menu

Film / Algemeen / Verbod op films met rokende filmsterren

zoeken in:
Verbod op films met rokende filmsterren...

En dit staat in 't AD: LINK

Celeb Scarlett Johannsson in THE BLACK DAHLIA:

(afbeelding)

Zijn we het daar mee eens, en wat zijn de eventuele gevolgen?

Mug
Wat vind je zelf....[als je een topic start, doe het dan ook wat fatsoenlijker]

Ik vind het persoonlijk enorm grote onzin. Het slaat helemaal nergens op.

Doom schreef:
Ik vind het persoonlijk enorm grote onzin. Het slaat helemaal nergens op.
Hoe gaat dat in de praktijk, moet je dan met kinderen tot 16 jaar meekijken.... en elke film checken op roken?

Komen er aparte stickers op DVD-doosjes van films, waarin gerookt wordt, netzoals bij rookwaar?

Ik hoorde gisteren dat op de zender Boomerang Tom en Jerry gecencureerd gaat worden omdat in een bepaalde scéne Tom stoer een sigaret opsteekt om indruk te maken op een meisje.

Ze zijn bang dat kinderen denken dat roken stoer is en meteen naar de sigaretten grijpen na het zien van die scéne.

Wat een hypocriete kolder!

Edit: Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik altijd zin krijg in een sigaret als ik er iemand één zie opsteken in een film.

Mug schreef:
Wat vind je zelf....[als je een topic start, doe het dan ook wat fatsoenlijker]
Hmmm... ik dacht dat ik de laatste tijd wel voldoende messages op MM geplaatst heb, waarin ik ruim mijn mening geuit heb..

Het is wel gebruikelijk dat de topicstarter wel eerst zijn eigen mening geeft, dat heeft niets met al je overige berichten in andere topics te maken.

kos
Ongelooflijk. En dan te bedenken dat van die Stivoro-idioten ook nog subsidie krijgen.

Doet me een beetje denken aan die South Park aflevering die gisteren op tv was.

Hannibal schreef:
Edit: Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik altijd zin krijg in een sigaret als ik er iemand één zie opsteken in een film.

Dan kijk je toch gewoon geen Tom & Jerry meer.

Ja, en dan heb je nog landen, die (teken-) films controleren, waarin varkens voorkomen of verheerlijkt worden (miss Piggy, enz.).

Waar gaat dat heen... Misschien kan dan de Hays Code ook weer ingevoerd worden...

Chainsaw schreef:
(quote)

Dan kijk je toch gewoon geen Tom & Jerry meer.

Ik kijk ze wel op Boomerang

Heh, de regeltjespolitie.

Opvallend, aangezien de film Constantine met wat creativiteit tot een korte anti-rook promotiefilmpje te monteren is.

Dit is alsnog niet minder subtieler dan een 'held' die om de zoveel tijd een sigaret opsteekt.

Straks gaan ze nog alle Lucky Luke- strips uit de winkels halen!

Eigenlijk vind ik (bijna) alles wat er gedaan wordt tegen roken wel prima. Als ik het goed begrepen heb is er dan ook geen verbod op roken in films maar wordt er automatisch een 16+ leeftijdsgrens aan gehangen. Een film met expliciete zelfverminking zal waarschijnlijk ook zo'n leeftijdsgrens hebben.

Roken als artistiek middel (zoals bij In the mood for Love, Mon Oncle e.d.) is dan nog slechts voorbehouden aan regisseurs die zich richten op een wat ouder publiek. Volgens mij hoeft dit de vrijheid van de filmmaker verder niet aan te tasten.

Het moet maar eens afgelopen zijn. Smoke them out of their holes!

Hannibal schreef:
Straks gaan ze nog alle Lucky Luke- strips uit de winkels halen!

Nou, Lucky Luke had op een gegeven moment een spriet in z''n mond ipv een shaggie.

Roken als artistiek middel (zoals bij In the mood for Love, Mon Oncle e.d.) is dan nog slechts voorbehouden aan regisseurs die zich richten op een wat ouder publiek.

Waar bemoei je je mee???? Je mag je van mij wel storen aan roken en er last van hebben als rokers in je buurt staan. Maar om meteen in in kunst te gaan censureren, lijkt me een tikkeltje fascistisch.

Reinbo
Onzin natuurlijk, maar die mensen van Stivoro moeten toch wat......

mikey schreef:
Waar bemoei je je mee???? Je mag je van mij wel storen aan roken en er last van hebben als rokers in je buurt staan. Maar om meteen in in kunst te gaan censureren, lijkt me een tikkeltje fascistisch.

Welnee. Die leeftijdsgrens/keuring bestaat al. Roken wordt gewoon toegevoegd en dat lijkt me heel gezond.
Ik verwacht ook dat het vooral invloed gaat hebben op block-busters en andere economische producties, niet op kunstfilms. Die eerste categorie gebruikt het roken niet als artistiek middel dus dat is helemaal geen gemis.

4 miljoen doden per jaar, nota bene. Een brandoffer in de meest letterlijke zin.

Ja zo kan je alles wel verbieden in films: Autorijden, bloot, vlees.... En als er een schilderij hangt in een museum met een roker erop? Commerciele films zijn net zo goed kunst als niet commerciele films. Of wil je daar ook een elite (de cultuur SS)voor hebben die dat gaat bepalen: welke films wel gerookt kan worden en in welke niet?

mikey schreef:
Ja zo kan je alles wel verbieden in films: Autorijden, bloot, vlees.... En als er een schilderij hangt in een museum met een roker erop? Commerciele films zijn net zo goed kunst als niet commerciele films. Of wil je daar ook een elite voor hebben die dat gaat bepalen: welke films wel iets kan en in welke niet?

Er wordt helemaal niets verboden. Iedereen mag nog steeds een film maken waarin mensen zich kapot roken. De gemiddelde Hollywoodregisseur zal dat echter niet doen, omdat 'ie dan de consumentengroep onder de 16-jaar misloopt.
Persoonlijk zou ik het jammer vinden als roken als artistiek middel (wat doorgaans niet het geval is bij commerciele films) zal verdwijnen. De voorgestelde regel maakt deze uitzondering echter niet, dit is puur mijn smaak. Maar zoals gezegd verwacht ik dat dergelijke filmmakers zich wat minder aantrekken van zo'n leeftijdsgrens.

Roken is gewoon een vorm van zelfverminking. Een film waarin mensen zichzelf met messen snijden krijgt ook een leeftijdsgrens van 16+. Heel simpel.

eRCee schreef:
Iedereen mag nog steeds een film maken waarin mensen zich kapot roken. De gemiddelde Hollywoodregisseur zal dat echter niet doen, omdat 'ie dan de consumentengroep onder de 16-jaar misloopt.
Een verkapte vorm van verbieden dus.

eRCee schreef:
Roken is gewoon een vorm van zelfverminking.
Vlees is verminking van medeaardbewoners, autorijden is verminking van de natuur. Zelfverminking zoals roken doe je tenminste alleen jezelf maar aan.

mikey schreef:
Een verkapte vorm van verbieden dus.

Inderdaad. Maar geen kunstcensuur.

mikey schreef:
Vlees is verminking van medeaardbewoners, autorijden is verminking van de natuur.

Los van de inhoud is dit geen waardevol argument. Je brengt namelijk niets in tegen de regel die nu wordt voorgesteld. Het is een vorm van consequentie-denken waar niemand iets mee kan. Dat er andere dingen ook verkeerd zijn wil toch niet zeggen dat dit specifieke verkeerde niet mag worden aangepakt?

starbright boy (moderator)
Eens met Mikey.

De gemiddelde Hollywoodregisseur zal dat echter niet doen, omdat 'ie dan de consumentengroep onder de 16-jaar misloopt.

Dat is natuurlijk alleen een effect als zo'n regel er wereldwijd gaat komen.

En dan heb je nog de oude films. Geen Pinokkio, Stand By Me of The A-team meer voor -16-jarigen of alleen geknipte versies. Ik zie het al voor me.

kos
eRCee schreef:
Eigenlijk vind ik (bijna) alles wat er gedaan wordt tegen roken wel prima. Als ik het goed begrepen heb is er dan ook geen verbod op roken in films maar wordt er automatisch een 16+ leeftijdsgrens aan gehangen. Een film met expliciete zelfverminking zal waarschijnlijk ook zo'n leeftijdsgrens hebben.

Roken als artistiek middel (zoals bij In the mood for Love, Mon Oncle e.d.) is dan nog slechts voorbehouden aan regisseurs die zich richten op een wat ouder publiek. Volgens mij hoeft dit de vrijheid van de filmmaker verder niet aan te tasten.

Het moet maar eens afgelopen zijn. Smoke them out of their holes!
Precies, iedereen mag elkaar in films kapot schieten, in elkaar slaan, misbruiken, manipuleren, verrot schelden etc. voor alle leeftijden.

Maar o jee als er iemand een sigaret opsteekt.. 16+! .

kos
eRCee schreef:

Roken is gewoon een vorm van zelfverminking.
Vet eten of cola drinken ook. Mag ik dat niet zelf weten of zo?

@kos:
eRCee schreef:
Los van de inhoud is dit geen waardevol argument. Je brengt namelijk niets in tegen de regel die nu wordt voorgesteld. Het is een vorm van consequentie-denken waar niemand iets mee kan. Dat er andere dingen ook verkeerd zijn wil toch niet zeggen dat dit specifieke verkeerde niet mag worden aangepakt?

Daarnaast: roken is per definitie schadelijk. Elk trekje. Voor vrijwel alle andere genoemde zaken geldt dat niet.
Nog steeds mag iedereen zelf weten of 'ie zichzelf kapot maakt. Ik zou trouwens van harte instemmen op een echt rookverbod. Voorlopig vind ik het echter voldoende als het beginnen met roken zo veel mogelijk ontmoedigd wordt. Meer beoogt deze regel niet.

Ecree: Los van de inhoud is dit geen waardevol argument. Je brengt namelijk niets in tegen de regel die nu wordt voorgesteld. Het is een vorm van consequentie-denken waar niemand iets mee kan. Dat er andere dingen ook verkeerd zijn wil toch niet zeggen dat dit specifieke verkeerde niet mag worden aangepakt?

Je quote me maar half.
Ik zeg dat roken het NIET waard is om te gaan cesureren want zo kan je aan de gang blijven met censureren. Censuur is een zwart/wit ding, je kan je geen grijs gebied permiteren. Plus: beweer ik ook dat roken helemaal niet zo vreselijk is. Althans niet zo erg om meteen allemaal films/strips/kunst/muziek/tv-programmas te gaan verbieden.

kos
eRCee schreef:
@kos:
(quote)
Wat een bullshit, nee je moet alles maar zonder verhoudingen zien. .

Als er van alles wordt toegestaan en een paar dingetjes opeens niet omdat daar of een puriteinse onzingroep of een andere lobby over zit te zeiken.

Het is toch om je kapot te lachen dat er wel allerlei geweld normaal wordt gevonden en roken opeens veel erger is.

eRCee schreef:

Daarnaast: roken is per definitie schadelijk. Elk trekje.

Hoeveel biertjes heb jij afgelopen weekend weer naar binnen gegooid?

Ze moeten eerst maar eens bewijzen dat er een causaal verband bestaat tussen roken in films en roken buiten films. Zolang dat niet is aangetoond is het raar om de leeftijdsgrens te verhogen.

(sowieso ben ik tegen leeftijdsgrenzen, want deze zijn volledig willerkeurig ingevoerd en nemen de persoonlijke van een persoon niet mee)

Gast
geplaatst: vandaag om 10:30 uur

geplaatst: vandaag om 10:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.