Mijn Series +

Community - Seizoen 3 (2011-2012)

Drama / Komedie

ontwikkeld door Dan Harmon
met Joel McHale, Gillian Jacobs en Danny Pudi

Community draait om een studiegroep op het Greendale Community College. De centrale figuur in het verhaal is Jeff Winger, een geschorste advocaat die opnieuw colleges volgt nadat zijn diploma ongeldig is verklaard. Winger richt een studiegroep op om indruk te maken op Britta Perry.

1. Biology 101
  20. Digital Estate Planning
  21. The First Chang Dynasty
  22. Introduction to Finality
avatar van AOVV
Ook het derde seizoen van deze comedyreeks is van torenhoog niveau. De serie weet zich te onderscheiden van veel andere comedyseries door onconventioneel te zijn, en ook een tikje weird. De personages zijn divers en vormen toch een hechte, geloofwaardige groep. Daarbovenop zijn de relaties tussen een aantal van die personages en wat ermee gedaan wordt, hoogst interessant. Bij seizoen 1 haalde ik Abed & Troy al aan, in deze jaargang speelt The Dean een prominentere rol, wat ik alleen maar kan toejuichen; een bijzonder kleurrijk en grappig personage is dat!

De finale is bovendien erg goed, en er zitten ook weer een aantal speciale afleveringen in (Digital Estate Planning bijvoorbeeld, een episode die zich grotendeels in een video game afspeelt). De ontsporing van Chang is ook een hilarisch hoogtepunt!

Er volgden nog drie seizoenen (met minder afleveringen), die hier een pak minder worden beoordeeld. Ik ga toch blijven kijken, en ben benieuwd.

4,5 sterren

avatar van The Oceanic Six
Community seizoen 3 valt me in vergelijking met de twee vorige seizoen wel wat tegen. Hier wordt het allemaal zo absurd en vergezocht dat het soms ook gewoon ongrappig is geworden, een gevoel dat ik voorheen nog niet bij deze serie had. Denk aan het Dreamatorium, Abed en Troy die zich bijna als een stelletje gedragen en de ontvoering van de Dean. Ik vond de kracht van de vorige seizoenen juist dat het lekker bizar werd in een redelijk realistische, normale omgeving. Die verkleedpartijtjes van Troy en Abed zijn gewoon flauw. Overigens was het ergens nog wel grappig hoe Chang een dictator werd, maar ik krijg ook het idee dat de makers niet altijd goed weten wat ze met hem willen. Het leukste vond ik hem toch nog gewoon als leraar Spaans die lullig tegen de groep deed. En de verhaallijn van Troy met de loodgietersopleiding was ook wel een misser.

Maar buiten dat is het wel weer een heel vermakelijk seizoen geworden, waarbij vooral de Dean echt vaak leuk is en waar afleveringen als Digital Estate Planning echt heel bijzonder goed geschreven zijn, met bijvoorbeeld hier een 8-bit videogame setting. Op zulke momenten besef je dat Community echt een heel goed uitgewerkte serie vol met details en kwaliteit is. Jammer dat ze dat niet elke aflevering meer halen, maar misschien is dat ook wel een onrealistisch hoge eis. De groepsdynamiek werkt ieder geval na drie seizoenen nog altijd heel goed en houdt het niveau toch wel aardig hoog. Wel jammer dat dit geloof ik het laatste seizoen is dat de cast compleet is, want vanaf seizoen 4 zal er geloof ik iemand uit de serie worden geschreven als ik het me nog goed herinner.

Ik heb gelijkaardige bedenkingen bij dit sezoen, het viel me al in het tweede sezoen op dat de karakters steeds minder op echte mensen begonnen te lijken en het college en de klassen zelfs bijna helemaal geen rol gaan spelen (behalve de studiepunten die Jef moet vergaren en hier of daar een aflevering Biologie).

Maar wat ze ermee doen is dan weer heel fantasievol en steken de afleveringen en de rode draad doorheen het sezoen goed in elkaar.

Maar hoewel ik de humor kan apprecieren is dit wel niet het soort vermaak waarbij ik regelmatig echt hardop kan lachen.

avatar van joy4ever
Dit seizoen laat al een paar herhalingen van zetten zien. Niet allemaal even geslaagd. Maar er zitten gelukkig nog wel een paar ijzersterke afleveringen tussen waardoor seizoen 3 zeer zeker de moeite waard is. Het vorige seizoen blijft voor mij het hoogtepunt van deze reeks.

avatar van legian
De serie komt in zijn derde seizoen al tegen de houdbaarheidsdatum aan te lopen. Ze proberen te hard om grappig te zijn en het wordt allemaal erg lang doorgetrokken. Personage's als Britta, Chang en Dean worden erg eendimensionaal, saai en voorspelbaar. Gelukkig zitten er nog enkele sterke momenten in en blijft de groepsdynamiek nog leuk om te zien.