menu

Film / Genres en landen / De Chinese film

zoeken in:
Mijn vriendin doet sinologie en is op zoek naar aziatische films die in mandarijn zijn gesproken.
Weet iemand van jullie nog leuke titels en chinese series en waar ik die kan vinden, er moet wel engelse of nederlands ondertiteling bij zijn.

Alvast bedankt

Ik denk dat het handiger is als je zelf wat zoekwerk verricht op Internet en dan de titels geeft, dan kijk ik wel of ik ze heb.

Groeten

Pastichio Rocker

ik heb al wat opgezocht en ook al wat in bezit van maar ik weet dat hier veel mensen zijn die hier veel vanaf weten. Ik zoek vooral een chinese serie als dat bestaat. Hier weet ik niets van.
Er zijn ook van die dubieuze aziatische site waar je de gekste films tegenkomt maar die vind ik ook niet. Kan iemand me misschien verder helpen?

Pastichio Rocker schreef:
Ying Xiong (2002)
Wo Hu Cang Long (2000)
Mou Gaan Dou (2002)
Fa Yeung Nin Wa (2000)
2046 (2004)

Gewoon te koop in de winkel (FRS, Van Leest, Fame etc).

Bedankt maar die heb ik reeds allemaal in bezit, zhang yimou, zhang ke jia en tsai heb ik al veel van. Wong kar wai is blijkbaar kantonees gesproken en dat is blijkbaar niet hetzelfde

Ik weet niet hoe het met DVD-releases in België zit, maar de volgende "bekende" films zouden wel verkrijgbaar moeten zijn.

*House of Flying Daggers
*The Banquet
*Red Cliff
*The Warlords

Wat je ook kan doen is YesAsia checken: ze hebben een ruime assortiment en accepteren Paypal.

Heb je Fearless met Jet Li? Die kun je anders wel van me overnemen.

Hoi, in China webshop Zaiton.nl zijn tal van films en documentaires uit en over China beschikbaar.
Chinese films en documentaires op dvd - zaiton.nl

Vierde Generatie Chinezen (IFFR | 2008):
- Xiao Xiang Mingliu / A Narrow Lane Celebrity (Cong Lianwen)
- Xiao Hua / The Little Flower (Jian-zhong Huang en Zheng Zhang)
- Ren Gui Qing / Woman Demon Human (Shuqin Huang)
- Hai Tan / At the Beach (Wenji Teng)
- Mei You Hang Biao De He Liu / River without Buoys (Tian-Ming Wu)
- Cheng Nan Jiu Shi / My Memories of Old Beijing (Yigong Wu)
- Ba Shan Ye Yu / Evening Rain (Yigong Wu)
- Ben Ming Nian / Black Snow (Fei Xie)
- Ye Shan / In the Wild Mountains (Xueshu Yan)
- Ku Nao Ren De Xiao / Troubled Laughter (Yanjin Yang en Yimin Deng)
- Xiao Jie / The Alley (Yanjin Yang)
- Qing Chun Ji / Sacrificed Youth (Nuanxing Zhang)

Nou, vertel het maar Mug. Hebben we iets gemist?

Momenteel is China toch wel één van de filmlanden waar vanalles gebeurt. Vanuit alle hoeken en kiertjes komen er films, de kwaliteit verschilt sterk tussen verschillende regisseurs en qua stijl valt er weinig over te zeggen, behalve dan dat het redelijk fris oogt. Hit & miss, maar wie durft kan echte pareltjes ontdekken.

De internationale community begint het ook door te hebben, als je keek naar het programma van BIFFF bijvoorbeeld zag je opvallend veel Chinese (geen HK) producties. Maar een echte doorbraak is er niet (en zal er ook niet komen denk ik), daarvoor liggen de films te weinig in het verwachtingspatroon van de Westerse filmfan.

Staat wel aardig los van de IFFR arthouse Chinezen die al een dik decennium meedraaien, daar zit wat minder schwung in heb ik de indruk.

Mug
Verhoeven schreef:
Vierde Generatie Chinezen (IFFR | 2008):
Nou, vertel het maar Mug. Hebben we iets gemist?

Tuurlijk, maar ik ben wel meer te porren voor vergeten films (vaak ook terecht). Eerlijk gezegd kan ik het me ook niet allemaal meer haarscherp herinneren hoor (oftewel, ik moet meer recensies/stukjes schrijven). Dit schreef ik nog in het IFFR topic:
Verder 8 titels gezien van de Chinese 4th Generation, met als hoogtepunten River without Buoys en The Alley en dieptepunt (ook al kwam ik + rest van de zaal niet meer bij van het lachen) Little Flower, communistisch uber-kitsch, helaas in het Engels nagesynchroniseerd. Een staande ovatie was het gevolg, wansmaak-galore.

The Alley ja, die was wel erg apart.
Maar goed, veel 'sociaal onrecht'. I'm a sucker for that kind of stories...

MR schreef ook al ergens anders dat River without Buoys de moeite waard is. Wil ik nu graag zien!

Het begin van 'mijn serieuze filmkijken' viel net nadat de 5e Generatie Chinezen opkwamen. Dus die enkele die ik gemist had (Huang Tu Di (1984) en Hong Gao Liang (1987) - bepaald niet de minste) kon ik al snel inhalen. De 5e Generatie hakte er bij de pers en publiek behoorlijk in. In die zin dat er echt een deur was opengegaan van cinema die we niet kenden.

De Chinese film kwam door deze 5e Generatie nogal scheef voor het voetlicht. Veel kleurrijke, tamelijk sjiek uitziende cinema. Vaak historisch. En de oogverblindende Gong Li. Hoewel er sociaal-politieke thema's werden aangeroerd (Qiu Ju Da Guan Si (1992) bijvoorbeeld) was de volgende eye opener de 6e Generatie. Na een vertoning op IFFR (daar kwam ik toen nog niet) toerden er twee 6e Generatie films door de Nederlandse theaters (Xuan Lian (1993) en Dongchun de Rizi (1993) ). Er kwam al snel censuur, maar op festivals bleef de 6e Generatie kruipen waar ze niet mocht. Andere belangrijke naam: Yuan Zhang

Maar goed, de Chinese film in Nederland leek dus 'zomaar ergens' begonnen. Geweldig van het IFFR om die generatie van voor enige openheid, maar wel na Mao (1976+ dus), die van de Hutong (die bekende Chinese buurtjes, smalle straatjes, druk, ...), het volkse gebeuren etc. te vertonen en ook dat was toen nieuw in Nederland. Geen tierelantijnen, een ware cinéma vérité. Enige uitzondering hierop leek My Memories of Old Beijing - die wel als 'grootste' titel werd neergezet. Dat het bijzonder was,blijkt wel uit het feit dat NFM (nu: EYE) het programma ook vertoonde. Regisseurs waren overgekomen, niet zelden vergezeld van hun vrouw of soms was er alleen een weduwe. Historische, sentimentele verhalen (er vloeiden tranen) en het publiek was enthousiast.

De rest van het programma bestond uit een dwarsdoorsnede van écht goede films, aangename kneuterigheid en een voorzichtig begin van lyriek en afwijken van puur realisme. Ik had er ooit al eentje gezien (Black Snow) en zag er op IFFR/NFM nog acht. Hoogtepunten vond ik Qing Chun Ji (1985) (zo'n titel met enige lyriek), Mei You Hang Biao De He Liu (1984) . De rest was vooral 'bijzonder om te zien' (zeker als je in China bent geweest), vanwege de vibe. Niet echt goed, maar zeker niet slecht, zoals Ba Shan Ye Yu (1980) en vooral Xiao Xiang Mingliu (1985)

De filmmaker die de eerste film van de 5e-generatie maakte is overleden las ik zojuist... kon em nog niet terugvinden op MovieMeter

Zhang Junzhao - Wikipedia - en.wikipedia.org

The One and the Eight (Film) - cine-scope.com

Gast
geplaatst: vandaag om 09:30 uur

geplaatst: vandaag om 09:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.