• 11.466 nieuwsartikelen

Ontwikkeld door: Ingmar Menning

Met onder meer: Jennifer Hoffman, Ilse Warringa en Diederik Ebbinge

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Release datum: zondag 14 januari 2018

Eerst uitgezonden op: NPO 3 (Nederland)

• Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Plot De Luizenmoeder

De Luizenmoeder speelt zich af op de basisschool en volgt ouders en leraren die over de hoofden van de kinderen hun vetes uitvechten. Vastberaden om haar leven na de scheiding zo snel mogelijk op de rit te krijgen, stort Hannah, de nieuwe moeder met een dochter in groep drie, zich in de wereld die zich afspeelt op en rondom het schoolplein van basisschool de Klimop. Inburgeringscursussen worden helaas niet gegeven, dus met vallen en opstaan probeert Hannah zich de mores van het schoolplein eigen te maken. Ook al had ze zich voorgenomen zich op deze school niet voor het karretje te laten spannen, maken vreemde leerkrachten en de allesoverheersende 'moedermaffia' het haar echter niet makkelijk.

logo tmdbimagelogo tmdbimage

• 1900 berichten
donderdag 25 januari 2018
De Luizenmoeder seizoen 1
kos schreef:
Als je moet lachen om Chineesjes spleetogen noemen enzo.
ik lees dit soort kritiek vaker. Snap er niks van. Het is niet lachen om racistische grappen. Het is lachen om zo’n lerares die ongepaste racistische opmerkingen maakt. Lijkt mij nogal een verschil.

nico1616

maandag 19 februari 2018
De Luizenmoeder seizoen 1 Dit is toch gewoon een serie in de best mogelijke Nederlandse traditie. Als Vlaams kind in de jaren 70 en 80 keken we thuis altijd naar de Hollandse TV omdat daar geen blad voor de mond werd genomen, er bloot voorbij kwam, en je dingen zag zoals Theo en Thea wat in Vlaanderen ondenkbaar was. Het directe taalgebruik, de openheid, de spontaneïteit en humor waarmee dit gebeurde, stak zo schril af tegenover het stijve belerende (volksverheffende) van de Vlaamse TV dat de Nederlanders voor altijd mijn bewondering hebben gekregen. In deze serie komt dit terug, ik sta zelf in het onderwijs en zelfspot moet je écht wel hebben om het vol te houden. De hoogdravendheid en principes van sommige onderwijsmensen over maatschappelijke thema's worden maar al te vaak zo serieus genomen. Geef mij maar dit soort relativering, het is heerlijk
avatar van Miszmi

Miszmi

donderdag 1 februari 2018
De Luizenmoeder seizoen 1 Na 1.5 aflevering ook maar weer gestopt. Ik wilde er eigenlijk al niet aan beginnen, maar werd een beetje moe van het feit dat ik steeds niet begreep waar iedereen zo hysterisch over was. De nieuwsgierigheid won het uiteindelijk dus toch. Ach, nu weet ik in ieder geval wat er zo grappig is (of in ieder geval zou moeten zijn) aan 'hallo allemaal.' Het is allemaal totaal niet grappig. Het heeft bij mij niet te maken met hard of racistisch overigens, ik kan dat allemaal prima hebben. Tot op een bepaalde hoogte natuurlijk, maar heb nog niet echt het gevoel gehad dat deze serie daarmee écht veel te ver ging. Het is ook niet zo dat de serie geen herkenning oplevert. Het zit vol met herkenbare momenten, zeker voor de ouders onder ons. Dat maakt het ook wel een beetje triest trouwens, dat het er daadwerkelijk zo aan toegaat op de basisscholen. Natuurlijk wordt het gebracht met dat stukje sarcasme (en klaarblijkelijk humor) en zijn de juffen niet zo recht voor de raap als juf Ank, maar de herkenning is er in grote lijnen zeker. Ik stem niet snel op series die ik niet heb afgekeken, maar heb besloten om in dit geval een uitzondering te maken. Het kan natuurlijk best zijn dat het later in het seizoen beter wordt, al heb ik al vernomen dat aflevering 3 tegenviel, maar ik verwacht niet dat ik dit ook maar iets beter ga waarderen.
avatar van Black Math

Black Math

dinsdag 1 mei 2018
De Luizenmoeder seizoen 1 Vier afleveringen gezien. De eerste aflevering was wel aardig omdat de grens opgezocht werd. Gevolg: de nodige aandacht, maar de vervolgafleveringen halen dat niveau niet en meer dan gezapig wordt het niet. Ik heb me er niet toe kunnen aanzetten om de andere afleveringen te zien en dat is natuurlijk een erg slecht teken. 0,5*. Mocht ik me de serie toch ooit afkijken zal dit cijfer natuurlijk opnieuw geëvalueerd worden.