• 15.735 nieuwsartikelen
  • 177.873 films
  • 12.195 series
  • 33.962 seizoenen
  • 646.802 acteurs
  • 198.936 gebruikers
  • 9.369.458 stemmen

MovieMeter Top 100 2023 (+ persoonlijke top 10 2023 en floplijst)

zoeken in:

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Oppenheimer op 1, maar dat wisten we allemaal wel. De grootste blockbuster van het jaar die ook nog eens zeer hoge scores kreeg. Ik heb de film overigens op 2 gezet, achter Gojira minus one maar die is jammer genoeg laag geëindigd. Die kwam ook te laat in het najaar pas uit.

Guardians 3 en M:I - DR heb ik ook in mijn toplijst.

Heel terecht ook, waanzinnige toffe films. En het bewijs met Guardians 3 (en ook Spider-Man, al staat die film niet in mijn top 10) dat het publiek niet superhelden-moe is, maar wel middelmatige superheldenfilms-moe is. Las gister nog users beweren dat superheldenfilms allemaal kut zijn geworden. Kwaliteit komt altijd bovendrijven.

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

Oppenheimer is inderdaad geen verassing. Fijn dat Past Lives en Aftersun zo hoog zijn beland

KotFM en Banshees ben ik ook blij mee. UIt de top tien zag ik alleen Mission Impossible en Finchers The Killer nog niet; niet gelukt om die samen met Miss Milton nog te kijken.

The Quiet Girl net als vorig jaar geplaatst, en fijn dat ook Falcon Lake (2022), Tár en Godland het gehaald hebben, al is de plek van Falcon Lake net boven Plane, natuurlijk bespottelijk. Dalva ook erin, nice!!

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

John Milton schreef:

Oppenheimer is inderdaad geen verassing. Fijn dat Past Lives en Aftersun zo hoog zijn beland

KotFM en Banshees ben ik ook blij mee. UIt de top tien zag ik alleen Mission Impossible en Finchers The Killer nog niet; niet gelukt om die samen met Miss Milton nog te kijken.

Dat zijn wel leuke films om samen te kijken he.

The Quiet Girl net als vorig jaar geplaatst, en fijn dat ook Falcon Lake (2022) en Godland het gehaald hebben, al is de plek van Falcon Lake net boven Plane, natuurlijk bespottelijk. Dalva ook erin, nice!!

Falcon Lake heb ik nog niet gezien. Ik hoor er wel positieve dingen over.

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Ik wil Past Lives graag zien, maar die stond kort geleden nog niet op een streamingdienst zonder dat ik bij moest lappen.

Kondoro

• 11518 berichten
  • 2861 stemmen

Falcon Lake vond ik zelfs goed. Heeft het bij mij net niet behaald in de top 25.

The Oceanic Six jij hebt toch ook de hele Gojira reeks gekeken? Is dat noodzakelijk om Gojira Minus One te kijken? Anders wil ik hem volgende week wel kijken denk ik.

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

kappeuter schreef:

Dat zijn wel leuke films om samen te kijken he.

Ik heb al genoeg op mijn donder gekregen wat ik allemaal zonder haar heb gekeken. Maar met een wat high maintenance kleine is het samen film kijken een stukje zeldzamer geworden dan vroeger.

Ik weet niet of Falcon Lake (goed als hij is) een kappeuter film is trouwens.

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Kondoro schreef:

The Oceanic Six jij hebt toch ook de hele Gojira reeks gekeken? Is dat noodzakelijk om Gojira Minus One te kijken? Anders wil ik hem volgende week wel kijken denk ik.

Nee goddank hoeft dat niet. Bijna al die films staan gewoon op zichzelf. Begin er ook niet aan, 3 kwart van die oude Gojira's is echt enorm slecht met van die mannen die duidelijk in monsterpakken lopen door kartonnen steden.

Maar deze nieuwe is echt gruwelijk goed.

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

John Milton schreef:

Ik weet niet of Falcon Lake (goed als hij is) een kappeuter film is trouwens.

Ja afwachten uiteraard. Criticker zegt probable score 70.

horizons

• 5687 berichten
  • 2402 stemmen

Zelfs cocaïne bear in de top 100.

Lol

Maar No One Will Save you dan weer niet. Oh toch wel. Mooi.

Kondoro

• 11518 berichten
  • 2861 stemmen

The Oceanic Six schreef:

(quote)

Nee goddank hoeft dat niet. Bijna al die films staan gewoon op zichzelf. Begin er ook niet aan, 3 kwart van die oude Gojira's is echt enorm slecht met van die mannen die duidelijk in monsterpakken lopen door kartonnen steden.

Maar deze nieuwe is echt gruwelijk goed.

Oef, daar ben ik heel blij mee om te horen! Ik ga hem ergens aankomende week wel even opzetten, ik heb er best hoge verwachtingen voor door alle positieve berichten.

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Kondoro schreef:

(quote)

Oef, daar ben ik heel blij mee om te horen! Ik ga hem ergens aankomende week wel even opzetten, ik heb er best hoge verwachtingen voor door alle positieve berichten.

Tip, kijk de eerste uit begin jaren 50 eens, samen met die van dit jaar. En voor de rest, pik de betere versies er op deze site uit, elke film heeft hier voldoende reviews. Maar het is geen kwalitatief goede reeks. De Amerikaanse films overigens ook niet, die zijn nog minder.

mjk87 (moderator films)

• 14512 berichten
  • 4509 stemmen

Geen onverwachte nummer 1, verre van zelfs. En ook wel enigszins terecht. Ik hoop ook dat Nolan met heel veel gouden beeldjes wegloopt bij de Oscars. Puur omdat dit weer eens en goede bioscoopervaring was, vakkundig gemaakt en origineel. Ook al stond de film niet op 1 (of in de top 3) bij mij, zelden zo goed kunnen leven met een 'film van het jaar'.

Mijn lijstje dan nog tot slot:

01. Anatomie d'une Chute

02. Happy Ending

03. The Equalizer 3

04. Oppenheimer

05. Gojira -1.0

06. Babylon

07. Call me Chihiro

08. Misanthrope

09. Causeway

10. Argentina, 1985

Theunissen

• 12266 berichten
  • 5513 stemmen

De "Top 10 van 2023" bevat weinig verrassingen en vrijwel iedere film die dit jaar in de bioscoop heeft gedraaid, staat er wel in.

Toch zie ik één verrassing waar ik ook wel blij mee ben, want geen enkele Nederlandse film (of ik moet er eentje over het hoofd hebben gezien), zoals "Bon Bini: Bangkok Nights" staat erin. Had er een Nederlandse film ingestaan, dan had het natuurlijk "Grenzeloos Verraad" moeten zijn

Ik vond het filmjaar 2023 overigens weinig bijzonder, want er zijn maar weinig films geweest die ik echt graag wilde zien in de bioscoop. "Evil Dead Rise" (staat op plaats 16) was eigenlijk de enige film waar ik echt naar uit keek, maar die viel helaas tegen. In positieve zin hebben mij vooral "John Wick: Chapter 4" (niet vanwege het verhaal, maar vanwege de continue overdreven actie) en "Godzilla Minus One" verrast, die ik ook beiden in de bioscoop heb gezien.

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

52/100 gezien. Gorro zal nog wel een lijstje maken verwacht ik, wanneer hij tijd heeft.

Ter vergelijking:

2020 - 70/100

2021 - 75/100

2022 - 74/100

Graaf Machine

• 9786 berichten
  • 1412 stemmen

Mooi. Roter Himmel op een eervolle honderdste plaats.

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

MovieMeter top 100 2023, a list of films by John Milton - Letterboxd

52/100 idd, beduidend lager dan afgelopen jaren, maar dat krijg je als je niet naar de bios gaat en nog niet alles op VOD is (of te pindakazen). Van de 48 die ik niet zag wil ik er nog 25-27 sowieso wel zien, dus als dat er inderdaad van komt dan zou hij alsnog boven de eerdere edities uit mijn bericht hierboven komen. Als die niet ook een paar stijgen, uiteraard.

Van Bommel

• 37 berichten
  • 2524 stemmen

John Milton schreef:

MovieMeter top 100 2023, a list of films by John Milton - Letterboxd

52/100 idd, beduidend lager dan afgelopen jaren, maar dat krijg je als je niet naar de bios gaat en nog niet alles op VOD is (of te pindakazen). Van de 48 die ik niet zag wil ik er nog 25-27 sowieso wel zien, dus als dat er inderdaad van komt dan zou hij alsnog boven de eerdere edities uit mijn bericht hierboven komen. Als die niet ook een paar stijgen, uiteraard.

Komt er deze dagen weer de jaarlijkse top 50 of top 100 van het jaar 2023 waar we op hebben kunnen stemmen ?

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

Van Bommel schreef:

(quote)

Komt er deze dagen weer de jaarlijkse top 50 of top 100 van het jaar 2023 waar we op hebben kunnen stemmen ?

Dat is deze lijst, zie het bericht van kappeuter. Hij zal morgen (lees: vandaag) wel op de voorpagina komen, verwacht ik

Noodless

• 10038 berichten
  • 6176 stemmen

Dit is mijn top tien geworden, met releases uit 2023 en films uit 2022. Uiteraard net zoals andere jaren ook nog veel in te halen waardoor het subjectief is om te denken dat het een tegenvallend filmjaar was. Maar het gevoel is wel aanwezig gezien mijn top 10 die geen enkele film heeft met meer dan 8/10. Nochtans toch veel gezien, gelukkig wel een paar goede horrorfilms dit jaar gezien. Van de top 10 uitslag Moviemeter heb ik er zelfs 7 films niet gezien, waaronder de top twee. The Killer vond ik matig.

De flop van het jaar is de film Everything Everywhere All at Once ( 2022 ).

De top 10 :

10 Blood & Gold (Film, 2023)

https://cdn1.cinenode.com/movie_poster/211/blood_gold-211326-264-432.jpg

9 Cerdita (Film, 2022)

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/c/c4/Piggy_2022_film_poster.jpg

8 The Whale (Film, 2022)

https://s3.amazonaws.com/nightjarprod/wp-content/uploads/sites/16/2023/01/07170258/bGlTTHAhLJXIXb1a0zyBEPqtxV9.jpg

7 Nowhere (Film, 2023)

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BNmEyOWU2NjctMzY0Zi00NzBkLTg3YzAtNDI3MGE4ZTkyZTQ0XkEyXkFqcGdeQXVyMzQyMDgzOTU@._V1_QL75_UX190_CR0,2,190,281_.jpg

6 Zillion (Film, 2022)

https://merchandizezillionthemovie.be/cdn/shop/products/POSTERtonggoedeafmeting.png?v=1671355618

5 Terrifier 2 (Film, 2022)

https://terrifiershop.com/cdn/shop/files/ScreenShot2023-07-05at11.12.30AM.png?v=1688570314

4 Evil Dead Rise (Film, 2023)

https://pics.filmaffinity.com/Evil_Dead_Rise-613075292-large.jpg

3 Smile (Film, 2022)

https://cdn-play.tv2i.dk/b9d81d52-2ee1-4dd5-84e6-2085c7c0e263.jpg?rect=0,0,1280,1829

2 Venus (Film, 2022)

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BZTRlNDk5ZTUtZGY4MC00N2IyLWE0N2UtYzI1ZWQ4MGJkY2QzXkEyXkFqcGdeQXVyMTU1ODc2Mjkz._V1_FMjpg_UX1000_.jpg

1 Guardians of the Galaxy Vol. 3 (Film, 2023)

https://static.tvtropes.org/pmwiki/pub/images/img_3124_73.jpeg

Van Bommel

• 37 berichten
  • 2524 stemmen

Dank je wel.

WelvE

• 58 berichten
  • 1057 stemmen

Top10 mijnerzijds.

Oppenheimer,

All quiet on the western front

Sound of freedom

MI8

Jesus revolution,

Killers of the flower moon

Cocaine bear,

Golda

John wick 4

Lady ballers.

Beun de Haas BV

• 917 berichten
  • 518 stemmen

Altijd handig die lijst/comments checken. After Sun en Sound of Freedom zijn op de een of andere manier onder mijn 2023-radar gebleven. Gaan op de lijst! En Gojira -1.0 ga ik met frisse tegenzin snel op het grote witte doek aanschouwen.

Pecore

• 923 berichten
  • 1691 stemmen

Even de vrijheid genomen om op letterboxd van deze toplijst 2023 een alternatieve toplijst te maken, door te corrigeren voor populariteit. Aantal punten gedeeld door het aantal lijstjes. Zo zijn de onbekende pareltjes niet kansloos tegenover het blockbustergeweld en wordt de lijst iets gevarieerder.

Alternatieve top 100 2023

Graaf Machine

• 9786 berichten
  • 1412 stemmen

Pecore schreef:

Even de vrijheid genomen om op letterboxd van deze toplijst 2023 een alternatieve toplijst te maken, door te corrigeren voor populariteit. Aantal punten gedeeld door het aantal lijstjes. Zo zijn de onbekende pareltjes niet kansloos tegenover het blockbustergeweld en wordt de lijst iets gevarieerder.

Alternatieve top 100 2023

Wat precies is er alternatief aan een lijst met: Ik kan het niet zien, ik moet lid worden.

tbouwh

• 5809 berichten
  • 5398 stemmen

Haha ik heb een account en kan hem ook niet zien.

Pecore

• 923 berichten
  • 1691 stemmen

Hmm, ik denk een verkeerd linkje.

‎MM alternatieve top 100 2023, a list of films by Pecore • Letterboxd

Graaf Machine, alternatief omdat er dus gecorrigeerd is voor populariteit. De rangschikking is daarom anders, niet het totale puntenaantal bepaalt, maar het gemiddelde puntenaantal, dus de gemiddelde positie in al onze top 10-lijstjes.

Graaf Machine

• 9786 berichten
  • 1412 stemmen

Pecore schreef:

Hmm, ik denk een verkeerd linkje.

‎MM alternatieve top 100 2023, a list of films by Pecore • Letterboxd

Graaf Machine, alternatief omdat er dus gecorrigeerd is voor populariteit. De rangschikking is daarom anders, niet het totale puntenaantal bepaalt, maar het gemiddelde puntenaantal, dus de gemiddelde positie in al onze top 10-lijstjes.

Dank voor de uitleg, en dank voor de link. Deze lijst kan ik goed waarderen, hoewel het natuurlijk niet zo moet zijn dat ik een lijst beter waardeer als die beter met mijn persoonlijke smaak overeenkomt. Maar buiten dat gezeur nogmaals: dank.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.