• 8.557.468 stemmen

Dahmer - Monster: The Jeffrey Dahmer Story (2022)

Drama / Misdaad | Miniserie

Show titel: Dahmer - Monster: The Jeffrey Dahmer Story

Genre: Drama / Misdaad

Afleveringen: 10

Speelduur: 8 uur en 46 minuten

Ontwikkeld door: Ian Brennan en Ryan Murphy

Met: Evan Peters, Niecy Nash en Richard Jenkins

Datum van release: woensdag 21 september 2022

Eerst uitgezonden op: Netflix (Nederland)

• Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Plot Dahmer - Monster: The Jeffrey Dahmer Story

Jeffrey Dahmer werd gearresteerd in 1991, toen de politie verschillende lichaamsdelen ontdekte, waaronder afgehakte hoofden, en talloze polaroids van verminkte lichamen in zijn appartement in Milwaukee. De moordenaar bekende dat hij minstens 17 mensen had vermoord, terwijl hij de politie lange tijd wist te ontwijken tijdens zijn moordpartijen die zich over 13 jaar verspreidde. Hij werd veroordeeld tot zestien keer levenslang, maar werd uiteindelijk in 1994 vermoord door een andere gevangene. Monster: The Jeffrey Dahmer Story zal deze gewetenloze misdaden blootleggen, gecentreerd rond de achtergestelde slachtoffers en hun gemeenschappen die getroffen zijn door het systemische racisme en institutioneel falen van de politie waardoor een van Amerika's meest beruchte seriemoordenaars zijn moorddadige daden kon voortzetten voor meer dan een decennium zonder gepakt te worden.

Afleveringen

1. 1. Episode One

21 september 2022 (49 minuten)

Jeff leidt zijn buurvrouw weg van de stank die uit zijn huis komt en gaat naar een plaatselijke bar, waar een vreemdeling op zijn verleidelijke voorstel ingaat.

2. 2. Please Don't Go

21 september 2022 (52 minuten)

Een jonge Jeff heeft problemen thuis en op school. Jaren later evolueert zijn vreemde gedrag zich tot moordlustige daden die aan het oog van de politie ontsnappen.

3. 3. Doin' a Dahmer

21 september 2022 (53 minuten)

Eindexamenleerling Jeff woont alleen na de turbulente scheiding van zijn ouders en wijkt af van zijn routine als hij een lifter in zijn huis uitnodigt.

4. 4. The Good Boy Box

21 september 2022 (1 uur en 03 minuten)

Van zijn tijd op school tot in het leger is het leven van Jeff allesbehalve stabiel. Terwijl hij in het huis van zijn oma woont, richt hij zijn vizier op jongemannen in homobars.

5. 5. Blood on Their Hands

21 september 2022 (59 minuten)

Jeffs lijst van slachtoffers groeit en groeit, maar de politie vermoedt niets. Door een ontmoeting met een tiener belandt hij in een cel. Later vindt hij zijn eigen appartement.

6. 6. Silenced

21 september 2022 (55 minuten)

Het jonge model Tony verhuist naar Madison en ontmoet Jeff in een bar. Via handgeschreven briefjes beginnen ze een relatie, die een duistere wending neemt.

7. 7. Cassandra

21 september 2022 (45 minuten)

Een bekende activist heeft een ontmoeting met Glenda, die vertelt over haar angstige ervaringen toen ze naast Jeff woonde en hoe haar zorgen grotendeels werden genegeerd.

8. 8. Lionel

21 september 2022 (47 minuten)

Jeff wacht tot zijn proces begint. Zijn vader vecht tegen zijn eigen demonen. De politie probeert haar reputatie te redden en de families van de slachtoffers delen hun verhalen.

9. 9. The Bogeyman

21 september 2022 (49 minuten)

Glenda, de slachtoffers en hun families doen hun best om ondanks hun afschuwelijke herinneringen het leven weer op te pakken. Jeff trekt de aandacht van achter de tralies.

10. 10. God of Forgiveness, God of Vengeance

21 september 2022 (54 minuten)

De nieuwe bekendheid van Jeff in de gevangenis maakt van hem een doelwit. Zijn ouders willen de zaak afsluiten. Glenda dringt aan op een herdenking om de slachtoffers te eren.

avatar van Esteban

Esteban

Uit de trailer meen ik op te maken dat de reeks, flashbacks buiten beschouwing gelaten, start waar de verfilming eindigt. Het gaat dan over My Friend Dahmer uit 2017, gebaseerd op de gelijknamige graphic novel en met een uitstekende Ross Lynch. In die zin is de film misschien een goede voorbereiding, of iets om achteraf nog te kijken, indien je 'm nog niet gezien hebt. Dat Evan Peters het vermoedelijk minstens even goed zal doen, daar zal weinig twijfel over bestaan. Hopelijk gaat Ryan Murphy niet teveel de theatrale kant op, dat zou hier niet passen. I'm in.

avatar van umbra

umbra

Vandaag 4 afleveringen gebinged, 't is best verslavende serie, uiterst boeiend, al zeker omdat het waargebeurd is. En ja ik heb een zwak voor psycho's en fuckedup minds, in films en series en ook in de realiteit eigenlijk zeer fascinerend gegeven, ja dan zit je hier vet goed.

Bxian32

Drie afleveringen gezien. Wat ik jammer vind is dat het verhaal niet echt laat zien wat er echt gebeurd is, met name mbt zijn eerste moord. Zo gaat een beetje de hele essentie van het hoe en waarom verloren. Tja en Evan Peters als dertiger een 18jarige proberen te spelen gaf me wel wat Grease vibes. Misschien hadden ze toch beter een extra acteur gecast voor de jonge Dahmer....

avatar van DionneDarko

DionneDarko

Bxian32 schreef:

Ben het zo totaal met je oneens. Ik ben nu bij ep 9 en geen idee wat je dan allemaal wil zien? Je kunt deze serie echt niet betichten van niets laten zien. Pretty gruesome stuff... En daarbij echt perfecte casting. Wat een gelijkenissen in uiterlijk, maniertjes, dialect en houterig bewegen.

avatar van Noud

Noud

Eindelijk eens een serie waar goed geacteerd wordt.

avatar van RodneyS

RodneyS

• 2018 stemmen

Ik heb nu de eerste 5 afleveringen gezien en ik vind dit een dikke aanrader. Prima acteerwerk en inderdaad, wat een gelijkenissen met de echte Dahmer! Ik had ook echt met hem te doen in de serie, ondanks dat ik weet welke gruwelijkheden hij op zijn kerfstok heeft.

Spannend, soms schokkend en een heerlijk sfeertje. Ik ben wel fan.

lang pee

Ik kijk er graag naar, en dat is al nieuw, want er zijn vele series en films over seriemoordenaars en de meeste zijn echt niet om naar te kijken!

Het is wel ongelooflijk dat hij dit zo lang heeft kunnen doen en nooit eerder is opgepakt en dat in een klein vies appartementje.

Mijn favoriete film over een seriemoordenaar blijft een film van lang geleden, namelijk Citizen X over Chikatilo

avatar van Taken

Taken

Ondertussen halverwegen maar wat klinkt dat nummer dat ze steeds gebruiken creepy zeg.

DionneDarko schreef:

Dat kan zeker wel, de eerste moord was redelijk seksueel getint, ik zou de echte details eens opzoeken. Juist datgene (ik hoef het echt niet te zien maar maak het wel duidelijk) ontbreekt hier. De moord ging ook iets anders. Breng het zoals het echt was of noem het fictie, maar verander geen feiten.

avatar van maurice32

maurice32

Bxian32 schreef:

Erger ik me ook aan , de makers van de serie hebben toch zeker veel filmmateriaal gezien over Dahmer en sommige details kloppen niet.

Ook de 1e aflevering in de serie gaat het om 50 dollar voor de fotoshooting.

Het echte slachtoffer sprak in de rechtbank over 100 dollar, daar stoor ik me aan .

Daardoor geen 4 , maar 3,5 ster

avatar van bjerik76

bjerik76

• 2059 berichten

geweldige serie.

de sfeer uit de jaren '70 - '90 kijkt heerlijk weg.

De gore is ook zeer aanwezig, maar ook het leed van vader die er voor zijn zoon blijft zijn , de vergeefse hulp pogingen van de buuf , de wanhopige moeder, maar ook de kleine verhaaltjes van de slachtoffers en op het eind van Jeff zelf.

Uitmuntende cast, maar Ryan Murphy en Evan Peters zij wel aan elkaar gewaagd n.a.v. hun samenwerking met American Horror Story's.

lang pee

Nog één ding, als de VS niet zo racistisch was hadden ze deze seriemoordenaar veel vroeger gehad, maar niemand wou luisteren naar de mensen uit dezelfde appartementsblok, en de zwarte buurvrouw had al 50 keer gebeld zonder resultaat....

avatar van DionneDarko

DionneDarko

Bxian32 schreef:

Ok, dat ben ik grotendeels wél met je eens. Glenda woonde ook niet eens naast Jeffrey las ik zojuist. Zelfs in een ander gebouw. Het was een andere buurvrouw die dat broodje voorgeschoteld kreeg ook, haar naam werd wel genoemd in dat gesprek tijdens zijn bezoek aan Glenda.

Ryan Murphy heeft hier wel vaker een houtje van. Ik weet best veel van de zaak af. Maar hier en daar dacht ik ook van klopt dat? Ik dacht wel dat hij dit keer wat zorgvuldiger met de waarheid was geweest en dat het aan mij lag. Andere dingen heeft hij dan weer wel heel zorgvuldig uitgewerkt.

Snap dat het dan ook langdradiger kan worden daardoor. Je moet meer mensen introduceren etc. Of scenes lopen wat minder, maar ik vind het ook eigenlijk niet kunnen om daar maar een beetje mee te gaan googelen. Een goede regisseur worstelt zich daar doorheen.

Wellicht pas ik mijn cijfer hier nog iets op aan. Nog even laten bezinken.

Ik zie ook een hoop commentaar van mensen die teleurgesteld zijn omdat ze meer gore hadden verwacht. En dat vind ik een beetje vervelend. Zet dan een slasher op oid. Ik dacht eerlijk gezegd dat je daar meer op doelde.

Evan heeft wel een redelijke babyface. Ik vind hem juist als oudere Jeffrey wat minder lijken. Die was wat grover in zijn gezicht. Maar voor mij ook niet heel erg storend.

Tieners worden doorgaans door veel oudere acteurs gespeeld in Hollywood. Soms met belachelijke resultaten. Dus tja... dit was nog te doen.

Sterker nog, ik denk dat het me er meer uitgehaald had als de tiener door een ander vertolkt werd.

DionneDarko schreef:

Wellicht pas ik mijn cijfer hier nog iets op aan. Nog even laten bezinken.

Mmm, daar heb je ook wel gelijk inderdaad. Voor mij gaat het niet om de gore maar om een goed verhaal.Het is altijd een lastige als je iets maakt op basis van werkeljke gebeurtenissen. Dan kun je er van afwijken. Ik vond dat vooral storend bij de Versace moord serie. Daar worden over ontbrekende stukken aannames gedaan die ook nog eens schadelijk voor mensen kunnen zijn (het gaat tenslotte om echte personen). Dus daar moet je voorzichtig mee om gaan. Persoonlijk vind ik dat als dit het geval is je gewoon bijna verplicht bent om de feiten te presenteren. Het vervelende is namelijk dat mensen alsnog hetgene wat ze zien allemaal voor waar aannemen. Los van wat voor disclosures je vooraf ook geeft. Terug naar Dahmer, ik vind het zeker een goede serie maar hij had wel wat meer snelheid mogen hebben. Het ontwikkelt zich allemaal wel heel erg traag.

avatar van Lissane

Lissane

lang pee schreef:

Ik heb ook zo vaak naar de politie gebeld zonder resultaat en ik ben gewoon blank...maw hou eens op met alles en nog wat uit te maken voor racistisch,Punt!

lang pee

Beste Lissane, lees even op internet de recensie over deze serie door de filmkenner..van Humo.

Hij vond de serie niet fantastisch, hij had graag gezien dat er dieper werd ingegaan op de racistische politie, en dat het duidelijk was dat hij daardoor zoveel moorden heeft kunnen plegen, niet mijn woorden. En racistische politie is in de VS nog steeds groot probleem...punt aan de lijn

avatar van Fortune

Fortune

lang pee schreef:

Ik denk niet dat racistische politie een oorzaak kan zijn om te gaan moorden. Stel dat hij agenten begon te vermoorden dan zou het meer kloppen, al zou dat alsnog geen excuus zijn...

O wacht ik lees even wat eerdere berichten... politie neemt oproepen uit zwarte wijken niet serieus. I snap...

avatar van Noud

Noud

Na zes goede afleveringen zakt het voor mij in. Er worden allerlei verhaallijntjes ingepropt. (racisme/hiv/fans/John Wayne Gacy).

avatar van ZAP!

ZAP!

Als ik het allemaal zo lees en die hoofdrolspeler zie, dan hou ik het liever bij:

1. My Friend Dahmer (Derf Backderf) - lambiek.net *

2. Born to Kill? - Seizoen 1 (2005) - ep. 4

3. Dahmer (2002)

* Vergeet a.u.b. de verfilming.

Bxian32

Alle afleveringen intussen gezien. Blijft lastig om te beoordelen want wat is nu realistisch en wat niet. Wat al is genoemd, als Glenda helemaal niet naast hem woonde en dat Glenda blijkbaar een mix is van 2 personen.... Dan begrijp ik in de serie nu niet echt haar slachtofferrol. Het is net alsof zij zelf haar halve familie aan hem is verloren maar ze probeerde gewoon keer op keer e.e.a. te melden bij de politie waarbij ze niet werd gehoord. Maar ja, misschien is hoe zij is neergezet helemaal niet realistisch en gewoon gedaan voor een goed verhaal. Dat blijft de manco van dit soort op waarheid gebaseerde verhalen.