- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horrorfilm draft en KO
Horrorfilm draft en KO
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Psycho is niet slecht maar om het in de woorden van Lord Flashheart te zeggen erg gedateerd
2-3
Cikx denk dat John Milton niet zo van Jaws houdt 
John Milton
-
- 24233 berichten
- 13405 stemmen
Zijn er ook gerenommeerde classics waar je niks aan vindt JM?

-La règle du jeu
-het meeste van Fellini
-Bresson loop ik nog niet warm voor
-Blowup
-Performance
-Salò o le 120 giornate di Sodoma
-Bringing Up Baby
-Kes
-Underground
-The Sound of Music
-Mary fucking Poppins
John Milton
-
- 24233 berichten
- 13405 stemmen
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Battle 8:
vs.
t/m 10, 2 verschil
Tussenstand
4-3
En LF is toch niet te schatten 
Lord Flashheart
-
- 6454 berichten
- 2375 stemmen
En LF is toch niet te schatten
Woland
-
- 4802 berichten
- 3820 stemmen
In het kader kill your darlings stem ik met pijn in m'n hart toch tegen Psycho:
4-5
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12855 stemmen
5-6 Laatst nog een docu over de bekende douchescene van Psycho gezien. Volgens mij was het de bedoeling dat het genie van de scene uitgelegd werd, maar ik vond het er enkel slechter op worden. Frutregisseur, frutfilm.
John Milton
-
- 24233 berichten
- 13405 stemmen
Frutregisseur, frutfilm.
zou jij niet wat verbaasd zijn als ik 90 minuten zou spenderen aan een docu over The Beverly Hillbillies, Boat Trip, of White Chicks? 
Ik snap niet waarom je een docu zou kijken over een scène in een film die 1* geeft. Of dacht je 2005 is zo lang geleden, misschien heb ik iets gemist?
Hoe dan ook, ik had gemist dat 78/52 (2017) al uit was, dus daarvoor dank. Al verwacht ik daar ook niet veel van.
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12855 stemmen
zou jij niet wat verbaasd zijn als ik 90 minuten zou spenderen aan een docu over The Beverly Hillbillies, Boat Trip, of White Chicks?
Niet echt nee. Al zou die docu waarschijnlijk wat minder circle jerkers trekken, zou de kwaliteit ten goede komen.
John Milton
-
- 24233 berichten
- 13405 stemmen
eens, hagiografieën heeft niemand veel aan. Maar het gaat alsnog ietwat voorbij aan mijn punt. Net zoals ik geen boek over voetbal zou lezen, snap ik nog steeds niet waarom je dat zou kijken.
Of is het een soort van anthropologische invalshoek, kijken wat de inboorlingen zoal bezig houdt? Vergelijkbaar met waarom ik misschien Brommers Kiek'n (2017) zou kijken? Interesse in iets wat je niet begrijpt?
Voorgaande klinkt afgrijselijk, en mijn voorbeelden zijn allerminst klassiekers, maar ik probeer even de beweegreden te begrijpen, om je verder te verdiepen in een film waar je praktisch niets mee kon 
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12855 stemmen
om je verder te verdiepen in een film waar je praktisch niets mee kon
Hoe je het ook draait of keert, het blijft een klassieker. En ik mag er dan zelf helemaal niks aanvinden, dat wil niet zeggen dat ik de oprechte bewondering van anderen voor de film in twijfel trek. Dus een beetje context is dan nooit verkeerd.
Sowieso zou één van de krachtige zaken van een docu (en in iets mindere mate fictie) moeten zijn dat je een inkijk kan krijgen in een wereld die niet de jouwe is. Een docu kijken met een hoop ja-knikkers die bevestigen hoe fantastisch iets is wat ik zelf al geweldig vind, vind ik nu niet meteen erg spannend.
mikey
-
- 28993 berichten
- 5143 stemmen
Docu? Mwah het is eerder kunst beschouwing.
John Milton
-
- 24233 berichten
- 13405 stemmen
Nochtans een antwoord waar ik zeker wat mee kan, en mee eens kan zijn 
(al vind ik de 1* nog steeds beschamend uiteraard
)
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Nochtans een antwoord waar ik zeker wat mee kan, en mee eens kan zijn 
(al vind ik de 1* nog steeds beschamend uiteraard
)
Voor mij was het wel verrassend de onthulling hoe het precies in elkaar zit, luguber en schokkend. Een beetje jammer van dat Freudiaanse geneuzel aan het eind, maar denk dat dit wel eigen was aan de tijdsperiode. En toch als we dan 40 jaar nog verder teruggaan in de tijd tot bij The Cabinet of Dr. Caligari dan krijgen we een twist op het einde, hier wordt er geen uitleg gegeven over het waarom eerder denken over wat bedoelde die dokter nu juist toen hij zei "now I know how to cure him". The Innocents geeft aan het eind ook geen expliciet antwoord over wat er nu precies aan de hand was. Sommigen vinden het vervelend dat ze het einde niet snappen, ik vind het knap dat het grotendeels aan de kijker wordt overgelaten hoe te interpreteren.
Ik vind Psycho een goede film maar ook lichtelijk overroepen. Het is natuurlijk een straf thema zeker toen, maar eens als je de verrassing kent... Het nodigt mij alvast niet uit om de film de eerste 10-15 jaar nog eens te gaan kijken. Vergelijk het met andere films over moordenaars die nog voor Psycho kwamen, Caligari, Phantom of the Opera, The Bad Seed heb ik alle reeds meerdere malen al herbekeken. Dat zal wel aan mijn voorkeuren liggen, maar ook aan de personages van Psycho die redelijk vlak blijven. Vergelijk dit met Hitchcock's latere uitgebrachte The Birds, veel sterkere karakters en uiteraard een thema dat mij een pak meer boeit.
Glacius
-
- 4297 berichten
- 3033 stemmen
Ik vind Psycho geen echte horror, wel een zeer sterke thriller en de betere film.
8-10 voor een daadwerkelijke horror film.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Is een melige komedie. Geen horror
Ik vind Psycho ook wel horror maar bij de 8 beste nah niet voor mij dan zet ik liever Carrie in de plaats, ja ook in de plaats van Braindead. Op Mother na tevreden over de uitslagen van deze ronde. En de Franse films eruit, yay!
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
lol ik vind Braindead een erg goede (lees vermakelijke) film, maar beter dan Psycho? Wat is dit 
Ook belachelijk dat Carrie eruit licht trouwens hoor.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Zo we komen stilaan in de eindfase, met in totaal nog 6 battles en de finale in het verschiet, kennen we de eindwinnaar in principe ergens volgende week.
Kwartfinales (5e ronde)
Battle 1:
...E tu Vivrai nel Terrore! L'Aldilà (1981)
vs
Battle 2:
vs
Battle 3:
vs
Battle 4:
vs
t/m 11, 2 verschil