Das Wunder von Bern (2003)

Alternatieve titel: The Miracle of Bern

Duitsland

geregisseerd door Sönke Wortmann
met Louis Klamroth, Peter Lohmeyer en Johanna Gastdorf

Zomer 1954. De Sovjet Unie stuurt de gevangenen van de oorlog naar huis. Onder hen is de vader (Richard) van een rustig voetbal-liefhebbertje, de 11 jaar oude Matthias, die samen leeft met zijn moeder, zus en broer in Essen. De jongen heeft een surrogaat-vader gevonden in voetbalspeler Helmut Rahn die hem als een mascotte geadopteerd heeft. De terugkeer van zijn vader werpt een schaduw over de op zich best gelukkige familie. Richard is gebroken door de jaren van gevangenschap, en heeft problemen zich aan te passen aan de huidige wereld. Voor hem is voetbal dus zinloos, maar zijn zoon wil zo graag naar de WK in Bern, dus...

FisherKing
Sonke Wortman is terug. Na der Bewegte Man weer met een film die net zoals Goodbye Lenin teruggraaft in de na-oorlogse geschiedenis van Duitsland. Alsof het juk van de oorlog Eindelijk is weggelegt. Het gaat hier over meerdere verhalen die allen samenkomen in Bern waar een Duits voetbalteam historie schrijft.

(wellicht pijnlijk voor sommigen, maar het feit dat ik het NL voetbal elftal niet meer volg, legt me geen wind-eieren. Zoals in Rent-a-friend vertoont wordt volg ik wellicht liever het Duitse National Manschaft omdat men daar tenminste echt keihard werkt) Doet verder hier niks aan deze film af.

Reacties zijn euforisch, en is geselecteerd als Europese film voor het jaar 2003.

FisherKing
Met louter positieve reacties bij publiek en pers in premiere gegaan in Duitsland.

"Und auch der Bundeskanzler hat drei Mahl geweint" tijdens het aanschouwen van de film.

Gisteren hebben duizenden Duitse scholieren op initiatief van de regering verplicht deze film gezien. Volgens het jeugdjournaal om ze te laten zien dat je ook in economisch moeilijke tijden positief moet blijven over de toekomst.

Zie ook hier.

Een werkelijk prachtige film met heel veel oog voor detail.
Je proeft gewoon de jaren '50 Een dikke acht dus 4*

Dustyfan
Geen film om de huidige wk-gekte mee te ontvluchten, wat aanvankelijk de bedoeling was

Toch een erg bijzondere film en dan met name vanwege de verhaallijn omtrent de terugkeer van ex-krijgsgevangenen in Duitsland, terwijl de oorlog nog vers in het geheugen ligt. Ik heb nog niet eerder een film gezien met dit onderwerp.

FisherKing
Sterke film, geeft een vrij diepgaand tijdsbeeld van de jaren 50. Hoe kom je weer op de rails na zo'n oorlog, een voetbalteam die de Hongaren verslaat. De Muziek die vond ik wat tweelingachtig, productiehaus ? Neo ?

zeker 4*

neo (crew)
Tweeling-achtig? Luisterde net clip een Marcel Barsotti's officiële website en vond het niet meteen erop lijken. Wellicht een tikkeltje in klankkleur, maar daar houdt het voor mij bij op. Wat bedoel je met productiehaus?

avatar van wwelover
Geen verkeerde film.

Het verhaal zat goed in elkaar. Drama gedeelte was goed. De manier hoe Mattias vader zich terug in maatschapij moest plaatsen vond ik erg goed gedaan.

Die jongen die Mattias speelde vond ik de grootste minpunt. Vreselijk joch.

De voetbalwedstrijden werden erg mooi in beeld gebracht. Werkelijk prachtig.

1 van de leukere Duitse films die ik heb gezien.

avatar van Vinokourov
Naah, toch wel corny en erg voorspelbaar. Een Hollywoodfilm zou hier absoluut niet mee wegkomen. Neemt niet weg dat het een mooie en geslaagde productie is, die de sfeer van het jaren '50-Duitsland wel goed weet neer te zetten. Dat kleine jochie acteerde overigens maar matig, evenzo waren de garpjes.

avatar van Baggerman
Vinokourov schreef:

Ja, dat is wel hèt pluspunt van deze film. Voor de rest wel erg drakerig sentimenteel!

Als voetbalfan moet ik verder nog opmerken dat ik de voetbalscènes er choreografisch zeldzaam goed uit vind zien! Niet zo nepperig zoals in (bijna) alle films en series waarin gevoetbald wordt!

avatar van vizie
Maar Nederland 3 is sowieso een dikke week te laat met uitzenden.
"Het Wonder Van Bern" is inmiddels al weer thuis, haha...

Mooie film, ik verwachte een overspannen kinderfilm maar niet van dat alles. De ambience waarin de film is gemaakt is sfeervol. Door deze film ben ik ook met meer symphatie naar het Duitse elftal gaan kijken.

avatar van thomzi50
Geniaal om te zien hoe de film een half uur voor tijd toch vrij plotseling omslaat tot een klassiek jongensboekverhaal. Daarvoor had het daar al wel elementen van, maar was het tevens een in mijn ogen vrij realistisch en zorgvuldig gemaakte weergave van naoorlogs Duitsland. Dan gaan echter alle remmen los en worden alle clichées uit de kast getrokken; het zorgt er voor dat de film niet verder kwam dan aandoenlijk, maar dat was-ie dan ook wel heel erg! Ongelofelijk lieve scènes op het laatst, kon er wel van genieten. Hou het op 3*

avatar van shockdog
Duitsland doet een poging tot Hollywoodfilm xD

avatar van Knisper
Das Wunder von Bern is inderdaad behoorlijk sentimenteel. En normaal gesproken ben ik daar erg gevoelig voor en straf ik dat (d.m.v. mijn score) meteen af. Maar soms heb je van die films die door hun opbouw, onderwerp en enthousiasme het recht verdienen om sentimenteel te zijn. Das Wunder von Bern bespreekt een stukje geschiedenis van een land dat na een verloren oorlog op zoek is naar iets om trots op te zijn. De strubbelingen van de Duitse samenleving in de jaren '50 worden goed in beeld gebracht. En dankzij deze pluspunten in combinatie met leuke/goede karakters, is ook het 'sentimentele' einde heel bevredigend. Ik heb hier met plezier naar gekeken.

avatar van Leo1954
Goed verwoord Knisper, ik kan het niet beter omschrijven.

Leuke film die met uitstek geschikt is om in Duitsland te draaien vlak voor een WK of EK. De beelden zien er regelmatig fraai uit maar het is zonde dat het verhaal vooral draait om het jongetje Matthias. Het verhaal had in mijn ogen een betere verfilming verdient maar slecht is het zeker niet.

avatar van Marvinleeaday
Leuke, toch wel, jeugdfilm die een paar verhalen vertelt tegen de achtergrond van een herstellend Duitsland. Uiteraard voorspelbaar, anders had de film geen "wunder"geheten.
Ik neig naar 3,5 sterren maar daarvoor vond ik de totale omslag van prutvoetballertje naar goeie verdediger, na een vaderlijke toespraak iets te snel gaan.

Ik houd van voetballen en ik houd van drama, maar met de manier waarop deze twee met elkaar verweven zijn in deze film ben ik minder gelukkig. Fassbinder gebruikt het WK van 1954 veel subtieler in zijn Die Ehe der Maria Braun (1979); dat had Sönke Wortmann ook moeten doen. Nu vormen de beelden van de voorbereiding van het Duitse voetbalelftal op dat WK en van de finale een storende factor in een triest verhaal over de thuiskomst van een getraumatiseerde Duitse krijgsgevangene en de impact, die dat heeft op zijn gezinsleden. Me dunkt bieden beide thema’s stof genoeg voor het maken van twee aparte films.