• 10.491 nieuwsartikelen
  • 8.959.816 stemmen

The Expanse - Seizoen 6 (2021-2022)

Show titel: The Expanse

Afleveringen: 6

Speelduur: 4 uur en 51 minuten

Ontwikkeld door: James S. A. Corey en James S. A. Corey

Met: Wes Chatham, Steven Strait en Dominique Tipper

Datum van release: vrijdag 10 december 2021

Eerst uitgezonden op: Amazon Prime Video (Nederland)

• Amazon Prime Bekijk seizoen 6 via Amazon Prime
  • Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Plot The Expanse

Een sciencefiction thriller die zich tweehonderd jaar in de toekomst afspeelt. The Expanse volgt een zaak van een vermiste jonge vrouw die een geharde rechercheur en een foute scheepskapitein samen brengt in een race door het zonnestelsel om het grootste complot in de geschiedenis van de mensheid te ontrafelen.

Afleveringen Seizoen 6 (2021-2022)

1. 1. Strange Dogs

10 december 2021 (46 minuten)

De spanningen van de oorlog verscheuren de crew van de Rocinante als ze een verrassende ontdekking doen op een asteroïde. Avasarala en Bobbie worden geconfronteerd met de verwoesting van de Aarde, terwijl Marco's rotsen blijven neerregenen. In de Belt en op de vlucht, moeten Drummer en haar familie een hartverscheurende beslissing nemen. Op Ceres ondervinden Marco en Filip onderling problemen.

2. 2. Azure Dragon

17 december 2021 (44 minuten)

Met een onverwachte passagier aan boord van de Rocinante, ondernemen Holden en de crew een gevaarlijke missie die het machtsevenwicht van de oorlog kan laten verschuiven. Drummer besluit een ongemakkelijke samenwerking aan te gaan. Filip worstelt met zijn schuldgevoelens.

3. 3. Force Projection

24 december 2021 (43 minuten)

Avasarala, met de gecombineerde vloot van Aarde en Mars, brengt de oorlog naar Marco. De relatie van Filip en Marco wordt op de proef gesteld. De oorlog wordt steeds gevaarlijker en bovendien persoonlijk voor Holden en Naomi als de Rocinante plots gedwongen wordt tot een gevecht.

4. 4. Redoubt

31 december 2021 (47 minuten)

Holden komt op gespannen voet te staan met zijn crew als een controversieel besluit aan het licht komt. Op Ceres worstelt Avasarala om een humanitaire crisis te voorkomen. Drummers groeiende factie doet een gedurfde inval waarbij veel op het spel staat. Filip, gedegradeerd tot medewerker reparatiedienst, doet een onverwachtse ontdekking.

5. 5. Why We Fight

7 januari 2022 (48 minuten)

Wegen kruisen elkaar op Ceres als Drummer en haar vloot arriveren om hulp te bieden. Holden probeert Avasarala te overtuigen om cruciale informatie vrij te geven die mogelijk een ramp kan voorkomen, maar zij heeft ook een verzoek voor hem. Terwijl Amos en Bobbie uitrusten in het station, krijgt Naomi te maken met een moeilijke en langverwachte reünie.

6. 6. Babylon's Ashes

14 januari 2022 (1 uur en 03 minuten)

In de ijzingwekkende seizoensfinale vechten Inners en Belters zij aan zij met de crew van de Rocinante in een laatste, massale en wanhopige strijd met Marco en zijn Free Navy. Het lot van het zonnestelsel, de Ringpoorten en heel de mensheid staat op het spel.

avatar van MovieHolic

MovieHolic

• 2040 stemmen

Ondanks dat dit laatste seizoen (zoals bij zoveel series) afgeraffeld, chaotisch en voor mij persoonlijk wat onsamenhangend was is en blijft de serie in zijn geheel top.

avatar van MisterV

MisterV

Ik zit nu aan aflevering 4 en het kan mij eigenlijk maar matig bekoren. De kwaliteit van de seizoenen is sowieso altijd wisselend geweest met the Expanse, maar zeker dit seizoen mis ik toch een soort van ziel, geen idee hoe ik het anders moet omschrijven. Plus, de hele Marco Inaros club is zo stereotiep en Marco zelf is zo verschrikkelijk houterig.

avatar van Threeohthree

Threeohthree

Gemengde gevoelens,

Aan de ene kant is dit gewoon een heerlijk seizoen. Het is even een half uurtje inkomen maar daarna is het gewoon weer genieten geblazen; de politieke intriges, space battles, maar ook de dialogen tussen de personages onderling. Zo af en toe wel een klein beetje cringe maar nooit vervelend lang uitgerekt of écht overdone. Ik blijf het gewoon een heerlijke setting vinden. Holden als grumpy wijsneus, Amos en Bobbie als sympathieke krijgers, Marco Inaros als bad guy, en Avaserala als stereotype onsympathieke politicus.

Echter is er wel een klein probleempje met dit seizoen: Het is het laatste seizoen. Nu moest er een keer een einde aan komen, en op zich kon dat ook prima dit seizoen, maar het laat de kijker alles behalve voldaan achter.

Sterker nog, ik vond het seizoen eigenlijk zo lekker dat ik een 'second wind' voelde en een vleugje protomolecule magie van de eerdere seizoenen voelde. De stukjes Laconia werden interessanter en interessanter en tegen het einde verwachte ik een enorme climax maar in plaats daarvan kregen we niks.

Ik heb de boeken niet gelezen dus misschien dus misschien mis ik iets maar het is nu een beetje een gezegde met een dode mus geworden. Jammer, het leek veelbelovend.

Allicht is de show toch te duur om nog langer draaiende te houden. Iets wat me overigens totaal niet zou verbazen zo vet als het eruit ziet. Want dat moet absoluut nog wel even gezegd worden, de CGI is echt awesome.

Jammer dat de rit er op zit, het was overall echt een heerlijke serie waar ik me uitstekend mee heb vermaakt.

TL;DR: Goed seizoen echter als laatste seizoen iets minder geslaagd.

avatar van Goodfella_90

Goodfella_90

Jammer dat ik er sinds vanavond doorheen ben. Dit was duidelijk een van m’n paar favoriete series aller tijden, on par met Breaking Bad.

Zes seizoenen lang genoten van deze sci-fi wereld die geen seconde onrealistisch aanvoelt, maar slechts het logische en spectaculaire, doch niet afleidende achtergronddecor vormt voor mysterie, politiek, actie en episch drama. Met de mens enkele eeuwen in de toekomst nog altijd als gewelddadig en racistisch, maar ook innovatief en coöpererend wezen. Fucking vet!

Shohreh Aghdashlo steelt de show als leider van planeet Aarde. Maar personage Marco Inaros is ook een prachtvondst als charismatische ‘vrijheidsstrijder’ die dienst doet als de main (menselijke) antagonist. De personages Drummer en de Rosinante-crew maken de serie ook zeer de moeite waard.

Het allerbeste en tofste personage van de hele serie echter? Ondanks een relatief korte rol - het moest zo zijn - is dat duidelijk en met afstand: eindbaas Klaes Ashford.

Enige manco aan de serie - naast misschien een paar irritante of slecht gecaste bij-personages (de jonge maagdelijke OPA-terrorist; de Baltimore gangleader) - is dat het einde onbevredigend is. Heel seizoen 6 keek ik met name gefascineerd uit naar de ontknoping op de onbekende planeet die er niet kwam... Waren die ‘honden’ nou de intelligente wezens die het Protomolecuul hebben gebouwd? Wat is er precies aan de hand met het uit de dood herrezen jongetje? Hoe gaat het daar verder? En wie of wat zijn nou die ‘Ring-entities’ die het universum zomaar kunnen opblazen en wat willen die? Te veel blijft er onbeantwoord en ik hoop dan ook erg op een deel 7.

avatar van Thomas83

Thomas83

Voor een seizoen dat noodgedwongen alles er in zes afleveringen doorheen moet jagen hebben ze er nog zo'n beetje het beste van weten te maken. Wel zonde dat er een einde aan moet komen, van mij hadden ze nog wel even door mogen gaan. Vaak is na een seizoen of vijf het meeste wel verteld. Dat ligt bij deze serie heel anders. Van wat ik heb begrepen zijn er nog maar liefst drie boeken aan verhaal. Vooral de wat overbodige verhaallijn op Laconia maakt duidelijk dat er nog genoeg bronmateriaal is. Misschien dat ze dat in de serie hebben gegooid als een soort van open einde waarop ze later kunnen inhaken.

Wat dit seizoen weer erg mooi maakt is dat we alle partijen nauwgezet volgen tijdens de oorlog tussen Marco Inaros en de coalitie van Mars en Aarde, met ook aangenaam veel aandacht voor de logistieke kant van de oorlog. Vooral interessant vond ik hoe alles poëtisch weer terugkeert op Ceres, en hoe de humanitaire crisis daar door Marco als wapen wordt ingezet terwijl Avasarala de media in haar voordeel probeert te gebruiken.

Marco zelf en zijn zoon Filip vond ik nog steeds wel erg vervelend overigens. Het is vooral Drummer die vaak de show steelt als het gezicht van een meer gematigde stroming van de OPA. Ze is echt formidabel dit seizoen en was al een van mijn favoriete personages. Ze is een van de weinige figuren in de serie die je echt bij weten te blijven. Zo iemand als Avasarala is erg populair onder de fans en zeker ook erg amusant, maar ik vind het spel van de actrice en de uitwerking van het personage toch vooral net niet. Intussen wordt Drummer zo overtuigend gespeeld en maakt ze een geloofwaardige en geleidelijke karakterontwikkeling door.

Aan boord van de Rocinante had ik verwacht dat ik Alex niet zo zou missen, maar het is toch niet helemaal hetzelfde zonder hem. Hoe matig de acteur en het personage ook waren, hij wist met zijn persoonlijkheid wel het gevoel van de crew als een hechte familie te versterken. Ik had verwacht dat Bull zijn vervanger zou zijn, maar dat is dus alleen Clarissa, die zo gegroeid is als personage dat ze een waardevolle toevoeging is.

De actie is weer van een hoog niveau. De power armor van Bobbie is zo gaaf, en de serie heeft ook altijd uitgeblonken met de relatief kleinschalige vechtscènes tussen de ruimteschepen. Daar krijgen we weer wat mooie scènes van, zoals de geweldige confrontatie tussen de slecht bewapende Rocinante en de Free Navy (en Drummer die partij kiest). Met de invasie op de Ring krijgen we eigenlijk ook voor het eerst een wat grootschaligere actiescène. Ook al overtuigt de schaal van alles maar voor een deel, het is wel echt een epische scène.

De emotionele afwikkeling die volgt is ook erg sterk, vooral met Drummer die na een trucje van Holden dat volledig in lijn met zijn personage is tot president van de Transport Union wordt benoemd. Nu maar eens aan de boeken beginnen binnenkort.

avatar van Cinemaat

Cinemaat

Geweldige scifi serie in lange tijd, 4 hoofdpersonages kloppen en zijn een leuk uiteenlopend team.

Bobbie, Drummer en Avaserala zijn sterke personages en vullen goed aan.

Verhaal begint vol vraagtekens en ontspint tot een echt goed verhaal, de serie blijft ook boeiend en kakt weinig in.

Minpuntje is wel dat het laatste seizoen er een beetje afgeraffeld aan voelt en er nog veel open vragen open blijven,

wellicht ooit een reden om dit te vervolgen. Persoonlijk had ik S06 wat meer ruimte gegeven en een 7e seizoen om het verhaal rond te maken.

Een 4,17 sterren gemiddeld voor deze mooie serie.