menu

Mijn Updates +
Film / Festivals en evenementen / Cannes

zoeken in:
wolfmanrene schreef:
En tenslotte Cannes Classics:
La Hora de los hornos (The Hour of the Furnaces / L'Heure des brasiers) by Fernando Solanas (1968, 1h25, Argentina) 4K

gaat die gelijk door naar EYE?
en hoe zit het nu met de speelduur...?

niet direct. Dit is de info van Cannes:
La Hora de los hornos (The Hour of the Furnaces / L'Heure des brasiers) by Fernando Solanas (1968, 1h25, Argentina)
Presented by CINAIN - Cinemateca y Archivo de la Imagen Nacional. 4K Restoration from the original negatives, thanks to Instituto Nacional de Cine y Artes Audiovisuales (INCAA), in Buenos Aires. With the supervision of director Fernando "Pino" Solanas. French Distribution: Blaq Out. Fernando Solanas in attendance.

Wat speelhuur betreft gaat het kennelijk om maar 1 van de 3 segmenten.

De film van Spike Lee is met 2h08 helaas een beetje aan de lange kant , gelukkig valt het nog wel een beetje mee . Maar ook de film van Zhangke Jia die 2h19 duurt , is voor mij nu veel minder aantrekkelijk . Zimna wojna (2018) van Pawel Pawlikowski is met 1h24 voor mij gelukkig wel een positieve verrassing .

the 2018 official selection - festival-cannes.com

De nieuwe Ceylan gaat ruim drie uur duren!

kappeuter (crew)
De oorlog tussen Netflix en Cannes - NRC
Netflix trok recentelijk vijf films terug uit het filmfestival van Cannes. Beschermen de Fransen hun bioscoopsector te rigide, of stelt Netflix zich puberaal op?

Ik ben geneigd om beide vragen met ja te beantwoorden.

http://www.brennfilm.com/img/featured/shift_hq.jpg
Hewlett Packard, één van de hoofdsponsors van Cannes, organiseert elk jaar een "Masters of Short Film". Uit alle wereldwijd deelnemende "48 hour film project" films worden er 4 teams gevraagd een korte film te maken die tijdens het festival officieel in première gaat (inclusief red carpet). Uit deze 4 teams wordt wederom een winnaar geselecteerd maar de prijs is natuurlijk al gewonnen met de première. Reis en verblijf worden gelukkig vergoed.
Het thema van dit jaar was Visual Effects. We hebben daarom ons team aangevuld met Ricardo Musch, VFX artist van onder andere Avengers: Infinity War en The Revenant
12 mei a.s. lopen we dus over de rode loper in Cannes.

Wish us luck!

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=hzASO1LeQ5I

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

Stephan schreef:
(afbeelding)
Hewlett Packard, één van de hoofdsponsors van Cannes, organiseert elk jaar een "Masters of Short Film". Uit alle wereldwijd deelnemende "48 hour film project" films worden er 4 teams gevraagd een korte film te maken die tijdens het festival officieel in première gaat (inclusief red carpet). Uit deze 4 teams wordt wederom een winnaar geselecteerd maar de prijs is natuurlijk al gewonnen met de première. Reis en verblijf worden gelukkig vergoed.
Het thema van dit jaar was Visual Effects. We hebben daarom ons team aangevuld met Ricardo Musch, VFX artist van onder andere Avengers: Infinity War en The Revenant
12 mei a.s. lopen we dus over de rode loper in Cannes.

Wish us luck!

(embed)
Ziet er zeker wel netjes uit , maar ik ben benieuwd wat de bedoeling is van de gemengde driehoekverhouding in deze teaser . Ook heb ik geen idee waarom ik op het eind niet getriggerd word om de actrice helemaal naakt te willen zien . Alle ingrediënten zijn er wel .

SFX is wel heel erg stijlvol en subtiel in de teaser verwerkt . Maar als je niet goed oplet , zie je SFX snel over het hoofd .

Good luck !

Daar is het dan ook een teaser voor...

http://www.brennfilm.com/img/slides/22.1.jpg

Stephan schreef:
Daar is het dan ook een teaser voor...

(afbeelding)
Wow, wat is dit? ( Ik verwacht geen antwoord . )

Deze teaser ( ' plager ' ) geeft zeker enig stof tot nadenken , maar ik vind dit stukje niet echt opwinden of zwoel genoeg . Heb echter geen idee of dat wel de bedoeling was .

starbright boy (moderator)
Stephan schreef:

Wish us luck!

Succes! Maar inderdaad sowieso al geweldig...

Wat zijn de favorieten dit jaar?

https://www.youtube.com/watch?v=k9Xk6yZdzSk

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

You've got to own it...

de grunt schreef:
Wat zijn de favorieten dit jaar?

Shoplifters de front-runner volgens mij op dit moment. Girl in de Un Certain Regard sectie ontving goede kritieken.

https://www.ioncinema.com/wp-content/uploads/2018/05/day8.jpg

FilmWard vlogt vanuit Cannes: Tijd voor unieke blik achter de schermen | VRT NWS

BlacKkKlansman blijkbaar de grote favoriet om de Gouden Palm nu te winnen, volgens wat Ward Verrijcken in de wandelgangen heeft opgevangen. En die heeft natuurlijk dat beetje politieke lading, welke ook tot uiting kwam in de persconferentie van Spike Lee

De Filmkrant: Cannes blog:
Even dachten we dat we bij de verkeerde zaal waren beland, dat het festival weer eens zonder daarover te communiceren het programma had omgegooid. Die 3D-bril die we in handen kregen gedrukt moest wel voor de nieuwe Star Wars-film Solo zijn, toch, en niet voor Long Day's Journey Into Night, de Chinese artfilm waar we voor kwamen? Verbazing alom bij het publiek, die op de film van de jonge Chinese regisseur Bi Gan af waren gekomen vanwege de belofte van zijn debuut van Kaili Blues (in Nederland alleen te zien geweest op het IFFR). Die dromerige, elliptische, uiterst eigenzinnige film deed niet vermoeden dat de opvolger een 3D-actiespektakel zou worden.

Maar het klopte toch, die bril, al is Long Day's Journey Into Night allesbehalve een actiespektakel. "Dit is geen 3D-film", waarschuwt een titelkaart aan het begin van de film, "maar zet de bril op wanneer de personages dat ook doen." Dromerig, elliptisch en eigenzinnig is Bi Gan hier opnieuw, en net als in Kaili Blues bestaat de tweede helft van de film geheel uit één enkel shot dat enorme afstanden aflegt in en om een klein dorpje. Alleen is dat shot hier dus ook nog eens in 3D, en bovendien niet bij daglicht maar in het donker gedraaid. Bi Gan heeft de ongrijpbare sfeer en fenomenale beelden uit zijn eerste film weten te evenaren, maar is hier nog veel ambitieuzer.

De regisseur vertelde in ons interview overigens dat hij die titelkaart eigenlijk helemaal niet had willen plaatsen. "Maar de producenten zeiden: je gaat naar Cannes, je hoeft je publiek niet zo te pesten", lachte hij. De stap naar 3D halverwege de film werd ingegeven door zijn verlangen naar een andere textuur voor dat deel van het verhaal, dat begint als een film noir maar al snel alle narratieve conventies overboord zet. "Je zou misschien denken dat de 2D-segmenten meer realistisch zijn, en de 3D dromeriger. Maar ik wilde spelen met die verwachting en het precies andersom doen."

Textuur speelt ook een hoofdrol in Lazzaro Felice, de nieuwe film van Alice Rohrwachter, tot nu toe een van de uitschieters in de competitie. De film draait om de inwoners van een vreemd dorpje waar de tijd lijkt te hebben stilgestaan, met de titelfiguur Lazzaro als spil. Hoewel er moderne apparatuur als mobiele telefoons te zien zijn, lijken de levens van de inwoners van Inviolente niet veranderd sinds de middeleeuwen: ze werken voor de markiezin op haar tabaksplantage en hebben verder niets. Totdat de hedendaagse realiteit op verrassende wijze inbreekt in de film.

Net als haar vorige film Le meraviglie (2014) draaide Rohrwacher haar magisch-realistische film op Super-16. Op wonderlijke wijze versterkt de korrelige fotografie zowel de magie als het realisme, zowel de gouden gloed van het platteland als de groezelige smog van de stad. "Ik ben een trouw persoon, en celluloid heeft me nog nooit in de steek gelaten", vertelde Rohrwacher. "Het is een heel krachtige, tastbare en betrouwbare technologie. Aan het eind van een draaidag heb je echt het gevoel dat je gewérkt hebt, omdat je de rollen fysiek in handen krijgt. Celluloid ademt, en dat maakt cinema een levend medium. Het materiaal doet zijn eigen ding, dus het is een dans met drie dansers: de acteurs, de crew, en het materiaal".

Ik denk dat dit jaar de Gouden Palm naar Jiang hu er nv (2018) van Zhangke Jia gaat , of anders naar Dogman (2018) van Matteo Garrone . Ik hoop dat Garrone gaat winnen . JLG heeft de Gouden Palm niet nodig .

https://www.youtube.com/watch?v=3JX-6fkI9XY

Maar meestal wint een film die je nooit zou verwachten . Erg sterk jaar !

Te voorspellen is het eigenlijk niet, maar een beetje de reacties in Cannes volgend zou het weleens tussen Lee Chang-Dongs Burning (de unaniem best ontvangen competitiefilm), Shoplifters van Koreeda (ik lees zowat overal dat het zijn beste in jaren is en is een film waar weinig mensen wat op tegen lijken te hebben, kan wellicht ook met een jury die het veelal oneens is) en Cold War van Pawel Pawlikowski (wat minder eensgezindheid, maar de film heeft duidelijk fanatieke liefhebbers) kunnen gaan. De nieuwe Alice Rohrwachter is verdeeld ontvangen, maar ook daar zijn duidelijk grote liefhebbers van. Ik heb nog iets te weinig reacties gezien, maar iets dergelijks lijkt ook bij Dogman te gebeuren.

Over het algemeen zijn de films van Asghar Fahradi en vooral die van Eva Husson niet erg goed ontvangen. Ook de meeste Fransen lijken me niet erg kansrijk (Gonzalez, Honoré, Godard, Brizé). En ook Mitchell, Shawky en Hamaguchi zouden me heel erg verbazen.

Als politiek een rol gaat spelen zouden Spike Lee en vooral Kirill Serebrennikov weleens wat kunnen winnen, maar ik denk dan eerder Grand Prix of regie.

Maar het zal wel weer heel anders worden

Al wat bekend over wat release data van Cannes films? Is er al een distributeur op het briljante idee gekomen om een film uit te brengen wanneer die nog een beetje Cannes Buzz heeft?

Beste script: Se Rokh (2018) en Lazzaro Felice (2018)

Camera D'Or voor beste debuutfilm over alle competetities is iets eerder al naar een Belgische film gegaan: Girl (2018)

Actrice naar: Samal Yeslyamova voor Ayka (2018)
Regie naar Zimna Wojna (2017)

Beste Acteur: Marcello Ponte voor Dogman (2018)
Een Speciale Palm voor: Le Livre d'Image (2018)
Prix de Jury: Cafarnaúm (2018)

Grote prijs van de jury naar BlacKkKlansman (2018)
En dan gaat de Gouden Palm waarschijnlijk naar Manbiki Kazoku (2018)

edit: Ja dus.

Omdat ze blijkbaar niet genoeg prijzen hadden geeft de jury een extra prijs aan Godard en delen ze de prijs voor beste scenario. Helemaal niets voor Lee Chang-Dong is opmerkelijk. Voor de rest komt het dit jaar behoorlijk overeen met veel van de reacties.

Na ruim twintig jaar eindelijk weer eens een Japanse winnaar en gelijk ook meteen aan de beste Japanse regisseur aller tijden. Mooie opsteker!

In ander Japans nieuws ook de nieuwe Hamaguchi is aangekocht. Wie had dat verwacht? Overigens is er serieus een distributeur geïnteresseerd in de tweede film van Bi Gan.

Ik heb liever een unieke Palme d'Or spéciale , speciaal voor mij in het leven geroepen , dan een gewone Palme d'Or . En het is echt een ' Palme d'Or ' !
https://s31.postimg.cc/glw10ub3v/image.jpg
festival-de-cannes.cineday.orange.fr

Verhoeven schreef:
de beste Japanse regisseur aller tijden

Gast
geplaatst: vandaag om 13:29 uur

geplaatst: vandaag om 13:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.