Mijn Series +

Community - Seizoen 5 (2014)

Drama / Komedie

ontwikkeld door Dan Harmon
met Joel McHale, Gillian Jacobs en Danny Pudi

Community draait om een studiegroep op het Greendale Community College. De centrale figuur in het verhaal is Jeff Winger, een geschorste advocaat die opnieuw colleges volgt nadat zijn diploma ongeldig is verklaard. Winger richt een studiegroep op om indruk te maken op Britta Perry.

1. Repilot
  11. G.I. Jeff
  12. Basic Story
  13. Basic Sandwich
avatar van The Oceanic Six
Had Community slechts uit seizoen 1 tot 3 bestaan, dan was het een van de beste sitcoms ooit geworden. En seizoen 4 was ook nog goed te pruimen, maar van iets minder niveau. Alleen ging de serie verder en met een uitgedunde cast zonder Pierce en halverwege dit seizoen ook zonder Troy is het gewoon niet meer zoals het was. De synergie van de groep is anders geworden zonder de lompe, racistische Pierce en de gevatte Troy die vooral met Abed een sterk duo was. De Abed uit dit seizoen is eigenlijk vooral over de top en soms best irritant. Ook is het schrijfwerk van de afleveringen gewoon minder, met weinig memorabele afleveringen en met een GI Joe aflevering erbij die gewoon ronduit kut is. Was echt niet doorheen te komen. Als je dit vergelijkt met bijvoorbeeld de 8 bit game-aflevering of de stop-motion kerstaflevering uit eerdere seizoenen, dan is dat een gigantisch verschil.

De nieuwe personages doen wel hun ding, maar zijn ook niet overdreven leuk of boeiend. Daarnaast is het jammer dat het idee dat ze een studiegroep zijn hier redelijk los is gelaten doordat ze begin van het seizoen allemaal van de school af waren. Verder is Chang vrij nutteloos in zijn huidige rol en is zelfs de normaal hilarische Dean niet meer zo briljant. Maar goed, het is ook geen bagger geworden, er zitten nog wel voldoende leuke stukken in om er een voldoende uit te halen, maar het voelt allemaal wel spijtig omdat dit ooit zo goed was.

Dit 5de sezoen is heel wisselvallig en heeft nog maar weinig met de school en lessen zelf te maken, zoals The Oceanic Six al aangeeft. Toch zijn er hier of daar afleveringen die doen terugdenken aan de beste tijd, zoals afleveringen 8,9 en 10. Troy wordt toch wel enorm gemist en niet volledig opgevangen door de andere cast, ook al wordt zijn afwezigheid hier of daar gebruikt om inzicht te krijgen in de emotienele toestand van Abed en cornuiten. Pierce daarentegen vind ik helemaal geen gemis.

avatar van The Oceanic Six
Grovonion schreef:

Maar dan geef je er vier sterren aan?

nog aan het twijfelen, vind hem iig beter dan het 4de sezoen. Misschien dat ik die ga down-graden naar drie sterren zodat dit sezoen er dan 3,5 krijgt...

avatar van joy4ever
Tsja, ik blijf met name kijken uit sympathie voor de hoofdrolspelers. Maar de creativiteit is nu wel ver te zoeken. Het is gewoon niet grappig meer. Gelukkig hebben we Anne nog .

avatar van legian
Donald Glover besloot nog net op tijd uit het zinkende schip te vertrekken. Wat een pijnlijk ongrappige bende is dit geworden. Nadat Chevy Chase vorig seizoen al steeds meer uit beeld werd geschoven waardoor de groepsdynamiek veranderde. Slaat die nu compleet om na het vertrek van Donald. En dat is de laatste klap voor de serie. Want qua humor en verhalen verliep het al dramatisch. Maar de nieuw geïntroduceerde personages slaan nergens aan. Alleen Jon Oliver weet bij vlagen nog een lach tevoorschijn te toveren. Maar dat komt omdat hij wel de juiste toon voor het sketch-gehalte weet te vinden. Iets waar Donald ook al zo sterk in was (helemaal samen met Danny Pudi). Maar het doet niets af aan het slechte schrijfwerk, de uitgekauwde en saaie ideeën en het over de top stereotype acteerwerk.

Community is van een leuke en creatieve serie afgezakt naar een afgrijselijk misbaksel van een 'komedie' show. Waar de ruime voldoende vandaan komt ontgaat mij volledig.