- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- Komedie
Komedie
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
In Film > Genres en landen > Komedie scoort beter in de VS:
Er van uitgaande dat imdb.com voornamelijk door Amerikanen wordt bezocht ben ik tot volgende vaststelling gekomen: komedies als "my big fat greek wedding", "american pie", "the nutty professor", "scary movie", "meet the parents", ... scoren op imdb procentueel beter dan op moviemeter.
conclusie: Amerikanen houden meer van de traditionele komedie dan wij Vlamingen en Nederlanders.
Op zich is dit vrij nutteloos, maar ik vraag me af hoe dit komt. Of noem ik nu toevallig 5 films op die hoger scoren op imdb?
Volgens mij heeft dit vooral te maken met hoe wij en zij humor interpreteren. Waar zij van platvoerse humor houden verkiezen wij subtiele, zwarte humor, sarcasme... (dit is natuurlijk een heel algemeen beeld, maar het viel me op)
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Kluchtige amerikaanse komedies scoren beter in Amerika en slappe Hollandse komedies (Joep Meloen, Flodder) scoren beter in de Benelux. En Duiste volkskomedies scoren beter in Duistland.
Goed vastgesteld! 
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Kluchtige amerikaanse komedies scoren beter in Amerika en slappe Hollandse komedies (Joep Meloen, Flodder) scoren beter in de Benelux. En Duiste volkskomedies scoren beter in Duistland.
Goed vastgesteld!
Zo bedoel ik het dus niet. Het is niet omdat een productie Amerikaans is dat die ook goed zal scoren in het thuisland. Bij komedies heb ik echter de indruk dat ze thuis sterker scoren dan in de rest van de wereld, terwijl dit bij andere genres minder is.
Zoals ik al zei, dit topic is redelijk nutteloos, maar ik vroeg me toch af wat jullie visie hierop is.
soom
-
- 24919 berichten
- 2751 stemmen
Hm. Ik denk dat Amerikanen gewoon een bepaald soort humor hebben die zij leuk vinden, en wij niet kunnen waarderen. Adam Sandler is in de VS niets voor niets zo populair. De humor die hij tentoon spreid is zo flauw dat Amerikanen daar gewoon zo om kunnen lachen.
Edit: Omdat Amerikanen van poep/pies en drol grappen houden. Geen wonder dat Along Came Polly zo hoog scoorde.
moviefreak#1
-
- 14390 berichten
- 25163 stemmen
Als je ziet dat een onding als Wedding Crashers al 200,000,000 dollar opbrengt in de U.S. snap ik dit wel :/
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Er van uitgaande dat imdb.com voornamelijk door Amerikanen wordt bezocht ben ik tot volgende vaststelling gekomen: komedies als "my big fat greek wedding", "american pie", "the nutty professor", "scary movie", "meet the parents", ... scoren op imdb procentueel beter dan op moviemeter.
conclusie: Amerikanen houden meer van de traditionele komedie dan wij Vlamingen en Nederlanders.
Of moviemeter wijkt af van de norm. Uit onderzoek bleek dit jaar dat komedies veruit het populairst zijn bij de bezoekers.
Op zich zie je dat ook in de bezoekcijfers, natuurlijk.
Gizzmann
-
- 5617 berichten
- 2839 stemmen
Je moet Nederlanders niet overschatten hoor. Ook hier zijn American Pie en White Chicks achtige stuff erg populair. IMDB is bekender, Amerika is groter en op IMDB komen vanaf de hele wereld mensen. Ook veel die van platte komedies houden. Dat zijn vooral een paar soort, vaak van die mensen die dan ook weer geen echte filmfans zijn, maar gewoon eens een lekker platte komedie willen zien. Als ze er niet zo vaak komen zullen zij ongetwijfeld een paar van die films die ze gezien hebben een 10 geven en weer verdwijnen. Op MM komen toch vooral mensen die veel film kijken en daarom hier zijn beland. Bij de 'echte filmkenners' zullen vooral 'kwaliteitsfilms' hoog worden beoordeeld. Dat zie je op IMDB ook, kijk maar naar de top 250.
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Alhoewel bij dat soort kenners komedies vaak niet op waarde worden geschat.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
De nieuwe Apatow!
This Is 40 (2012) - vanaf 24 januari 2013 in de bioscoop
DV1984
-
- 275 berichten
- 2906 stemmen
Ook The Inbetweeners komen met een vervolg op de film : Confirmed: plans afoot for The Inbetweeners Movie 2 | Den of Geek - denofgeek.com
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Long Shot (2019) - vanaf 11 juli in de bioscoop
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Wuift corona de klassieke komedie definitief weg uit de bioscoop? - Film - KnackFocus
Geen enkel genre heeft het vandaag makkelijk in de bioscopen, maar de komedie lijkt nog net iets harder te lijden onder corona. Als je erop begint te letten valt het in elk geval op: sinds de bioscopen in juli opnieuw zijn geopend, is er nog geen enkele zuivere komedie in de zalen gekomen. Er viel wat te glimlachen in The High Note en The Personal Life of David Copperfield, maar verder ging het niet. En als we naar de kalender kijken, lijkt dat ook deze herfst niet meer te zullen gebeuren.
Onderhond
-
- 87592 berichten
- 12835 stemmen
Is toch al jaren aan de gang? Komt misschien ook omdat enkele notoire comedy figuren naar streaming diensten verhuisd zijn (ik denk aan een Sandler), maar het genre in z'n geheel is weggezonken. De laatste 10 jaar zie je toch vooral veel tragikomedies or dramadies, de pure comedy is een zeldzaamheid geworden.
Jammerlijke zaak wat mij betreft.
Graaf Machine
-
- 9791 berichten
- 1412 stemmen
Is toch al jaren aan de gang? Komt misschien ook omdat enkele notoire comedy figuren naar streaming diensten verhuisd zijn (ik denk aan een Sandler), maar het genre in z'n geheel is weggezonken. De laatste 10 jaar zie je toch vooral veel tragikomedies or dramadies, de pure comedy is een zeldzaamheid geworden.
Jammerlijke zaak wat mij betreft.
Eigenlijk begint het artikel daar ook mee: "De klassieke komedie is al tien jaar een stille dood aan het sterven in de bioscopen.".
Onderhond
-
- 87592 berichten
- 12835 stemmen
Maar die "in de bioscopen" mag je er dus gewoon aflaten.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
The Obscure Life of the Grand Duke of Corsica (2021) - vanaf 15 juli in de bioscoop
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Don't Look Up (2021) - vanaf 10 december te zien op Netflix
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Nieuwe komedie-drama van Sean Baker (The Florida Project):
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
The Unbearable Weight of Massive Talent (2022) - vanaf 21 april in de bioscoop
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Nieuwe Apatow:
Bubble (2022) - vanaf 1 april op Netflix
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Senior Year (2022) - vanaf 13 mei op Netflix
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Actie-komedie met Kevin Hart en Woody Harrelson:
The Man from Toronto (2022) - vanaf 24 juni te zien op Netflix
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Nieuwe A24 film:
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Amerikaanse remake van En Man Som Heter Ove (2015) naar het gelijknamige boek van Fredrik Backman.