Mijn Series +

Zweden / Denemarken / Duitsland
Misdaad / Thriller

ontwikkeld door Björn Stein
met Sofia Helin, Kim Bodnia en Rafael Pettersson

Als er een misdaad gepleegd wordt rond de brug die Zweden en Denemarken verbindt, moeten de Zweedse en Deense politie samenwerken om de daders te pakken. Dit betekent dat de briljante maar eigenaardige Saga Norén uit Malmö en de vriendelijke gezinsvader Martin Rohde uit Kopenhagen partners worden.

1. Aflevering 1
  8. Aflevering 8
  9. Aflevering 9
  10. Aflevering 10
avatar van DjFrankie
Dit is een geweldige serie. Mede door het personage Sara, dat ontzettend goed bespeelt wordt.

tovenaar
Ik vond Saga echt behoorlijk flauw en irritant worden. Op een gegeven moment weet ik het wel dat het een totaal niet-sociaal en contactgestoord mens is. Hoef ik niet in 239 scenes per aflevering op gewezen te worden. Tenzij het grappig is of écht nodig voor plot, maar dat was ook zeker niet.

avatar van Kos
Kos
Grappig, dat is exact wat mn pa ook zei destijds.

trebremmit
Vond deze serie sterk beginnen maar naar het einde toe steeds minder worden. De ontknoping vond ik maar flauw en vergezocht.

avatar van ZAP!
Sara Norén (Sofia Helin) en Martin Rohde (Kim Bodnia) zijn twee geweldige personages, instantly classic voor mij. Ik leerde uit een docu('tje) dat (een) Sara in real life waarschijnlijk niet echt aan de bak zou komen als rechercheur, maar mij stoorde het niet.

De (moord)zaken per seizoen zijn grotesk van opzet, maar (bleek ook al uit het docu'tje) dat was bewust, om een soort larger than life sfeer te creëren. Ik had dan liever wat 'kleinere' zaken gehad, en waarom dan niet meteen meerdere binnen 1 seizoen (zodat je niet met die eeuwige spanningsboog hoeft te goochelen en manipuleren - is ook wel es origineel, misschien)? Maar erg storend was het uiteindelijk niet, want met die beoogde sfeer zat het wel helemaal goed.

Het laatste seizoen zat Martin er niet meer bij, jammer, maar plotwise wel zo realistisch. En Henrik Sabroe (Thure Lindhardt) wist zeker wel wat toe te voegen in diens plaats. Sowieso was het acteerwerk dik in orde. Dat titelliedje kwam me op een gegeven moment wel helemaal de strot uit. Back-to-the-beginning-ffwd.

Er zijn dus aan- en opmerkingen, maar ik kon er heel goed mee uit de voeten. Dikke 3,5* = 4,0*.

avatar van Bottleneck
Erg goede serie. In een bepaald opzicht heeft het iets weg van Se7en (de motieven vanuit maatschappijkritiek, maar dat blijkt een façade te zijn). Het concept van het kat-en-muisspel tussen dader(s) en politie is perfect uiteengezet, namelijk zonder al teveel zijplotjes, maar de focus houdend op de tweestrijd.

Ik heb een zwak voor dat concept waarbij de dader(s) lange tijd onbekend blijven en hier kunnen veel films die hetzelfde proberen, niet tegenop. Verder in bijna alle facetten goed (acteerwerk, het sfeertje, de personages, cliff hangers, wreedheid en spanning). Prima ook dat er wat humor in zit zoals de non-verbale reacties van Martin op Saga.

Verder niet te lang nadenken over de opzet van de moorden want het is godsonmogelijk om die zo perfect uit te voeren. Gelukkig sta je daar vanwege het tempo niet bij stil. Tien afleveringen zijn ook prima, niet té langgerekt.

Heb genoten van The Bridge met een bijna iconische dader, alleen zo halverwege heeft dit seizoen een dipje.

Niet de meest aantrekkelijke karakters, maar de serie zit goed in elkaar. Niet het beste uit Scandinavië. Vond Trapped bv. leuker.

avatar van brawljeff
Ben altijd erg terughoudend geweest wat betreft Scandinavische series, maar dit is na vier afleveringen echt erg goed. Heb inmiddels mijn vermoedens. Benieuwd waar het heen gaat en of ze deze kwaliteit kunnen behouden.

avatar van brawljeff
Mijn eerste kennismaking met de Scandinavische misdaadseries is in ieder geval succesvol geweest. Wat is deze serie fantastisch geschreven en wat een heerlijke sfeer. Nu moet ik wel zeggen dat ik het oneens ben met iedereen die dit anti-Hollywood noemt, want het was allemaal net zo over-the-top als een gemiddelde Amerikaanse misdaadserie, maar dat is helemaal niet erg.

Hierboven worden de twee hoofdpersonages al meerdere malen geprezen en hun chemie is inderdaad het hoogtepunt van de serie. Saga is aan het begin wat irritant, maar groeit uit tot een geliefd personage. Martin komt aan het begin juist als een sympathieke man over, maar is eigenlijk een naar mannetje.

Leuk om te zien dat er één zaak behandeld wordt in dit seizoen en dat je per aflevering weer een beetje informatie voorgeschoteld krijgt. Het einde stelde ook zeker niet teleur. Benieuwd hoe ze hier een vervolg aan gaan geven.

tovenaar schreef:
Dit is natuurlijk rare 'kritiek'. Zoiets als dat ik zou klagen dat er zoveel moorden in deze krimireeks zitten: "Op een gegeven moment wist ik het wel dat er een moordenaar aan het werk was." Saga is het hoofdpersonage en als zodanig nou eenmaal asociaal en contactgestoord, daar kan je moeilijk omheen schrijven zonder de (relatieve - want iemand met zulke problemen zou waarschijnlijk niet aan de bak komen als rechercheur,) realiteitszin geweld aan te doen.

avatar van Robbie.T.
Prima serie die lekker wegkijkt, zeker ook door de goede acteerprestaties en de meer dan goedwerkende chemie tussen Helin en Bodnia. Verhaaltechnisch vond ik de serie niet al te veel bijzonders en is het een vrij simpel detective verhaal. De ontknoping vond ik ronduit zwak,
seriously.... plastische chirurgie.... en het is plotseling een totaal andere persoon, met niets herkenbaars meer.... dat is wel heel erg uitgekauwd en old-school Hollywood 80's b-actiefilm....
. Gelukkig zijn de personages interessant, de setting goed, het tempo vlot en het acteerwerk prima. 7,5, afgerond 4*

avatar van thomzi50
Robbie.T. schreef:
De ontknoping vond ik ronduit zwak,

Hier stoorde ik me ook aan. Ook vond ik het seizoen niet helemaal goed in balans, alsof er af en toe nieuwe scriptschrijvers aanschoven die dan toch wel echt een nieuwe weg wilden inslaan, maar enigszins gedwongen de al voltooide afleveringen erin verwerkten. Vreemd en onovertuigend was bijvoorbeeld, zoals hierboven ook opgemerkt, dat die zo zorgvuldig opgebouwde maatschappelijke motieven uiteindelijk een farce waren. En dat het via deze enorme, omzichtige omweg uiteindelijk gewoon om wraak draaide. Wraak voor iets schijnbaar niet onoverkomelijks. Daarnaast vond ik dat sommige karaktereigenschappen iets te veel werden benadrukt en dat sommige bijpersonages te abrupt verdwenen of verschenen. Los van deze bezwaren: fijne serie, knap gemaakt, grauw, stijlvol, spannend, en een ijzersterk politie-duo.

Robbie.T. / thomzi50

Het is natuurlijk sowieso gestoord om zogenaamd een punt te maken met het vermoorden van mensen. Maar los daarvan zet de moordenaar het team daarmee wel mooi op een dwaalspoor, wat hem veel meer armslag geeft. En dat hij wraak neemt voor iets schijnbaar 'niet onoverkomelijks', daar valt over te twisten; ik vind dat motief erg sterk. Daarbovenop is het de acteur (Lars Simonsen) die Jens erg overtuigend neerzet. Ik zag dan wel meteen in dat wanneer hij bij Mette op het werk langskomt, dat hij de moordenaar wel moest zijn, maar zo'n probleem vond ik dat ook weer niet. En plastische chirurgie gebruiken om jezelf onherkenbaar te maken, waarom niet? Of dat nu al vaker is gedaan, maakt mij niet uit.

avatar van Robbie.T.
Zeker mee eens ZAP!, het dwaalspoor dat hij hiermee creëert vond ik ook nog wel prima, al had ik toch ook wel gehoopt op iets diepers waar het naar hintte.

Mijn grootste probleem (probleem is trouwens een groot woord, zie mijn score) is toch echt de plastische chirurgie. Ik vind dat te goedkoop, zo werkt plastische chirurgie nu eenmaal niet. Daarnaast is het ook een goedkope oplossing om nergens diep op in te hoeven gaan en geen character verdieping te hoeven aanbieden. Maar nogmaals: met 4 sterren vind ik dit echt een top seizoen, het is slechts de ontknoping die ik wat matig vind voor een dergelijke dijk van een serie.

avatar van ZAP!
Renée Zellweger heeft voor mij bewezen dat het echt kan, wat betreft de plastische chirurgie. Meer verdieping dan de [spoiler zeer uitgebreide wraak op alle betrokkenen bij de dood van Jens' vrouw en zoontje is voor mij ook niet nodig, die zit 'm al in hoe Jens neergezet wordt.

Teejey
Na vele twijfelachtige series, afgelopen week aan The Bridge begonnen. Héérlijk om te kunnen zeggen dat ik eindelijk weer absolute top heb ontdekt, wat Ozark toch niet is blijkt het, maar dat was ook al een verademing na vele 3.5jes.

De misdaad case is al een heel gedetailleerd en tof script als de basis voor alle briljante aspecten van Bron.

Martin en Saga zijn prachtige en heel uitgewerkte karakters, je leert ze beter kennen dan jezelf. Ongelooflijk hoe ik me aan ze gehecht heb in 10 afleveringen. Daarnaast is Daniel ijzersterk, jammer van zijn vroege eind dus. August zorgt voor nog meer leuke diepte rondom Martin's karakter en overigen doen het prima.

De sfeer is voor mij heel bijzonder, aangezien ik nu in Kopenhagen studeer. Zo gek dat je beelden ziet waar je de dag ervoor gelopen hebt, heel onwerkelijk maar net zo fantastisch. Binnenkort een tripje naar Malmö zal het nog leuker maken.

Het is realistisch Scandinavisch, zonder dat grauwe thriller sfeertje echt te forceren wat goed werkt in films. Hier is dit denk extra fijn, aangezien extra spektakel allesbehalve een vereiste is in het gehele spektakel op zich. Soundtrack werkt uitmuntend, uiteraard ook op de achtergrond in de stijl van de serie.

Och man, ik baal nu al dat ik 1/3 al klaar heb. Bewust gekozen om dit te kijken voor het nieuwe seizoen uit is, aangezien de serie zelf ook een periode overslaat. Dat wachten zal wel lastig worden weet ik nu al.

avatar van joy4ever
Wat een geweldige rol als Saga zet Sofia Helin hier neer zeg! Heerlijk ook die combi met Martin. Die komt soms ook niet meer bij . Dit verklaart imo grotendeels het succes van Bron. Het verhaal zit verder wel goed in elkaar maar weet niet altijd evenveel te boeien. Het uiteindelijke slot vond ik zelfs ronduit zwak en deed wat afbreuk aan het geheel. Vanwege Saga ga ik me wel wagen aan seizoen twee. Ben benieuwd.

SAGA!

avatar van AOVV
Recent werd het vierde en laatste seizoen van deze bekroonde Scandinavische krimi op Canvas uitgezonden. Ik heb 'm alvast klaarstaan op mijn digicorder om te bekijken, maar heb besloten eerst de drie voorgaande seizoenen nog eens te bekijken, en gelukkig staan deze op Netflix. Beginnen doen we dan logischerwijs met seizoen 1.

Dit eerste seizoen draait om een seriemoordenaar die de kritische vinger op verschillende maatschappelijke wonden legt, op brutale, bloederige en verdomd slimme wijze. Het uitgangspunt van de serie op zich is al bijzonder intrigerend: een lijk wordt gevonden op de Øresundsbron, die het Zweedse Malmö verbindt met het Deense Kopenhagen. Het lijkt bevindt zich bovendien niet zomaar op de brug, maar net op de grens van beide landen, en bestaat ook nog 'ns uit twee helften, waarvan de onder- en bovenhelft dus in verschillende landen liggen. Een macaber detail!

Algauw maken we kennis met de briljante doch bizarre Saga Norén, een Zweedse politie-inspecteur. Ook vanuit Denemarken wordt er een inspecteur bij betrokken; Martin Rohde; een, zo lijkt het toch op het eerste zicht, sympathieke familieman met gevoel en mededogen.

Door een speling van het lot (maar zo gaat het meestal, toch?) moeten beide met elkaar samenwerken, wat meteen de serie maakt, want meer dan het intrigerende plot rond de moordenaar, is het de chemie tussen Saga en Martin die me aan weet te trekken. Het zijn in de meeste opzichten tegenpolen, en de indruk die je van beide personages in het begin krijgt, blijkt, onderhevig aan enige nuance, verraderlijk. Een dikke pluim voor hoofdrolspelers Sofia Helin en Kim Bodnia!

Naast de twee hoofdrolspelers zijn er ook nog een aantal opmerkelijke bijrollen. Zo valt vooral Daniel Ferbé me op, een jonge, rebelse journalist zonder scrupules, die vooral van opruien en feesten lijkt te houden. De scène waarin hij tot zijn ontzetting in z'n eigen auto wordt opgesloten en uiteindelijk met de schrik vrij komt, leverde een staaltje erg spannende televisie op!

Ook Hans is een personage waar ik veel sympathie voor kan opbrengen, en de rest van de leden van de Zweedse politie-eenheid voeren hun rol solide uit. Vooral de rol van John vind ik best goed, en die zou ook in de volgende seizoenen nog te zien zijn. Mette en August zijn ook goed uitgewerkte personages, en de manier waarop de moordenaar contact legt met Mette om Martin's gezin binnen te dringen, was een aardige plotwending (hoewel wat voorspelbaar).

Het mag gezegd worden; van dit eerste seizoen heb ik toen het uitkwam al enorm genoten, en zo'n zeven jaar na datum heeft de serie weinig tot niets aan kracht ingeboet. Daar slaagt lang niet elke serie in!

4,5 sterren

avatar van FlyingGustman81
Echt meesterlijke serie. Het sfeertje wat wordt neergezet is grimmig en rauw. Soms vond ik Saga echt heel irritant. Jammer dat haar eerste partner de serie verliet. Al is zijn opvolger ook zeker niet slecht. Voor 4,5*!

avatar van wimaroca
Een prachtige serie,Saga en Martin spelen een uitstekend koppel
Met Saga moet je echt met regelmaat lachen,heel onnuizel

avatar van panax
geweldige serie ,veel plotwendingen
prachtig personage van saga en martin
best wel spannend en ook genoeg humor
ga de andere series zeker kijken
Scandinavische kwaliteit !!

avatar van theo79
Hier het eerste seizoen van gekeken vanwege de voornamelijk positieve recensies over deze serie. Het grootste gedeelte van de serie vond ik matig tot redelijk en pas bij de laatste twee afleveringen vond ik het best goed worden. Sofia Helin vond ik niet altijd even leuk om naar te kijken vanwege wat matig acteerwerk maar mischien ben ik in dezen wel bevooroordeeld vanwege het feit dat ik haar in het echte leven een irritante overdreven feministe vind. Afgaande op de eerste 8 afleveringen zou ik deze serie 3 sterren geven maar doordat de laatste twee afleveringen best wel goed waren kom ik op 3.5 ster uit.

avatar van cmr46
Uitstekende serie, met goede acteurs

trebremmit schreef:

Mee eens wel. Ik kwam er door het het veelbelovende begin snel in, maar mettertijd bleek het toch steeds meer een standaard politieserie die het moet hebben van de welbekende dynamiek die daarbij hoort.

Niettemin erg onderhoudend.

Toch wel wat fouten in dit eerste seizoen.
een simkaart pikken en geen pincode moeten ingeven..., Hoe wist hij wanneer Henning ging vrijgelaten worden, hij had de auto 6 uur eerder vervreemd etc... . Voorts wel een mooie serie, maar in zulke detective series vind ik zo een details wel belangrijk.

Wow, wat ben ik onder de indruk. Stond tussen de beste Scandinavische thrillers op Netflix en stelt zeker niet teleur. Seizoen 1 is waanzinnig wat mij betreft, 2 iets minder, 3 het beste en 4 weer wat minder. En wat is de actrice die Saga speelt WAANZINNIG goed!

avatar van Cultuurbarbaar
Sinds de verfilming van de Millennium triologie van Stieg Larsson staan de Scandinavische series en films in hoog aanzien bij mij. The Bridge bevestigde dat nog eens.

Sterk geacteerd met een leuke dosis humor; geweldig hoe Saga Martin af en toe tot razernij brengt met haar (re)acties. Onderhoudend en spannend en fijn dat er af en toe ook wat mis ging in het onderzoek.

avatar van Dievegge
De beste thrillers worden tegenwoordig in Scandinavië gemaakt. Ik was niet overdonderd van in het begin, maar na een aantal afleveringen kreeg de reeks me helemaal in haar greep, met als hoogtepunt het tweede seizoen. De locatie voor de eerste misdaad is goed gekozen, omdat die leidt tot een gedwongen samenwerking tussen de Zweedse en de Deense politie, met als gevolg een confrontatie tussen verschillende persoonlijkheden, opvattingen en werkmethodes.

De Deense inspecteur Martin Rohde komt zachtaardig over voor een inspecteur. Hij bekijkt de zaken vanuit de menselijke kant en volgt niet altijd het boekje. Zijn tegendeel is z'n Zweedse collega die zich zo met haar beroep vereenzelvigt dat ze zich altijd voorstelt als "Saga Norén, Länskrim Malmö". Zij is zeer goed in haar beroep en gaat altijd volgens het boekje te werk. Ze is echter niet goed in het omgaan met mensen, ze begrijpt de ongeschreven regels niet van sociale contacten. Dit leidt tot grappige situaties. Haar gele Porsche 911 is iconisch. Qua nauwgezetheid en monomanie lijken speurder en dader zelfs een beetje op elkaar. Als workaholic werkt ze vaak door tot in de vroege uurtjes. De vele nachtelijke scènes dragen bij aan de donkere, mysterieuze sfeer.

Het misdaadverhaal zelf heeft een kettingstructuur. Telkens wanneer ze een verdachte pakken, blijkt dat slechts een schakel te zijn die in opdracht werkte en vaak geliquideerd wordt voordat die veel kan onthullen. Het is een soort pyramide die geleidelijk aan beklommen wordt door de speurders, met één ultieme slechterik aan de top. Ethische motieve lijken een rol te spelen bij deze "waarheidsterrorist", al kan dat ook een façade zijn. Het vergt aandacht om alle personages en hun onderlinge band goed uiteen te houden; stukken herbekijken kan helpen. Boeiende personages zijn de rebelse tiener Anja en de sensatiejournalist Daniel Ferbé. De scène waarin deze laatste een tijdbom in z'n auto lijkt te hebben, is kostelijk. Veel van deze kleine, zorgvuldig opgebouwde scènes draaien uit op een climax in de laatse aflevering.