Mijn Series +

Zweden / Denemarken / Duitsland
Misdaad / Thriller

ontwikkeld door Björn Stein
met Nicolai Cleve Broch, Susanne Boucher en Lena Endre

Als er een misdaad gepleegd wordt rond de brug die Zweden en Denemarken verbindt, moeten de Zweedse en Deense politie samenwerken om de daders te pakken. Dit betekent dat de briljante maar eigenaardige Saga Norén uit Malmö en de vriendelijke gezinsvader Martin Rohde uit Kopenhagen partners worden.

1. Aflevering 1
  9. Aflevering 9
  10. Aflevering 10
Wat een geweldige serie is dit toch! Ik heb ervan gesmuld. 5 *

avatar van brawljeff
Ongeveer hetzelfde niveau als het eerste seizoen. Dit seizoen was wederom genieten: leuke hoofdpersonages, een goede opbouw en een mooie setting. De serie wordt vooral geprezen vanwege de chemie tussen Saga en Martin en dat werd in dit seizoen alleen maar beter. De relatie tussen deze twee personages is enorm realistisch neergezet. Het zijn collega's, maar willen meer zijn dan dat. De complexe karakters van deze personages zorgen ervoor dat hun band altijd een beetje instabiel blijft.

Wat ik minder vond aan dit seizoen, is het feit dat er te veel verhaallijnen waren. De meeste kwamen uiteindelijk wel samen, maar dat geldt niet voor alles. Zo zijn er bijzonder veel personages waar veel aandacht aan besteed worden, maar waarvan hun story arcs waarschijnlijk nooit afgerond gaan worden. Denk aan het broertje van Niklas en de relatie tussen Laura en haar vader (die ik overigens geheel onterecht het hele seizoen als hoofdverdachte in min hoofd had).

Binnenkort maar beginnen aan het derde seizoen. Ik vraag me nog wel af bij dit seizoen waarom dat schip ook weer precies tussen Zweden en Denemarken strandde. Was dat weer heel geforceerd door de makers bedacht om de hoofdpersonages bij elkaar te brengen of had dat verhaaltechnisch ook nog een goede reden?

avatar van Robbie.T.
Wat mij betreft zelfs nog sterker dan seizoen 1. De relatie tussen Saga en Martin is prachtig; twee enorme vrienden die elkaar accepteren zoals ze zijn en eigenlijk elkaars enige vrienden zijn. Het verhaal is wat beter uitgewerkt dan in seizoen 1 en gelukkig geen plastische chirurgie als main clue deze keer . Ik ben erg benieuwd naar seizoen 3 maar hoe moet dat gaan nu Martin in de gevangenis zit ??? Nou ja, we gaan het zien

Teejey
Wat was ik enorm enthousiast na seizoen 1 zeg. Was dat maar ietsje minder geweest. Dit seizoen, dat de perfecte Bron moet zijn tussen het 1e en (voorlopig) laatste seizoen haalt het niveau van dat 1e seizoen misschien wel, maar persoonlijk viel hij iets tegen.

Dat hele eco-terrorisme heeft me eigenlijk niet echt geboeid, mede door het gebrek aan binding tussen het politieteam en het terreur, wat vorig seizoen optimaal was. Tuurlijk wordt je de laatste afleveringen nieuwsgieriger, maar de eerste 7 afleveringen kon ik maar traag doorheen komen. Gelukkig blijft de basis sterk hoor, daarom zou zo'n case bij een serie van 6/7 seizoenen niet erg zijn, maar hier is dat toch wat anders. Al moet ik niet vergeten dat seizoenen 3 en 4 het nog zo af kunnen ronden dat ik de serie als geheel gewoon de perfecte beoordeling geef.

De basis is uiteraard de karakterontwikkeling, de chemie tussen Martin en Saga, het heerlijke Deense/Zweedse sfeertje en de soundtrack. Opnieuw meerdere bekende plekken gezien als tijdelijke student in Kopenhagen, blijft een beetje onwerkelijk. Enkel het allereerste punt was minder briljant deze keer, waar ik Saga ditmaal af en toe wat overdreven dom neergezet vond. Gelukkig zat hier wel een stijgende lijn in, dus opnieuw: laat seizoen 3 en 4 dit potentiële meesterwerk alsjeblieft afmaken.

Laat dit alsjeblieft niet het definitieve einde van Martin Röhde zijn trouwens, maar mini-spoilers maken me hierin nog niet veel wijs.

avatar van Bottleneck
Teejey schreef:

Same here, dat kon mij ook niet boeien. Gelukkig pakt S3 de draad/opzet van het sterke S1 weer op.

avatar van joy4ever
Ik vond seizoen twee sterker dan het eerste deel. Het verhaal zat iig een stuk beter in elkaar en was een heel stuk geloofwaardiger. Ik heb me weer suf gelachen om de interactie tussen Saga en Martin. Fantastisch. Het verhaal was boeiend. Mooi ook dat met die maskers. En tof al die verschillende characters en verdachten. Een erg fijne serie. Op naar het 3e seizoen!

trebremmit
Inderdaad beter dan het 1ste seizoen, alhoewel ik de laatste aflevering wel tegen vond vallen.

avatar van wimaroca
Een super serie is dit, zeg.. en Martin (Kim Bodnia )speelt echt geweldig.
en mooi hoe hij Saga " opvoed" is klasse!!!!!!
Het is echt interessant als die twee in gesprek gingen,en dan vooral in de prive sfeer

Matig vervolg. De finale uit seizoen 1 is voor niets geweest. Martin lijkt er eindelijk weer bovenop te komen maar na een uit het niets komende beslissing van Mette neemt hij het vreemde impulsieve besluit om Jens alsnog te doden. Alle ontwikkeling van zijn personage in dit seizoen in een klap teniet gedaan. Daarnaast is er het vreemde besluit om Saga te laten samenwonen. Dit is enkel gedaan als comic relief en totaal niet geloofwaardig. Het wordt totaal niet duidelijk waarom ze ooit zijn gaan samenwonen en de relatie strandt dan ook. Daarnaast waren er voor mij teveel plotwendingen waardoor elke verrassing zijn impact verloor. Zelfs op het einde blijkt er weer een andere puppet master achter te zitten.

joy4ever schreef:
Heb s2 er (weer) opzitten en het is toch wel behoorlijk gezocht qua plot; man en vrouw die toevallig allebei apart van elkaar en om verschillende redenen met gif-aanslagen bezig zijn, dat is er al meteen over en er is meer. Maar ik heb begrepen dat de makers zich qua grootse / overdetop-opzet zich mede hebben laten inspireren door een film als 'Se7en', ook niet meteen geloofwaardig, maar wel met de nodige impact juist door die opzet, maar ook de cast en sfeer e.d. tellen er zwaar mee.

Voor mij gaat het hier dan ook om Saga en Martin en hun interactie, het sfeertje e.d.. En ergens is het stiekem wel leuk hoe de schrijvers dit hele plot in elkaar hebben weten te flansen (ook het samenwonen en Martins al dan niet privé sores passen er prima tussen), met talloze rode haringen. Jammer dat Martin 'vertrekt' (heavy shit), maar ik zie evenveel uit naar s3 en 4.

Onveranderd dik 4,5*.

avatar van panax
wat een geweldig seizoen 2 van deze serie
beter nog dan seizoen 1
spanning humor drama
geweldige cast en tot aan het einde spannend
topserie !!

avatar van cmr46
Prima weer het vervolg.

Beter dan het eerste seizoen vind ik. De hoofdrollen worden verder uitgediept en er komen inderdaad iets teveel personages in het verhaal voor, maar dat leidt wel tot een aantal uitstekende bijrollen.

Overigens bizar om dit seizoen nu te kijken, gezien het virus dat slachtoffers maakt aan begin en eind van het verhaal.

brawljeff schreef:

Je geeft zelf eigenlijk al aan waarom extra personages en arcs worden opgevoerd: ter misleiding.

ZAP! schreef:

Om verschillende redenen klopt inderdaad, maar niet apart van elkaar! Dat wordt in de laatste scène van Gertrud duidelijk (nogal kort door de bocht, dat wel)

t.o. schreef:
Leg uit / licht toe, a.u.b..

De grote baas achter de schermen zegt tegen Gertrud: 'het was geen goed idee om Oliver hierbij te betrekken', waarna Gertrud zegt 'hij heeft toch veel voor ons betekend'...dus net voordat hij haar doodschiet

Meer dan dat wordt er niet gezegd.

avatar van ZAP!
t.o. - daar moet ik je gelijk in geven, goed punt.

avatar van Dievegge
Alle vier de seizoenen zijn goed, maar dit tweede seizoen beschouw ik toch wel als het hoogtepunt. Interessant aan een politieserie is altijd wanneer de speurders zelf zwakke kanten hebben. Martin kan de moord op z'n zoon moeilijk verwerken en gaat de dader in de gevangenis bezoeken, een confrontatie die positieve of negatieve gevolgen kan hebben. Saga heeft haar bekende moeilijkheden met sociale contacten en ongeschrev en regels, maar er komen ook jeugdproblemen aan het licht. De onbekwame Rasmus veroorzaakt problemen doordat hij op eigen houtje de held wil spelen.

De misdadigers maken gebruik van biologisch terrorisme. Ze vermoorden mensen door een bacterie of een virus te verspreiden. Het toeval wilde dat ik dit in het begin van de coronaquarantaine bekeek, met een milde paranoia tot gevolg. Het is opnieuw een zoektocht naar de top van de pyramide, al wordt de ultieme opdrachtgever nooit onthuld. Boeiende personages zijn de vroegrijpe tiener Laura en de terminale Victoria, die kwetsbaar maar toch zelfzeker overkomt. Lange tijd blijf je je afvragen wie de touwtjes in handen heeft en wie zich ddor wie laat manipuleren. De slotaflevering is een hartverscheurende climax.