• 15.758 nieuwsartikelen
  • 178.094 films
  • 12.212 series
  • 33.983 seizoenen
  • 647.093 acteurs
  • 199.019 gebruikers
  • 9.372.674 stemmen

Horror (en thriller) zonder grenzen

zoeken in:

Hollywood007

• 3342 berichten
  • 3838 stemmen

baspls

Ondanks zijn nog steeds jeugdige leeftijd kiest hij vooral voor de oudere horrorfilms. Hij is een groot liefhebber van giallo, houdt van de stijl van Argento, Fulci en Mario Bava. IKzelf ben minder gecharmeerd door de giallo maar de manier waarop Bas deze zaken analyseert, bestudeert en verklaart waarom hij dit zo goed vindt heeft mij het wat meer doen waarderen. Af en toe is er dan wel eentje die me toch goed bevalt zoals Baron Blood. Wat mij betreft een heel goede instelling voor zijn studiekeuze en ik kijk uit naar zijn toekomstige filmprojecten. Voor mij bijna onmogelijk om zijn beste aan te duiden omdat ik zowel Black Sunday als the Innocents bijzonder sterk vind. Qua sfeer en zwart/wit cinematografie zijn beide moeilijk te evenaren. Misschien een lichte voorkeur voor Black Sunday, hoewel neen ik kan echt niet kiezen...

EW101

Lijkt ook eerder voor de oudere horror te kiezen met toch een voorliefde voor het grafische. Er zitten voor mij echter geen echte uitschieters tussen behalve Zombi 2, een van mijn favoriete Fulci's. De make-up van de zombies samen met die uit Burial Ground behoort tot mijn favorieten.

arno74

Zijn keuzes zijn op zijn minst divers op het vlak van regio te noemen. Hij verkiest subtiel boven grafisch, hoewel na het zien van Mother (2017) die is toch niet zo subtiel. Train to Busan vond ik een heel aangename verrassing, maar ik ga toch voor The Others, een van die zeldzame haunted house films post 2000 die me nog eens wisten te bekoren met bovendien in die tijd een heel originele twist. Ik weet het nog goed hoe ik en een vriend met ontzag reageerden

toen we deze voor het eerst in de bios zagen.

MovieMind

Hoewel horror niet zijn eerste genre is, heeft hij vriend en vijand verrast door de hoeveelheid aan horror dat hij heeft gekeken tijdens de horror challenge. De uitspraak dat hij van rauwe horror houdt is zeker niet gelogen, ook liefde voor een aantal klassiekers. Niet meteen mijn films behalve Gurotesuku. Deze is verhalend niet sterk maar verdorie zo geflipt I love it.

BlueJudaskiss

Aan de hand van zijn keuzes vind ik zijn smaak moeilijk te duiden, beetje van alles. Op Halloween na gaat hij toch volop voor de moderne horror. Let the Right One in vind ik veruit de beste uit de lijst, eigenlijk een van de weinige vampierfilms die me kon bekoren. Hoewel ik wel van gothic hou ben ik nooit een grote vampierfan geweest als is die Zweedse film helemaal niet gothic.

Noodless

Opvallend dat moorden erg centraal staat in zijn keuzes zij het gestoorde jongeren, een schizofreen of een echt monster. Geen van de films zijn echt mijn ding dus ik kies voor de oeroude klassieker met de legendarische douchemoord die volgens mij in het collectieve geheugen van menige (horrorfan of niet) is gegrift.

Kondoro0614

Met 3 van de 5 films die over zombies gaan is zijn voorkeur zeer duidelijk. Heeft het ook eerder voor onrealistisch dan realistisch. Jane Doe vond ik erg origineel, maar de Lovecraft magie van Stuart Gordon in Re-Animator blijft een van mijn favorieten. Ik hoop dat hij op een dag ook de Fulci's probeert en Burial Ground.

Collins

Is het juist om te zeggen dat je wel van sfeerschepping houdt dmv het visuele? Opvallend dat Dracula me nogal tegenviel, Hammer het zal wel nooit mijn type films worden. Onbegrijpelijk dat ik The Entity nooit eerder had gezien want het is een schitterende film die wel eens op een dag tot mijn favorieten kan gaan behoren. Dit is exact hoe ik mij de horror van een onzichtbare entiteit zou voorstellen.

Shinobi

Zoals bij arno kiest hij voor multiregio. Het goede nieuws is dat ik geen film er tussen zie staan die mij ontgoochelt (Get Out misschien wel een beetje), maar een topper vind ik ook niet. Ik kies voor Afflicted een van de weinige found footage films die eindelijk eens toont wat ik wil zien en er ook nog een leuk verhaal aan breit. Zeer sterke POV shots.

Boeikens

Moet het nog worden gezegd dat hij de ultimate gore lover is van MM? En het is ook beetje door zijn toedoen dat ik de laatste tijd ook meer in de richting van de grafische horror ben gegaan, maar wees gerust er is geen concurrentie tussen ons. Zijn keuzes mogen misschien niet de meest originele zijn doch stuk voor stuk passen ze in het fantasy plaatje (op Friday the 13th na dan misschien) dat mij zo aantrekt in het horrorgenre. Evil Dead remake vond ik dé verrassing en sterker dan het origineel. Ik kan echt niet kiezen tussen Braindead en Hellraiser II, beide toppers!

GoodOldJack

Horror is niet zijn favoriete genre (zoals hij al bij het begin aangaf) en dat blijkt ook uit de keuzes die toch eerder neigen naar thriller/drama. De keuze voor From Dusk till Dawn is dan ergens wel verrassend (hoewel die in het begin een nogal redelijk standaard misdaadfilm is). Rosemary's Baby is een film die als jonge gast indruk op mij maakte en ik nog steeds erg waardeer al vind ik Les Diaboliques ook een hele goeie.

joolstein

Dankzij hem zijn zowel de jaren 30 als 40 dan toch vertegenwoordigd in de draft. Op vlak van horror is hij een alleseter (zowel wat subgenre, periode als regio betreft). Hoewel hij beweert dat humor en horror moeilijk liggen bij hem, lijken er toch behoorlijk wat uitzonderingen op die regel. Denk dat die regel eerder bij mij van toepassing is. Er lijkt ook heel weinig horror te zijn die hij echt slecht vind of is gewoon niet streng in zijn beoordelingen. Van zijn keuzes klopt mijn hart vooral voor Freaks en Cat People, echt wel uitschieters in de jaren '30 en '40.

Onderhond Nog niet gezien "Tsuburo no Gara" dus onder voorbehoud

Denk dat onze voorkeuren in horror en wellicht film in het algemeen erg ver uit elkaar liggen. Veel liefde voor de Aziatische film, meestal niet zo mijn ding. Af en toe is er dan toch een die mij verrast en dat was Rampo Jigoku.

DVD-T

Houdt van moderne horror en ook oude klassiekers. Lijkt van de combinatie horror en sci-fi te houden, eentje die ik ook goed kan pruimen hoewel mijn favoriete periode hier jaren 50-60 is. Alien heeft een hoge nostalgische waarde maar de mysterieuze eerste helft blijft een van de beste uit de filmgeschiedenis. De alien die uit de buik springt moet een van mijn vroegste horrorherinneringen zijn.

Hollywood007

Hoewel het misschien niet echt uit haar keuzes blijkt, is ze een groot liefhebber van horror comedy. Noem er maar eentje en ze heeft die wellicht gezien. Houdt verder ook wel van bovennatuurlijk. Jammer dat al haar keuzes van na 2000 zijn en geen enkele me echt ligt. Nu moet ik deze mening herzien na het recentelijk bekijken van The Conjuring 2. De eerste als de meeste andere films van Wan zijn niets voor mij, maar dit 2de deel behoort zonder meer tot de beste moderne paranormale horrors wellicht dankzij die geslaagde retro look en setting.

U96

Mystery en het paranormale denk dat hij hier niet over kan liegen dat hij hier erg van houdt. Mij spreken die thema's ook wel aan, helaas zijn er niet erg veel films met een dergelijk thema waar ik tevreden ben over de uitwerking. Ik ga daarom een 'saaie' keuze doen en voor The Exorcist gaan die enkele klasses boven zijn andere keuzes staat. Misschien is dit wel de eerste horrorfilm geweest die mij uiteindelijk tot een fan van het genre heeft gemaakt.

Daan258

Lijkt ook niet meteen een voorkeur te hebben op het vlak van horror. Hoewel hij steevast lijkt te kiezen voor moderne horror (op de knapperd in zijn avatar na dan) hebben zijn keuzes mij het meest verrast. Zelfs degene die ik de minste vind (The Descent) is nog steeds behoorlijk. House of Wax is visueel schitterend, Skeleton Key verrassend maar de leukste was zonder meer I Spit on Your Grave, nooit eerder was wraak zo zoet.

FillumGek

Enkele wel zeer bijzondere keuzes die mij heel erg benieuwd hadden gemaakt. Op Hausu na ben ik niet ontgoocheld en zelfs die had nog wel enkele leuke elemenenten. Revenge lijkt een terugkerend thema in zijn keuzes en hij is niet vies van wat grafische horror. Daddy's Little Girl was een enorme verrassing omdat de sfeer 180 graden omsloeg wow. Aan het verhaal van Dream Home schorde wel wat, maar de horror hola zeg schitterend. Maar de beste combinatie op het vlak van grafisch en psychologisch evenals de true godmother of found footage: Cannibal Holocaust!

Valak

Zijn voorkeuren zijn me niet geheel duidelijk, precies van alles een beetje. Al zijn keuzes hebben een aardig idee al laat de uitvoering ervan nogal te wensen over. Intruder is iets origineler dan de standaard slasher vanwege de setting en manier van moorden al is het uiteindelijk onevenwichtig in tempo. Oculus is echter veruit de beste en een zeldzame moderne paranormale film die ik echt sterk vind.

Woland

Hoe dicht onze smaken bij elkaar liggen, ik weet het nog altijd niet zo goed. Soms liggen ze bijzonder dicht bij elkaar maar ook vaak veraf, bewijs wat een calvarietocht het voor mij was om doorheen Possession te geraken en in mindere mate Angst. Henry verraste me dan weer op een positieve manier. Maar op eenzame hoogte bovenaan staat Carrie, een film die ik misschien ook zelf had genomineerd (terwijl hij misschien Spider Baby had gekozen als ik het niet had gedaan),

Stephen King's first and best.

Gang_Star

Noemt zichzelf eerder liefhebber van actiefilms dan van horror, maar is bij een horrorgerelateerde game toch meestal paraat. Het is niet zo gek dat zijn keuzes behoorlijk actievol zijn. Hoewel Sleepy Hollow wellicht het dichtste aanleunt bij mijn eigen voorkeuren, vond ik echter Livide de beste al kan ik het niet meteen uitleggen waarom. Ongetwijfeld heeft die een tweede kijkbeurt nodig waar ik wat meer op details moet letten maar dat ga ik met plezier doen.

Tommeh

Een mix van allerlei met vooral focus op de meer fantasievolle horror. What we Do in the Shadows lijkt precies op "schrappen wat niet past" in het rijtje van serieuze films al is ook Dellamorte behoorlijk bizar. Mijn voorkeur gaat naar de andere 3 films met Dawn of the Dead als favoriet. Hoewel de film ondertussen is ingehaald door andere zombiefilms op mijn populariteitslijst het blijft er eentje met een grote nostalgische waarde en de eerste zombie apocalyps!

Elineloves

Er spreekt toch een voorkeur voor het bovennatuurlijke uit de keuzes met 3 of 4 (ook voor Maniac zijn er argumenten). De keuzes zijn niet slecht, al vind ik ze persoonlijk nogal veilig. It Follows heeft een erg origineel concept denk ik, maar de uitwerking ervan vond ik behoorlijk beroerd. Maniac mist dan weer dat extra duivelse kantje bij de hoofdfiguur om er echt een memorabele villain van te maken. Jack Nicholson is een steengoede acteur en terwijl vele zijn rol

als iconisch zien in The Shining, zag ik totaal niet die zogezegde degradatie bij hem en had de film bij een 2de kijkbeurt nauwelijks nog impact op mij. Kom ik uiteindelijk dus uit bij Saw, verfrissend concept toen deze uitkwam en jammer dat de regisseur me daarna nauwelijks met zijn films kon overtuigen integendeel (en nu onlangs toch weer wel met the Conjuring 2).

WardT

Denk niet dat het ligt aan een afkeer ligt voor Engelstalige horror, maar het is wel opvallend dat deze taal werd vermeden in zijn filmkeuzes. Geen slechte films, behalve Calvaire die vond ik echt verschrikkelijk. Belgische horror vooralsnog trekt het mij niet al is met de serie "Tabula Rasa" een goede stap gezet. Zoals ik zei aardige films, maar geen films die ik opnieuw zou bekijken. [Rec] vond ik de beste, ook hier werd het found footage wel op een behoorlijke manier uitgevoerd in tegenstelling tot vele andere in het subgenre. Misschien dat ik de vervolgfilms ook nog een kans geef.

Dragon

Nog zo een liefhebber van de oudere horror, met de meest recente uit 1980. Opvallend 3 films uit de jaren 60 en 4 van de 5 in zwart/wit. Enkel Repulsion vond ik een tegenvaller al zal ook The Changeling nooit tot mijn favorieten behoren.Ik kan niet kiezen tussen Night of the Living Dead en the Haunting beiden toppers en pioniers in hun genre.

Alathir

Doordat hij slechts 3 films heeft kunnen kiezen is het moeilijk een patroon te zien: een slasher, occulte horror en horror comedy. Hoewel geen van de 3 uitblinkers zijn, lijken ze toch minder in het clichématige te vervallen dan hun soortgenoten hetgeen ik uiteraard een sterk punt vind. Vooral The Shrine had met iets meer uitdieping van het verhaal en karakters een topper kunnen zijn, de mistscènes waren fenomenaal. Dus valt mijn keuze verrassend op het nogal jolige Tucker and Dale. Deze keer geen onderbroekenlol, saaie tieneractiviteiten en ditto personages maar 3 sympathieke protagonisten. De humor werkte hier wel goed door de combinatie met gore.

Lord Flashheart

Of hij een volbloed horror fan is, daar ben ik toch nog steeds niet uit. Denk dat hij net als ik via fantasy een beetje in het horrorgenre is gerold. Brainscan lijkt me jeugdsentiment voor hem. Het gaat hier over virtual reality dat een flinke opmars kende in de jaren 90. Helaas doet de film na de eerste kill veel te weinig met dit interessante concept. The Beyond hoewel niet mijn favoriete Fulci (die eer gaat eerder naar Zombi 2, House by the Cemetery en City of the Living Dead) mede door een nogal zwak verhaal, is de gore en het visuele horroraspect van een enorm hoog niveau. De spinnenscène vind ik een van de meest ongemakkelijke die ik heb gezien en dat is natuurlijk een heel goed punt.

wendyvortex

• 5196 berichten
  • 7268 stemmen

Grizzly (1976)

Categorie 4 (groen): Monsters

a) Natural horror fauna

Voortgang: 25/54

FTV

https://alchetron.com/cdn/Grizzly-1976-film-images-c6ec8027-fb4b-41cf-a204-b0abf7013ae.jpg

De grizzly mag er wezen, jammer genoeg krijgen we ook de strijd russen de ranger en de parkopzichter, er loopt nog een charmante fotografe rond .... en dat zorgt voor een grotendeels saaie film, af en toe wat opgeleukt met grizzly-aktie. Jaws in het bos, zeg maar.

(2*)

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

Zo hier is de tussenstand na bijna 9 weken challenge, met 5 users die op het maximum staan, 7 mensen hebben 1 of meer labels behaald.

http://www.ericmrozek.com/wp-content/uploads/2017/04/Horror-e1492738713870.jpg

joolstein 40 (geel-violet-rood-groen-blauw) enige met blauwe label

alexspyforever 40 (geel-violet-rood-oranje-wit) enige met oranje label

John Milton 40 (geel-violet-rood)

Woland 40 (rood-groen)

Hollywood007 40 (wit)

Collins 35 (rood)

baspls 32

wendyvortex 25

Cikx 23 (rood)

EW101 19

Boeikens 17

arno74 17 (long time no see here, heeft zijn tent blijkbaar opgeslagen in de thriller KO)

DVD-T 14

WardT 14

cityofshadows 11 (houdt het voor bekeken?)

TornadoEF5 6

Nog eens herhalen voor de komende 3 weken

De week van 16/04 mag je tot maximum 44 gaan

De week van 23/04 mag je 1 registratie extra doen tot maximum 49, Aan het begin van die week zullen we ook via de randomizer bepalen wie aan wie de tip zal moeten geven en ontvangen. Ik wil vragen of joolstein of baspls dat willen doen. Het is heel eenvoudig.

De week van 30/04 kunnen de overige 4 registraties alsook de tip worden bekeken. We gaan dan ook bekijken hoe ver iedereen staat en of we eventueel nog wat anders kunnen voorzien voor degene die het einddoel op dat moment hebben bereikt. Misschien is dat het moment voor Hollywood007 om in dit kader iets op te zetten.

John Milton

• 24221 berichten
  • 13386 stemmen

Groen over 60 minuten ook binnen, maar moet nog even wachten met registreren

Hebben joolstein en jij echt categorie voor categorie gedaan? Grappig om te vergelijken met Hollywood007, die echt in de breedte gekeken heeft met 40 registraties en maar één taartje/label. Ik zit er zelf (bewust) een beetje tussenin: beetje kijken waar ik zin in heb tot ik zie dat er een categorie bijna compleet is en de OCD toeslaat.

Hollywood007

• 3342 berichten
  • 3838 stemmen

John Milton schreef:

Groen over 60 minuten ook binnen, maar moet nog even wachten met registreren

Hebben joolstein en jij echt categorie voor categorie gedaan? Grappig om te vergelijken met Hollywood007, die echt in de breedte gekeken heeft met 40 registraties en maar één taartje/label. Ik zit er zelf (bewust) een beetje tussenin: beetje kijken waar ik zin in heb tot ik zie dat er een categorie bijna compleet is en de OCD toeslaat.

Ik kijk eerst naar iets en dan kijk ik bij welke categorie hij eventueel past. Ik moet ook echt zin hebben in iets anders begin ik er niet aan.

alexspyforever ik ga morgen eens brainstormen (moet terug beginnen werken dus dan heb ik tijd genoeg )

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

John Milton

Ik ben iemand die wel van structuur houdt dus zo voortdurend switchen tussen de hoofdcategorieën dan wordt het voor mij nogal onoverzichtelijk. Van OCD heb ik in het horror genre niet snel last

Collins

• 7294 berichten
  • 4311 stemmen

Leák (1981)

Categorie 6: Regio/taal (oranje)

e. Azië: Leák (1981)

Voortgang: 36/54

https://horrorpediadotcom.files.wordpress.com/2012/12/mystics3.jpg?w=700&h=

Ook bekend als 'Mystics in Bali'. Aardig verhaal en matige film. Westerlinge op zoek naar de kunst van de zwarte magie, de Leák. De kunst wordt haar geleerd door de snode heksachtige Queen of Leák. De eerste kennismaking met de Queen is angstaanjagend. De uitzinnige krijslach van de Queen doen de rillingen over de rug lopen. De sfeer is duister en geheimzinnig. Dat belooft wat.

Op dat moment zijn de beroerde acteerprestaties al wel een beetje een doorn in het oog. De Queen doet je die met haar eerste imposante optreden nog vergeten, maar dat duurt echter niet lang. Kan ook amper. Daarvoor hangt in deze film toch te veel af van de acteurs. Hun aanwezigheid neemt veel tijd en ruimte in beslag. Er moet namelijk in dialogen veel verklaard worden. Ook een tijdrovende prille liefdesrelatie komt door het beperkte acteervermogen erg ongeloofwaardig en emotieloos over. Nee, het acteerwerk is erg onbeholpen en absoluut niet goed voor de (horror)beleving.

De Leák, de zwarte magie die wordt beoefend is, zoals de subtitel al impliceert, inderdaad met veel mystiek omkleed. Niet alleen het houterige acteerwerk verpest een hoop van die mystiek. De sfx doen dat ook.

De sfx zien er tamelijk sneu en niet angstaanjagend uit. Ze brengen amper sfeervolle toevoeging en werken eerder op de lachspieren. Zo is een rondvliegend hoofd eerder een bron van vermaak dan een bedoelde bron van angst.

En als op den duur zelfs de lach van de Queen steeds getructer gaat klinken en het vliegende hoofd ook de lachspieren niet meer kan beroeren, dan rest slechts het besef dat de film naar een bedenkelijk niveau is gezonken.

Zelden zo blij geweest met eindcredits.

EW101

• 1256 berichten
  • 2284 stemmen

Gvozdi (2003)

FTV Categorie 2D- Horrorstijlen- Arthouse & surrealisme 20/54

Mijn eerste Iskanov. Ik heb jaren gewacht op Ingression (2010) ,maar helaas moet die film nog uitkomen. Ik heb wel ergens gelezen dat Iskanov bezig was met een herziende versie van Ingression en dat zijn Indigogo niet succesvol was. Verder zag ik Philosophy of a Knife (2008) op lijstjes staan tussen Human Centipede of Men behind the Sun. Daar ben ik stiekem ook wel benieuwd naar.

Ik vind het zeker een interessante regisseur, maar sinds vandaag pas mijn eerste film van hem kunnen bekijken.

Het is inderdaad een film waarbij de beleving centraal staat. De film pakt dan soms of juist niet- deze film deed dat wel. Het is echt een van de vreemdste stijlen die ik ooit gezien heb. Soms is het ook schitterend (de zwart-wit gedeeltes zijn echt geweldig) of angstaanjagend.

Het geluid was ook de moeite waard om te benoemen. Elke voetstap, elk tikje enzovoort was duidelijk hoorbaar op het begin; wat erg fijn was. De aparte muziek gaf de film ook een aparte sfeer verder.

Splinter (2008)

RW/FTV Categorie 3A: Body Horror

Ja, wel geslaagd. Lange tijd geleden eens gezien, maar kon mij weinig nog herinneren van deze film.

De film heeft zeker een goed concept. De splinters als individuele organismes die samen dieren parasiteren spreken voor mij echt tot de verbeelding.

De film kent geniale gore. Zonder empathie en puur op instinct beweegt het monster zich voort via de gastheer, die als cadeau bijvoorbeeld een gebroken arm krijgt. Het ziet er echt heerlijk uit.

Aardige personages ook met ontwikkeling.

Alleen jammer van de camera inderdaad.

Verder nog:

The Unknown (1927)

FTV Categorie 7A: 1920-1939 22/54

Annihilation (2018) FTV Categorie 1E: Science-Fiction 23/54

Collins

• 7294 berichten
  • 4311 stemmen

Tarantula (1955)

Categorie 4: Monsters (groen)

c. Mutations

Voortgang: 37/54 en het groene label is binnen.

http://aytiws.com/wp-content/uploads/2012/02/tarantula_10.jpg

Fijne regisseur die Jack Arnold. Veel van zijn films passeerden in mijn verleden reeds op de Duitse tv als nagesynchroniseerde versie de revue. Volgens mij was The Incredible Shrinking Man (1957) (met daarin trouwens een spannende scène met een spin!) de eerste die ik ooit als zodanig bekeek. Deze 'Tarantula' hoort ook als één van de eerste in dat Duitse rijtje thuis. Vandaag de film voor het eerst in de originele Engelse taal bekeken. Dat beviel goed.

Lekkere jaren 50 monster film. Een uit zijn krachten gegroeide spin die in de woestijn rondwaart en slachtoffers maakt. Heerlijk.

Goed verhaal. De verfilming is spannend. Goeie opbouw waarin de toeschouwer steeds meer weet dan de personages. Die intellectuele voorsprong wekt heel effectief de spanning op.

De personages zijn nogal vlak vorm gegeven. Toch boeien ze net genoeg om iets van sympathie op te roepen. Knap als dat bereikt wordt in een film met een tijdsduur van slechts 80 minuten. Veel diepgang wordt hun immers niet toebedeeld, maar ze zijn desondanks zodanig herkenbaar getypeerd dat het gemakkelijk is om je met hen te kunnen identificeren, denk ik. Hoe dan ook, het werkt in ieder geval.

Mooie score. Spannende Jaren 50 filmmuziek die de spannende momenten extra beklemtoont. Prettig herkenbaar.

De spin is overtuigend in de film geplakt. De ingezoomde spin ziet er eng uit. Zeker bezien in het sfx licht van die jaren. iets meer spin had overigens gemogen.

Het enige dat ik in de film miste waren de politiesirenes. In films uit die jaren hebben ze zo'n typisch rondzingend geluid. Heel uitgesproken en heel indringend. Altijd goed voor een extra brokje sensatie. Beetje jammer.

Fijne film.

joolstein

• 10829 berichten
  • 8916 stemmen

John Milton

Horror = Horror

Het maakt mij niet uit, daar heb ik altijd zin in om naar te kijken! Dus begon ik gewoon bij 1

En was ik uitgekeken met horror (wat zelden is) keek ik even wat anders!

neurotisch misschien maar vermoedelijk meer vanuit onverschilligheid

joolstein

• 10829 berichten
  • 8916 stemmen

Categorie 6: Horror volgens regio of taal

f) Afrika en Latijns-Amerika:

Voortgang: 41/54

Los Parecidos (2015)

https://bizarro.fm/wp-content/uploads/2016/10/los-parecidos-1021x550.jpg

Het is 2 oktober 1968, in die regenachtige nacht komen verschillende mensen samen in een verlaten busstation. De regen blijkt een onnatuurlijke en onverklaarbare storm te zijn die zorgt voor paranoia en hysterie onder de wachtende. Een paranoia die perfect pas bij de tijd waarin het zich afspeelt en erg mooi verbeeld wordt door regisseur Isaac Ezban. Het deed me ook een beetje denken aan het thema van het verkennen van identiteit die wel vaker werd onderzocht in films van die tijd. Denk aan Invasion of the Body Snatchers of de massahysterie na War of the Worlds. Lang wordt de spanning opgebouwd door een vernuftige whodunit. En terwijl er gezocht wordt naar wie dit nu allemaal veroorzaakt, mengt de regisseur er wat feitelijke geschiedenis doorheen. De datum en het jaar zijn namelijk niet zomaar gekozen! Meerdere malen wordt er gesproken over een studenten-protest, wat die dag moet plaatsvinden. Dit is duidelijk een verwijzing naar de Tlatelolco massacre De film is kortom een prachtig Mexicaans eerbetoon aan de Sciencefiction -horrorfilms uit de jaren '50 en '60 in een modern jasje.

Snake Island (2002)

http://www.californiaherps.com/films/filmimages/snakeisland9.jpg

Een "nature strikes back" film over... tja met een titel als Snake Island is dat niet heel moeilijk te bedenken! En we krijgen waar voor ons geld! Slangen genoeg in deze film. Beelden van echte slangen die digitaal in de film zijn gezet waardoor je het "Hmm er klopt iets niet"-effect krijg. Regisseur, schrijver en dus ook acteur Wayne Crawford speelt Jake Malloy, een gids die een stel toeristen en collega's op sleeptouw neemt. Gelukkig zijn er onder hen ook een paar vrouwen. En als je dan toch strandt, kan je maar beter het beste er van maken. Tijd voor een feestje! Natuurlijk ontdoen de getinte Lisa en blonde Carrie voor de gezelligheid tijdens het dansen zich van hun bovenkleding. Zo gezellig dat we een cobra mee zien dansen. Ook kwam ik er achter dat slangen blijkbaar hun misdaad kunnen verdoezelen? En dan heb ik het nog niet gehad over een cheesy hallucinatie en de lachwekkende climax. Crawford is misschien nog aangenaam als acteur, maar hij is ronduit beroerd als regisseur. Neemt niet weg dat Snake Island zijn belofte van veel (heel veel) slangen en goedkope sensaties volkomen waar maakt! Het is één en al Fun met Slangeneiland.

Boeikens

• 4467 berichten
  • 5319 stemmen

Hellraiser: Judgment (2018)

1g: Thriller, Mystery

De begin- en eindsequenties kennen dan wel een Hellraisersfeer met wat gore momentjes maar het lange middenstuk is een simpel politiethrillertje à la Se7en.

Pinhead zelf is best goed, ook al is het niet Doug Bradley, maar heeft hier eerder een bijrolletje.

Voortgang: 18/54

John Milton

• 24221 berichten
  • 13386 stemmen

Magic (1978)

Categorie 4: Monsters

4E – Poppen

Voortgang 41/54

http://pic.yify-torrent.org/yt/20160604/30194/screenshot5.png

Zoals andere users al hebben aangekaart is Magic (1978) geen volbloed horror waarbij het bloed het beeldscherm uitdruipt. Integendeel. Maar een acteur als Hopkins langzaam aan zien ontrafelen en van het padje afglijden is uiteraard de moeite waard, voor wie het geduld op kan brengen. Niet dat Magic enorm traag is, maar als horrorliefhebber zou je desondanks beter niet met Annabelle of Chucky verwachtingen de film in moeten gaan. Richard Attenborough ook in de regiestoel, hoe is het mogelijk.

3,5*

Hardware (1990)

Categorie 4: Monsters

4G – Mens vs. Machine

Voortgang 42/54

https://i.pinimg.com/originals/96/ab/be/96abbe2b1ece3703c2949740856f10b4.jpg

Richard Stanley. Ik had nog geen film van de man gezien, maar zijn naam staat in mijn geheugen gegrift na het zien van Lost Soul: The Doomed Journey of Richard Stanley's Island of Dr. Moreau (2014) op Imagine enkele jaren geleden. Tof om eindelijk een film van de man te zien die hem die fameuze klus mede bezorgde. Ik heb weinig met Cyberpunk, maar kan Mad Max wel waarderen, dus ik was benieuwd hoe Hardware zou bevallen. Slechte tot matige waardering van Gang_star en Alexpsyforever, en behoorlijke waarderingen van Woland, Baspls, Noodless, OH en dutchtuga. Ik zit er een beetje tussenin denk ik. De muziek vond ik fijn en ik zie de cultwaarde van de film en bepaalde beelden absoluut. Het verhaal en acteerwerk konden me echter weer minder bekoren. Een krappe voldoende voor mij.

2,9*

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

Collins schreef:

Tarantula (1955)

Categorie 4: Monsters (groen)

c. Mutations

Voortgang: 37/54 en het groene label is binnen.

(afbeelding)

Fijne regisseur die Jack Arnold. Veel van zijn films passeerden in mijn verleden reeds op de Duitse tv als nagesynchroniseerde versie de revue. Volgens mij was The Incredible Shrinking Man (1957) (met daarin trouwens een spannende scène met een spin!) de eerste die ik ooit als zodanig bekeek. Deze 'Tarantula' hoort ook als één van de eerste in dat Duitse rijtje thuis. Vandaag de film voor het eerst in de originele Engelse taal bekeken. Dat beviel goed.

Lekkere jaren 50 monster film. Een uit zijn krachten gegroeide spin die in de woestijn rondwaart en slachtoffers maakt. Heerlijk.

Goed verhaal. De verfilming is spannend. Goeie opbouw waarin de toeschouwer steeds meer weet dan de personages. Die intellectuele voorsprong wekt heel effectief de spanning op.

De personages zijn nogal vlak vorm gegeven. Toch boeien ze net genoeg om iets van sympathie op te roepen. Knap als dat bereikt wordt in een film met een tijdsduur van slechts 80 minuten. Veel diepgang wordt hun immers niet toebedeeld, maar ze zijn desondanks zodanig herkenbaar getypeerd dat het gemakkelijk is om je met hen te kunnen identificeren, denk ik. Hoe dan ook, het werkt in ieder geval.

Mooie score. Spannende Jaren 50 filmmuziek die de spannende momenten extra beklemtoont. Prettig herkenbaar.

De spin is overtuigend in de film geplakt. De ingezoomde spin ziet er eng uit. Zeker bezien in het sfx licht van die jaren. iets meer spin had overigens gemogen.

Het enige dat ik in de film miste waren de politiesirenes. In films uit die jaren hebben ze zo'n typisch rondzingend geluid. Heel uitgesproken en heel indringend. Altijd goed voor een extra brokje sensatie. Beetje jammer.

Fijne film.

Hé pikkedief je neemt dezelfde afbeelding als ik eerder heb geplaatst bij de film

Nu, als je deze fijn vond er zijn nog wel een deel van die oude sci-fi horror die ik kan aanbevelen. Ik heb er wel een zwak voor. En als spinnen iets voor jou zijn, Earth vs the Spider heeft iets meer spin en ik denk ook wel de loeiende sirenes

baspls

• 4118 berichten
  • 1673 stemmen

Straw Dogs (1971) - MovieMeter.nl
3g ) Gewelddadig - Home Invasion
Voortgang: 33/54

http://offscreen.com/images/made/images/articles/_resized/00-straw-dogs-dustin-crop_1000_420_90_c1.jpg

Straw Dogs gaat over een Amerikaanse wiskundige die samen met zijn Britse vrouw op het Engelse platteland gaat wonen. De dorpelingen vinden het leuk om te dollen met de buitenstaanders en het duurt niet lang voordat de lokale klootzakken serieus lastig gaan vallen. Op een gegeven moment laat de Amerikaan niet meer over zich heen lopen.

Dustin Hoffman speelt een sterke hoofdrol hier, ook al zei hij later dat hij het geweld in de film afkeurde en de rol alleen maar voor het geld heeft genomen. Daarnaast vond hij Susan George slecht gecast omdat hij het zeer onwaarschijnlijk vond dat zijn personage met zo iemand een relatie zou hebben. Dat ben ik met hem eens, maar toch speelde George zeker niet slecht.

Door films zoals Straw Dogs zou ik later het liefst in een onneembare vesting willen wonen. De menselijke drang om iemand anders persoonlijke ruimte binnen te dringen kent werkelijk geen grenzen. Overigens vind ik het jammer dat Peckinpah ervoor gekozen heeft om het over een Amerikaan in Engeland te laten gaan, omdat sommige kijkers hierdoor wellicht de verkeerde conclusie maken dat dit typisch Brits is. Andersom zou de film namelijk evengoed werken als het over een Britse geleerde in een Amerikaans gehucht zou gaan. Sterker nog, gezien de hoeveelheid ammunitie en wapens daar zou het er nog veel harder aan toe zijn gegaan. De figuranten die in de film hebben gespeeld waren achteraf ook totaal niet blij met de manier waarop de film Engelse dorpelingen verbeeld.

De bedreiging komt overigens niet alleen van buitenaf in de film. Ik heb me ook gruwelijk lopen ergeren aan de vrouw des huizes. In die tijd werkte vrouwen nog niet, dus werd je als thuiswerkende man voortdurend lastig gevallen als je vrouw een beetje kinderachtig van aart was en deze is toch bijzonder kinderachtig. Ze wordt twee keer verkracht, rept hier geen woord over en lijkt de eerste niet eens echt erg te vinden. En als de heer des huizes eindelijk voor zichzelf en zijn waarden op wil gaan komen, blijkt dat vrouw het prima vind om een gewonde voorbijganger over te leveren aan de gestoorde meute buiten het huis.

Straw Dogs is een sterke psychologische film rond het thema van Home Invasion. Niet alleen letterlijk, maar op meerdere verschillende manieren. Om zijn huis en zijn principes te beschermen moet je soms juist die principes overschrijden. Overigens was ik zelf al doorgeslagen na het incident met de kat.

Boeikens

• 4467 berichten
  • 5319 stemmen

Life (2017)

1e: Science fiction

Een minuscuul leven van Mars groeit uit tot een wezen dat de hele crew van een ruimteschip uitmoord voor vocht en zuurstof.

Wat Aliën-achtig, zonder de gore maar toch redelijk spannend en sfeervol.

Het einde is uiteraard nogal voorspelbaar.

Voortgang 19/54

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

joolstein schreef:

John Milton

Horror = Horror

Het maakt mij niet uit, daar heb ik altijd zin in om naar te kijken! Dus begon ik gewoon bij 1

En was ik uitgekeken met horror (wat zelden is) keek ik even wat anders!

neurotisch misschien maar vermoedelijk meer vanuit onverschilligheid

John Milton hier kan ik me eigenlijk wel bij aansluiten. Uitgekeken raken op horror is een zeldzaamheid wellicht omdat het genre zo divers is, ik kan van gore of van het tegenovergestelde genieten zolang het verhaal, concept, karakters whatever mij aanspreken. Ook is horror makkelijk te combineren met andere genres. Met andere genres vind ik dat minder goed werken en die hebben ook niet zoveel subgenres. En bij andere genres treed bij mij dan wel sneller de verveling toe, zelfs thriller dat ik vroeger veel meer keek dan horror is nu zo van mwah.

John Milton

• 24221 berichten
  • 13386 stemmen

Bij mij is speelduur en jaartal soms wel een factor. Niet altijd handig om een 2 uur durende film erin te knallen en het komt voor dat ik geen zin heb in oude of schlocky meuk. Maar idd, horror verveelt mij ook niet snel

Hollywood007

• 3342 berichten
  • 3838 stemmen

Ik ben bezig aan een uitbreiding van deze challenge voor wie klaar is met deze eerste lijst. Aangezien jullie toch niet uitgekeken raken.

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

Hollywood007 schreef:

Ik ben bezig aan een uitbreiding van deze challenge voor wie klaar is met deze eerste lijst. Aangezien jullie toch niet uitgekeken raken.

Haha hoor wie het zegt, die letterlijk tussen de soep en de patatten door films zit te kijken

Maar ik ben alvast erg benieuwd naar je idee.

Boeikens

• 4467 berichten
  • 5319 stemmen

Das Cabinet des Dr. Caligari (1920)

2e: Silent

Best sterk expressionistisch werk met goede sfeerschepping en mooie decors maar blijft niet echt m'n ding die silents. Wat men niet allemaal doet om aan zo'n challenge mee te doen

Voortgang: 20/54

Collins

• 7294 berichten
  • 4311 stemmen

alexspyforever schreef:

Hé pikkedief je neemt dezelfde afbeelding als ik eerder heb geplaatst bij de film

Nu, als je deze fijn vond er zijn nog wel een deel van die oude sci-fi horror die ik kan aanbevelen. Ik heb er wel een zwak voor. En als spinnen iets voor jou zijn, Earth vs the Spider heeft iets meer spin en ik denk ook wel de loeiende sirenes

Oh ja, die foto...de beste die ik kon vinden. Ik denk dat wij gewoon een hele goede smaak hebben

Earth vs the Spider gaat binnenkort zeker bekeken worden.

Woland

• 4796 berichten
  • 3817 stemmen

Tales from the Crypt (1972)
Categorie speciaal (zwart)
Horror anthologies
Verenigd Koninkrijk, FTV
Voortgang: 41/54

https://www.moviemeter.nl/images/cover/13000/13153.300.jpg?cb=1367330722

Lekkere old school horroranthologie van onze Britse vrienden. Een groep mensen maakt een toer door de catacomben, en met z'n vijven verdwalen ze daar en komen vast te zitten in een crypte. De mysterieuze crypte-bewoner vertelt vervolgens vijf verhalen, en het blijkt dat onze verdwaalde vrienden daar niet toevallig terecht zijn gekomen: ze hebben allemaal snode plannen, die de crypte-meester niet alleen uit de doeken doet maar waarbij hij ook nog eens al deze verhalen een naargeestige twist meegeeft waarbij de hoofdpersonen aan hun eind komen.

De verhalen zijn niet allemaal even sterk of origineel: we zien een traditioneel rondlopende-maniak-verhaaltje, een soort van spookverhaal wat rechtstreeks uit de Twilight Zone vandaan is komen lopen, deel drie is een beetje flauw waarbij een zijn zelfmoord ingepeste bejaarde spontaan opstaat uit de dood en zijn pestkop vermoordt, deel vier is dan weer vrij aardig met een wensbeeldje dat weliswaar wensen vervult, maar dat op zo'n manier doet dat de wens letterlijk gezien vervuld is maar het gevolg nog veel erger is, om te eindigen met een directeur van een blindeninstituut die zijn bewoners laat verkleumen en verhongeren, terwijl hij zelf in luxe leeft. Het spreekt voor zich dat hij dat beter niet had kunnen doen als de blinden op een nare maar bizar overgecompliceerde wijze wraak nemen. Daaromheen is er nog het kaderverhaal waarin de crypte-meester de verhalen aankondigt en tenslotte onze boefjes vertelt dat ze een enkeltje naar de hel hebben gewonnen, al is het duidelijk dat dit simpelweg een excuus is om de andere vijf verhalen te vertellen.

Geen grootse verhalen, maar meestal alsnog wel aardig met een paar grappige twists. Het is soms wat oubollig, dat klopt. Zeer Brits ook, maar het sfeertje werkt uitstekend, je voelt je net weer een klein kind dat bij het haardvuur 'enge' verhalen aanhoort. Het scheelt ook dat er prima geacteerd wordt, al wordt er zeker wat geschmierd. De verhalen hebben verder een behoorlijk moraliserende ondertoon: kijk eens wat er met je gebeurt als je slechte plannen hebt! Maar het blijft anderhalf lekker ouderwets licht macabere verhaaltjes kijken, en zolang je geen echte scherpe randjes, gore of actie verwacht, kan je dit prima opzetten. 3.5*

wendyvortex

• 5196 berichten
  • 7268 stemmen

Death Walks on High Heels (1971)
Originele titel: La Morte Cammina con i Tacchi Alti
Nederlandse titel: De Dood Sluipt op Hoge Hakken
Categorie 2 (violet): Horror stijlen
g) Giallo
Voortgang: 26/54
FTV

http://www.movpins.com/big/MV5BNjc4ZjU1MmQtNGQ0MS00MTExLTgzNDYtZmFlYzc3NTMyNGVlXkEyXkFqcGdeQXVyMTQxNzMzNDI/de-dood-sluipt-op-hoge-hakken-1971-large-picture.jpg

Compleet geschift plot, met zo'n beetje de hele cast als verdachte, gluurder, killer met scheermes en leren handschoenen, minimaal één travestiet, veel nudy scenes van de dames en homoseksuelen die de hele dag aan bloemetjes ruiken? En we scoren weer voluit op de giallo-score. Weinig Italië overigens , want na een begin in Parijs verhuizen we als snel naar de UK en mogen twee Scotland Yard inspecteurs de hele boel ontwarren.
Hele fijne giallo overigens, ondanks slechts één echt bloederige moordscene, maar voor de liefhebbers van close-ups van oogoperaties valt er waarschijnlijk nog wel wat te genieten, maar dan kijk ik altijd even de andere kant op.
(4*)

Woland

• 4796 berichten
  • 3817 stemmen

Cat Sick Blues (2015)
Categorie 6 - Regio/taal (oranje)
g. Oceanië
Australië, FTV
Voortgang: 42/54

https://www.moviemeter.nl/images/cover/389000/389824.300.jpg?cb=1456924687

Ook namens mij een ruime voldoende voor dit eigenzinnige werkje. In het begin vreesde ik nog een beetje voor een wat standaard slasher, als een malloot in kattenkostuum (inderdaad, onze Ted) twee dames om zeep helpt. Maar gelukkig blijkt dat niet het geval. Het is sowieso een apart filmpje, waarin zowel de horror als het drama goed vertegenwoordigd is. De eerste helft is überhaupt wat traag: we zien veel van Ted die (tevergeefs) probeert om over de dood van zijn kat heen te komen, en ook van Claire, kattenmeisje bekend van internet die door een gestoorde fan verkracht is. En daartussenin zien we ook wel menig moord, met best wat brute scenes tussendoor. Cat Sick Blues levert ook regelmatig wat kritiek over de youtube- en dumpert-cultuur, waarin mensen liever schokkende dingen filmen of kijken dan hun medemens helpen. Al is het natuurlijk ook wel weer wat ironisch dat een horrorfilm dat doet (zie ook: Funny Games, Man Bites Dog, Cannibal Holocaust, en zelfs Network voor vergelijkbare ideeën).

Het is wel wat aan de trage kant, zeker in de eerste helft. Maar het heeft wel een lekker eigen sfeertje, en Ted is zo'n bizar en ook meelijwekkend figuur (helemaal met z'n Catman-kostuum met grote dildo) dat het toch interessant blijft om te kijken. Tegen het einde wordt het wel wat experimenteler en fragmentarischer, als ook Claire slachtoffer wordt van Ted, maar overleeft en terugvecht. Al hallucinerend zien we de ontknoping in losse niet-chronologische scenes waarbij de helft überhaupt alleen maar uit hallucinaties van Claire bestaat. Kortom, maf maar best interessant filmpje - laat ik het maar eens naar boven afronden. Deze film verdient een groter publiek. 4.0*

John Milton

• 24221 berichten
  • 13386 stemmen

Hollywood007 schreef:

wat heb je in gedachten ?

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

John Milton schreef:

(quote)
wat heb je in gedachten ?

Hollywood007 en ik heb dit al een beetje besproken, ik ga er nog niet teveel over zeggen maar ik zou eigenlijk willen dat we ons niet enkel toespitsen op het horrorgenre, gevaar bestaat erin dat er anders verzadiging optreedt voor het genre en de andere challenge liefhebbers zoals tbouwh en scorsese ook nog eens willen meedoen.

John Milton

• 24221 berichten
  • 13386 stemmen

Ik ben op de hoogte gebracht inmiddels, en je hebt een goed punt. Leuk!

tbouwh

• 5809 berichten
  • 5400 stemmen

Ziet er erg/leuk divers uit ik weet niet wanneer jullie hier precies mee aan de slag willen gaan, maar ik ben as we speak erg druk met school-en perswerk, en kijk m'n films tussendoor aan de lopende band - maar wél erg selectief. Ik ga dus nu (nog) even niets beloven qua meedoen, en als ik het al zou doen zal het vermoedelijk beperkt/minimaal zijn. Maar het topic houd ik graag in de gaten

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.