De Nederlandse horrorfilm Bumperkleefvan Lodewijk Crijns is verkocht aan maar liefst elf landen over de hele wereld. Onder de Engelse naam Tailgate, zal de thriller uit 2019 worden verspreid in onder meer Rusland, Australië, Frankrijk en Groot-Brittanië. Speciaal daarvoor is ook een Engelstalige trailer gelanceerd.
De Nederlandse film Bumperkleef, het meest recente project van regisseur Lodewijk Crijns, bekend van onder meer Loverboy, Alleen Maar Nette Mensenen Kankerlijers, is verkocht aan maar liefst elf verschillende landen van over de hele wereld. Dat maakt de Crijns zelf bekend op MovieMeter. "Inmiddels gaat onze film de hele wereld over onder de internationale titel Tailgate. Onze Canadese sales agent heeft 'm verkocht aan Rusland, Australië, Japan, China, Zuid-Korea, Taiwan, Duitsland, Oostenrijk, Polen, Frankrijk en Groot-Brittannië. We zijn daar zelf ook door verrast," zo schrijft Crijns, die meldt dat er ook een internationale trailer is gemaakt. "Dit keer een trailer met filmschurk Willem de Wolf als mens met een gezicht in plaats van alleen een masker. En met originele muziek uit de film, gemaakt door Steve Willaert."
Bumperkleef
Bumperkleef vertelt het verhaal van de zelfverzekerde Hans, die samen met zijn gezin onderweg is naar zijn ouders aan de andere kant van Nederland. Onderweg krijgt de licht ontvlambare Hans het aan de stok met een andere bestuurder, waardoor een verkeersruzie ontstaat. Deze bestuurder laat het er niet bij zitten en zet de achtervolging in. Wanneer de man na tientallen kilometers hen nog altijd op de hielen zit, raakt Hans in paniek en begint hij de controle over zijn gezin te verliezen. De bestuurder confronteert Hans zodanig met zijn ego dat hij door hem wordt afgepeld tot het bange, kwetsbare kind dat hij altijd was.
Rollen in de film zijn onder meer voor Jeroen Spitzenberger, voornamelijk bekend van Süskind, Divorce en Mannenharten, en Anniek Pheifer (Zinloos, Mocro Maffia). De grote antagonist wordt vertolkt door Willem de wolf (Zwartboek, De Gelukkige huisvrouw). Tailgate is al sinds oktober 2019 in Nederland te zien en draait momenteel ook in Polen en Japan in de bioscoop. Hieronder is de nieuwe, internationale trailer te zien.
Het is en zal nooit een horrorfilm worden. Het is toch echt een thriller met zwarte humor die erg geslaagd is. De reden dat hij geflopt is komt ook doordat hij steeds werd aangeprezen als horrorfilm en voor een Nederlandse horrorfilm trekken mensen altijd wat terug. Het is echt een hele goede thriller waar er wel meer van mogen komen in Nederland!
Het is en zal nooit een horrorfilm worden. De reden dat hij geflopt is komt ook doordat hij steeds werd aangeprezen als horrorfilm en voor een Nederlandse horrorfilm trekken mensen altijd wat terug. Het is echt een hele goede thriller waar er wel meer van mogen komen in Nederland!
Is deze dan geflopt? Heeft toch veel lovende commentaren gekregen, ook hier. Ben zelf niet van Nederland, dus heb niet het volledige plaatje, hoe alle reacties waren. Vond hem zelf ook echt goed. Dat etiket van horror is indd weer geforceerd, ook niet nodig. Een goeie thriller is vaak beter dan bepaalde horror, die als paddestoelen uit de grond schieten.
Het is en zal nooit een horrorfilm worden. Het is toch echt een thriller met zwarte humor die erg geslaagd is. De reden dat hij geflopt is komt ook doordat hij steeds werd aangeprezen als horrorfilm en voor een Nederlandse horrorfilm trekken mensen altijd wat terug. Het is echt een hele goede thriller waar er wel meer van mogen komen in Nederland!
Ik spreek ook vooral van horror, omdat de regisseur de film zelf zo bestempelt. Al neigt het voor mij ook meer richting een donkere thriller.
Is deze dan geflopt? Heeft toch veel lovende commentaren gekregen, ook hier. Ben zelf niet van Nederland, dus heb niet het volledige plaatje, hoe alle reacties waren. Vond hem zelf ook echt goed. Dat etiket van horror is indd weer geforceerd, ook niet nodig. Een goeie thriller is vaak beter dan bepaalde horror, die als paddestoelen uit de grond schieten.
Helaas wel. De kritieken en recencies waren erg goed maar het publiek wist de weg naar de bioscoop helaas niet echt te vinden. De mensen die geweest zijn waren wel erg enthousiast maar het vuurtje ging helaas niet door.
Helaas wel. De kritieken en recencies waren erg goed maar het publiek wist de weg naar de bioscoop helaas niet echt te vinden. De mensen die geweest zijn waren wel erg enthousiast maar het vuurtje ging helaas niet door.
Dat is dan indd zonde, een Amerikaans fluthorror, trekt dan weer volle zalen. Mja Nederhorror zoals deze dan ook nr voor is geschoven, heeft een niet al te beste reputatie. Maar dacht dat Nederlanders chauvinistischer waren
Ik spreek ook vooral van horror, omdat de regisseur de film zelf zo bestempelt. Al neigt het voor mij ook meer richting een donkere thriller.
Heren wat een mooie discussie.
En ook een prachtig KIP OF HET EI geval.
Ik ben de film namelijk zelf pas als horror gaan bestempelen nadat journalisten, fanatieke deelnemers aan dit forum en mr. NL Horror zelf onze film als horror gingen duiden.
Het is aan mij als scenarist en regisseur volgens mij niet om te beoordelen wat ik nou precies gemaakt heb. Dat is aan de professionele beoordelaars, vind ik. Maar het klopt, toen Jan Doense mij drie weken na de premiere voor een zaaltje vol horrorfans vroeg of Bumperkleef horror mag worden genoemd, zei ik: 'Euh.... ja... maar het is wel horror zonder bloed en zonder nacht.' Enige aarzeling van mijn kant dus.
Wij, makers en distributeur, wisten natuurlijk ook wel dat horror het in Nederland slecht doet. Daar werd ik al op gewezen toen Bumperkleef nog maar twee A4tjes tekst was. Wat mij betreft is het een psychologische horror thriller.
De film enkel als 'thriller' duiden is echt veel te mager. In Nederland labelt men elke film als thriller zodra er ergens één scene met spannende muziek in zit.
Zelfs mijn psychologische drama 'Met Grote Blijdschap' werd door de distributeur als 'thriller' bestempeld. Met oog op de verkoop vermoed ik.
Bumperkleef is door mij, de producenten en distributeur ook nooit als puur 'horror' gelabelled voordat 'ie in premiere en (pas vier weken later) in release ging. We hebben doelbewust altijd gelabelled in combinatie met thriller, actie en zwarte humor.
Dat is natuurlijk ook de consequentie van buiten de platgetreden genre paden lopen als maker. Je valt overal tussen. Je valt overal buiten. Of daardoor juist niet en wordt je werk opgepikt in het buitenland terwijl de NL romcoms en NL tv-spinoffs die het in onze bioscopen wel goed doen, weer heel weinig doen buiten onze grenzen.
Toen al die kranten ons vier sterren gingen geven o.a. omdat het een geslaagde 'horror' film is, dacht ik: leuk, ze vinden het toch ook horror.
Ik heb in ieder geval van de film enorm genoten & dat blijf ik doen. Jammer dat deze niet op Blu-ray is verschenen, maar het zij zo. Ik heb de film in de bios gezien & thuis dan & hij verveelt me nooit. Wat mij betreft had ie wel ietsje langer mogen duren.
Ook van uw film ''Kankerlijers'' geniet ik, ook al is het een ''heftig onderwerp'', het blijft een geweldige film met veel humor (denk bv aan de Rontgenfoto scene!!!). Ik heb deze film zo'n 5 keer in de bios gezien, waarbij u er 1 keer bij was in Pathe Eindhoven met Jasha Rudge geloof ik. Na afloop van de film was er toen een soort Q&A, waar ik toen ook nog een vraag gesteld heb aan u over de film.
Maar ik zou zeggen: Blijf vooral doorgaan met maken van mooie films. U laat zien dat er kwaliteit gemaakt kan worden!!!
Reacties (7)