Mijn Series +

The Expanse - Seizoen 3 (2018)

Sciencefiction / Thriller

ontwikkeld door James S. A. Corey
met Steven Strait, Cas Anvar en Dominique Tipper

Een sciencefiction thriller die zich tweehonderd jaar in de toekomst afspeelt. The Expanse volgt een zaak van een vermiste jonge vrouw die een geharde rechercheur en een foute scheepskapitein samen brengt in een race door het zonnestelsel om het grootste complot in de geschiedenis van de mensheid te ontrafelen.

1. Fight or Flight
  11. Fallen World
  12. Congregation
  13. Abaddon's Gate
avatar van legian
Waar seizoen 1 als een B-serie startte met een interessante wereld hebben ze met dit derde seizoen flinke stappen gemaakt. We krijgen eindelijk wat antwoorden over de protomotecule, maar die leveren uiteindelijk meer vragen op. De focus ligt ook hier weer op de onderlinge strijd tussen de drie facties, met de OPA die ook binnen zichzelf nog wat uit te zoeken heeft. De time jump tijdens het seizoen zorgt ervoor dat de ontwikkeling wat sneller gaan en gooit de personage's weer even door elkaar.

Eerlijk gezegd was ik best verbaasd. Ik had niet verwacht zo van dit seizoen te genieten. Heb sinds tijdens weer eens een seizoen in een dag er doorheen gejaagd. De gecreëerde wereld en zijn personages zijn ontzettend intrigerend. Ben dan ook blij dat Amazon de serie overgenomen heeft en kijk uit naar het vierde seizoen.

avatar van renzoroy
verlengd voor een 5e seizoen en seizoen 4 begint 13 december

Zo goed als ik de serie vind, en ook eens ben dat het niveau gestaag verbeterd, heb ik toch ook wat kritiek-punten. Het is logisch dat een serie in een complex universum af en toe met logica- of continuiteitsproblemen te kampen heeft. Maar tegen het einde van het tweede sezoen begint het toch aardig toe te nemen. Zo vind ik het 2-potige proto-monster niet goed passen bij wat de proto-molecule tot daar toe gedaan heeft en is het al helemaal niet logisch dat Sadavir met zijn verraad zo maar wegkomt. Alsof Chrisjen niet meer personen heeft betrokken in zijn rol bij de protomolecule. Ook dat al de digitale communicatie of zelfs het vertrek van Crisjen niet meer personen op de hoogte van zijn is onlogisch.

Top notch SF, kan niet wachten tot het verder gaat in December. Het einde deed me sterk denken aan het gevoel dat ik zoveel jaren geleden had bij het lezen van Gateway van Frederick Pohl.

avatar van Binge-Watcher
Ja helemaal niet verkeerd, als je er eenmaal inzit is stoppen lastig. Het huidige einde maakt me erg nieuwsgierig naar seizoen 4 en 5!