Russendisko (2012)

Alternatieve titel: Russian Disco

Duitsland

geregisseerd door Oliver Ziegenbalg
met Rainer Bock, Matthias Schweighöfer en Christian Friedel

Het verhaal van Wladimir, Andrej en Mischa; drie jonge Russische vrienden, die van Moskou naar Berlijn verhuizen tijdens de emigratiegolf direct na de val van de Berlijnse muur. Ze nemen hun kans waar om op zoek te gaan naar een beter leven en worden zo betrokken bij de verhalen van de alledaagse waanzin in de straten van Berlijn in de vroege jaren negentig.

Ik verwachte een bij deze een film als Sonnenalee maar werd toch teleurgesteld onder het kijken, het was leuker geweest als ze echte russen in de film hadden gebruikt. Aan de imdb scores te zien vinden Duitsers deze film wellicht wel leuk, als Nederlander kun je hem beter laten liggen.

Voor een speelfilm, ondanks de subtiele en licht ironische ondertoon, te weinig inhoud (en onderhoudt daardoor matig): hoe was de omwenteling (val van de Berlijnse muur en de Russische perestroika) voor emigranten uit Rusland. De muziek speelt een belangrijke rol.
Hoewel Matthias Schweighöfer met een authentiek overkomende eigen charme speelt, is de rol hem niet op het (tengere) lijf geschreven. De bijrollen werken niet.