• 8.985.214 stemmen

De Luizenmoeder - Seizoen 2 (2019)

Show titel: De Luizenmoeder

Ontwikkeld door: Ingmar Menning

Met: Jennifer Hoffman, Ilse Warringa en Diederik Ebbinge

Datum van release: zondag 10 februari 2019

Eerst uitgezonden op: NPO 3 (Nederland)

Plot De Luizenmoeder

De Luizenmoeder speelt zich af op de basisschool en volgt ouders en leraren die over de hoofden van de kinderen hun vetes uitvechten. Vastberaden om haar leven na de scheiding zo snel mogelijk op de rit te krijgen, stort Hannah, de nieuwe moeder met een dochter in groep drie, zich in de wereld die zich afspeelt op en rondom het schoolplein van basisschool de Klimop. Inburgeringscursussen worden helaas niet gegeven, dus met vallen en opstaan probeert Hannah zich de mores van het schoolplein eigen te maken. Ook al had ze zich voorgenomen zich op deze school niet voor het karretje te laten spannen, maken vreemde leerkrachten en de allesoverheersende 'moedermaffia' het haar echter niet makkelijk.

Afleveringen Seizoen 2 (2019)

1. 1. Safety First

10 februari 2019 (30 minuten)

Een nieuw schooljaar op 'De Klimop'. Directeur Anton heeft flink geÏnvesteerd in een nieuwe strategie: De Klimop moet de veiligste school van de regio worden

2. 2. Gezien als Meisje

17 februari 2019 (30 minuten)

Juf Helma nadert haar pensioen, dus er wordt een vacature geplaatst. Juf Ank en Juf Helma zijn hevig gecharmeerd van sollicitant Matthis. Walter en Kenneth maken zich zorgen om Rianne, die opeens het label transpersoon krijgt opgespeld. Ondertussen zijn de jongens-wc's verstopt, dus iedereen moet naar de damestoiletten.

3. 3. Fons de Poel

24 februari 2019 (30 minuten)

Wanneer juf Helma en groep 8 smullen van gruwelijke sprookjes, maakt Karel zich zorgen over de impact daarvan op zijn zoon Philippien. Directeur Anton zet alles op alles om een BN'er te regelen voor het slotfeest van de Kinderboekenweek. Intussen geven Hannah en Nancy allebei een andere invulling aan de voorleeshoek.

4. 4. Jezus in Je Hart

3 maart 2019 (30 minuten)

De Klimop maakt zich klaar voor het kerstfeest. Hannah coördineert het kerstdiner van groep 4, maar raakt tureluur door de allergieën en dieetwensen. Directeur Anton en Nancy willen het traditionele kerstverhaal opvoeren met de docenten, maar daar steekt Pjotr-Jan een stokje voor; De Klimop is immers een openbare basisschool.

5. 5. Genocide-hoed

10 maart 2019 (30 minuten)

Nancy heeft last-minute iemand moeten regelen voor de schoolfoto's, dus dit jaar is vriendin Anne-Mart de fotografe. Zij houdt er nogal curieuze ideeën op na die niet bij iedereen in goede aarde vallen. De leraren maken zich op voor een studiedag, waarin ze leren elkaar positieve feedback te geven.

6. 6. Korte Rondjes

17 maart 2019 (30 minuten)

De jaarlijkse sponsorloop staat weer voor de deur. Dit jaar wil directeur Anton heel graag meer geld ophalen dan de andere basisscholen in de buurt, dus hij laat conciërge Volkert de rondjes wat korter maken. De ouders op het schoolplein troeven elkaar af met welk kind het meeste geld zal ophalen. Juf Ank is intussen een kruistocht begonnen tegen suiker.

7. 7. Witte Puntjes

24 maart 2019 (30 minuten)

Er is een luizenplaag in de klas van Juf Ank. Alle luizenmoeders worden opgetrommeld om te pluizen, want alleen als iedereen luisvrij is kan het schoolkamp doorgaan. Karel neemt uiteindelijk drastische maatregelen. Walter en Kenneth maken zich druk om Moederdag: waarom krijgen zij als vader geen presentje? Ondertussen krijgt directeur Anton verdrietig nieuws.

8. 8. Harakiri

31 maart 2019 (30 minuten)

Directeur Anton moet zijn belofte aan de ouders van Ahmed nakomen en organiseert een ramadanmarkt. Volkert wordt ergens van beschuldigd, dus de schoolpleinouders roddelen er lustig op los. Alleen Hannah gaat naarstig op zoek naar de waarheid.

9. 9. Lievelingsjuf

7 april 2019 (30 minuten)

Juf Helma neemt afscheid van De Klimop. Er wordt een groot feest voor haar georganiseerd, waarover Nancy en Hannah de leiding hebben. De Cito-resultaten houden de ouders van groep 8 bezig, terwijl de ouders van groep 4 betwijfelen of De Klimop wel de juiste school is voor hun kinderen.

10. De Luizenmoeder Special (special)

14 april 2019 (24 minuten)

Terugblik op het seizoen, met bloopers, behind the scenes-materiaal en de leukste scènes van De Luizenmoeder.

Hallo allemaal, wat fijn dat je er bent...

avatar van jakkepoes_mm

jakkepoes_mm

Ik blijf hiervan ver uit de buurt.

avatar van eppo349

eppo349

jakkepoes_mm schreef:

Ik blijf hiervan ver uit de buurt.

Ah, goed zo. ben ik niet de enige die dit tenenkrommend slecht vindt.

Vanaf morgen weer op tv. Een van de weinige Nederlandse programma's die ik wel vermakelijk vind.

Overigens gaf Diederik Ebbinge deze week aan dat hij na dit seizoen ermee stopt als Anton. Hij wil de serie niet uitmelken.

Dat uitspreken van de voornaam als Agg-med en Karel die op die moslimvader dook en ''we got him!'' roept

Leuke seizoensstart. Voor een Nederlandse komedieserie opvallend sterk geschreven en ook lekker ongemakkelijk zoals het hier hoort

avatar van horizons

horizons

Dat moment van pijnlijke stilte was mooiste stukje.

3 2 1 cut

Een prima start ! Ik moest eerst even wennen aan het feit dat het ‘na de zomervakantie’ begon (ik zit in januari) maar dat was snel gedaan. Heerlijk weer om de bekende typerende karakters tegen te komen en ook de personages hebben een ‘verfrissende’ start.

Soms ook benauwend omdat ‘de Nederlander’ zo herkenbaar wordt weggezet. Ik herken toch best wel wat van mijn eigen werkvloer, de soms zeer ‘Nederlandse’ opmerkingen en dan zijn we soms toch ook wel een zeikerig en bijzonder volkje (gelukkig hebben we het wel goed met elkaar). Arme moslims die met ons mee doen in onze maatschappij (geniaal stukje - en tijdsbeeld - trouwens als na ‘het voorval’ alle ouders bijéén zitten).

En de bijbehorende tussenstuk muziekjes lijken zo geplukt te zijn uit het oeuvre van Bløf. Hoe Nederlands wil je het hebben .

In mijn ogen is deze serie -tot nu toe- een klassieker in de Nederlandse tv-historie (wat zelden nog gebeurt) en geef ik Diederik Ebbinge groot gelijk dat hij de serie na 2 delen laat stoppen. Knappe keuze !

Verstandig dat Diederik stopt na dit seizoen. De rek is er dan wel uit qua onderwerpen. Wordt het te geforceerd. Wel jammer omdat juist hij het bepalende character van de serie is. Gister in ieder geval weer genoten. Heerlijk ongemakkelijk. Ook heel herkenbaar gedrag van Nancy.

De Luizenmoeder verbreekt eigen kijkcijferrecord met uitgesteld kijken | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

5,1 miljoen kijkers voor aflevering 1.

Ongelofelijke cijfers zeg. Maar ik snap het wel, in deze serie herkent bijna iedereen wel iets uit z'n eigen dagelijkse leven. Nooit gedacht dat ik zou vallen voor een Nederlandse serie, over het algemeen meuk, maar De Luizenmoeder lukt het al 2 seizoenen.

The Oceanic Six schreef:

Godzijdank niet zeg.

kos schreef:

Godzijdank niet zeg.

, juist deze opmerking zegt van wel. Nederlandser kan je niet reageren

avatar van GoodOldJack

GoodOldJack

Zal ik als Belg hem dan bijtreden, godzijdank niet seg .

Mijn mensen uit men directe omgeving hebben iets meer inhoud en zin voor nuance gelukkig .

Anton was wel weer geniaal zeg. Hoe hij die Belgische sollicitant helemaal te kakken wilde zetten. Of dat afluisteren op de wc.

En die homovader die het vervelend vind dat men zijn dochtertje als afwijkend ziet, haha.

Die VOG opmerking ook tegen die Belg

De rol van Anton wordt idd geweldig neergezet. Zijn mimiek is echt fantastisch. De mooiste quote kwam van Ank met haar frisse lentebries door m'n voorbips . Ik wist trouwens niet dat er mensen zijn die naar het geplas van anderen gaan luisteren. Wauw....

3 2 1 cut

Ik vond het ook een heerlijk ‘smerige’ aflevering met allerlei bijzondere uitspraken waarbij eigenlijk het transgender gedoe (en de ietwat herkenbare hysterische reacties daarop) mooi verbonden werd met verliefdheid, viespeukerij en gewoon gezever werden verbonden met elkaar.

Juf Ank was weer heerlijk op dreef met haar bizarre opmerkingen en gedrag. Eigenlijk iedereen wel. Alle acteurs stralen in hun rol. Lijkt mij ook heerlijk om dit soort gedragingen te mogen uitbeelden. Maar de eerst bedoelde hoofdrolspeelster Jennifer Hoffman verdwijnt wat naar de achtergrond. Zij was toch De Luizenmoeder maar is door de sterke andere rollen van weinig betekenis meer.

Idd, ”Een frisse wind door de voorbips” en dat dat hoofd van Warringa erbij. ik ben er nog stil van ! Geweldig.

Knappe sollicitante trouwens ! Wie was dat ?

Vergeet ook ''je krop sla goed uitschudden'' niet

Van die typische bedachte 'kortpittig kapsel, ik hou van hobbies en witte wijn met ijs' - quasi-ondeugende termen.

avatar van Teunnis

Teunnis

Ik vind dat ze de typetjes en ongemakkelijke situaties iets te ver doortrekken, waardoor het vaak erg flauw wordt. Ik ben het dan ook gedeeltelijk eens met kos' opmerking hierboven. Toch zijn er nog steeds sterke scenes (zoals de bijeenkomst van de ouders na het brandalarm-fiasco).

avatar van Saint_mm

Saint_mm

Heerlijke ‘over de top’ gespeelde comedy serie , waarbij de cast wel sterke karakters neer zet. Begrijp de kijkcijfers herl goed.....erg vermakelijk en de alledaagse voorvallen op een basisschool en huidige tijd worden aanstekelijk gebracht.

''Je moet dat telefoongebruik wel een beetje in de gaten houden hé. Nu is het nog IS, de volgende keer is het porno.''

Verder een wat mindere aflevering. Dat muziekverhaal was niet zo heel boeiend.

Totaal niet grappig deze aflevering. Te makkelijk.

avatar van Saint_mm

Saint_mm

Eens ja.....mindere aflevering.

Gaap..

Tweede matige aflevering op rij. Is de serie over z'n hoogtepunt heen?

Alleen dat gesprek van Anton met die moslimouders was wel geinig. En de repetitie voor het kerstoptreden.

3 2 1 cut

Ik vond het geen matige aflevering. Maar juist zeer goed weergegeven wbt de domme strijd die er op (basis)scholen wordt gevoerd m.b.t. de kleinzieligheid omtrent feestjes die gevierd worden en de veranderende maatschappelijke situatie. Natuurlijk ietwat overdreven weggezet maar al dat gezeik en bangigheid rondom de diëten, de invulling van het kerstfeest en de angst om ouders op hun tenen te trappen is een werkelijk gegeven. De Luizenmoeder is niet alleen maar een komische serie maar ook een maatschappij kritische serie die verdomd goed laat zien in wat voor een egoïstische op de ‘ik’ gerichte wereld wij leven waarbij we elkaar allemaal gek maken. Je zou tegen iedereen eens willen zeggen: “Doe eens normaal !”. Maar in feite is er niemand meer die weet wat ‘normaal’ is.

avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

Derde, matige aflevering op rij. Serie is met 2e (en laatste) seizoen over z'n hoogtepunt heen:

avatar van jester

jester

Zoveel minder dan vorig seizoen is het toch allemaal niet? Ik heb eerder het gevoel dat het succes vorig seizoen wat overdreven werd. Duidelijk is wel dat het verstandig is om hier na 2 seizoenen mee te stoppen.

Dogie Hogan schreef:

Haha, probeer je nu 2x je punt te maken? In het topic van seizoen roep je zelfs dat de serie geflopt is.

Met 3 miljoen (!!!) kijkers.

Het was deze week gelukkig gewoon weer leuk

Snif snif kinder-hiv

Deze aflevering was echt geweldig. Diverse keren echt gelachen. Juf Ank ook met allerlei oneliners over obesitas. Anton met zijn plannen en de shirtjes voor 600 Euro

De serie kan gelukkig nog steeds pieken zoals seizoen 1.