• 8.985.673 stemmen

Community - Seizoen 1 (2009-2010)

Show titel: Community

Ontwikkeld door: Dan Harmon

Met: Joel McHale, Gillian Jacobs en Danny Pudi

Datum van release: donderdag 17 september 2009

Eerst uitgezonden op: NBC (Verenigde Staten)

Plot Community

Community draait om een studiegroep op het Greendale Community College. De centrale figuur in het verhaal is Jeff Winger, een geschorste advocaat die opnieuw colleges volgt nadat zijn diploma ongeldig is verklaard. Winger richt een studiegroep op om indruk te maken op Britta Perry.

Afleveringen Seizoen 1 (2009-2010)

1. 1. Pilot

17 september 2009 (22 minuten)

Jeff volgt noodgedwongen colleges aan het Greendale Community College nadat zijn diploma ongeldig is verklaard door de balie. Om indruk te maken op een meisje waar hij verliefd op is, vormt hij een studiegroepje Spaans.

2. 2. Spanish 101

24 september 2009 (22 minuten)

De studenten vormen teams om presentaties te geven waarin ze blijk geven van hun Spaanse taalvaardigheid. Het lukt Jeff niet om in de Spaanse les met Britta samen te werken en vormt een team met Pierce.

3. 3. Introduction to Film

1 oktober 2009 (22 minuten)

De strikte vader van Abed heeft hem verboden om filmografie te studeren. Jeff schrijft zich in voor een cursus waar hij meer moeite voor moet doen dan hij had gedacht. Pierce leert Troy op een mannelijke manier niezen.

4. 4. Social Psychology

8 oktober 2009 (22 minuten)

Annie helpt Professor Duncan bij zijn psychologische onderzoek dat het geduld van mensen test. Proefkonijnen zijn Abed, Troy en Señor Chang. Shirley en Jeff smeden een band als ze roddelen over Britta's nieuwe vriend.

5. 5. Advanced Criminal Law

15 oktober 2009 (22 minuten)

Als Señor Chang ontdekt dat er iemand gespiekt heeft, dreigt hij de hele klas te zakken als de spieker zich niet bekendmaakt. Troy en Abed leren elkaar hoe iemand te foppen en Annie en Pierce werken aan een nieuw lied.

6. 6. Football, Feminism and You

22 oktober 2009 (22 minuten)

Jeff probeert Troy ervan te overtuigen om voor het schoolteam te spelen nadat decaan Pelton heeft gedreigd om een portret van hem te gebruiken voor een grootschalige campagne. Annie steekt hier echter een stokje voor.

7. 7. Introduction to Statistics

29 oktober 2009 (22 minuten)

Jeff wordt verliefd op de docente statistiek en is vastberaden haar mee uit te vragen. Hij denkt de perfecte mogelijkheid gevonden te hebben om haar mee uit te vragen op de avond dat Greendale de Dag van de Doden viert.

8. 8. Home Economics

5 november 2009 (22 minuten)

De groep ontdekt dat Jeff in zijn auto woont en ze bieden hem hulp aan. Jeff besluit op aandringen van de groep om Abeds kamergenoot te worden. Ondertussen helpt Annie Troy bij het creëren van de perfecte date.

9. 9. Debate 109

12 november 2009 (22 minuten)

Jeff en Annie gaan de strijd aan tegen City College voor het kampioenschap debatteren. Pierce gebruikt hypnotherapie om Britta te helpen stoppen met roken. Shirley maakt zich zorgen over de evolutie van de Abeds films.

10. 10. Environmental Science

19 november 2009 (22 minuten)

Jeffs klasgenoten geven hem de opdracht Señor Chang te confronteren over hun grote hoeveelheid huiswerk, maar dat draait anders uit dan verwacht. Troy en Abed verliezen het onderwerp van hun labo-experiment.

11. 11. The Politics of Human Sexuality

3 december 2009 (22 minuten)

Jeff gaat een uitdaging van Britta aan om een meisje te zoeken voor een dubbel afspraakje met Pierce en zijn vriendin. Troy en Abed gaan met elkaar de strijd aan als Abed een verbazingwekkend goede atleet blijkt te zijn.

12. 12. Comparative Religion

10 december 2009 (22 minuten)

Shirley organiseert een kerstfeestje voor haar vrienden, maar ze is verrast als blijkt dat de meeste onder hen andere religies hebben. Ondertussen neemt Jeff het op tegen pestkop Mike die Abed in de cafetaria lastig viel.

13. 13. Investigative Journalism

14 januari 2010 (22 minuten)

Jeff neemt de rol van redacteur van de Greendale Gazette Journal op zich, maar dan doet Annie een schokkende ontdekking over de school. De bende heeft een klasgenoot die zich heel graag bij de rangen wil vervoegen.

14. 14. Interpretive Dance

21 januari 2010 (22 minuten)

Jeff probeert zijn affaire geheim te houden. Troy en Britta nemen danslessen.

15. 15. Romantic Expressionism

4 februari 2010 (22 minuten)

Britta en Jeff komen tussenbeide wanneer Annie tijd begint te spenderen met Britta's ex-vriendje. Pierce heeft het moeilijk als hij Abed en Troy's filmavond verstoort.

16. 16. Communication Studies

11 februari 2010 (22 minuten)

Jeff probeert zijn relatie met Britta te herstellen na een verschrikkelijk misverstand op Valentijnsdag. Annie en Shirley willen Chang vernederen om Troy en Pierces eer te verdedigen.

17. 17. Physical Education

4 maart 2010 (22 minuten)

Jeff is enthousiast over zijn coole biljartcursus totdat hij een short aan moet doen. De vrouwen vinden een Spaans boek vol romantische tekeningen van Abed en besluiten hem een metamorfose te geven.

18. 18. Basic Genealogy

11 maart 2010 (22 minuten)

Op de familiedag probeert Pierce het contact te herstellen met stiefdochter Amber, die verliefd wordt op Jeff. Amber is op Pierces geld uit, maar dat doet hem kennelijk niets. Britta botst met de oma van Troy.

19. 19. Beginner Pottery

18 maart 2010 (22 minuten)

Jeff wil een makkelijk studiepunt scoren met pottenbakken. De enige regel is dat 'Ghost' naspelen verboden is. Maar dan troeft een andere student hem af. De anderen geven zich op voor een zeilcursus op een parkeerplaats.

20. 20. The Science of Illusion

25 maart 2010 (22 minuten)

Britta's 1-aprilgrap heeft een ongewenste uitwerking. Annie en Shirley helpen de criminaliteit op Greendale te bestrijden door campusbewakers te worden, maar ze krijgen ruzie omdat ze allebei de slechterik willen spelen.

21. 21. Contemporary American Poultry

22 april 2010 (22 minuten)

Troy en Jeff besluiten iets te doen aan het tekort aan kipnuggets op de campus. Britta heeft het moeilijk met het onvoldoende aantal goede doelen dat ze steunt.

22. 22. The Art of Discourse

29 april 2010 (22 minuten)

Jeff en Britta zinnen op wraak op een stel scholieren dat hen pest met het feit dat ze op een gemeenschapsuniversiteit zitten. Troy helpt Abed om lijst clichés voor een geslaagd schoolleven uit films af te werken.

23. 23. Modern Warfare

6 mei 2010 (22 minuten)

De decaan looft een prijs uit voor de winnaar van een potje paintball, maar het loopt uit op een ware paintball-oorlog. De studiegroep bundelt de krachten. Jeff en Britta geven uiting aan de seksuele spanning tussen hen.

24. 24. English as a Second Language

13 mei 2010 (22 minuten)

Señor Chang blijkt geen onderwijsbevoegdheid te hebben. Annie neemt per ongeluk zijn bekentenis op. Als ook de decaan de bekentenis hoort, besluit hij Chang te vervangen door een veel strengere docent.

25. 25. Pascal's Triangle Revisited

20 mei 2010 (22 minuten)

Mevrouw Slater geeft toe dat ze Jeff terug wil en Annie vertelt Jeff dat ze van Greendale af gaat. Op het eindejaarsfeest spreekt Britta haar liefde voor Jeff uit, net als Mevrouw Slater. Troy moet verhuizen.

• 1917 stemmen

Schitterende reeks, die ik eerder per toeval heb ontdekt door ze gewoon op te nemen op de Belgische zender Q2. De premisse is op zich misschien niet bijster origineel, maar wat ermee gedaan wordt des te meer. Deze reeks neemt zichzelf duidelijk niet al te serieus, getuige de vele verwijzingen naar andere sitcoms, films en dergelijke, vaak nota bene door één van de hoofdpersonages, de ietwat aparte Abed.

De reeks gaat in feite over een advocaat die een ongeldige licentie heeft en dus terug op de schoolbanken plaats moet nemen, daar op zijn eerste dag een knappe blondine tegenkomt en, zijn arrogante zelf zijnde, besluit haar voor zich te willen winnen. Toevalligerwijs ontstaat er een heuse studiegroep, met uiteenlopende, kleurrijke karakters; genoeg materiaal om een aantal geweldige afleveringen in elkaar te steken. 'Modern Warfare', 'Home Economics' (Pierce als keyboardspeler!) en 'Spanish 101' zijn voorbeelden van algemene hilariteit.

Een interessant en vooral ongelooflijk grappig nevenpersonage is Señor Chang, de Aziatische leraar Spaans. Ook Pierce (een geweldige rol van Chevy Chase) is een hilarisch personage: een CEO op rust die terug gaat studeren. De chemie tussen Abed en Troy is daarbovenop ook fantastisch, en zorgt vaak voor een erg grappige coda.

Er volgen nog wel een aantal seizoenen na dit eerste, en da 's volledig terecht. Ik ben benieuwd of het hoge niveau aanwezig blijft.

4,5 sterren

Een paar jaar geleden heb ik Community met veel plezier bekeken, een erg frisse en zeer scherp geschreven serie. Ofja, de eerste seizoenen dan. Later werd het door mutaties in de cast en andere zaken minder. Ik ben maar eens opnieuw begonnen met Community te bekijken en voorlopig geniet ik weer net zo hard als jaren terug.

Wat de serie zo goed doet is dat de groep + de extra personages gewoon perfect gecast zijn. Ieder heeft andere karaktertrekken en daardoor zitten er vreselijk veel leuke situaties, dialogen en incidenten in de verhaallijnen. De chemie is echt verschrikkelijk sterk en ook personages als Dean en Ben Chang zijn echt hilarisch. Maar het draait natuurlijk om een rare groep die allen met een eigen verhaal aan Greendale Community College studeren, waarbij er een deel van de groep gewoon een student is zoals ieder ander, maar ook een aantal zijn veel ouder en zijn dus met een reden weer daar aan het studeren. Die mix maakt alles wel lekker vermakelijk en de vele pop culture referenties doen het ook erg goed bij me. Vooral Abed als filmnerd doet dat erg goed. De afleveringen zijn ook vaak erg origineel, met de schitterende Modern Warfare aflevering als hoogtepunt.

Community is sowieso 1 van de leukste sitcoms van deze eeuw.

Wat ik hier ook al wel meer lees: het duurt even voordat alles op zijn plaats valt. De personages maken in de eerste afleveringen niet heel veel indruk, maar zo tegen het einde ga je toch steeds meer voor hen voelen. Ik houd van platte humor, dus Pierce en Chang zijn voor nu mijn favoriete personages. De filmreferenties zijn ook geweldig. Nog niet omvergeblazen.