• 8.564.232 stemmen

Release datum: 14 januari 2018

• NPO Start Bekijk via NPO Start
  • Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Plot De Luizenmoeder

De Luizenmoeder speelt zich af op de basisschool en volgt ouders en leraren die over de hoofden van de kinderen hun vetes uitvechten. Vastberaden om haar leven na de scheiding zo snel mogelijk op de rit te krijgen, stort Hannah, de nieuwe moeder met een dochter in groep drie, zich in de wereld die zich afspeelt op en rondom het schoolplein van basisschool de Klimop. Inburgeringscursussen worden helaas niet gegeven, dus met vallen en opstaan probeert Hannah zich de mores van het schoolplein eigen te maken. Ook al had ze zich voorgenomen zich op deze school niet voor het karretje te laten spannen, maken vreemde leerkrachten en de allesoverheersende 'moedermaffia' het haar echter niet makkelijk.

imageimage

Alle Media

Meningen over De Luizenmoeder

avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

• 2069 berichten
zondag 11 maart 2018
De Luizenmoeder seizoen 1 Zo, vanavond de laatste aflevering van dit seizoen bekeken. Een serie die ik een paar weken heb genegeerd, want ik heb weinig of niks met tv van eigen bodem, maar door de uitzinnige hype toch maar eens mee begonnen en me er kostelijk mee heb vermaakt. Het wereldje in en rondom een basisschool wordt lekker bespot en ondanks dat de karakters natuurlijk karikaturen zijn vond ik dat wel heel lollig gedaan. Jennifer Hoffman speelt de hoofdrol, wat ze prima doet en ze is ook een leuke dame om te zien, maar de echte uitblinkers zijn juf Ank en directeur Anton. Die eerste is natuurlijk wel erg goed door haar botheid en politiek niet correcte quotes inclusief het bekende liedje, maar Anton had ook wel regelmatig heerlijke oneliners en gekke acties. Wat De Luizenmoeder ook goed doet is bepaalde problemen actualiseren, zoals de Sinterklaas issues die er tegenwoordig zijn. Of ouders die veel te veel eisen van hun kinderen, die helemaal niet dat niveau hebben. Of ouders die zich heel druk om zaken maken waar kinderen totaal geen verhaal van maken. Er zijn genoeg voorbeelden, elke aflevering heeft wel een geslaagd thema. En er is ook genoeg ruimte voor een nieuw seizoen, die er ook gaat komen. Ben benieuwd.

avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

• 2069 berichten
zondag 7 april 2019
De Luizenmoeder seizoen 2 Beetje een vreemde finale, nogal beladen en ook met een gigantisch open einde. Er zal heus nog wel een derde seizoen of desnoods een film volgen. Lijkt me prima, want ik vind de serie nog steeds leuk genoeg. Het middenstuk van seizoen 2 kende een paar zwakke afleveringen, maar overal het algemeen heb ik wel weer genoeg gelachen. Wel zijn de personages dit seizoen wat meer karikaturen geworden, nog meer dan in het eerste seizoen.

Maar dit seizoen heeft wel weer genoeg originele vondsten, zoals de Ramadamadoendan en uiteraard de snif, snif kinder-hiv (werkelijk briljante aflevering, dé allerleukste van dit seizoen) waardoor er weer genoeg over de serie kon worden gepraat. Maar ik vind de laatste 2 aflevering wel wat beladen (overigens waren dit geen slechte verhaallijnen hoor), wat iets minder goed bij de serie past en erger, de verhaallijnen zijn niet echt bevredigend afgesloten. Het verhaal rondom ATTENTION: SPOILER ALARM!
Volkert en het vermeende misbruik, de verliefdheid van Hannah naar Volkert, de crush van Nancy op Anton, het aangekondigde vertrek van Anton en Ank bij de basisschool, Volkert die Hannah in het fietsenhok benadert in de slotseconden...op deze manier maken de makers zich er wel een beetje te makkelijk vanaf. Uiteindelijk geef ik hetzelfde cijfer Dankzij Anton, Ank en de rest waren de afgelopen zondagavonden toch heel vermakelijk.

avatar van Miszmi

Miszmi

donderdag 1 februari 2018
De Luizenmoeder seizoen 1 Na 1.5 aflevering ook maar weer gestopt. Ik wilde er eigenlijk al niet aan beginnen, maar werd een beetje moe van het feit dat ik steeds niet begreep waar iedereen zo hysterisch over was. De nieuwsgierigheid won het uiteindelijk dus toch. Ach, nu weet ik in ieder geval wat er zo grappig is (of in ieder geval zou moeten zijn) aan 'hallo allemaal.' Het is allemaal totaal niet grappig. Het heeft bij mij niet te maken met hard of racistisch overigens, ik kan dat allemaal prima hebben. Tot op een bepaalde hoogte natuurlijk, maar heb nog niet echt het gevoel gehad dat deze serie daarmee écht veel te ver ging.

Het is ook niet zo dat de serie geen herkenning oplevert. Het zit vol met herkenbare momenten, zeker voor de ouders onder ons. Dat maakt het ook wel een beetje triest trouwens, dat het er daadwerkelijk zo aan toegaat op de basisscholen. Natuurlijk wordt het gebracht met dat stukje sarcasme (en klaarblijkelijk humor) en zijn de juffen niet zo recht voor de raap als juf Ank, maar de herkenning is er in grote lijnen zeker.

Ik stem niet snel op series die ik niet heb afgekeken, maar heb besloten om in dit geval een uitzondering te maken. Het kan natuurlijk best zijn dat het later in het seizoen beter wordt, al heb ik al vernomen dat aflevering 3 tegenviel, maar ik verwacht niet dat ik dit ook maar iets beter ga waarderen.
avatar van Miszmi

Miszmi