zweden en Denemarken verbindt, moeten de Zweedse en Deense politie samenwerken om de daders te pakken. Dit betekent dat de briljante maar eigenaardige Saga Norén uit Malmö en de vriendelijke gezinsvader Martin Rohde uit Kopenhagen partners worden.

Komt er een Bron seizoen 5?

Meningen over Bron

avatar van Bottleneck

Bottleneck

maandag 26 december 2016
Bron seizoen 1 Erg goede serie. In een bepaald opzicht heeft het iets weg van Se7en (de motieven vanuit maatschappijkritiek, maar dat blijkt een façade te zijn). Het concept van het kat-en-muisspel tussen dader(s) en politie is perfect uiteengezet, namelijk zonder al teveel zijplotjes, maar de focus houdend op de tweestrijd. Ik heb een zwak voor dat concept waarbij de dader(s) lange tijd onbekend blijven en hier kunnen veel films die hetzelfde proberen, niet tegenop. Verder in bijna alle facetten goed (acteerwerk, het sfeertje, de personages, cliff hangers, wreedheid en spanning). Prima ook dat er wat humor in zit zoals de non-verbale reacties van Martin op Saga. Verder niet te lang nadenken over de opzet van de moorden want het is godsonmogelijk om die zo perfect uit te voeren. Gelukkig sta je daar vanwege het tempo niet bij stil. Tien afleveringen zijn ook prima, niet té langgerekt. Heb genoten van The Bridge met een bijna iconische dader, alleen zo halverwege heeft dit seizoen een dipje.

maandag 10 september 2018
Bron seizoen 1 Recent werd het vierde en laatste seizoen van deze bekroonde Scandinavische krimi op Canvas uitgezonden. Ik heb 'm alvast klaarstaan op mijn digicorder om te bekijken, maar heb besloten eerst de drie voorgaande seizoenen nog eens te bekijken, en gelukkig staan deze op Netflix. Beginnen doen we dan logischerwijs met seizoen 1. Dit eerste seizoen draait om een seriemoordenaar die de kritische vinger op verschillende maatschappelijke wonden legt, op brutale, bloederige en verdomd slimme wijze. Het uitgangspunt van de serie op zich is al bijzonder intrigerend: een lijk wordt gevonden op de Øresundsbron, die het Zweedse Malmö verbindt met het Deense Kopenhagen. Het lijkt bevindt zich bovendien niet zomaar op de brug, maar net op de grens van beide landen, en bestaat ook nog 'ns uit twee helften, waarvan de onder- en bovenhelft dus in verschillende landen liggen. Een macaber detail! Algauw maken we kennis met de briljante doch bizarre Saga Norén, een Zweedse politie-inspecteur. Ook vanuit Denemarken wordt er een inspecteur bij betrokken; Martin Rohde; een, zo lijkt het toch op het eerste zicht, sympathieke familieman met gevoel en mededogen. Door een speling van het lot (maar zo gaat het meestal, toch?) moeten beide met elkaar samenwerken, wat meteen de serie maakt, want meer dan het intrigerende plot rond de moordenaar, is het de chemie tussen Saga en Martin die me aan weet te trekken. Het zijn in de meeste opzichten tegenpolen, en de indruk die je van beide personages in het begin krijgt, blijkt, onderhevig aan enige nuance, verraderlijk. Een dikke pluim voor hoofdrolspelers Sofia Helin en Kim Bodnia! Naast de twee hoofdrolspelers zijn er ook nog een aantal opmerkelijke bijrollen. Zo valt vooral Daniel Ferbé me op, een jonge, rebelse journalist zonder scrupules, die vooral van opruien en feesten lijkt te houden. De scène waarin hij tot zijn ontzetting in z'n eigen auto wordt opgesloten en uiteindelijk met de schrik vrij komt, leverde een staaltje erg spannende televisie op! Ook Hans is een personage waar ik veel sympathie voor kan opbrengen, en de rest van de leden van de Zweedse politie-eenheid voeren hun rol solide uit. Vooral de rol van John vind ik best goed, en die zou ook in de volgende seizoenen nog te zien zijn. Mette en August zijn ook goed uitgewerkte personages, en de manier waarop de moordenaar contact legt met Mette om Martin's gezin binnen te dringen, was een aardige plotwending (hoewel wat voorspelbaar). Het mag gezegd worden; van dit eerste seizoen heb ik toen het uitkwam al enorm genoten, en zo'n zeven jaar na datum heeft de serie weinig tot niets aan kracht ingeboet. Daar slaagt lang niet elke serie in! 4,5 sterren