Het blijft natuurlijk iets subjectiefs: welke televisie-series zijn goed en welke niet. De vraag wat dan de allerbeste serie van deze eeuw zijn zou zijn, lijkt daarom ook een vraag die bijna niet te beantwoorden is. Toch is dat precies wat BBC Culture heeft gedaan. Na een enquête onder maar liefst 206 tv-experts uit 43 verschillende landen, is er dan toch echt een 'beste serie van deze eeuw' gekroond, namelijk de Amerikaanse dramaserie The Wire. De serie Mad Men eindigde op de tweede plaats, terwijl Breaking Bader met het brons vandoor ging.
The Wire, is geregisseerd door Joe Chappelle, en speelt zich af in de Amerikaanse stad Baltimore. De verhaallijnen draaien om de drugsscene in de binnenstad. Het begint als een middelmatige drugsdealer die verdacht wordt van moord, D'Angelo Barksdale, wordt vrijgesproken. Politie detective James McNulty vertrouwd het niet omdat hij weet dat de verdachte familie is van de machtige baas van de Barksdale organization. McNulty wordt vervolgens aangesteld om het onderzoek te leiden om drugsbaron Avon Barksdale ten val te brengen. De serie wordt al geruime tijd gezien als de absolute top in serie-wereld vanwege de manier waarop het onderwerpen als macht, ras, sociale klasse en het leven in Amerika weergeeft. Deze status wordt na deze enquête dus nog maar eens benadrukt.
Amerika en de UK domineren, Nederland ontbreekt
Er kwam natuurlijk niet slechts een top drie uit deze enquete, er is zelfs een top 100 samengesteld. Het is duidelijk te zien dat de Amerikaanse series van HBO en Netflix hierin domineren. In de top tien zijn er al acht series die afkomstig zijn uit de Verenigde Staten, terwijl Europa vooral vertegenwoordigd wordt door series uit het Verenigd Koninkrijk met titels als Fleabag, The Crown en The Office, terwijl er ook series uit Scandinavië zoals The Bridge en The Killing in de top 100 te vinden zijn. Helaas heeft geen enkele Nederlandse een plekje in de lijst weten te bemachtigen. De top tien zag er als volgt uit:
Zou ook mijn nummer 1 zijn. Geweldig geschreven en geacteerd. Met een van de meest memorabele scènes over twee op elkaar ingespeeld detectives die een crime scene onderzoeken.
Ik hoop dat nieuwe generaties die misschien teveel wennen aan Casa de Papels en Squid Games achtige series die meteen retespannend zijn, ook nog het geduld op kunnen brengen om 'in een serie te komen', zoals dat bij character driven series als deze destijds nodig was. Niet 20 minuten kijken er roepen dat het saai is. Of wel, your loss
‘The Wire’: An Oral History of the ‘Fuck’ Scene - vulture.com
tja nummer 1 en 3 kan ik me nog in vinden. Verder vind ik deze top tien niet veel soeps. En als netflix shows domineren dan heb je denk ik toch teveel gekeken naar series van de afgelopen vijf jaar. Als je series als Babylon Berlin (75) Dexter (89) Treme (nr 93) en Westworld (91) zo laag zet dan vraag ik me wel af hoe deze experts een show beoordelen.
Band of Brothers echt zwaar underrated met een 36e plaats. Wellicht speelt het mee dat er slechts één seizoen van was, maar dat vind ik eerder een pluspunt dan een nadeel.
Ik kan mij meer vinden in de top 20 van Moviemeter. Ook allemaal series die deze eeuw uitgezonden zijn. En daar hoort Sopranos ook gewoon bij, .
Zou ook mijn nummer 1 zijn. Geweldig geschreven en geacteerd. Met een van de meest memorabele scènes over twee op elkaar ingespeeld detectives die een crime scene onderzoeken.
Ik hoop dat nieuwe generaties die misschien teveel wennen aan Casa de Papels en Squid Games achtige series die meteen retespannend zijn, ook nog het geduld op kunnen brengen om 'in een serie te komen', zoals dat bij character driven series als deze destijds nodig was. Niet 20 minuten kijken er roepen dat het saai is. Of wel, your loss
(embed)
‘The Wire’: An Oral History of the ‘Fuck’ Scene - vulture.com
Ik weet het niet, maar ik denk wel dat ik meer voor de fast-paced series ben. Al heb ik de meer slow-paced series minder of zelfs geen kansen gegeven. Ik heb meer geduld voor film, omdat ik weet dat dat minder lang duurt. Eens dat je wel groeit in een serie, kost een serie wel niet zoveel moeite meer, maar als het lang duurt of het is je ding niet, dan is het wel een chore om het uit te kijken.
Ik kijk te weinig series, en meestal loop ik al heel lang achter, maar voor Squid Game maakte ik een uitzondering omdat ik het signaal wou geven aan Netflix om meer op anderstalige series in te zetten of Azie. Moet eigenlijk nog Followers en Alice in Borderland kijken, voor dezelfde reden en misschien een paar Aziatische films zoals de nieuwe Hiroki en The Forest of Love voor dezelfde reden.
Netflix zal de strijd om Hollywood enzovoort snel verliezen, dus moeten ze inzetten op independent cinema & TV. Doelpubliek zal ook wel meer jonger zijn, en meer type liefhebber van A24/Neon. Misschien wat meer horror en woke cinema, terwijl Disney+ dan meer Hollywood en mainstream cinema en familie-gerichte cinema kan op focussen, en HBO op meer volwassen gerichte series en films.
De twee series die ik het allerbeste vind, komen in dit soort lijsten eigenlijk nooit voor. Ook nu weer niet. Orphan Black (zag dat 'ie zelfs niet meer op Netflix staat, toch een 'original', overgenomen dan van de BBC) en Chuck.
Als je dan ziekenhuisseries als House en Grey's anatomy opneemt (braak) maar geen Scrubs, dan zit je er gewoon helemaal naast.
The Wire was een goede serie maar gewoon niet mijn serie. Wel goed hoe ze de demythologisering en deromantisering van recherchewerk tonen. Het beeld dat Hollywood vaak van recherchewerk schetst is: Type Schwarzenegger die bij een crackpand de deur intrapt de dealers overhoop knalt en daarna zegt: You are all under cardiac arrest! The Wire toont dat het vooral bestaat uit maandenlang observeren, afluisteren en meters papierwerk invullen en het eindresultaat vaak teleurstellend is. Ik had persoonlijk voor Sons of Anarchy gekozen als beste serie van deze eeuw maar die ontbreekt gewoon in die lijst terwijl een realityshow als Rupaul's dragrace er wel in staat... Wie waren die critci? O.a. Stevie Wonder, Andrea Bocelli en Vincent Bijlo zeker?
Opvallend dat Pose niet veel hoger staat. Nu ben ik bepaald geen seriekijker, maar gezien de lovende recensies en het feit dat het werkelijk grensverleggend was verdient het toch een hogere plaats op deze lijst.
En kan iemand mij uitleggen waarom Modern Family (22 Emmy's!) helemaal niet op deze lijst staat?
De opmerking over RuPaul's Drag Race hieronder vind ik erg ongepast. De LHBTQ-gemeenschap is decennialang volledig genegeerd op televisie dus het was de hoogste tijd dat er een amusementsprogramma kwam waarin die groep op een niet belerende wijze in de schijnwerpers wordt gezet. En dat er nog maar meer soortgelijke programma's mogen komen.
Opvallend dat Pose niet veel hoger staat. Nu ben ik bepaald geen seriekijker, maar gezien de lovende recensies en het feit dat het werkelijk grensverleggend was verdient het toch een hogere plaats op deze lijst.
En kan iemand mij uitleggen waarom Modern Family (22 Emmy's!) helemaal niet op deze lijst staat?
De opmerking over RuPaul's Drag Race hieronder vind ik erg ongepast. De LHBTQ-gemeenschap is decennialang volledig genegeerd op televisie dus het was de hoogste tijd dat er een amusementsprogramma kwam waarin die groep op een niet belerende wijze in de schijnwerpers wordt gezet. En dat er nog maar meer soortgelijke programma's mogen komen.
Beticht u mij nu openlijk van intolerantie of vooroordelen naar mensen uit de LHBTQ+ gemeenschap? Dat is pas een schoolvoorbeeld van vooroordeel en intolerantie! U nagelt mij aan de publiekelijke schandpaal zonder te vragen waarom ik Rupaul's Dragrace er niet in vind thuishoren! Om daar antwoord op te geven: Heel simpel, ik vind Rupaul's dragrace geen serie maar een realityshow! Daarom heb ik mijn post ook aangepast om dat duidelijk te maken. Stel iemand in het vervolg eerst de vraag: Wat bedoelt u hiermee of wat wilt u hier mee zeggen ipv gelijk te shamen and blamen. Vooral door overgevoelige mensen als u die meteen judge, jury and executioner spelen op social media is de wereld intolerant en vol haat. Niet door mij, ook al ben ik soms een ietwat een botte hork die fan is van harde series als Sons of Anarchy!
Heb al zo veel gehoord over deze serie, en heb de complete serie van The Wire ook in bezit, maar toch is het me nog steeds niet gelukt om er aan te beginnen. Of dat zeg ik eigenlijk verkeerd, ik ben met de eerste afl. begonnen een paar keer, maar als ik dan ff heb zitten kijken zet ik het weer af omdat ik me dan niet kan voorstellen dat het zo goed is. Maar ik weet ook wel dat het niet voor niks is dat de serie wereldwijd zo hoog scoort, en dat ik gewoon door moet kijken. En ik zal er toch een keer aan moeten geloven, en vaak blijkt achteraf dan dat ik dan niet begrijp dat ik er niet eerder aan ben begonnen. Dat zegt tenminste iedereen die de serie al zag.
En ik lees hier dat weer eens niet iedereen het eens is met de top 10. Ik had eerlijk gezegd niet anders verwacht, want stel je toch eens voor dat er iemands favorieten serie niet in staat!!! Wat maakt dat nou uit? Als jij de serie zelf wel in je persoonlijke top 10 hebt staan is het toch goed. Of wil je gewoon bevestigd hebben dat als jij het goed vind dat iedereen het dan ook maar goed moet vinden. Het zou ook niet mijn top 10 zijn, maar daar lig ik niet wakker van.
En ik lees hier dat weer eens niet iedereen het eens is met de top 10. Ik had eerlijk gezegd niet anders verwacht, want stel je toch eens voor dat er iemands favorieten serie niet in staat!!! Wat maakt dat nou uit? Als jij de serie zelf wel in je persoonlijke top 10 hebt staan is het toch goed. Of wil je gewoon bevestigd hebben dat als jij het goed vind dat iedereen het dan ook maar goed moet vinden. Het zou ook niet mijn top 10 zijn, maar daar lig ik niet wakker van.
Ik kan leven met de top 10 maar dat Sons of Anarchy helemaal niet in de lijst staat verbaasd mij wel. Voor de rest ben ik het met u eens.
Reacties (17)