Alleen Maar Nette Mensen (2012)

Alternatieve titel: Only Decent People

2,54

Nederland
Komedie / Drama

geregisseerd door Lodewijk Crijns
met Geza Weisz, Imanuelle Grives en Jeroen Krabbé

David Samuels komt uit een intellectueel Joods gezin uit het chique Amsterdam Oud-Zuid, maar wordt door zijn uiterlijk vaak als Marokkaan aangezien. David is een man met een opmerkelijke missie: het vinden van een ghetto fabulous queen met grote tieten en een dikke bil. Zijn ouders en vrienden verklaren hem voor gek, maar David zet zijn zoektocht onverschrokken voort. Deze leidt hem naar de Bijlmer, waar hij na een aantal wilde avonturen bedrogen uit lijkt te gaan komen. Zal David zijn ideale vrouw, een grote donkere seksgodin met booty én brains ooit vinden?

194 BERICHTEN27 MENINGEN

geplaatst: 8 februari 2015, 16:11 uur [permalink]
Aardige en grappige komedie

avatar van xangadix
geplaatst: 5 april 2015, 17:56 uur [permalink]
Christus, wat was dit een irritante film.

avatar van GuidO96
geplaatst: 30 april 2015, 21:31 uur [permalink]
leuke foute en rauwe Nederlandse comedie. Af en toe best lastig te verstaan maar grotendeels wel vermakelijk.

geplaatst: 11 mei 2015, 20:55 uur [permalink]
Leuke film niks mis mee in mijn ogen.

geplaatst: 23 mei 2015, 23:37 uur [permalink]
Deze film al een tijdje geleden gekeken.
Eigenlijk moest ik opzoeken waar deze film ook alweer over ging, dat beschrijft gelijk wat dit voor film is. Het is niet veel bijzonders.

Af en toe wel gelachen maar over het algemeen een irritant verhaal.

avatar van LauraArsenal
geplaatst: 5 juli 2015, 12:29 uur [permalink]
Op zich niets mis mee, aparte humor. Niet altijd verstaanbaar maar dat vond ik niet zo erg.

avatar van De wind
geplaatst: 26 juli 2015, 18:14 uur [permalink]
Een schande voor de Nederlandse film. Óngelofelijk.

Alternatieve titel: ' alleen maar slechte grappen ' (slecht is iets anders dan 'flauw')

avatar van Onweersvlieg
geplaatst: 16 augustus 2015, 15:01 uur [permalink]
Best een leuke, grappige film.

avatar van sinterklaas
geplaatst: 15 september 2015, 13:16 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Amsterdam Oud-Zuid, ja, ik woon er, en het is helaas waar wat de film erover schetst. Oud-Zuid is ook bijna al zo vertrut, vergrijst en veryupt en bij vele leeftijdsgenoten die ik hier zie in hun geruite overhemden of hun zakelijke soepjurken die nog wel eens van mijn overgroot-moeder konden wezen, vraag ik me al haast af of ze zelf al niet ver in de 40 (of misschien al in de 60) zijn. En dan nog vind ik de veertigers of ouder hier in Amsterdam an sich nog veel jonger en losser overkomen dan de vele leeftijdsgenoten.

In de jaren 90 kwam ik als kind, regelmatig met mijn moeder in Amsterdam en sliepen we ook elke vakantie een paar dagen in een huisje in de Pijp, waar mijn moeder vroeger nog woonde als studente, en destijds ook deels verhuurde aan bekenden (nu is dat hele pand van mij (a) ) Ik weet nog dat de Pijp bekend stond om het multiculti (een woord die ik toen nog niet ken, maar er nu wel voor gevonden heb) en dat je door heel Amsterdam en vooral in de volksbuurtjes naast misschien de "nette" mensen ook genoeg dreadlocks, gekleurd haar, skaters, Surinamers, enz enz, zag. Tegenwoordig zijn het voor 80%, zoals de film zegt, bijna alleen maar "nette" mensen.

Een van de nette mensen is de Joodse familie Samuels, en al bij het begin denk je al; hoe dat er bij loopt zeg, tering jantje. Om maar over Davids vrienden te zwijgen. Met een dwangneurose dat is gebasseerd op statussen halen, rijkdom, succes, normen en vooral een bij elkaar gelogen identiteit en burgerlijkheid. Dat "wat voor werk doe je" als visitekaartje, komt ook erg bekend voor. Arme David, denk je dan; een jongen die zijn eigen weg en hart wilt volgen, die pernamente midlife crisis opbouwende zuurkut van een Naomi eigenlijk heel stiekem links laten liggen omdat hij ook al niet de beste ejaculaties maakt door de hele belerende liefdesverhouding, en eigenlijk ook meer wilt dan de hele tijd maar te leven op argumenten van zijn quasi volwassen vriendjes, die in hun uiterst sjieke kamer, met jazzmuziek, toch nog een soort van zuipschuur modus hebben, met die bierkratjes als tafel. Afijn, tot zover het afreageren... David zoekt het toch maar in een diversere kant en negerinnen met dikke konten trok hem altijd al aan, misschien mede dankzij de videoclips. Helemaal betoverd gaat hij op zoek naar het ideaalbeeldje; een negerin met een dikke kont, en hij komt in de Bijlmer terecht, en hij lijkt te kunnen scoren. Maar dat Surinaamse volk zijn ook absoluut geen mietjes, en dat moet je ook letterlijk nemen. De problemen, en het geschommel tussen de ruige Surinamers, en dat hypocriete kakkerswereldje, stapelen zich toch uiteindelijk wel op. Met pijnlijke gevolgen... Letterlijk en figuurlijk.

Alleen Maar Nette Mensen is een heerlijke komedie en ook weer een van de betere Nederlandse films. Jeroen Krabbé zette ook echt zo'n typische rol neer als obsessieve rijkeluisvader, en Geza Weisz zette uitmuntend de rol van David neer. Met Grives heb ik in iedergeval al de waarschuwing gekeken dat ik wel moet uitkijken met Surinaamse meiden/vrouwen. Voor je het weet word je pik eraf gesneden. Het schommelen tussen de burgerlijkheid in Oud-Zuid en de multi-culti in de bijlmer wordt ook zorgvuldig verteld en genuanceerd, zodat het als kijker af en toe wel moeilijk is om te kiezen. Maar ondertussen is het wel ammusant om te hier vakkundig te zien dat de oudere garde Surinamers nog steeds slachtoffer wil spelen van dingen die eeuwen geleden zijn gebeurd, verklaard ook dat hele zwarte piet gebeuren, en dat die "Nette" mensen.... ik hou er maar over op. Ik krijg er de dunne poep van! 🙁 Die "Nail" van David tegen zijn vader tijdens dat gezelschap, en ook hoe Rowanda lekker bijdehant deed op dat verjaardagsfeest waren wel ijzersterke momenten.

Heerlijke, luchtige film!

avatar van Zuiderpark
geplaatst: 11 oktober 2015, 22:16 uur [permalink]
herkenbaar in de breedste zin van het woord 🙂 De combinatie van mijn afkomst en mijn huidige werk in een van de aandachtswijken van Den Haag, kon een glimlach op mijn gezicht niet onderdrukken. 3,5 sterretjes

avatar van Fikret8
geplaatst: 3 januari, 23:01 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
sinterklaas schreef:

Heerlijke, luchtige film!

Mooie sinterklaas gedicht.

avatar van nijkerkbert
geplaatst: 31 januari, 18:10 uur [permalink]
Gisteren deze film bekeken. Na alle recensies hier had ik al mijn vooroordeel. Deze heb ik herzien, een heerlijke feel good movie met goed acteerwerk 3*

geplaatst: 1 april, 21:22 uur [permalink]
Multiculti komedie die wel erg veel kanten opvliegt. Er zitten allerlei stijlen en zoveel stemmingswisselingen in de film dat er eigenlijk nauwelijks een lijn valt te ontdekken. En daardoor weet ik zelf ook niet goed wat ik met deze film aanmoet. Het ene moment is hij best grappig en heeft de film wel wat weg van het betere Wim T Schippers genre, maar het andere moment zit ik me weer enorm te irriteren aan de platvloerse en simpele humor, waar echt niets grappigs aan is. En ook de culturen zijn allemaal zo erg extreem aangedikt, dat het ook niet leuk meer is. Het is allemaal veel te veel van alles. Kortom wat wilde de maker nou met deze film? Maar dus vooral, wat moet ik met deze film?

geplaatst: 17 oktober, 21:14 uur [permalink]
Dat er films ontstaan waarin flink wordt geprovoceerd is natuurlijk heerlijk om naar te kijken MITS dit op een onnavolgbare wijze naar voren wordt gebracht.

Wat er bij deze film wordt vergeten is dat provoceren ook een kunst is. Hier is geen sprake van provocatie, hier is sprake van een facade. Een uit de hand gelopen uitvergroting zoder enig vorm van verantwoording vanuit de filmmakers zelf. Het is een walgelijke presentatie van een slecht gereseerde film waarin belangrijke elementen niet zorgvuldig onderbouwd zijn.

Een Joodse jongen wat valt op dikke negerinnen konten.....het moraal? Dat is er niet.
Het doel? geen flauw idee.
Geslaagd? Neen

Deze filmmakers moeten op hun vingers worden getikt omdat ze ons een misselijkmakend, zeer slechte film voorgeschoteld hebben wat ook snel vergeten zal worden. Het is zonde....want het onderwerp is namelijk is verkeerde handen gevallen. Dit had wel iets kunnen zijn als er kundig mee om was gegaan maar de regie, script en acteurs deugen gewoonweg niet.
En als ik me niet vergis is de hoofdrolspeler niet eens Joods.

Ik hoop van harte dat zulke slechte films zeer weinig uit zullen komen, helaas kunnen het niet volledig tegenhouden maar goed.