Los Parecidos (2015)

Mexico
Sciencefiction / Horror

geregisseerd door Isaac Ezban
met Cassandra Ciangherotti, Fernando Becerril en Gustavo Sanchez Parra

1968, een afgelegen busstation op enkele uren van Mexico. Door het slechte weer rijdt er geen enkele bus meer. Een ramp voor de acht overblijvende passagiers, ze moeten de nacht samen doorkomen. En dan moet het ergste nog komen: ze horen op de radio dat de planeet geteisterd wordt door gevaarlijke zure regen...

avatar van tattoobob
Geweldige poster.

avatar van SmackItUp
En geweldige trailer!

avatar van Warp
Het eerste half uur was echt een geweldige opbouw, helaas keldert het dan een stuk naar beneden.

avatar van mikey
Melige horror komedie. Lijkt bedacht in de coffeeshop waar ze per abuis The Mist op hadden staan.

Fijn.

Ezban haalt z'n inspiratie qua sfeer en settingbij de oude horrorfilms, maar de opbouw en de neerwaartse spiraal voelt gelukkig wel een stuk moderner aan. Zo krijg je een klein genrefilmpje dat erg eenvoudig vermaakt en naar het einde toe er nog een schepje bovenop kan doen.

Het is wel typisch zo'n film van een jong regisseur. Een nogal conceptuele opzet wordt tot op de naad uitgepuurd, deels omdat Ezban gelooft in z'n verhaal, deels omdat het budget nu eenmaal niet veel meer toelaat. Ook visueel is het zichtbaar. De korrel + het zachte filtertje + de afgewassen look zorgen voor een klassiekere look die best aangenaam is, maar het is duidelijk dat het hier om een post-production fix gaat aangezien de cinematografie er zelden op afgestemd is en er verder ook zeer weinig gevarieerd wordt.

Maar fair enough, dit soort genrefilms worden zelden met grote budgetten gemaakt en zolang Ezban de schijn hoog kan houden hoor je mij niet klagen. Daar slaagt hij gelukkig ook wonderwel in. Er zitten genoeg weirde twists in de film, het mysterie blijft redelijk goed intact en er is altijd wel een onbeantwoorde vraag die de film interessant houdt. Acteerwerk is niet van het hoogste niveau, maar volstaat.

De film duurt ook niet te lang, het einde is passend en zelfs de referenties naar een Hitchcock kon ik wel smaken. Erg klein maar fijn genrefilmpje, een perfect tussendoortje.

avatar van umbra
Had mijn verwachtingen voor deze film niet zo hoog gesteld, maar uiteindelijk viel ie best mee. Het beeld is bij deze echt geen topper, door het willen creëren van een oudere film, komt deze te gemaakt en clean over, extra pixels toevoegen op deze manier, nop not done. Het verhaal en de beleving er rond kon ik wel pruimen, dat iet of wat mysterieuze, brengt toch dat bepaald sfeertje met zich mee, en het acteerwerk kon er wel mee door, dat kind deed het ook wel. 6/10

avatar van horizons
De post-productie bij deze film is inderdaad tamelijk opvallend aanwezig. Maar daar doorheen zit wel een leuke film.
Acteurs brengen het leuk en verhaal bevat duidelijk wat sneertjes naar de Mexicaanse maatschappij en politieke situatie.

Als tip geef ik wel dat je beter eerst El Incidente (2014) van dezelfde regisseur kan kijken en daarna deze Los Parecidos.

horizons schreef:

Die staat ook al even klaar, fijn om te horen dat die ook de moeite is

avatar van SmackItUp
Wat was dit dan zeg..

Aardig sfeertje, leuk als komedie, maar als horror beduidend minder.

avatar van david bohm
Eerste helft van de film is best sterk met een aantal bizarre wendingen. Daarna wordt het allemaal wat veel van hetzelfde. Geinig om gezien te hebben maar nauwelijks een indruk achtergelaten.

avatar van John Milton
“You’re at a bus station. Suddenly all kind of f*cked up craziness hits the fan. What do you do? What. Do. You. Doooo!?” – John Milton

De eerste film uit Mexico die gebruik maakte van de Red Epic Dragon Camera. Mocht je dan een gelikte look verwachten, dan kom je bedrogen uit: regisseur Isaac Ezban heeft zijn best gedaan om te zorgen dat The Similars eruit ziet als een titel uit de jaren ’60, aangezien de inspiratiebronnen voor deze film bestaan uit materiaal als Philip K. Dick, Michael Crichton, Stephen King, The Twilight Zone, The Thing en The Outer Limits. Filters dan maar, dus.

In dit geval betekent dat ontzadigde (desaturated) kleuren, en ik vermoed dat de stijl je een beetje moet liggen. Helaas werkte het op mijn tv op enkele meters afstand niet helemaal, ik bleef afgeleid worden door de kunstmatigheid. Een beetje het Sky captain and the world of tomorrow kleurenpalet, maar dan zonder de green screen. Toch kruipt de film vanwege de materie onder je huid; klem zitten met een groep wildvreemden op een klein stationnetje en opeens gaat alles tits up. En je kunt elkaar allerminst vertrouwen. Uitstekend voer voor fictie, en Ezban weet daar prima raad mee.

Ondanks dat de stijl voor mij dus nét niet helemaal werkt, overstijgt het materiaal dat prima. Het woord kafkaësk wordt teveel gebruikt, maar je kunt er wel aan denken in deze context. Wat. de. Fuck…
Hoe minder je weet je van The Similars, hoe beter. En hij staat op Netflix.

avatar van Rickyman
Erg mooi gedaan dat '60-stijltje. Er komen ook een paar geinige momenten voorbij, maar heb me vaak geïrriteerd aan de personages, dialoog, muziek enz. Nee dat lag me niet zo.

avatar van wendyvortex
Verrassende, aangename en bizarre horror uit Mexico. Speelt op één lokatie, maar is daarin net zo sterk als bijvoorbeeld Pontypool. Geen heel groot budget, maar fantastisch gespeeld en uitgevoerd.
Fijn dat af en toe nog eens bevestigd wordt dat het nog steeds mogelijk is iets origineels te doen binnen het uitgekauwde horror-genre.
Tip: Niet al te veel inlezen, gewoon lekker onbevangen gaan kijken.

avatar van joolstein
Het is 2 oktober 1968, in die regenachtige nacht komen verschillende mensen samen in een verlaten busstation. De regen blijkt een onnatuurlijke en onverklaarbare storm te zijn die zorgt voor paranoia en hysterie onder de wachtende. Een paranoia die perfect pas bij de tijd waarin het zich afspeelt en erg mooi verbeeld wordt door regisseur Isaac Ezban. Het deed me ook een beetje denken aan het thema van het verkennen van identiteit die wel vaker werd onderzocht in films van die tijd. Denk aan Invasion of the Body Snatchers of de massahysterie na War of the Worlds. Lang wordt de spanning opgebouwd door een vernuftige whodunit. En terwijl er gezocht wordt naar wie dit nu allemaal veroorzaakt, mengt de regisseur er wat feitelijke geschiedenis doorheen. De datum en het jaar zijn namelijk niet zomaar gekozen! Meerdere malen wordt er gesproken over een studenten-protest, wat die dag moet plaatsvinden. Dit is duidelijk een verwijzing naar de Tlatelolco massacre De film is kortom een prachtig Mexicaans eerbetoon aan de Sciencefiction -horrorfilms uit de jaren '50 en '60 in een modern jasje.

avatar van IH88
Los Parecidos

Los Parecidos heeft door de fantastische manier waarop de film is gemaakt al een streepje voor. Het is sfeervol, onheilspellend en eigenzinnig, en voor een horrorfilm is dat geen slechte combinatie. Het verhaal is wat warrig en regisseur Isaac Ezban heeft wat moeite om de spanning vast te houden, maar vreemd (op een vermakelijke manier) is het zeker.

avatar van Warrior4
What the fuck did i just watch? Meerdere keren gelachen, nog meerdere keren mezelf afgevraagd op welke drug deze filmmakers aan het spacen waren. Verder best oke, alleen zeker geen horror...

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Een rare eend in de bijt maar juist hierdoor voelde de film wel fris en creatief aan. De langzame opbouw zorgde ervoor dat ik vooral in het eerste gedeelte van de film niet precies wist wat ik hier nu precies van moest vinden, de classic film style en zelfs een kleine verwijzing naar Psycho zorgde er in ieder geval voor dat ik op de 1 of andere manier toch geboeid bleef kijken. De 2de helft is alleen maar vreemder maar als de film eenmaal los is gekomen gaat het ook daadwerkelijk alle kanten uit.

Zeker de moeite waard.

avatar van leatherhead
Die hele klassieke stijl vond ik nogal geforceerd en bij momenten vrij lelijk, maar onder die laag kitsch zit een zeer aardige film verscholen. Leuk verhaaltje dat even tijd nodig heeft om goed op gang te komen, maar vanaf dat moment ook absoluut blijft boeien. Zeker tegen het einde aan wordt je op wat leuke vondsten getrakteerd, met als hoogtepunten de baby en vooral ook die bebaarde hond. Had van mij eigenlijk nog wel wat meer de (weirde) komedie kant op mogen gaan. Veruit het aspect dat het beste uit de verf kwam, tijdens de wat serieuzere momenten viel het soms nogal dood dankzij oa het matige acteerwerk.

Al bij al een leuke genrewerkje met wat aangenaam weirde twistjes en kwinkslagen, maar hier en daar verhinderd wordt door wat flauwe regiekeuzes. 3*.

avatar van Shinobi
Zure regen op je dak.

Over Isaac Ezban heb ik al wat dingen gelezen en dit leek mij een interessante titel om mee te beginnen. Overigens is het curieuze dat ik vannacht een droom heb gehad waarin ik een lange baard had...

Op een regenachtige nacht zitten acht mensen noodgedwongen vast in een afgelegen busstation, omdat er geen bussen meer rijden. Door rare omstandigheden maakt de kalmte al gauw plaats voor paniek alom. De opening à la 'The Twilight Zone' leidt de film in ieder geval onheilspellend in.

Middels verscheidene kleurenfilters wordt er een prima jaren '60 sfeertje gecreëerd. En daarbovenop weet Ezban voor geruime tijd het mysterie in stand te houden, ondanks de minimale locatie. Bepaalde objecten hebben zo ook hun eigen charme, zoals de vintage Coca Cola automaat en de posters. Deze worden in een later stadium opmerkelijk geïncorporeerd.

Het middenstuk lijkt wel enigszins te haperen, waardoor 'Los Parecidos' stil dreigt te vallen. Dankzij de bizarre wending wordt het geheel alsmaar vreemder en vreemder; ik denk niet dat iemand dat zag aankomen. Dit levert zonder twijfel een aantal gestoorde momenten op. De politieke onderlaag heeft bovendien wel wat.

Al met al een redelijke Sci-Fi die best aardig voor de dag komt. Ik ben benieuwd naar het overige werk van Ezban.

Kleine 3,0 sterren.

avatar van Shadowed
Prima.

Een filmpje die graag met iets compleet origineels wil komen, en hier ook wel in slaagt. De uitwerking zelf had alleen wat spannender en uitdagende gemogen en de cast had iets beter zijn best mogen doen. Anders de karakterontwikkeling wel.

De film begint wel akelig part, en blijft ook akelig apart. De helft van de film wet je als kijker totaal niet wat er aan de hand is en dat is toch wel een pluspunt uiteindelijk. Originele ideeën genoeg uiteindelijk voor mij, en daardoor blijf je eigenlijk wel zo'n beetje kijken.

Interessant gefilmd, en knap camerawerk soms. De locatie is sfeervol en heeft ook al gewoon een soort sciencefiction charme erbij. De acteurs zijn allemaal wel wat theatraal en de look van de karakters is niet al te bijzonder, maarja. Het is uiteindelijk wel datgene dat de film terug houd.

De mysterie is keurig, maar qua horror zelf is een niet te veel te beleven. Hel ventjes een stap richting bodyhorror, maar dat is het dan ook wel zo'n beetje. De sciencefiction en mysterie neem duidelijk de overhand en spannend wordt het nagenoeg nergens.

Wel is het filmpje vreemd en vermakelijk. Een betere cast en iets spannender materiaal had het wel goed gedaan. Maar voor nu een voldoende.

avatar van alexspyforever
Mexicaanse horrorfilms zijn niet dik bezaaid maar vaak lijken ze iets te hebben dat ik bijvoorbeeld minder zie in Spaanse horror. Ok die klassieke look waarbij het een zwart/wit film lijkt uit de jaren 50-60, vond ik wel leuk en geeft het zeker wel een wat creepy atmosfeer vooral bij die blik van het jongetje.

Ook qua verhaal komt het origineel en verrassend uit de hoek al is het bij momenten wel warrig. Uiteraard wordt er op die manier een politieke boodschap uitgebracht, al kan ik daar dan weer wat minder mee. Wellicht liet het budget het niet toe, maar het mocht van mij wat spannender, wat gedurfder qua horror. Vooral het middenstuk sleepte een beetje maar al bij al bleef het boeien tot het eind.