Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

The Sisters Brothers (2018)

Alternatieve titel: Les Frères Sisters

Verenigde Staten / Frankrijk / Roemenië / Spanje / België
Western

geregisseerd door Jacques Audiard
met John C. Reilly, Joaquin Phoenix en Jake Gyllenhaal

De jaren 1850. Hermann Kermit Warm is een vindingrijke en sympathieke man die volgens de Commodore iets belangrijks gestolen heeft. Broers Charlie en Eli Sisters gaan op weg naar Oregon City, waar Warm een goudmijn bezit. Hoewel Charlie geen probleem heeft met het nemen van iemands leven, denkt Eli daar anders over. Hun opdracht pakt uiteindelijk op verrassende wijze anders uit.

avatar van Alathir
Speciale film met een langzaam tempo. Een karakteranalyse van twee gebroeders. Een typische western is dit helemaal niet. Je hebt wel een westerngevoel door de schietgevechten, saloons, dorre landschappen, paarden, etc. Speciaal maar vond het wel enigzins interessant. Zeker met dat product om goud te laten oplichten. Dat blijft wel vaag maar dat het een bijtend product is dat is duidelijk. De film kent een aantal ongewone plotwendingen en dat houdt de film, samen met de puike acting, de hele zit wel boeiend.

avatar van sinterklaas
Erg fijne western.

Van de regisseur ken ik nog de sterke gevangenisfilm Un Prophete. Zijn talenten zijn niet vergaan.

The Sisters Brothers wist me al vanaf het begin te boeien, en bewees ook dat Westerns nog lang niet uit de tijd hoeven te zijn. We maken kennis met de gebroeders Sisters (ironie?)

De gebroeders Sisters zijn twee authentieke huurmoordenaars ten tijde van de goudkoorts. Deze twee worden erg fraai vertolkt door Jaquin Phoenix en John C Reilly. Hoewel de twee broers nog altijd samen werken, verschillen ze gigantisch van elkaar. Charlie is een beetje een opvliegerig type terwijl Eli vaak overkomt als een oude chagrijn. Samen trekken ze erop uit om ene Warm op te speuren; iemand die lucht heeft van goudbronnen. Ze gebruiken Warm's collega Morris voor informatie. Jake Gyllenhaal lijkt soms de rollen van de twee broers te stelen. Ook Warm zelf heeft een beetje een karikaturale imago. Het duurt ook niet lang totdat de gebroeders Sisters en de twee andere heren vrede zouden moeten sluiten. Wat volgt is toch wel een erg fijn, sfeervol en indrukwekkend en soms speels avontuur. De plezier spatte er vaak genoeg vanaf.

Hierbij weet de film ook met het moment steeds beter te worden en nergens te vervelen. Het acteerwerk is toch wel iets wat terecht genomineerd zou kunnen worden. Alles blijft lekker luchtig en ook aan de decoratie en sfeer is een hoop gedaan. Opmerkelijk ook dat deze film ook in Spanje is opgenomen. De regisseur wist dus wel waar hij zijn mosterd vandaan halen moest. Dat dit een internationale productie is, maakt het er misschien ook naar, hoe secuur de uitwerking is. Alles wat een western zou moeten hebben is aanwezig: Outlaws, de sfeervolle stoffige dorpjes, de bossen (ipv een woestijn), de bezigheden op de achtergrond. Enkele memorabele scenes zoals met die spin en die gekte in dat bordeel en nog enkele andere interessante zijwegen. De zonsondergangen tijdens die ritjes op het paard, met zo'n rustige typische soundtrack eronder (of stilte). En ja... ook... dat je de term goud'koorts' wel letterlijk moet nemen.

Ja... dit was echt een western naar mijn hart. Erg door verrast.

avatar van Warp
Het eerste uur werd voor een simpel verhaaltje ietwat slordig en onduidelijk verteld. De humor was ‘t hem ook net niet altijd.

Vanaf het moment dat de twee duo’s samenkomen in de tweede helft wordt de film een stuk sterker. De humor verdwijnt langzamerhand en maakt plaats voor een treurige karakterschets. Iets wat Audiard altijd goed doet in zijn films; de personages vorm geven en tot leven brengen. Vooral het personage van Phoenix maakt een indrukwekkende verandering door.

Wel hadden Morris en Hermann misschien nog iets meer aandacht mogen krijgen, zo was er een moment waarop het leek alsof Hermann een oogje op Morris had. Maar al snel volgde daarna het ongeluk wat het eigenlijk juist sterk maakte. Hun ideeën om een utopische wereld te creëren verdwenen. Vanaf dan wordt ook alles een stuk triester. Het vredige einde bij hun moeder is dan ook een mooie afluister van het avontuur.

Uiteindelijk zaten er genoeg mooie, treurige en weirde scenes in. Voor de eerste helft 3* en voor de tweede helft 4.5*. Dankzij de mooie plaatjes van Debie krijgt hij het voordeel van de twijfel.

Aangenaam kijkstuk met naast de fraaie, cinematografie een mooi evenwicht tussen de keiharde wereld van goudzoekers, machthebbers en huurmoordenaars en een flinke portie humor - vaak van cynische aard - die eigenlijk door de ganse film is verweven en in het slot zelfs een sentimenteel cachet meekrijgt.
De vier hoofdrolspelers zijn om ter best. Ook de muziek is erg genietbaar.
Overvloedig bediend aan Césars waaraan de nationalitiet van de regisseur en co-productie niet vreemd zijn. Ook de gebroeders Dardenne vernoemd als medeproducenten.

avatar van Antonin
akkoord; 3 topacteurs die de hoofdrollen voor zich nemen, maar daarom is de casting nog niet geslaagd vind ik. Dat is toch echt een minpunt in deze overigens veel te langdradige en uiterst saaie film.

avatar van Rodger
Heel aparte western, die toch best vermakelijk is ,..
langzaam, maar toch een prima verhaallijn.
3.0 ***

De cast heeft 3 grote namen in de hoofdrollen, namen die al bewezen hebben dat ze topacteurs zijn.
Maar deze film is zo traag, zo saai, dat ook zij hem niet naar een hoger niveau kunnen tillen.
Voor mij is deze western een teleurstelling.
Ieder zijn maning natuurlijk, maar ik heb er weinig of geen plezier aan beleefd.