Zinloos (2004)

Nederland

geregisseerd door Arno Dierickx
met Peter Blok, Anniek Pheifer en Fedja van Huêt

Martin Hogeveen heeft het goed voor elkaar: hij heeft een goedlopend adviesbureau en een jonge mooie vriendin, Carina. Het gaat nog beter, als hij een rapport uitbrengt over onrechtmatigheden bij de Dienst Publieke Werken van een snel groeiende gemeente. Dat kost Verlinden, het Hoofd van de Dienst, zijn kop en de gemeente vraagt Martin diens post over te nemen. Maar zijn mooie leven komt op losse schroeven te staan, als hij op een onbezonnen moment een jongeman, die zich hinderlijk aan hem opdringt, doodslaat.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Een telefilm, naar de thriller van René Appel, 24 april op de buis.

De originele scenarioschrijver haalde zijn naam van de film.

Was ie niet tevreden over het resultaat?

Heb een lange preview van de film gezien en ik moet zeggen dat het er allemaal redelijk goed uit zag. Hoop in ieder geval dat deze telefilm beter is dan de vorige.

avatar van Phooze
Ik vond 'm vrij origineel. Goed geacteerd, mooi in beeld gebracht. De spanning was de hele film te voelen.

Toch vond ik het einde een beetje vreemd want het leek net alsof hij toen pas besefte dat hij de vader was, terwijl hij dat toch echt eerder kon bevatten. Daarnaast zat er een scene in die er slecht was ingesproken...

4 sterren.

avatar van Webby
Ik ken het boek, dat was aardig, maar dat kon me verder eigenlijk niet echt verrassen. Deze telefilm daar in tegen wel!
Vooral goeie beelden dat het psychologische thiller/horror sfeertje goed ondersteunt.

3,5 *

Peter Blok bewijst maar weer eens dat hij een fantastisch acteur is, in dit toch beetje wankelend verhaal. Jammer ook dat Fedja van Huêt wordt afgescheept met zo'n rolletje. Ik heb nu een aantal films van hem gezien, en ook een keer of vijf heb ik hem op het toneel kunnen bewonderen. Wat hij laat zien op film, is niets vergeleken zijn kunnen op de planken, geef hem eens een rol waar hij zijn tanden in kan zetten! Verder een goede, degelijke film met in het begin een vrij freaky sfeertje, wat later overigens wel een beetje wegebt. Genoten.

nbt
Inderdaad, heel goed geacteerd (Peter Blok). En spannend ! 3.5*

avatar van mdj
mdj
Heel goed gespeeld, maar geen film die ik nog eens zou willen zien. Daarvoor vond ik het verhaal niet interessant genoeg. Te weinig verrassend het milieu waarin dit alles zich afspeelt, de manier waarop alles loopt etc. Zo'n man die sociaal gezien tamelijk zwakbegaafd is (hoewel niet echt een opvallend type) en die daar zelf pas heel laat op een harde manier achterkomt, daar was ruimte geweest voor meer spitsvondige dialogen/gedachten zou je zeggen. Maar toch 3* omdat er zo goed in geacteerd wordt en het verhaal beslist niet vervelend is.

Mij is vooral de laatste halve minuut van ‘Zinloos’ bijgebleven; een geloofwaardige weergave van waanzin. Zeer aangrijpend door de uitmuntende vertolking ervan. 3.5*

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Zwakke muziek, beetje onevenwichtig verhaal dat ik niet echt beklemmend vond worden. Slappe dialogen. Er had meer ingezeten. Het had allemaal net wat scherper en beklemmender gemoeten.

Toch nog 2.0* omdat het nog aardig wegkeek.

Uitermate zwak scenario, zwakke muziek en Peter Blok kan de film niet dragen. Ben het wel met SB eens. Ook **

Keezz schreef:

Was ie niet tevreden over het resultaat?

Hij vond dat de regisseur teveel veranderde en dat het niet meer genoeg met zijn werk te maken had.

Las ook ergens (bron) dat het gedeelte 'geweld' om ondoorgrondelijke reden uit de schijnbaar oorspronkelijke titel 'zinloos geweld' is geschrapt.

Ik snap dat wel. De titel Zinloos Geweld heeft nogal een Postbus 51 uitstraling.

Maar de titel 'zinloos' nodigt ook niet echt uit tot kijken.

Da's waar.

(verwijderd)
ik vind 'zinloos' wel een mooie titel,
dat nodigt wel uit, 't is (misschien onbedoeld) vrij eerlijk want kunst is natuurlijk op een bepaalde manier zinloos,
als je 't vanuit de paperclip-nuttigheid definitie bekijkt