- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Het grote voetbaltopic #7
Het grote voetbaltopic #7
kos
-
- 46695 berichten
- 8851 stemmen
Het heeft ook niks met FF te maken, wellicht wel met ethische normen en waarden. Zoveel geld uittrekken en betalen voor en aan spelers terwijl de jeugdwerkloosheid daar 50% is in het land. Maar goed, ik blijf erbij dat voetbal het enige nog is waar men trots op kan zijn, dus wordt dat nog geaccepteerd aar.
Wel blijft feit dat RMA 500 mio schuld heeft, dus ze hebben jaren te veel uitgegeven. Dat zou niet meer moeten kunnen, of ja, 40 miljoen per 3 jaar verlies oid max. Dus ze moeten wel wat op de centen gaan letten. En Bale, voor 120 miljoen, met een salaris van ruim 10 miljoen per jaar, komt al snel op een kostenpost van 35 miljoen per jaar. En Ronaldo kost ook al snel 50 miljoen per jaar aan afschrijvingen en salaris. Leuk, dit soort aankopen, maar er blijft ook minder over voor de rest van de selectie. Tenzij de flamboyante Bale heel veel centjes gaat opleveren in de UK of Azië, dan is er alsnog niets aan de hand.
????
Waar heb jij het over? geaccepteerd? Real is gewoon een bedrijf? Wat wou je daar aan doen dan?
. En zijn in Spanje wel meer bedrijven met meer winst en meer uitgaven hoor...
kos
-
- 46695 berichten
- 8851 stemmen
Ik zie niet zo waarom de FIFA en Uefa zich te bemoeien hebben met schulden van bedrijven, het is heel normaal om schulden te hebben. Sterker nog, zonder schulden hadden we niet eens een fatsoenlijke economie en welvaart gehad in de wereld.
Zo is dat. FIFA en UEFA hebben er zelf voor gezorgd dat de voetbalwereld ging bestaan uit bedrijven en voetbalclubs onder dezelfde wetten gingen vallen als de zakenwereld. Dus al dat geneuzel over terugdraaien is a) compleet onmogelijk en b) alleen maar praatjes voor de niet al te snuggere voetbalsupporterbuhne, want dat zou het geld voor de FIFA zelf ook wel dramatisch minder maken.
mjk87 (moderator films)
-
- 14518 berichten
- 4516 stemmen
????
Waar heb jij het over? geaccepteerd? Real is gewoon een bedrijf? Wat wou je daar aan doen dan?
. En zijn in Spanje wel meer bedrijven met meer winst en meer uitgaven hoor...
Ik zei ook 'wellicht' hè? Maar goed, salarissen betalen van ruim 10 miljoen voor iemand die hard achter een bal aan kan rennen terwijl er mensen daar in dat land zelfmoord plegen omdat ze geen uitweg meer zien uit hun armoede vind ik op zijn minst wrang te noemen, of zo een iemand zijn geld nu waard is of niet (zoals Ronaldo, ook al vangt hij 35 miljoen per jaar bruto).
En ja, geaccepteerd. Ik geloof niet dat ik nog iets van rellen heb gezien daar, terwijl als een bankdirecteur zichzelf dat zou schenken dat er wellicht wel behoorlijk wat trammelant komt. Maar goed, nog een paar jaar, dan ontploft de boel vanzelf en krijgen we een tweede 1917. Daar ben ik redelijk van overtuigd, op een gegeven moment is men het zat.
kos
-
- 46695 berichten
- 8851 stemmen
Dat is nog het ergste. Er is geen reden tot aflossing nee. Omdat die clubs daar zichzelf diep in de schulden mogen steken, terwijl je er in landen als Nederland en Duitsland je licensie voor kwijt zou raken. .
?? Hoe kom je er bij? Complete onzin.
In NL hebben clubs ook schulden. het wordt pas een probleem als ze die niet kunnen betalen, dan verliezen ze een licentie, anders niet.
kos
-
- 46695 berichten
- 8851 stemmen
Ik zei ook 'wellicht' hè? Maar goed, salarissen betalen van ruim 10 miljoen voor iemand die hard achter een bal aan kan rennen terwijl er mensen daar in dat land zelfmoord plegen omdat ze geen uitweg meer zien uit hun armoede vind ik op zijn minst wrang te noemen, of zo een iemand zijn geld nu waard is of niet (zoals Ronaldo, ook al vangt hij 35 miljoen per jaar bruto).
Dat is een discussie die geen reet met voetbal an sich te maken heeft.
Als de hele wereld diegene die 'hard achter een bal aankan rennen' zo graag wil zien en daar geld voor wil neerleggen is het niet meer dan logisch dat diegene dat geld verdient he? Waar zou dat geld anders heen moeten gaan?
mjk87 (moderator films)
-
- 14518 berichten
- 4516 stemmen
Waar zou dat geld anders heen moeten gaan?
Banen voor mensen die geen baan hebben. Desnoods verzin je banen. Zij hebben inkomen, kunnen geld uitgeven, waardoor andere ondernemers weer inkomen hebben, et cetera. Daar profiteert uiteindelijk iedereen van. Maar één iemand met straks 50 miljoen op zijn bankrekening heeft dat minder. En hij zal voor zijn dood dat vast niet allemaal hebben opgemaakt. Zo wel, dan varen over het algemeen vooral de drankwinkels daar wel bij.
Overigens is dat het erge, Als Bale dit voor een miljoen doet, is hij niet 10 maal zo slecht en vindt men het allemaal even goed. En dat weten ze, de zwakte van het volk, van de kudde. Ze slikken heel veel. Maar zoals ik zei, dat verandert ergens wel in de komende jaren. Op een gegeven moment is die emmer vol en komt er wel een vorm van revolutie.
kos
-
- 46695 berichten
- 8851 stemmen
Laat maar, dit is echt een volstrekt naieve en eerlijk gezegd zeer slecht geinformeerde discussie...
mjk87 (moderator films)
-
- 14518 berichten
- 4516 stemmen
Laat maar, dit is echt een volstrekt naieve en eerlijk gezegd zeer slecht geinformeerde discussie...
Wat is er slecht geïnformeerd aan? En ja, mag een mens naïef (ik gebruik liever de term 'idealistisch') zijn? We kunnen ook direct alle vrijheden opgeven en als slaven door het leven gaan, als dat al niet meer mag bestaan.
otherfool
-
- 18519 berichten
- 3403 stemmen
salarissen betalen van ruim 10 miljoen voor iemand die hard achter een bal aan kan rennen terwijl er mensen daar in dat land zelfmoord plegen omdat ze geen uitweg meer zien uit hun armoede vind ik op zijn minst wrang te noemen
De volgende keer dat jij een ijsje koopt moet je wel bedenken dat je met die euro een Afrikaans gezin een week lang van voedsel had kunnen voorzien, terwijl je ze nu laat sterven. Wrang.
mjk87 (moderator films)
-
- 14518 berichten
- 4516 stemmen
De volgende keer dat jij een ijsje koopt moet je wel bedenken dat je met die euro een Afrikaans gezin een week lang van voedsel had kunnen voorzien, terwijl je ze nu laat sterven. Wrang.
Het staat voor mij vrij dat dat Afrikaans gezin deze kant uit komt, hier een baan accepteert en ook ijsjes kunnen kopen. Dat dat onmogelijk is - vooral vanwege regels die ik niet verzonnen heb en waar ik niet achtersta- is een tweede.
Montorsi
-
- 9716 berichten
- 2375 stemmen
Als ik de cijfers van Real nakijk hebben ze tussen 2010/11 en 2011/12 de schulden met 26,5% teruggebracht naar bijna 125 miljoen euro, dus ze lossen zelfs nog af. Een snelle blik op de regels van financieel toezicht van de KNVB zegt dat ze op 10 punten controleren:
Variabele Multiplier Omschrijving
1 6 Buffer liquide middelen op basis van historie
2 6 Buffer liquide middelen op basis van toekomst
3 8 Werkkapitaalpositie
4 8 Solvabiliteit
5 4 Historische netto marge
6 6 Historische bruto marge
7 2 Toekomstige netto marge
8 4 Toekomstige bruto marge
9 8 Personeelskostenratio
10 8 Begrotingsdiscipline
Waarvan bij elk drie schalen. Zou wel eens leuk zijn Real Madrid langs die lat te leggen. Mijn vermoeden is dat ze dik in niveau 3 eindigen.
Montorsi
-
- 9716 berichten
- 2375 stemmen
?? Hoe kom je er bij? Complete onzin.
In NL hebben clubs ook schulden. het wordt pas een probleem als ze die niet kunnen betalen, dan verliezen ze een licentie, anders niet.
Sterker nog, solvabiliteit van Real is bijna 70%, die van Ajax onder de 50%. Ofwel, Ajax heeft relatief meer schulden dan eigen vermogen t.o.v. Real. Daarnaast geeft Ajax ook relatief meer uit aan salariskosten dan Real enzo.
Als je dat soort dingen naast die licentie-eisen van de KNVB legt hierboven lijkt het me sterk dat Real in Nederland in de problemen zou komen.
j0enne
-
- 9607 berichten
- 3775 stemmen
Ben trouwens wel blij met de komst van Park, de spoeling voorin is namelijk erg dun met alleen Depay, Bakkali en Jozefzoon op de flanken en Narsingh die pas in november fit is.
Bakkali kan nooit een heel seizoen spelen dus is 't fijn dat Park is gekomen om 'm regelmatig te vervangen.
Bovendien kan die ook nog uit de voeten op 't middenveld.
Nu alleen Toivonen nog zien te lozen met z'n chagrijnige smoel.
RuudC
-
- 4636 berichten
- 2529 stemmen
Het staat voor mij vrij dat dat Afrikaans gezin deze kant uit komt, hier een baan accepteert en ook ijsjes kunnen kopen. Dat dat onmogelijk is - vooral vanwege regels die ik niet verzonnen heb en waar ik niet achtersta- is een tweede.
Die Spanjaard hoeft ook geen zelfmoord te plegen, omdat het diegene al een tijdje tegenzit.
mjk87 (moderator films)
-
- 14518 berichten
- 4516 stemmen
Die Spanjaard hoeft ook geen zelfmoord te plegen, omdat het diegene al een tijdje tegenzit.
Dat ben jij niet om dat te beoordelen. En het feit dat er genoeg zijn die het doen houdt dus ook in dat er voor hen wel degelijk een reden was.
david bohm
-
- 3075 berichten
- 3439 stemmen
Het argument dat in tijden van recessie of crisis of hoe je het ook maar wilt noemen, de sport solidair zou moeten zijn met de minder bedeelden is met een eeuwenoud adagium om te keren, namelijk; geef het volk brood en spelen. Waarbij de rol van de spelen niet overschat kan worden.
Bottleneck
-
- 8233 berichten
- 2117 stemmen
Banen voor mensen die geen baan hebben. Desnoods verzin je banen. Zij hebben inkomen, kunnen geld uitgeven, waardoor andere ondernemers weer inkomen hebben, et cetera. Daar profiteert uiteindelijk iedereen van. Maar één iemand met straks 50 miljoen op zijn bankrekening heeft dat minder. En hij zal voor zijn dood dat vast niet allemaal hebben opgemaakt. Zo wel, dan varen over het algemeen vooral de drankwinkels daar wel bij.
Waar pleit je nou eigenlijk voor.. Dat mensen minder geld moeten gaan betalen aan sportzenders, minder shirtjes met Bale of Ronaldo erop mogen kopen, sponsors niet meer zoveel geld meer in een club mogen investeren, zodat uiteindelijk een bedrijf (bvo) zijn personeel minder kan betalen dan nu.. of dat een Bale z'n salaris deels moet afstaan aan de armen.. 
$pecial
-
- 1147 berichten
- 553 stemmen
Ben trouwens wel blij met de komst van Park, de spoeling voorin is namelijk erg dun met alleen Depay, Bakkali en Jozefzoon op de flanken en Narsingh die pas in november fit is.
Bakkali kan nooit een heel seizoen spelen dus is 't fijn dat Park is gekomen om 'm regelmatig te vervangen.
Bovendien kan die ook nog uit de voeten op 't middenveld.
Nu alleen Toivonen nog zien te lozen met z'n chagrijnige smoel.
Park is een geweldige aanwinst. Die is het voetballen echt nog niet verleerd na 8 jaar Engeland. Wie zegt dat Park maar een simpele loper is die spoort niet. Hij was de sleutelspeler in het succesjaar 04/05, met belangrijke doelpunten.
Oké hij is wellicht duur in salaris, maar menig voetballiefhebber in Zuid-Korea bestelt dit jaar het jubileum shirt met J.S. Park.
Welkom terug 
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Ik vraag me bij Park wel wat dingen af.
1. Is hij nog in topvorm?
2. Is hij fysiek nog oke?
3. Wat brengt hij extra, want hij is geen bijzondere voetballer?
4. Betaal je niet veel te veel voor een overbodige kracht?
5. Is hij wel rechtshalf? Volgens mij is hij echt een middenvelder, waar PSV er al zat van heeft.
6. Gaat hij de jongeren wel wat leren? Het lijkt me een erg introverte speler.
Uiteraard brengt hij wel routine en fysieke kwaliteiten, plus loopvermogen, maar of dat echt op weegt tegen de minpunten? Laat ik het zo zeggen, had je hem ook gehaald als hij geen PSV verleden had? Het is qua naam natuurlijk wel weer een goede voor de Eredivisie, dat zeker.
Wel een gaaf filmpje trouwens. Zitten erg mooie goals bij.
j0enne
-
- 9607 berichten
- 3775 stemmen

Schaars blijkt dan toch te kunnen voetballen, dat is misschien nog wel de grootste verrassing van dit PSV. Ik vind het nog best een leuk potje, al moet Zulte er wel snel ééntje maken nu voor de spanning.
Vanaf 21. 30. 
mjk87 (moderator films)
-
- 14518 berichten
- 4516 stemmen
Waar pleit je nou eigenlijk voor.. Dat mensen minder geld moeten gaan betalen aan sportzenders, minder shirtjes met Bale of Ronaldo erop mogen kopen, sponsors niet meer zoveel geld meer in een club mogen investeren, zodat uiteindelijk een bedrijf (bvo) zijn personeel minder kan betalen dan nu.. of dat een Bale z'n salaris deels moet afstaan aan de armen..
Ik pleit voor matiging ja. Eens tevreden zijn met wat we hebben. Decadentie is het einde van een maatschappij en daar moet je tegen waken.
kos
-
- 46695 berichten
- 8851 stemmen
Sterker nog, solvabiliteit van Real is bijna 70%, die van Ajax onder de 50%. Ofwel, Ajax heeft relatief meer schulden dan eigen vermogen t.o.v. Real. Daarnaast geeft Ajax ook relatief meer uit aan salariskosten dan Real enzo.
Als je dat soort dingen naast die licentie-eisen van de KNVB legt hierboven lijkt het me sterk dat Real in Nederland in de problemen zou komen.
Mooie info. Hoe kom je daar aan? 
kos
-
- 46695 berichten
- 8851 stemmen
Sterker nog, solvabiliteit van Real is bijna 70%, die van Ajax onder de 50%. Ofwel, Ajax heeft relatief meer schulden dan eigen vermogen t.o.v. Real.
En dan bestaat het Eigen Vermogen van Ajax ook nog eens grotendeels uit aandelenkapitaal...
Montorsi
-
- 9716 berichten
- 2375 stemmen
Vwb Ajax: Catenaccio.nl. Voor Real heb ik zelf even snel uitgerekend adhv die laatste jaarcijfers.
Toegegeven, die cijfers van Ajax zijn wel van een jaar daarvoor, en heb het idee dat ze nog wel verder verbeterd zullen zijn gezien het beleid van de laatste jaren daar, maar dan nog.
$pecial
-
- 1147 berichten
- 553 stemmen
Ik vraag me bij Park wel wat dingen af.
1. Is hij nog in topvorm?
2. Is hij fysiek nog oke?
3. Wat brengt hij extra, want hij is geen bijzondere voetballer?
4. Betaal je niet veel te veel voor een overbodige kracht?
5. Is hij wel rechtshalf? Volgens mij is hij echt een middenvelder, waar PSV er al zat van heeft.
6. Gaat hij de jongeren wel wat leren? Het lijkt me een erg introverte speler.
Uiteraard brengt hij wel routine en fysieke kwaliteiten, plus loopvermogen, maar of dat echt op weegt tegen de minpunten? Laat ik het zo zeggen, had je hem ook gehaald als hij geen PSV verleden had? Het is qua naam natuurlijk wel weer een goede voor de Eredivisie, dat zeker.
Wel een gaaf filmpje trouwens. Zitten erg mooie goals bij.
Of hij in topvorm is moet nog gaan blijken! Daarvoor eerst een jaar huur waardoor het risico wordt beperkt. Wat hij extra brengt zeg je eigenlijk zelf al: 'Uiteraard brengt hij wel routine en fysieke kwaliteiten, plus loopvermogen'. Hij kan rechts op het middenveld, maar ook rechtsbuiten, daar speelde hij namelijk in zijn PSV tijd ook. Het enige wat misschien een minpuntje is aan Park, is dat hij wat stilletjes overkomt. Niet echt een prater, maar bij United had men ook zeer veel respect voor hem. De knulletjes van PSV zullen dat dan ook zeer zeker hebben, hij heeft immers 7 (telt zijn laatste jaar niet mee) jaar op het hoogste niveau gespeeld en de nodige prijzen gewonnen. Zijn laatste jaar vind ik overigens niet echt een graadmeter, aangezien QPR er collectief een potje van maakte.
Je betaalt 1 miljoen, geen aankoopsom, maar er zal best wat worden terug verdient aan merchandise in Azie!
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Vwb Ajax: Catenaccio.nl. Voor Real heb ik zelf even snel uitgerekend adhv die laatste jaarcijfers.
Toegegeven, die cijfers van Ajax zijn wel van een jaar daarvoor, en heb het idee dat ze nog wel verder verbeterd zullen zijn gezien het beleid van de laatste jaren daar, maar dan nog.
Tot seizoen 10-11 ja. Je gaat nu 13-14 in. Er is ieder geval bij Ajax gigantisch veel veranderd. Daar zijn ze juist druk geweest met inkrimping van alle kosten, salarissen voorop. Dus Ajax als voorbeeld gebruiken is in dit geval vrij dom. Dan kan je beter het laatste jaarverslag downloaden.
Bottleneck
-
- 8233 berichten
- 2117 stemmen
Ik pleit voor matiging ja. Eens tevreden zijn met wat we hebben. Decadentie is het einde van een maatschappij en daar moet je tegen waken.
Denk dat de mensen al tevreden zijn met hun sport-abonnement, voetbal t-shirt, kaartjes.. lijkt me weinig decadents aan.
Montorsi
-
- 9716 berichten
- 2375 stemmen
Tot seizoen 10-11 ja. Je gaat nu 13-14 in. Er is ieder geval bij Ajax gigantisch veel veranderd. Daar zijn ze juist druk geweest met inkrimping van alle kosten, salarissen voorop. Dus Ajax als voorbeeld gebruiken is in dit geval vrij dom. Dan kan je beter het laatste jaarverslag downloaden.
Cijfers van Real waren over 11-12, dus het scheelt gewoon maar een jaartje.Bovendien zeg ik al dat het waarschijnlijk verder verbeterd is. Maar mijn punt was duidelijk wat anders. Real kan goede cijfers overleggen, en zelfs al presteren die minder dan Ajax op basis van die KNVB-meetlaat, Ajax zit in Categorie 3, moet gek lopen wil Real Madrid dan ineens niet door die toets komen. Dat beweerde jij..
edit: snelle rekensom leert dat solvabiliteit bij Ajax over 11-12 gestegen is naar bijna 53%. Alsnog een stuk lager dan bij Real.
edit2: percentage loonkosten is met 49,4% ook hoger dan de 45,5% van Real Madrid. Zal vast nog wel verder verbeteren in de komende jaarcijfers zonder Sulejmani enzo, maar dat is nu nog niet aan de orde.
RuudC
-
- 4636 berichten
- 2529 stemmen
Dat ben jij niet om dat te beoordelen. En het feit dat er genoeg zijn die het doen houdt dus ook in dat er voor hen wel degelijk een reden was.
Oh, maar jij mag wel oordelen over dat een Afrikaans gezinnetje best wel hun boeltje kan pakken om een continent te verhuizen? En dat zodat jij je euro niet aan hen hoeft te doneren, om zo bij te dragen aan het opbouwen van een fatsoenlijk bestaan in eigen land?
mjk87 (moderator films)
-
- 14518 berichten
- 4516 stemmen
Oh, maar jij mag wel oordelen over dat een Afrikaans gezinnetje best wel hun boeltje kan pakken om een continent te verhuizen? En dat zodat jij je euro niet aan hen hoeft te doneren, om zo bij te dragen aan het opbouwen van een fatsoenlijk bestaan in eigen land?
Ja, maar ik oordeel niet. Geld doneren daarheen doe ik niet, laat ze eerst die corrupte bende opdoeken en handelsblokkades opheffen. Daar hebben die mensen meer aan. Buiten dat geef ik mensen de vrijheid te doen wat ze willen en ik oordeel niet over hun handelen.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.