Gvozdi (2003)

Rusland
Horror

geregisseerd door Andrey Iskanov
met Svyatoslav Iliyasov, Irina Nikitina en Alexandra Batrumova

Hitman heeft zich opgesloten in zijn troosteloze appartement en slaat lange nagels in zijn schedel. De film volgt de veranderde waarneming van de man, die steeds drastischere maatregelen neemt om de wereld in zijn hoofd te manipuleren en zo een diepere waarheid te vinden.

avatar van -fal
Nails is, anders dan de plot doet vermoeden, geen ultra-gore horror. Er zit gore in de film, maar die past binnen de door de film ontwikkelde esthetiek en werkt niet afstotender dan de hele film al doet met zijn akelige, psychedelische sfeer.

Nails is een bizarre trip met experimentele beelden, ondersteund door een effectieve en "weirde" soundtrack. De plot wordt wat warrig verteld en op een haast surrealistische manier wordt er eigenlijk ook impliciet een uiterst somber sfeerbeeld geschetst van het leven in Rusland.

Terzijde, trepanatie als middel om boze geesten – veronderstelde oorzaak van waanzin - uit de schedel kwijt te raken heeft een historische basis.

Ik vond Nails zowel filmisch als thematisch eerder “wel interessant " dan dat hij me echt beroerde. 2,5

avatar van Goto
Weer een prachtige film van Iskanov.

De effecten zijn net als in VoS slecht. Maar Iskanov heeft genoeg talent om dit te verhullen achter prachtige shots. Vooral de zwart-wit shots zijn prachtig. Fukui en Tsukamoto zijn niet ver weg, maar het is weer 100% Iskanov. Het geluid is wat knullig zowel qua prestatie als qua editing. Storen doet het echter nergens.

Verder weer veel freaky gedoe en heerlijke scenes. Niet zo goed als VoS maar wel erg sterk.

avatar van sinterklaas
Is deze al op dvd met Ned ondertiteling?

avatar van Goto
Nee enkel engelse. Maar voor de dialoog hoef je het niet te doen.

Waar te koop onderander?

avatar van Goto
Amazon bij used and new.

En is ie niet R2?

avatar van Goto
Voor zo ver ik weet niet nee. Misschien anders maar eerst het pindakaas label proberen.

avatar van jeroentjuhhhhh
Strak debuut

Vooral in het begin, het zwart/wit gedeelte, vond ik het ronduit briljant wat hij toonde. Lichte teleurstelling toen hij toch weer overging naar kleur, echter herken je hierin de typische Iskanov stijl met de foute broeierige kleuren, waar ik toch wel van hou.

Middenstuk is qua inhoud lang niet zo interessant als een Visions of suffering, gelukkig maakt het einde álles weer goed. Beste wat ik van hem heb gezien tot nu toe, die laatste 10minuten. Visueel ongelooflijk bevreemdend, misselijkmakend en de montage hier is om je vingers bij af te likken zo strak.

Over het algemeen niet zo goed als VoS maar absoluut een fantastisch debuut waarin het surrealisme weer ontzettend overtuigend en interessant is. mede dankzij de (zoals verwacht) sterke soundtrack.

avatar van Boeikens
Gekocht in Duitsland onder de naam Cruel Behaviour "Uncut". Sterke hoes (niet zoals hier), prachtige shots achteraan (in de film gezien in minder dan een seconde) en een sterk plot om te lezen.
Wat een miskoop zeg!

Heb me 60 minuten zitten afvragen naar wat ik eigenlijk keek.
Vizueel geweld aan experimenteel, misselijkmakend camerawerk, kleur en sound.
Barslechte fx voor de gore scènes, geen spanning of wat dan ook.

Ik zal waarschijnlijk die artistieke hersencel, die velen hier blijkbaar hebben, ontbreken
Ik zie soms wel graag nog eens een B of C filmpje maar deze is in ieder geval niet mijn ding.

avatar van wibro
Filmliefhebbers die van conventionele cinema houden hebben bij deze film niets te zoeken. Dit is puur surrealistische kunst. Misschien te vergelijken met die absurde films van Tsukamoto zoals Tetsuo bij voorbeeld.
Wat deze film verder betreft: Het zwart/wit gedeelte vond ik zonder meer het mooiste, het gedeelte in kleur daarentegen vond ik niet altijd even geslaagd. De soundtrack kon ik wél waarderen. Die paste prima in dit kunstwerk, waarvan ik de horror nu ook niet direkt shockerend vond.
Dit is de tweede film trouwens die ik van deze tot voor kort voor mij totaal onbekende Russische regisseur gezien heb. Die andere was Visions of Suffering, die ik wel ietsjes beter vond.

avatar van joolstein
Surrealistische film van Andrey Iskanov. Bijzonder sfeervolle aaneenschakeling van beelden. De beelden hadden volgens mij ook wel weg van Andy Warhols popart en Japanse invloeden. Ik zag zo voor me dat de film in een museum werd vertoont. De eerste kennismaking met deze regisseur en het beviel me goed! Ook de soundtrack was vet! Elektronische soundscapes die perfect paste bij de beelden. Door deze klanken kwamen de laatste 10 minuten zelf nog beter binnen!

avatar van leatherhead
Eerste Iskanov. Zeker geen teleurstelling, al vond ik hem op teveel vlakken te ondermaats om écht geniaal te zijn. Visueel begon het erg veelbelovend, maar eens de film overgaat op kleur (domme keuze) wordt het lage budget toch op pijnlijke wijze duidelijk. Qua look had het veel weg van één of ander fout hardcore/rave clipje uit de jaren 90. Gelukkig wordt er gedurende de film veelvuldig uitgepakt met een hoop visueel geklooi, geschifte montage en een weirde soundtrack om zo een uiterst bevreemdende trip te visualiseren. Tegen het einde aan geeft Iskanov nog wat extra gas, waardoor ik toch op een solide 3,5* uitkom.

Toch best jammer van die amateuristische zweem die over de film hangt. Met Iskanov's bedoelingen zit het namelijk helemaal goed, en mijn fantasietje slaat aardig op hol als ik me bedenk wat voor een moois deze man met een wat hoger budget allemaal zou kunnen aanvangen. Binnenkort maar eens Visions of Suffering proberen dan.

3,5*, misschien neig ik ooit nog naar een halfje hoger.