• 10.997 nieuwsartikelen
  • 9.003.301 stemmen

The Expanse - Seizoen 5 (2020-2021)

Show titel: The Expanse

Afleveringen: 10

Speelduur: 7 uur en 10 minuten

Ontwikkeld door: James S. A. Corey en James S. A. Corey

Met: Steven Strait, Dominique Tipper en Wes Chatham

Datum van release: woensdag 16 december 2020

Eerst uitgezonden op: Amazon Prime Video (Verenigde Staten)

• Amazon Prime Bekijk seizoen 5 via Amazon Prime
  • Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Plot The Expanse

Een sciencefiction thriller die zich tweehonderd jaar in de toekomst afspeelt. The Expanse volgt een zaak van een vermiste jonge vrouw die een geharde rechercheur en een foute scheepskapitein samen brengt in een race door het zonnestelsel om het grootste complot in de geschiedenis van de mensheid te ontrafelen.

Afleveringen Seizoen 5 (2020-2021)

1. 1. Exodus

2. 2. Churn

3. 3. Mother

4. 4. Guagamela

23 december 2020 (43 minuten)

5. 5. Down and Out

30 december 2020 (43 minuten)

6. 6. Tribes

6 januari 2021 (43 minuten)

7. 7. Oyedeng

13 januari 2021 (43 minuten)

8. 8. Hard Vacuum

20 januari 2021 (43 minuten)

9. 9. Winnipesaukee

27 januari 2021 (43 minuten)

10. 10. Nemesis Games

3 februari 2021 (43 minuten)

avatar van Rarara

Rarara

Seizoen 5 is weer terug op het ‘frisse’ oude niveau kwa verhaal. De effecten zijn beter maar de acteertalenten van sommige bijfiguren is niet geweldig. Ik hoop dat Naomi nog de kans krijgt te herstellen tot oude glorie want tot nu toe is ze in dit seizoen een slappe vaatdoek. Deze serie verdient een budget gelijk als het oer saaie Startrek Discovery dat toch echt niets meer te bieden heeft.

avatar van eltorro

eltorro

Weer een heerlijk seizoen, inmiddels heeft The Expanse voor mij het niveau van Breaking Bad en Game of Thrones bereikt.

Vooral de zij karakters schitteren in dit seizoen. Naomi's sterke vereniging met haar zoon, Amos zijn reis op aarde en Ales terug op Mars. Indrukwekkend hoe de serie alles rustig en uitgebreid opbouwt en bevredigend weet samen te brengen en afronden. Enige jammere is dat Holdens rol iets kleiner is en dat Alex toch wat vreemd uit de serie wordt geschreven. Toch ergens wel jammer dat we nog maar 1 seizoen krijgen, dit mag van mij best nog wel even door gaan.

avatar van Threeohthree

Threeohthree

Toch wel het minste seizoen,

Seizoen vier was al iets minder, en ook dit seizoen haalt het niveau van de eerste drie seizoenen niet. Daarbij moet wel gezegd worden dat dit, gezien de verhaallijn, inherent is aan de serie. In den beginne was alles spannend en nieuw en was de protomolecule een enigma. Dit leidde tot een beklemmende climax in het derde seizoen. Echter nu het mysterie er enigszins af is, is daarmee ook de spanning er wat af.

Seizoen 4 had dit probleem ook al een beetje maar werd gered door een intrigerende verhaallijn met Holden en Miller. De verhaallijnen in seizoen 5 zijn een stuk minder interessant en dus is die beklemmende sfeer ook als sneeuw voor de zon verdwenen. Dit vijfde seizoen is namelijk vooral "in your face": Het is duidelijk waar de dreiging vandaan komt en wat deze dreiging is.

De verhaallijnen zijn wat minder interessant omdat iedereen hun eigen ding doet hier. Ik snap dat dit na vijf seizoenen best even kan, maar een heel seizoen was voor mij iets te veel van het goede. Tel daarbij op de hoeveelheid monologen (vooral van Avasarala, Naomi, en Peaches op het laatst), de opmerkelijke keuzes (maken er vooral op aarde een potje van waardoor ik absoluut geen sympathie kon opwekken voor het geen wat daar gebeurd), en de wat irritante Avasarala (fucking dit fucking dat, scheldwoord hier, scheldwoord daar).

Al met al zeker niet slecht, want het blijft een Manjefiek spektakel, maar The Expanse heeft absoluut betere tijden gekend.

avatar van Thomas83

Thomas83

The Expanse is na veruit het zwakste seizoen terug met misschien wel het sterkste van allemaal. De wereld voelt zo uitgewerkt en groter dan ooit. Er staat weer meer op het spel en op een grotere schaal. Dit is het seizoen met de beste combinatie van actie en een uitgewerkte wereld en personages, zelfs al wordt de protomolecule grotendeels genegeerd. De dialogen en het spel van de acteurs zijn ook van een wat hoger niveau, en bijna iedere verhaallijn van de Rocinante crew is een voltreffer. De keuze om iedereen op te splitsen brengt tempo in de eerste seizoenshelft.

Ik moet wel zeggen dat na de waanzinnig sterke derde tot en met zesde aflevering het tempo er wat uitgaat. Het melodrama rondom Naomi, Marco en hun zoon slokt zoveel tijd op dat het ten koste gaat van wat van de andere verhaallijnen. Ik vond het over het algemeen ook niet zo interessant. Marcos wordt veel te theatraal gespeeld naar mijn smaak, en die zoon is eigenlijk gewoon een idioot zonder enige persoonlijkheid.

Aan de andere kant kan Tipper zich nu wel van haar beste kant laten zien. Vooral met haar ontsnapping wist Naomi echt respect bij me af te dwingen. De ontknoping van haar verhaallijn is het emotionele hoogtepunt van een voor The Expanse uitzonderlijk aangrijpende slotaflevering. Het zegt overigens veel over de kwaliteit van een serie als het een hoogtepunt is om bepaalde personages elkaar te zien ontmoeten of weer bij elkaar te zien komen.

De dood van Alex is een onverwacht aangrijpend moment, maar het raakte me niet zo veel als Bobbie die Naomi wist te redden. Alex is ook nooit echt een sterk uitgewerkt of gespeeld personage geweest, dus ik zal hem niet eens zo enorm missen moet ik zeggen. Bull lijkt zijn vervanger te worden, en hij brengt direct een stuk meer karakter. Wat betreft de vertrouwde gezichten is het opvallend dat Clarissa en Monica ineens zo leuk zijn. Clarissa is het zoveelste personage dat een geweldige match met Amos blijkt te zijn. Wes Chatham is echt het bindmiddel van de serie.