Scare Campaign (2016)

Australië
Horror

geregisseerd door Cameron Cairnes en Colin Cairnes
met Meegan Warner, Ian Meadows en Olivia DeJonge

De populaire tv-show, Scare Campaign, maakt al vijf jaar een mix van 'old school' paniekgrappen en verborgen cameraplezier. Maar we zijn in een nieuwe, modernere tijd van online-tv gekomen. De producers vinden dat hun show 'schilderachtig' lijkt tegenover de nieuwe harde webseries en willen dat het team zich aanpast aan deze tijd. Maar zal het team niet te ver gaan? En hopelijk maken ze niet de verkeerde grap met de verkeerde persoon.

avatar van joolstein
Wat mij betreft de ontdekking van het jaar! Één die zeker op mijn eindlijstje komt te staan. Het verhaal gaat over een soort tv-show als Banana-split maar dan waarbij mensen bang worden gemaakt. Dit gegeven leent zich perfect om een prachtige slasher te maken. Maar wacht er is meer ook zit er een soort found-footage door de film heen. En wat te denken van het feit dat kijkers op het verkeerde been worden gezet met de twistplots? De film heeft daarnaast ook humor en als de film eenmaal op kookpunt komt, zien we zeer mooie gore. Plus de populaire jump-scares uit de huidige horrorfilms zijn hier niet te vinden. Ze zijn er niet, waardoor de film dan ook erg fris doet overkomen. Slashers hebben natuurlijk last van het onontkoombare feit dat er kills moeten vallen. Toch weet de film de meeste clichés te vermijden. De cast speelt zeer sterk. Meegan Warner viel me al eerder op in het verder bar slechte The Veil (2016) Maar in deze film doet ze het erg goed. Verder was Josh Quong Tart een waar lust voor het oog. Wederom een verborgen pareltje van de Australische film.

avatar van FillumGek
Pranks zijn kut. Naar mijn bescheiden mening is de enige goede pranker Remy Galliard. De rest kan er over het algemeen niks van en zijn gruwelijk irritant. Goed dat in deze film de prankers eindelijk eens worden terug gepakt.

Het idee is leuk en het intro belooft veel goeds. Verlaten locaties hangen tjokvol verborgen camera's om het arme slachtoffer te filmen. Mensen worden geschminkt en er worden diverse attributen uit de kast getrokken om een lugubere sfeer na te bootsen. Kosten noch moeite zijn gespaard. Geinig gedaan.

En toch kon het me allemaal uiteindelijk niet echt bekoren. De cast wist me niet te overtuigen. Ik had met geen enkel personage binding waardoor het lot van hen me koud liet. Ook de vele twists werden al snel flauw. [Spoiler]De pranker wordt geprankt door een andere pranker die wordt geprankt. Ofzo.

Wat gore betreft scoort de film wel punten. Er vallen genoeg slachtoffers die stuk voor stuk worden voorzien van een mooi rood kleurtje. Uiteindelijk is het verhaaltje niet bijzonder, net als het einde. Typisch een film die ik over een week weer ben vergeten en dat is voornamelijk te danken aan een nietszeggende cast.

avatar van Gi-Force
Een lekkere horror waarin het verhaal en de slash elkaar goed afwisselen.
Origineel verhaal met leuke twists.
Aanrader

avatar van vranque
Absoluut. Mooi gedaan leuk bedacht. Acteerwerk was dusdanig matig dat ik snel wilde afhaken maar toch doorgezet. Aangenaam verrast.

avatar van Pazmaster
Valt tegen. Er wordt geprobeerd middels een aantal twists het wat interessanter te maken maar het geheel oogt zeer goedkoop en het acteerwerk is dermate slecht dat het verhaal eraan tenonder gaat.

Ondanks dat de film zich zelf niet echt serieus lijkt te nemen komt deze "Scare Campaign" nooit echt uit de verf. Het is grappig om te zien hoe de kijker gefopt wordt in de gemiddelde griezel film.
Soort van kijkje achter de schermen eigenlijk. Er zitten aantal best aardige kills in de film en de make up artist heeft zeker tof werk afgeleverd. Maar het ontbreekt de horror aan suspense. Het wordt nergens eng en schrik momenten zijn er al helemaal niet. De zogenaamde freaks zien er wel gelikt uit overigens.Toch wordt " Scare Campaign" een parodie op zich zelf en wordt het zelfs beetje lachwekkend en dat kan toch ook niet de bedoeling zijn geweest.

avatar van Gang_Star
Beter dan verwacht. Was er sowieso zonder enige voorkennis aan begonnen, zonder dat ik wist waar het over zou gaan. Maar al snel wordt duidelijk dat deze film gaat over pranks (de grappen waar YouTube werkelijk vol mee staat). De uitwerking is leuk, maar voorspelbaar ( zo had ik al het vermoeden dat het personage dat 'geprankd' werd en zelf ooit daar eerder was geweest en volledig doordraait (wat hij speelde, en dus was hij zelf ook weer aan het pranken) het speelde, en ja dat vermoeden was dus juist en de gore ziet er goed uit. De tsja, laat ik ze maar Freaks noemen die opeens op komen dagen, zijn behoorlijk luguber en de film heeft een fijn sfeertje. Film is helaas totaal niet spannend, iets wat best zonde is, want het materiaal en het verhaal zijn goed genoeg om meer te kunnen zijn.

rayisgek
echt een top film horrorfilm van het jaar wat ik tot nu toe heb gezien iets meer budget en de effecten waren nog beter maar kwa verhaal en alles perfect hoop op een deel 2

avatar van Rickyman
Verhaaltje is leuk bedacht en ziet het er allemaal mooi sfeervol en bloederig uit, maar totaal geen spanning. Beetje een flauw tv- achting filmpje.

avatar van Spartaan1986
Mwah

Ik heb teveel gezien in dit genre, waarschijnlijk daarom dat ik de twists van ver aan zag komen. Vond de gemaskerde groep wel ok, daar heb ik wel een zwak voor in horrorfilms. Maar echt verder uitgediept werd die verhaallijn niet en dus kwam er niet echt een motief boven drijven. Blijft over een film die graag origineel en anders wil zijn maar daar nooit in slaagt.

Leuke film, in het begin dacht ik wel even wat is dit voor een b film maar het word steeds beter dus ik adviseer echt om hem uit te kijken!

avatar van schumacher
Kon er nog net mee door.

avatar van knusse stoel
Voor wij hier mee begonnen en ook in het begin van de film, dachten we dat het niets zou worden.
De film heeft ons verrast! Het is niet een topper maar ook absoluut geen wanproduct! Tijdens het verloop wordt de film beter en beter!

avatar van umbra
Zonder voorkennis en met niet al te hoge verwachtingen aan begonnen, maar serieuze meevaller. Lekkere horrorfilm met leuke twists, volledig mijn ding. Hou sowieso al van pranks (zeker die clowns). Film kwam zeker niet amateuristisch over. 8/10

avatar van jeroentjuhhhhh
Pranks zijn per definitie kut. De 'scare' prank hype van destijds (2016) was daar geen uitzondering op. Neppe shit met clowns of een eng meisje met lange haren in een lift... wie viel/valt er nog voor die gespeelde troep? Blijkt echter een prima idee om op in te haken voor een feature film. Verder natuurlijk geen bijster origineel idee om een horrorfilm rond een TV-programma te bouwen, maar enkele twists & turns maken deze Scare Campaign tot een geinige verrassing. Jammer dat Ian Meadows een non-acteur is, waar Meegan Warner juist wat meer weet te brengen. Verder wat raunchy gore om het wat extra smaak mee te geven... en je hebt weer een prima Australisch genrefilmpje. Staan vaak wel garant voor een bepaalde kwaliteit en eigenheid (binnen beproefde concepten), maar moet het eerste meesterwerk from down under nog tegenkomen.

avatar van Daan258
CLICHË!

Een film waarbij je na de eerste 15 min al helemaal weet hoe het zal verlopen. De vreselijk voorspelbare twists maakten ook niet veel goed en zag je van mijlen ver aankomen. Daarom dus erg saai.
Het acteerwerk is ook nog is behoorlijk bagger en zelfs de speelduur vond ik nog wat te lang.

Nee, niks voor mij.

avatar van Corcicus
Brute gore en een aantal leuke twists maken deze horrorfilm zeker het bekijken waard.

avatar van Noodless
Wat een heerlijk verrassend bruut horrorwerkje dat van begin tot het einde weet te boeien door een leuke originele uitwerking rond het concept scare prank hypes die een paar jaar geleden zich veelvuldig aankondigen op youtube filmpjes. Heel wat leuke bloederige scènes en enkele geslaagde twists zorgen voor een top horroravond die je niet zo dadelijk zou verwachten met dit werkje. Ook het acteerwerk is voor dit soort werkjes zeker naar behoren. Josh Quong Tart personage is erg geslaagd en Meegan Warner speelde een overtuigende rol. De gore scènes zien er prima uit en de sfeer rond heel het gebeuren is niet echt stijlvol, maar wel gepast gezien het thema. De film heeft ook een verrassend einde die je niet onmiddellijk ziet aankomen. 8/10

avatar van Shinobi
"You scare easy, do you?"

De gebroeders Cairnes ken ik nog van het matige '100 Bloody Acres'. Gelukkig is deze film een stuk beter.

In de vorm van een tv-programma à la 'Scare Tactics' word je als kijker meegenomen in de wereld van pranks. Na tegenvallende kijkcijfers en te veel van hetzelfde besluit het team om het anders aan te pakken. In deze huidige maatschappij moet het immers veel sneller en harder, maar dan staat ze nog een grote verrassing te wachten.

Het leuke is dat je ook daadwerkelijk ziet hoe alles opgebouwd wordt en de effecten in werking worden gesteld. De verlaten locaties hangen vol met camera's om de reacties van de slachtoffers goed vast te leggen. Op deze wijze lijkt het net alsof je naar een aflevering van het programma aan het kijken bent, met name de intro is hierin geslaagd te noemen.

Logischerwijs verloopt niet alles even soepel en komen de problemen al gauw om de hoek kijken. Er zitten een aantal aardige wendingen in die je toch weer aan het denken zetten, hoewel de cast beter had gekund. De bloederige, praktische effecten maken het helemaal af; het lijkt alsof je op elk wapen wel een camera kan monteren. Het is alleen jammer dat het slot je een beetje in het ongewisse laat.

Al met al is 'Scare Campaign' een vermakelijke horror voor tussendoor.

Kleine 3,0 sterren.