• 15.747 nieuwsartikelen
  • 177.927 films
  • 12.204 series
  • 33.972 seizoenen
  • 646.938 acteurs
  • 198.978 gebruikers
  • 9.370.561 stemmen

All genres movie challenge

zoeken in:

DjFrankie

• 3412 berichten
  • 3495 stemmen

Woland staat er 2 keer in ? Hollywood007

wendyvortex

• 5196 berichten
  • 7268 stemmen

Al met al een heel mooi gemiddelde. Volgens mij geen enkele subcategorie voltooid, maar niet ontevreden over de kwaliteit.

1. I, Tonya (2017) - Gebaseerd op waargebeurde feiten - 5*

2. Knightriders (1981) - Arrow video - 5* - RW

3. The Square (2017) - Scandinavië + Finland & Ysland - 5*

4. Jupiter's Moon (Jupiter Holdja) (2017) - Oost-Europa - 5*

5. Somewhere in the Night (1946) - 1940 - 1949 - 4*

6. 20th Century Women (2016) - summer - 4*

7. Madhouse (There Was a Little Girl) (1981) - Stalker - 4*

8. Proshchanie (Farewell) (1983) - Vuur - 4*

9. The Peanuts Movie (2015) - Franchise - 4*

10. A Ghost Story (2017) - a24 - 4*

11. The Reflecting Skin (1990) - Coming of age - 4* - RW

12. The Terminal Man (1974) - 1970 - 1979 - 3*

13. You Can't Cheat an Honest Man (1939) - 1930 - 1939 - 3*

14. Calibre (2018) - bossen en bergen - 3*

15. Les Premiers les Derniers (2016) - Verlaten gebied - 3*

16. Pillow Talk (1959) - 1950 - 1959 - 3*

17. Historia del Miedo ( History of Fear) (2014) - Afrika en Latijns-Amerika - 3*

18. La Región Salvaje (The Untamed) (2016) - Lovecraft - 3*

19. Man from Reno (2014) - 2010 - heden - 3*

20. The Daughter (2015) - Oceanië - 3*

21. Het Beest (1982) - Revenge - 2*

22. Unearthly Stranger (1963) - 1960 - 1969 - 2*

23. Belgica (2016) - Nederlands, Duits, Vlaams - 2*

24. Fun in Balloon Land (1965) - Something weird - 1*

Hollywood007

• 3342 berichten
  • 3836 stemmen

DjFrankie schreef:

Woland staat er 2 keer in ? Hollywood007

Inderdaad, ik was heel moe, en was een dessertenbuffet aant voorbereiden. Met tiramisu, en ik had de amaretto al voorgeproefd ???

Hollywood007

• 3342 berichten
  • 3836 stemmen

DjFrankie heeft dus de vijfde plaats

alexspyforever de zesde

Gang_Star staat op zeven

hopelijk is de alcohol uitgewerkt en klopt het nu wel

Cikx

• 2120 berichten
  • 1083 stemmen

III (2015)

Categorie 4 (oranje): volgens regio of taal

d) Oost-Europa

Voortgang: 37/45

https://www.onderhond.com/style/site/iii-3.jpg

Moeilijk om te beoordelen.

De sombere sfeer die kenmerkend is voor Oost-Europese films wordt (gelukkig) enigszins verzacht door middel van warme filters en fraaie beelden. Al vond ik de effecten op momenten iets te goedkoop en artificieel ogen. De muziek is erg gaaf. Dromerige soundscapes worden regelmatig afgewisseld met pulserende beats. Niet wat je in eerste instantie zou verwachten bij een film als deze, maar het werkt wel. Het verhaal en de personages zijn echter behoorlijk vlak, waardoor ik na verloop van tijd mijn aandacht wat verloor en ik de film meer als een lange videoclip ervoer. Niets mis mee verder, maar ik kan ook niet zeggen dat ik enorm onder de indruk was.

3.0*

Cikx

• 2120 berichten
  • 1083 stemmen

The Thing (1982)

Categorie 6 (rood): omgeving

b) Sneeuw

Voortgang: 38/45

http://s18675.pcdn.co/wp-content/uploads/2018/09/hnxieS9l0aWUTOHmNNj4cVoyj52.jpg

Fijn weerzien met deze horrorklassieker.

Ik heb altijd wel een klein zwak gehad voor films waarbij er één iemand is die iets achter houdt terwijl de rest van de groep niet weet wie van hen het is. In deze film wordt dat concept op een geweldige manier uitgewerkt. Wat vooral erg fijn is is dat het onderzoeksteam al vroeg de ernst van de situatie door heeft waardoor ze elkaar steeds minder beginnen te vertrouwen. De personages zijn ook niet naïef, maar het buitenaards wezen is ze simpelweg steeds te slim af. Wel wordt al snel duidelijk dat de bemanning één voor één zal worden afgeslacht totdat Kurt Russell over is. Gelukkig is de manier waarop dat gebeurd erg spannend met de nodige memorabele momenten. Enkel richting het einde worden er een aantal merkwaardige beslissingen genomen door een aantal personages. Sowieso was geen enkel personage echt likeable, waardoor het helaas geen emotionele impact heeft wanneer iemand wordt verorberd door het monster. Zo had ik het meeste medelijden met de wolf. Maar goed, het is ook onmogelijk om zoveel personages grondig uit te werken. Dat zou het tempo waarschijnlijk ook niet ten goede zijn gekomen en laat dat nou net zijn wat deze film zo goed maakt. Vanaf het begin zit je er meteen in en je wordt niet meer losgelaten.

De praktische effecten kunnen natuurlijk niet onbesproken blijven. Wat zien de monsters er fantastisch uit zeg. Meer dan 30 jaar na dato nog altijd even smerig en indrukwekkend als toentertijd. Het design is niet zo gestileerd als bijvoorbeeld de monsters uit Alien(s), maar het feit dat je totaal geen hoogte van deze gedrochten krijgt is juist hun kracht. Jammer dat je dit soort vakmanschap nog maar zelden ziet vandaag de dag. Op cinematografisch gebied valt er ook weinig te klagen. Er zijn genoeg mooie shots te zien en de claustrofobische sfeer is duidelijk voelbaar. Wel had ik iets meer verwacht van de score van Morricone. De main theme is sterk, maar muziek eromheen wist niet echt indruk te maken.

Daarmee kom ik uit op een halfje hoger ten opzichte van de eerste keer dat ik de film zag.

4.0*

Kondoro

• 11519 berichten
  • 2861 stemmen

Pet Sematary (1989)
Categorie 2 (paars): special
d) Boekverfilming
Voortgang 9 / 45

https://fsmedia.imgix.net/3b/b7/3d/f3/ac6c/4dbf/8f4a/8172a895b1cc/pet-sematary-pascowjpg.jpeg?rect=0%2C0%2C1920%2C961&dpr=2&auto=format%2Ccompress&w=650

De film deed geen vlieg kwaad en was zelfs op het begin misschien nog wel wat aan de saaie kant. Een prima film voor zo op een zondagavond al zeg ik het zelf, en zoals ik al zei vond ik het begin best saai en heb ik heel lang op een onvoldoende geschat. Echter herpakt de film zich wel door een vet einde. Acteerwerk was nou niet bepaald van een hoog niveau en ik heb me af en toe toch aardig geïrriteerd aan voornamelijk aan ‘Denise Crosby’. Wat een schreeuwlelijk! Ik snap dat je goed moet acteren hoe je bepaalde momenten schrikt omdat je zoontje bijvoorbeeld naar de snelweg loopt maar soms was het wel wat overdreven.

Cikx

• 2120 berichten
  • 1083 stemmen

The Devil Rides Out (1968)

Categorie 3 (blauw): volgens productiehuis/distributiemaatschappij

c) Hammer: The Devil Rides Out (1968)

Voortgang: 39/45

http://www.wyrmis.com/png/doab/2015/DevilRidesOut.png

De mijlpaal van 666 stemmen moet natuurlijk gevierd worden met een toepasselijke film en The Devil Rides Out heeft me daarin zeker niet teleurgesteld.

Ondanks de ouderdom is het nog steeds een amusante horrorfilm. Het verhaal is vrij simpel, maar er zit genoeg occulte waanzin in om amusant te blijven. Aangezien de visuele effecten de tand des tijds duidelijk niet doorstaan hebben is het eerder lachwekkend dan eng. Die scène met die donkere man in zijn oranje onderbroek? Gelukkig gaat het in ieder geval niet ten koste van de entertainmentwaarde. Wel is het zo dat de film niet half zo goed zou zijn geweest zonder Christopher Lee. Wat een fenomeen. De rest is niet slecht, maar Lee telt het met zijn charisma naar een hoger plan. Zelfs de meest ridicule lulkoek klinkt overtuigend wanneer het uit zijn mond komt.

Ook al is deze Hammer film me goed bevallen smaakt het niet meteen naar meer. Een kleine 3.5* is wel op zijn plek.

TornadoEF5

• 5616 berichten
  • 1726 stemmen

Halloween (1978)

Categorie 1 (groen): season

b) Halloween: films die zich afspelen rond Halloween

14/45

https://www.screengeek.net/wp-content/uploads/2018/09/halloween-movie-1978.jpg

Te wisselvallig.

Het begon allemaal wel nog veelbelovend, en vooral op audiovisueel vlak staat deze film nog als een huis. Maar qua inhoud valt het wel wat tegen, en hoewel ik een trage opbouw wel fijn vind bij horrorfilms is het hier toch met momenten wel echt te traag. Mede omdat het privéleven van de personages niet echt interessant is, of zelfs moeilijk te volgen is daardoor. De suspense en de jump scares zijn echt op technisch vlak wel goed uitgevoerd, en op dat vlak kan Halloween zich wel staande houden onder het recente horrorgeweld, maar op andere vlakken is het echt gewoon te knullig (zoals de kills). Misschien liggen slasherfilms me niet echt, maar ik betrapte me er op dat ik naar het einde toe wel echt te veel naar de klok zat te kijken. Jammer.

2,5*

WardT

• 274 berichten
  • 3106 stemmen

Even zonder reviews:

The Sisters Brothers (2018)
Categorie 6: Omgeving
6c: Verlaten gebied
Voortgang: 27/45

Atypische western, maar voor mij niet helemaal in balans. Met Benoit Debie als cinematograaf verwacht ik visueel ook iets meer. 3*

The Lobster (2015)
6d: Fantasie
Voortgang: 28/45

Heerlijk absurde, zwarte komedie over een hotel waar je binnen een aantal dagen een partner moet vinden (anders verander je in een dier naar keuze). The Killing of a Sacred Deer vond ik wat evenwichtiger. Vooral het tweede uur was wat minder. Toch vond ik het een zeer boeiende film en heb ik er van genoten. 4*

Beoning (2018) - MovieMeter.nl
Categorie 2: Special
2f: Stalker
Voortgang: 29/45

Boeiende thriller, geïnspireerd op een kort verhaal van Haruki Murakami (een van mijn favoriete schrijvers). Boeiend werkje, wat ik nog een beetje moet laten inzinken. Een paar visueel echt schitterende scenes en sterke acteerprestaties. Mysterieus, uitgesponnen en boeiende metafoor voor het Koreaanse klassenstelsel. Zeer intrigerende kijkervaring, aanrader! 4*

WardT

• 274 berichten
  • 3106 stemmen

Pisutoru Opera (2001)

Categorie 7: Periodefilms

7.9: 2000-2009

Voortgang: 30/45

Inmiddels alweer de vierde film die ik van Seijun Suzuki zie. Mijn hoge verwachtingen voor deze film zijn helaas niet ingelost. Ik weet inmiddels wel wat ik kan verwachten van weirde, theatrale stijl, zijn oog voor mise-en-scene en zijn niet te volgen verhalen over criminelen. Toch vond ik deze film een stuk minder dan zijn oude werk. Visueel zaten er zeker weer mooie vondsten in, maar oogde het ook nogal gedateerd. 4:3 is sowieso een erg onfortuinlijke keuze. De 'zwerfkat'-huurmoordenares miste bovendien voor mij het charisma om de film te dragen. In het algemeen heb ik er geen moeite mee als een film niet om plot gaat en in die zin niet te volgen is, maar dan moeten de individuele scenes memorabel zijn en dat was slechts sporadisch het geval. Toch blijft er bij Suzuki zijn creativiteit genoeg te genieten. 3*

WardT

• 274 berichten
  • 3106 stemmen

Jurassic World: Fallen Kingdom (2018)

Categorie 3: Productiehuis/distributiemaatschappij

3e: Universal

Voortgang: 31/45

Deze onlangs in het vliegtuig gekeken. Ik ben sowieso geen groot liefhebber van deze franchise, maar dit vond ik wel een dieptepunt. Een aanstootgevend dom plot vol gaten, alle personages zijn wandelende clichés. Vooral dat IT-kereltje die voor een komische noot moest zorgen werkten me echt flink op de zenuwen. Zielloos, dom vermaak met een lachwekkend stompzinnig einde. Het enige stuk dat nog wat spektakel bood is de vulkaanuitbarsting. 1*

WardT

• 274 berichten
  • 3106 stemmen

The Phantom of the Opera (1925)

Categorie 7: Periodefilms

7.1: 1920-1929

Voortgang 32/45

Stomme films zijn niet niet helemaal aan mij besteed en dit is daar geen uitzondering op. Het medium film stond nog in zijn kinderschoenen en dat is goed te zien. Bovendien is het plotje hier wel erg knullig. Ik vond jammer dat de phantom ook veel te puur slecht was. Er had wat meer gespeeld mogen worden met zijn goede kant. Zaten wel een paar voor die tijd aardige shots in. Met name het spel met schaduwen in de eerste helft van de film was aardig, ook de kleurenscene mocht er zijn. Voor die tijd geen slechte film, maar dat neemt niet weg dat ik hier anno 2018 niet heel veel kijkgenot uit haal. 2*

WardT

• 274 berichten
  • 3106 stemmen

Edward Scissorhands (1990)

Categorie 1: Season

1c: Christmas

Voortgang: 33/45

Heel vaak fragmenten van gezien, maar kwam er laatst achter dat ik deze eigenlijk nooit in zijn volledigheid heb gezien. De eerste helft van de film was dan ook totaal nieuw voor me. Dat was ook meteen mijn favoriete stuk. De integratie van Edward in de buurt is leuk gedaan en de scenes met het snoeien, trimmen en knippen van heggen, haar en honden zijn erg tof gedaan. Het verhaal is natuurlijk erg voorspelbaar, maar de typische Tim Burton-styling en humor maken het voor mij gewoon een goede film. Johnny Depp doet het goed als het wereldvreemde, over the top titelpersonage. Zo goed dat Burton en Depp het blijkbaar nodig vonden om dit in de afgelopen decennia een keer of 36 dunnetjes over te doen. Neemt niet weg dat het in deze film gewoon goed werkt en het een sterke, fantasierijke kerstfilm oplevert. 4*

WardT

• 274 berichten
  • 3106 stemmen

Heavenly Creatures (1994)

Categorie 4: Regio of taal

4g: Oceanië

Voortgang: 34/45

Alleraardigste vroege film van Peter Jackson met een piepjonge Kate Winslet. Wat ik heel tof vond aan de film is dat Jackson een heftig, waargebeurd verhaal als dit met de nodige luchtigheid, humor en fantasie te vertellen. Meestal worden films als dit met de nodige zwaarte verteld, dus die gewaagde keuze kan ik erg waarderen. Neemt niet weg dat de film verre van perfect is. Het acteerwerk van de twee meisjes is mij wat over the top. De vormgeving van de fantasiewereld was niet helemaal mijn smaak en de film viel iets teveel in herhaling. De frisse insteek en een paar memorabele scenes zorgen ervoor dat dit wel eenvoudig een voldoende scoort. 3*

Y Tu Mamá También (2001)

Categorie 4: Regio of taal

4f: Latijns Amerika

Voortgang: 35/45

Typische arthouse film van rond de millenniumwisseling. De film kijkt prettig weg met een zomerse, zwoele sfeer. Seks hang constant in de lucht. Als roadmovie kijkt het fijn weg en de schoonheid van het Mexicaanse landschap en leven komt mooi naar voren, ook al wordt er ook duidelijk verwezen naar de donkere kant van de maatschappij. De voiceover was iets te aanwezig en visueel heeft Cuarón zich in de rest van zijn carrière duidelijk nog verder ontwikkeld. Het acteerwerk is prima. Al worden de overgeile tienerjongens bij vlagen iets te karikaturaal. De emotionele diepte die de film ook zoekt wordt niet altijd gevonden, maar wel een hele sfeervolle road movie. 3,5*

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

WardT wel mooi dat je deze nog probeert te voltooien

Cikx zou daar in principe ook in moeten kunnen slagen met nog slechts 6 films te kijken.

WardT

• 274 berichten
  • 3106 stemmen

alexspyforever schreef:

WardT wel mooi dat je deze nog probeert te voltooien

Cikx zou daar in principe ook in moeten kunnen slagen met nog slechts 6 films te kijken.

Bij de horrorchallenge ploeter ik ook nog stug door ?

Toch een leuke manier om soms een verassing te ontdekken.

WardT

• 274 berichten
  • 3106 stemmen

McCabe & Mrs. Miller (1971)

6b: Sneeuw

Voortgang: 36/45

Indrukwekkende atypische western van Robert Altman. De genreclichés worden ingewisseld voor de harde, nihilistische realiteit. Het acteerwerk is sterk met een sterke chemie tussen Warren Beatty en Julie Christie. Altman blinkt zoals in al zijn films vooral uit door zijn typische stijl van regisseren. Scenes ogen vaak rommelig met veel afleiding op de achtergrond, mensen die elkaar in de rede vallen, veel achtergrondgeluid, etc. Hierdoor moet je als kijker scherp zijn, maar tegelijkertijd hebben zijn films hierdoor iets heel authentieks. De muziek van Leonard Cohen weet de juiste weemoedige snaar te raken en lijkt bijna alsof het voor deze film geschreven is. De weersomstandigheden zijn hier bijna een personage op zichzelf. Het lijkt altijd guur, koud, nat weer te zijn in deze film. Als de winter aanbreekt en het stadje in aanbouw onder een dikke laag sneeuw ligt worden de barre omstandigheden helemaal voelbaar voor de kijker wat uiteindelijk culmineert in een werkelijk fenomenale apotheose in de laatste 20 minuten. 4,5*

wibro

• 11590 berichten
  • 4098 stemmen

Voor de horrorliefhebbers:

Mijn Movie Meter Contest 325 staat online.

Het betreft dit keer alleen fragmenten uit horrorfilms.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.