• 15.747 nieuwsartikelen
  • 178.030 films
  • 12.206 series
  • 33.975 seizoenen
  • 647.002 acteurs
  • 198.995 gebruikers
  • 9.371.326 stemmen

Verbod op films met rokende filmsterren

zoeken in:

Wouter

• 18718 berichten
  • 3085 stemmen

sydney schreef:

Een film kan best gemaakt worden zonder rokende acteurs, dan ontneem je niemand iets...

Vind ik wel. En ik wil graag dat een regisseur bepaalt of hij het nodig acht; niet de regering.

djelle

• 6070 berichten
  • 0 stemmen

Wouter schreef:

Ten eerste ontken je daarmee een groot gedeelte van het bestaansrecht van kinderfilms

Dat is dan jammer.

ten tweede vind ik dat eerder een argument om roken juist wél toe te laten in film.
Waarom? Het gaat erom dat de beeldbuis een invloed vormt. De manier van afbeelden doet er niet toe. Kinderen kijken op naar volwassenen (Niet elk kind kijkt trouwens per se op naar het sympathieke personage). Hoe minder ze mensen zien roken, hoe beter. Ik vind het dus zeer zeker per definitie slecht (met uitzondering van een of ander anti-rook filmpje dan).

We kunnen toch niet van filmmakers eisen dat ze alles wat wij als negatief zien per definitie mijden in een film?
Er wordt toch niks geeist? Er wordt gewoon een leeftijd opgeplakt.

Dat wil toch niet zeggen dat wij moeten bepalen dat een regisseur per defin itie onrealistisch moet zijn?
Een regisseur doet wat ie wil, enkel als ie een film voor de kids maakt moet ie daar dan rekening meehouden.

Wouter

• 18718 berichten
  • 3085 stemmen

djelle schreef:

(quote)
Dat is dan jammer.

Geen goed antwoord. Zeker niet om censuur te billijken.

(quote)
Waarom? Het gaat erom dat de beeldbuis een invloed vormt. De manier van afbeelden doet er niet toe. Kinderen kijken op naar volwassenen (Niet elk kind kijkt trouwens per se op naar het sympathieke personage). Hoe minder ze mensen zien roken, hoe beter.

Je klinkt als een enge dictator. Ook nog eens eentje die mensen als dom wil behandelen en het recht van het indicidu ontkent.

Ik vind het dus zeer zeker per definitie slecht

Ik vind het uiterst fout.

(quote)
Er wordt toch niks geeist? Er wordt gewoon een leeftijd opgeplakt.

Dan nog eerder gewoon een sigaretje op de poster. Laat mensen zelf beslissen.

(quote)
Een regisseur doet wat ie wil, enkel als ie een film voor de kids maakt moet ie daar dan rekening meehouden.
En wat als hij beslist om dan toch een sigaret te laten zien? In Knetter wordt een sigaret opgestoken. Als die film enkel door volwassen gezien zou mogen worden zou ik voor geweldadige revolutie pleiten.

djelle

• 6070 berichten
  • 0 stemmen

Wouter schreef:

Je klinkt als een enge dictator. Ook nog eens eentje die mensen als dom wil behandelen en het recht van het indicidu ontkent.

Dat is overdreven. Met een leeftijdsadvies (met bijhorend icoontje uiteraard) kan het individu wel degelijk zelf beslissen of zijn/haar kind al dan niet kan kijken naar de betreffende film waarin gerookt wordt. Het dient enkel als ondersteunende maatregel voor ouders die dat willen gebruiken in de opvoeding (net zoals dat nu het geval is met sex, geweld, drugs en grof taalgebruik), geen enkele verplichting dus. Bij een enge dictator zou dat geen waar zijn.

In Knetter wordt een sigaret opgestoken. Als die film enkel door volwassen gezien zou mogen worden zou ik voor geweldadige revolutie pleiten.
Knetter lijkt me nu niet bepaald een realistische film. Ik denk niet dat het een drama zou zijn mocht die sigaret er niet inzitten.

Wouter

• 18718 berichten
  • 3085 stemmen

djelle schreef:

(quote)
Dat is overdreven. Met een leeftijdsadvies (met bijhorend icoontje uiteraard) kan het individu wel degelijk zelf beslissen of zijn/haar kind al dan niet kan kijken naar de betreffende film waarin gerookt wordt.

En welke leeftijd had je in gedachten?

En waarom is een icoontje niet genoeg?

Het dient enkel als ondersteunende maatregel voor ouders die dat willen gebruiken in de opvoeding (net zoals dat nu het geval is met sex, geweld, drugs en grof taalgebruik), geen enkele verplichting dus.

Dan is zo'n icoontje (wat ik al wat paranoide vindt, maar goed) toch meer dan genoeg?

In Knetter wordt een sigaret opgestoken. Als die film enkel door volwassen gezien zou mogen worden zou ik voor geweldadige revolutie pleiten.
Knetter lijkt me nu niet bepaald een realistische film. [/quote]

Voor een groot deel best wel. Anyway: dat doet er helemaal niet toe.

Ik denk niet dat het een drama zou zijn mocht die sigaret er niet inzitten.

Het is niet aan jou om dat te bepalen.

djelle

• 6070 berichten
  • 0 stemmen

Wouter schreef:

En welke leeftijd had je in gedachten?

En waarom is een icoontje niet genoeg?

18 jaar en ouder. Een icoontje is te vaag. Ik bedoel daarmee dat de ouder een duidelijk beeld mag krijgen wanneer de overheid het verantwoord acht. Wie zich daarop dan wil baseren, kan.

Het is niet aan jou om dat te bepalen.
Ik bepaal niks. Een regisseur moet zich niets aantrekken van leeftijdsgrenzen of andere bijkomstigheden. Een echte artiest spuit zijn idee uit, ongeacht wat.

Wouter

• 18718 berichten
  • 3085 stemmen

djelle schreef:

(quote)
18 jaar en ouder.

Dan koppel je er zelfs een wettelijke verplichting aan. Belachelijk.

Een icoontje is te vaag.

Vaag? Je ziet een sigaretje!

Ik bedoel daarmee dat de ouder een duidelijk beeld mag krijgen wanneer de overheid het verantwoord acht. Wie zich daarop dan wil baseren, kan.

Dan heb je aan een sigaretje genoeg. Daar hoeft geen betuttelende leeftijdgrens aan gekoppeld te worden. En dan al helemaal niet eentje die een wettelijke verplichting betekent!

(quote)
Ik bepaal niks.

Je bepaalt dat hij het niet aan kinderen kan laten zien.

Een regisseur moet zich niets aantrekken van leeftijdsgrenzen of andere bijkomstigheden. Een echte artiest spuit zijn idee uit, ongeacht wat.

Ook zoiets leuks: mensen die weten hoe artiesten zich moeten gedragen.

Als je een kinderfilm niet bereikbaar voor kinderen maakt, maak je het een regisseur wel lastig, hoor. En een goede reden heb ik nog niet gelezen.

djelle

• 6070 berichten
  • 0 stemmen

Je hebt wel gelijk wanneer je zegt dat die leeftijdstekens in principe een wettelijke verplichting inhouden (niemand die zich dat aantrekt, maar goed). Dat zouden ze wel mogen veranderen. Zoals ik reeds zei moet de overheid in dit soort zaken ondersteunend optreden, niet verplichtend vind ik hoor. Waarschijnlijk was ik hier niet duidelijk genoeg over.

starbright boy (moderator films)

• 22403 berichten
  • 5070 stemmen

Dat is trouwens nu niet zo hoor, tenminste niet in Nederland. Het is bij mijn weten een zelfregulerende maatregel. De kijkwijzer is ontworpen en wordt toegepast door de entertainmentwereld. Met de overheid als stok achter de deur. Formeel is het wettelijk niet verboden om een kind van 11 een 16+ film te verkopen, maar als dat structureel zou gebeuren dreigt de overheid de touwtjes in handen te nemen.

Wouter

• 18718 berichten
  • 3085 stemmen

djelle schreef:

Je hebt wel gelijk wanneer je zegt dat die leeftijdstekens in principe een wettelijke verplichting inhouden

Vanaf zestien is dat zo.

Dat zouden ze wel mogen veranderen. Zoals ik reeds zei moet de overheid in dit soort zaken ondersteunend optreden, niet verplichtend vind ik hoor.

Ik vind dat ze zelfs met dat ondersteunen moeten oppassen. Een sigaretje vind ik nog net kunnen. Zomaar zeggen dat kinderen van twaalf een film niet mogen zien omdat er ergens een sigaret gerookt wordt, vind ik echt belachelijk.

• 22403 berichten
  • 5070 stemmen

Wouter schreef:

(quote)

Vanaf zestien is dat zo.

Dat wist ik niet. Dus als de Free Record Shop Cannibal Holocaust verkoopt aan een jochie van 11 zijn ze strafbaar?

Wouter

• 18718 berichten
  • 3085 stemmen

starbright boy schreef:

Formeel is het wettelijk niet verboden om een kind van 11 een 16+ film te verkopen.

Jazeker wel:

16 jaar en de wet

De overheid heeft een wettelijke bepaling verbonden aan de leeftijdsgrens van 16 jaar. Volgens artikel 240a van het Wetboek van Strafrecht is een bioscoopexploitant strafbaar wanneer hij iemand jonger dan 16 toelaat tot een film met de classificatie 16. Of de persoon begeleid wordt door een ouder of verzorger speelt geen rol.

Als er een vermoeden bestaat dat iemand nog geen 16 is, dan mag de bioscoopexploitant om een legitimatie vragen of de toegang weigeren. Ook videotheken en winkels hebben met deze wet te maken en mogen geen DVD’s of video’s met een 16-classificatie verhuren of verkopen aan personen jonger dan 16.

FisherKing

• 18696 berichten
  • 0 stemmen

precies, Horror en roken gaan niet samen

• 22403 berichten
  • 5070 stemmen

Weer wat geleerd.

Wouter

• 18718 berichten
  • 3085 stemmen

djelle schreef:

(quote)

Dat zal ie ook vast doen.

neo

• 15435 berichten
  • 10035 stemmen

Wouter schreef:

De overheid heeft een wettelijke bepaling verbonden aan de leeftijdsgrens van 16 jaar. Volgens artikel 240a van het Wetboek van Strafrecht is een bioscoopexploitant strafbaar wanneer hij iemand jonger dan 16 toelaat tot een film met de classificatie 16. Of de persoon begeleid wordt door een ouder of verzorger speelt geen rol.

Al worden werkelijke boetes niet vaak uitgedeeld. Hoorde weleens dat er bij Pathe vestigingen wat waren uitgedeeld. En ook heb ik het idee dat er bij bioscopen relatief strenger wordt gecontroleerd dan als in videotheken.

djelle

• 6070 berichten
  • 0 stemmen

Wouter schreef:

Ik vind dat ze zelfs met dat ondersteunen moeten oppassen.

Voor wat moeten ze juist oppassen dan? Als jij dat belachelijk vindt, dan laat je je kind er gewoon naar kijken. De keuze blijft vrij. Het ondersteund alleen maar voor ouders die de raad van de overheid willen volgen. Daar is dus niets of niemand mee geschaadt lijkt me.

speedy23

• 18945 berichten
  • 14043 stemmen

FisherKing schreef:

Horror en roken gaan niet samen

Of het moet een horrorfilm zijn waar er mensen in brand gestaan hebben. Die roken ook nog...

feanaro surion

• 5765 berichten
  • 1770 stemmen

djelle schreef:

(quote)

Voor wat moeten ze juist oppassen dan? Als jij dat belachelijk vindt, dan laat je je kind er gewoon naar kijken. De keuze blijft vrij. Het ondersteund alleen maar voor ouders die de raad van de overheid willen volgen.

Dat is het punt met die achterlijke zestien-jaar-en-ouder regel. Zelfs als iemand van 15 met zijn vader erheen gaat mag hij er niet in.. Heb ooit meegemaakt dat ze moeilijk deden bij Tuschinski en dat een wildvreemde zei dat hij mijn leraar was Dat is nou mooi

Rianneke_Dan

• 14194 berichten
  • 2563 stemmen

In Mindhunters (2004) zit wel een grappige scene met roken, en dat was ook wel aardig walgelijk, dus kan best samen gaan

djelle

• 6070 berichten
  • 0 stemmen

feanaro surion schreef:

Dat is het punt met die achterlijke zestien-jaar-en-ouder regel. Zelfs als iemand van 15 met zijn vader erheen gaat mag hij er niet in..

Ik weet het, ik sprak in de veronderstelling dat die wet zou gewijzigd worden in louter adviserend (wat ik ook liever zou zien).

Wouter

• 18718 berichten
  • 3085 stemmen

djelle schreef:

(quote)

Voor wat moeten ze juist oppassen dan?

Voor betutteling. Ze moeten niet op de stoel van de ouder zitten.

Als jij dat belachelijk vindt, dan laat je je kind er gewoon naar kijken. De keuze blijft vrij.

Ik vind een advies al dubieus. gewoon objectief blijven en informeren.

Het ondersteund alleen maar voor ouders die de raad van de overheid willen volgen.

Ik wil helemaal geen raad. Ik wil dat ze hun werk gewoon goed doen.

nummervlinder

• 1463 berichten
  • 365 stemmen

Ik ben niet voor deze stelling ---> anders moeten bijna alle films met Scarlett Johansson verboden worden

speedy23

• 18945 berichten
  • 14043 stemmen

Die met Humphrey Bogart ook...

BlueJudaskiss (moderator films)

• 11900 berichten
  • 5305 stemmen

Achterlijk argument. Roken heeft met gezondheid te maken.

feanaro surion

• 5765 berichten
  • 1770 stemmen

Ernaar kijken toch niet?

Wouter

• 18718 berichten
  • 3085 stemmen

Precies.

Dogie Hogan

• 13381 berichten
  • 788 stemmen

Ach, ik heb m'n dvd-speler maar ge-upgrade met een rookfilter....

speedy23

• 18945 berichten
  • 14043 stemmen

feanaro surion schreef:

Ernaar kijken toch niet?

Wouter schreef:

Precies.

Belachelijke redenering. Dan moeten 'snuff-movies' ook toegelaten worden. Naar kijken is ook niet schadelijk voor je gezondheid. Alleen voor wie het slachtoffer is in die 'film'. Het komt op hetzelfde neer als kijken naar rokers. Jij hebt er geen last van, maar wel diegene die rookt in de film.

Wouter

• 18718 berichten
  • 3085 stemmen

speedy23 schreef:

(quote)
(quote)

Belachelijke redenering. Dan moeten 'snuff-movies' ook toegelaten worden. Naar kijken is ook niet schadelijk voor je gezondheid.

Het opnemen van die films is een criminele daad. Daar zit iemand tegen zijn wil in.

Alleen voor wie het slachtoffer is in die 'film'. Het komt op hetzelfde neer als kijken naar rokers. Jij hebt er geen last van, maar wel diegene die rookt in de film.

Met als verschil dat diegene dat wel vrijwillig doet.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.