• 8.978.919 stemmen

Dahmer - Monster: The Jeffrey Dahmer Story (2022)

Drama / Misdaad | Miniserie

Show titel: Dahmer - Monster: The Jeffrey Dahmer Story

Genre: Drama / Misdaad

Ontwikkeld door: Ian Brennan en Ryan Murphy

Met: Evan Peters, Niecy Nash en Richard Jenkins

Datum van release: woensdag 21 september 2022

• Netflix Bekijk miniserie via Netflix

Plot Dahmer - Monster: The Jeffrey Dahmer Story

Jeffrey Dahmer werd gearresteerd in 1991, toen de politie verschillende lichaamsdelen ontdekte, waaronder afgehakte hoofden, en talloze polaroids van verminkte lichamen in zijn appartement in Milwaukee. De moordenaar bekende dat hij minstens 17 mensen had vermoord, terwijl hij de politie lange tijd wist te ontwijken tijdens zijn moordpartijen die zich over 13 jaar verspreidde. Hij werd veroordeeld tot zestien keer levenslang, maar werd uiteindelijk in 1994 vermoord door een andere gevangene. Monster: The Jeffrey Dahmer Story zal deze gewetenloze misdaden blootleggen, gecentreerd rond de achtergestelde slachtoffers en hun gemeenschappen die getroffen zijn door het systemische racisme en institutioneel falen van de politie waardoor een van Amerika's meest beruchte seriemoordenaars zijn moorddadige daden kon voortzetten voor meer dan een decennium zonder gepakt te worden.

1. 1. Episode One

21 september 2022 (49 minuten)

Jeff leidt zijn buurvrouw weg van de stank die uit zijn huis komt en gaat naar een plaatselijke bar, waar een vreemdeling op zijn verleidelijke voorstel ingaat.

2. 2. Please Don't Go

21 september 2022 (52 minuten)

Een jonge Jeff heeft problemen thuis en op school. Jaren later evolueert zijn vreemde gedrag zich tot moordlustige daden die aan het oog van de politie ontsnappen.

3. 3. Doin' a Dahmer

21 september 2022 (53 minuten)

Eindexamenleerling Jeff woont alleen na de turbulente scheiding van zijn ouders en wijkt af van zijn routine als hij een lifter in zijn huis uitnodigt.

4. 4. The Good Boy Box

21 september 2022 (1 uur en 03 minuten)

Van zijn tijd op school tot in het leger is het leven van Jeff allesbehalve stabiel. Terwijl hij in het huis van zijn oma woont, richt hij zijn vizier op jongemannen in homobars.

5. 5. Blood on Their Hands

21 september 2022 (59 minuten)

Jeffs lijst van slachtoffers groeit en groeit, maar de politie vermoedt niets. Door een ontmoeting met een tiener belandt hij in een cel. Later vindt hij zijn eigen appartement.

6. 6. Silenced

21 september 2022 (55 minuten)

Het jonge model Tony verhuist naar Madison en ontmoet Jeff in een bar. Via handgeschreven briefjes beginnen ze een relatie, die een duistere wending neemt.

7. 7. Cassandra

21 september 2022 (45 minuten)

Een bekende activist heeft een ontmoeting met Glenda, die vertelt over haar angstige ervaringen toen ze naast Jeff woonde en hoe haar zorgen grotendeels werden genegeerd.

8. 8. Lionel

21 september 2022 (47 minuten)

Jeff wacht tot zijn proces begint. Zijn vader vecht tegen zijn eigen demonen. De politie probeert haar reputatie te redden en de families van de slachtoffers delen hun verhalen.

9. 9. The Bogeyman

21 september 2022 (49 minuten)

Glenda, de slachtoffers en hun families doen hun best om ondanks hun afschuwelijke herinneringen het leven weer op te pakken. Jeff trekt de aandacht van achter de tralies.

10. 10. God of Forgiveness, God of Vengeance

21 september 2022 (54 minuten)

De nieuwe bekendheid van Jeff in de gevangenis maakt van hem een doelwit. Zijn ouders willen de zaak afsluiten. Glenda dringt aan op een herdenking om de slachtoffers te eren.

Shari Dahmer

Shirley Hughes

Chief Arreola

avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

Een interessante inkijk in het leven en de denkwijze van een seriemoordenaar, met sterk acteerwerk van iedereen maar vooral van Evan Peters (Jeffrey Dahmer) en oude rot in 't vak Richard Jenkins (de vader Lionel Dahmer). De typische achtergrond van een niet goed functionerend gezin met een onstabiele, pillenstlikkende moeder en een zwakke vaderfiguur, het gepest op school en het jonge buitenbeentje met vreemde hobby (het ontleden van 'roadkill'). Het verhaal verspringt soms teveel in de tijd, en sommige scnènes worden onnodig uitgerokken en verlopen slopend traag. Dahmer praat ook heel traag in deze serie, wat soms wel de ongevoeligheid en berekendheid verraadt naar zijn slachtoffers toe, bijvoorbeeld tijdens de verhoren door de politie. "Uhm, yeah... uhm. I think... hmm."

Black Math schreef:
Ik denk dat het goed is dat deze serie verder benadrukt hoezeer racistische aspecten een rol hebben gespeeld dat Dahmer voor zo lang zijn gang kon gaan.

Ik denk dat dat een aanname is die niet is bewezen. Dahmer zelf ontkent dit, nadat de zwarte rechercheur hem hiervan beschuldigt. Hij trok in de arme buurt omdat hij zich geen duurdere woning kon permiteren. Hij geeft zelfs aan dat hij zijn slachtoffers kiest omdat ze mooi zijn èn hij lijkt echt te vallen voor de zwarte dove jongen, dat klinkt niet echt als racisme.

Die racisme-kaart wordt vaak te snel getrokken. Je ziet ook dat reverend (en burgerrechtenleider) Jackson die kaart gebruikt met politieke doeleinden, om de zwarte beweging kracht bij te zetten. Dat de politie haar werk niet goed heeft verricht in de zaak Dahmer is duidelijk, maar dat doen ze wel vaker en dan vooral in wijken waar minderbedeelden en criminelen wonen, daarvoor hoef je echt niet zwart of latino te zijn!

avatar van Fortune

Fortune

Duke Nukem schreef:

Er is geen racisme maar incompetentie bij de politie. Nou, zaak opgelost! En zo simpel is het!

avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

Fortune schreef:

Ik denk dat je het nu wat simpel stelt. Er is wel degelijk racisme bij de politie, net als incompetentie en corruptie. Maar de racismekaart wordt vaak te makkelijk gespeeld. Er is geen enkele aanwijzing dat Dahmer zijn slachtoffers uitkoos om racistische overwegingen, toch wordt dit beweerd. En dat de politie niet tijdig ingreep om hem te stoppen kan met racisme te maken hebben, maar is wel typisch voor achterstandswijken met veel arme mensen, criminaliteit enz. Je zou het evengoed aan homofobie kunnen verwijten, mensen houden nu eenmaal van een simpeie verklaring.

avatar van Malibu Stacy

Malibu Stacy

Aangrijpende serie, die af en toe wat traag is, maar met een sterke cast. De ophef/ hype snap ik niet, het is vooral een erg triestig verhaal over een verknipte moordenaar die heel lang z'n gang heeft kunnen gaan door de onverschilligheid van de politie.

avatar van oup

oup

Het zit wel goed in elkaar. Wel opvallend traag allemaal. En toch her en der ook wel iets teveel herhaling. Dit had ook prima in pak ‘m beet vijf, zes afleveringen verteld kunnen worden. Een kleine 3,5.

avatar van Black Math

Black Math

Duke Nukem schreef:
[...]

Alleen zijn de minderbedeelden in de VS heel erg vaak niet blank. Ik heb zelf lang genoeg in de VS gewoond om te zien hoe racistische aspecten een rol spelen in hoeverre de politie zich inzet om een verdwijningszaak op te lossen. Er is zelfs een HBO serie over: Black and Missing. Het is wellicht ook interessant om de wikipedia pagina over het missing white woman syndrome te lezen. Er is namelijk ook veel meer media aandacht voor verdwenen blanke vrouwen (met name als ze knap zijn), dan voor mannen en niet-blanke vrouwen. De slachtoffers van Dahmer zijn dan ook nog eens zowel man en niet-blank. Wat Dahmer betreft, misschien had hij dit patroon door, misschien speelde het geen rol voor hem. Maar het lijkt me duidelijk dat er zowel bij media als politie er minder aandacht aan niet-blanke mannelijke slachtoffers geschonken wordt. En deze serie lijkt dat patroon te bevestigen.

avatar van Kaiser

Kaiser

Wordt naarmate de de tijd verstrijkt woker en saaier, zeurderig ondanks de goede acteerprestaties. Was moeilijk om helemaal af te kijken.

avatar van jacobine_rodijk

jacobine_rodijk

Kaiser schreef:

Wordt naarmate de de tijd verstrijkt woker

Net als bij ‘Tulsa King,’ waar refereer je precies naar?

avatar van Bottleneck

Bottleneck

• 2091 stemmen

Wat een sterke eerste helft van de serie… Mooi sfeertje en een heerlijk tergend tempo. In dat opzicht past het in het rijtje van Mindhunter en Manhunt: Unabomber.

Aflevering zes steekt er met kop en schouders bovenuit. Zowel inhoudelijk - de relatie tussen Dahmer en de dove Tony - als audiovisueel (met de stiltes tussendoor vanuit Tony’s perspectief). Erg gaaf gedaan.

Na deze aflevering dooft het langzaam uit. De band tussen Dahmer en zijn vader boeit nog steeds, maar de rest veel minder, mede door een vrij uitvoerige BLM-achtige insteek. In de laatste afleveringen komt ook een aanklacht naar voren tegen de commerciële uitbuiting van Dahmers acties. Namelijk in de vorm van een boekverkoop - z’n vader - een mogelijke verfilming en een stripboek. Er wordt begrip gekweekt voor de bezwaren daartegen, best logisch. Ergens vind ik het dan wel ironisch dat nu vele miljoenen met de serie wordt verdiend, juist gedreven op Dahmers reputatie en handelingen (zie alleen al de trailer).

Gelukkig blijven de goede scènes hangen en het nummer Please Don’t Go kan ik niet meer horen zonder aan Dahmer te denken. Zeker niet in de verknipte vorm zoals hier gebruikt.