- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Het grote voetbaltopic #6
Het grote voetbaltopic #6
Montorsi
-
- 9718 berichten
- 2381 stemmen
Nuytinck vond ik bij NEC altijd wel goed in ieder geval. Totaal niet begrepen waarom met name PSV daar geen werk van heeft gemaakt toen.
Nicolage Rico
-
- 20222 berichten
- 2366 stemmen
@NR: Maar dat is toch niet je opzet? Je opzet is de bak weg te tikken, maar je raakt de tegenstander. En bij deze? De opzet was de bal wegtikken en hij raakt de tegenstander. En je zorgt voor gevaarzetting (in vergelijking dat je de speler de kans tot scoren ontneemt). Ik denk als Pepe dit had gedaan had iedereen moord en brand geschreeuwd hier. En dan is er ook zoiets als voorwaardelijke opzet.
Meestal is er wel sprake van opzet als er een doorgebroken speler wordt neergehaald. Wat dan voorkom je 9 van de 10 x een goal.
De Pepe-argumentatie vind ik een zwaktebod.
Opzet lijkt ook enkel bij hands een rol te spelen als ik zo de regels doorkijk. Noch bij zo inkomen, noch bij een doorgebroken speler.
Bij iedere overtreding moet er sprake zijn van nuances, ook bij handsballen. De scheids moet het aanvoelen. Dat deed hij gisteren niet.
Overigens werd de wedstrijd er wel leuker van. Het ontbrandde daarna wel. Als iemand vindt van niet dat is dat een Real-hater of een fan van United, maar je kan moeilijk beweren dat de wedstrijd toen een beetje los kwam (eindelijk).
Maar Man. United was wel plots kansloos. Dat zag je een minuut na de rode kaart al. Waarschijnlijk was de wedstrijd sowieso wel los gebarsten het laatste half uur, omdat Real wel moest.
Nicolage Rico
-
- 20222 berichten
- 2366 stemmen
Laat die Boetius en Vilhena eerst maar is rijpen in Jong Oranje. Boetius heeft daar zelfs nog nooit gespeeld volgens mij.
Dat lijkt me geen voorwaarde als je zoveel talent hebt en er weinig goede en snelle aanvallende flankspelers bij Oranje spelen.
Eens hoor. Hoort er nu eigenlijk al niet meer bij, laat staan over een jaar en een paar maanden. Hetzelfde geldt voor Kuijt.
Schaken slaat ook helemaal nergens op. Hij wordt nu al per wedstrijd trager en is - op een goede actie na - al maanden uit vorm.
De enige spelers die echt bij Oranje horen zijn in mijn ogen Stekelenburg, Vorm, Krul, Willems, Martins Indi, de Vrij, Maher, Sneijder, Strootman, Clasie, van Persie, Robben, Huntelaar. De rest is gewoon zo wisselvallig of gewoon te slecht voor Oranje.
Waarom staat Willems ertussen? 
rep_robert
-
- 27519 berichten
- 4088 stemmen
06/03/2013 09:47
Ryan Babel keert komende maandag terug op het trainingsveld van Ajax. In eerste instantie voor individuele training, daarna sluit de aanvaller aan bij de selectie van trainer Frank de Boer. Babel kampt al sinds januari met knieklachten, nadat hij eerder was geveld door een schouderblessure.
Ruim een maand geleden werd tijdens een operatie een stukje verkalkte meniscus uit zijn linkerknie verwijderd. De voormalige speler van Liverpool en 1899 Hoffenheim speelde tot dusver slechts negen Eredivisie-duels namens de Amsterdammers, waarin hij twee keer trefzeker was.
Behalve Babel is ook Nicolai Boilesen op de weg terug in Amsterdam. De linksback is hersteld van een slepende liesblessure, maar speelt voorlopig zijn wedstrijden in Jong Ajax. De technische staf springt voorzichtig om met de blessuregevoelige Deen en bouwt de mate van belasting op bij de beloften.
Over de inzetbaarheid van Isaac Cuenca wordt deze week meer duidelijk. De huurling van Barcelona miste vorige week door knieklachten het KNVB beker-duel met AZ (0-3 nederlaag Ajax, red.) en de Eredivisie-topper tegen FC Twente (2-0 winst, red.).
Handig, die huurspelers 
j0enne
-
- 9608 berichten
- 3780 stemmen
Ik zal dan wel de enige zijn die wat ziet in Willems!
Zal wel door m'n PSV-bril komen.
mjk87 (moderator films)
-
- 14552 berichten
- 4532 stemmen
Meestal is er wel sprake van opzet als er een doorgebroken speler wordt neergehaald. Wat dan voorkom je 9 van de 10 x een goal.
Geen speler zal enkel de ander neerhalen enkel om deze neer te halen en zeker niet binnen de 16. Want dat is rood én een penalty, dus een redelijke kans op alsnog een goal tegen. Zij willen de speler van scoren afhouden, maar in 9 van de 10 gevallen zal men dat proberen middels de bal te raken, niet de speler. Overigens speelt opzet geen rol, zelfs niet iets als voorwaardelijke opzet. Zie ook hieronder.
De Pepe-argumentatie vind ik een zwaktebod.
Wellicht, maar daardoor niet minder waar. Ik denk dat velen voor United waren ook en het wel door een bepaalde rode bril aanschouwden. En velen, mijzelf incluis, laten in veel gevallen hun oordeel afhangen van het moment en van de voorkeur.
Bij iedere overtreding moet er sprake zijn van nuances, ook bij handsballen. De scheids moet het aanvoelen. Dat deed hij gisteren niet.
Aanvoelen? Je bedoelt dat jij vindt dat het geen rood was en dat daardoor de scheids het niet aanvoelde? Bedoel je dat te zeggen? Of weet jij meer en heb je echt gehoord later van de scheids dat hij zei het niet 'in de geest van de wedstrijd' deed en absoluut niet aanvoelde?
En natuurlijk ligt het aan de beoordeling van de scheids en zouden nuances kunnen meespelen. Maar de term 'opzet' wordt enkel bij hands en misleiding van de scheids gebruikt. Dan is het wel de vraag of het opzettelijk is, maar dat is wel de voorwaarde. Bij een tackle geldt dat niet, daar gaat het enkel over gevaarzetting et cetera. En zo hoog inkomen (en raken) lijkt mij gevaarzetting + rood (door het raken).
Maar Man. United was wel plots kansloos. Dat zag je een minuut na de rode kaart al. Waarschijnlijk was de wedstrijd sowieso wel los gebarsten het laatste half uur, omdat Real wel moest.
Tegen die muur had RM denk ik niet gescoord, dan had je een eenzijdige wedstrijd zoals Barcelona ze ook speelt. Dat is niet altijd even leuk. Nu ging United ook er lekker in na de 1-2, was anders niet gebeurd. En als die prutser van een Van Persie of Rooney die al er gewoon inlegt hebben ze nog alle kans de 3-2 te maken daarna.
RuudC
-
- 4636 berichten
- 2529 stemmen
Ik vind Willems ook een goede speler met veel potentie. Een van de weinige spelers van oranje die een voldoende had mogen scoren op het laatste EK.
Chucky92
-
- 1688 berichten
- 378 stemmen
Mag ik hopen voor hem, dat hij juni 2014 haalt. Nog zo jong! 
vd Hoorn? van Utrecht? Nog ff en bij Cambuur zitten ze ook nerveus op de voorlopige selectie te wachten?
Jij kijkt duidelijk geen wedstrijden van FCU. Hij zou bij alle topclubs (exc FR met Indi en Vrij) in de basis staan. Niet zo'n overhypte talent als v Dijk die eens per maand een goede wedstrijd speelt. Deze jongen staat er bijna altijd.
MIKEY VAN DER HOORN, VAN DER HOORN,, MIKEY VAN DER HOORN,- JALALALALALALALALA
Nicolage Rico
-
- 20222 berichten
- 2366 stemmen
Geen speler zal enkel de ander neerhalen enkel om deze neer te halen en zeker niet binnen de 16. Want dat is rood én een penalty, dus een redelijke kans op alsnog een goal tegen. Zij willen de speler van scoren afhouden, maar in 9 van de 10 gevallen zal men dat proberen middels de bal te raken, niet de speler. Overigens speelt opzet geen rol, zelfs niet iets als voorwaardelijke opzet. Zie ook hieronder.
Wie heeft het hier over binnen de 16? Zat gevallen waarbij de speler een andere speler bewust neerhaalt om een doelkans te voorkomen.
Wellicht, maar daardoor niet minder waar. Ik denk dat velen voor United waren ook en het wel door een bepaalde rode bril aanschouwden. En velen, mijzelf incluis, laten in veel gevallen hun oordeel afhangen van het moment en van de voorkeur.
Ik had het ook zuur gevonden als de rode kaart op die manier aan de andere kant was gevallen. Zowat heel de voetbalwereld heeft het over een onterechte rode kaart.
Aanvoelen? Je bedoelt dat jij vindt dat het geen rood was en dat daardoor de scheids het niet aanvoelde? Bedoel je dat te zeggen? Of weet jij meer en heb je echt gehoord later van de scheids dat hij zei het niet 'in de geest van de wedstrijd' deed en absoluut niet aanvoelde?
Ik vind zwart is zwart niet gelden voor de voetbalregels.
Tegen die muur had RM denk ik niet gescoord, dan had je een eenzijdige wedstrijd zoals Barcelona ze ook speelt. Dat is niet altijd even leuk. Nu ging United ook er lekker in na de 1-2, was anders niet gebeurd. En als die prutser van een Van Persie of Rooney die al er gewoon inlegt hebben ze nog alle kans de 3-2 te maken daarna.
Gewoon inlegt en prutser? Zo makkelijk waren die kansen niet. Maar ik begrijp hieruit dat je Ajacied bent. 
Het zal me verder een worst wezen, maar als neutrale voetbalkijker vond ik de rode kaart een smet op de wedstrijd.
depri83
-
- 6805 berichten
- 1491 stemmen
Het EK kwam te vroeg voor Willems en na z'n blessure gas hij even tijd nodig om we weer in te komen maar laatste wedstrijden doet hij het gewoon weer goed. Mag van mij dan ook weer in aanmerking komen voor Oranje.
eRCee
-
- 13448 berichten
- 1980 stemmen
Enige wat Modric dit seizoen heeft laten zien is vertragen, ineffectiviteit, balverlies en anderen in de weg lopen... en gisteren opeens een wereldgoal.
Moet eerlijk zeggen dat ik hem bij Real inderdaad behalve de twee wedstrijden tegen ManU (eerste wedstrijd viel hij ook goed in!) niet heb zien spelen. Wel op het afgelopen EK.
Mijn stelling dat hij er altijd in moet bij Real is wat overdreven, maar het is wel zonde dat zo'n speler niet gewoon bij een mooie club basisspeler is. Precies het type speler waar ik van hou, altijd oog voor de medespeler, zowel in balbezit als zonder de bal. Dat vertragen vind ik nogal meevallen; hij legt vaak balletjes breed maar past ook direct diep als het kan, of maakt een actie zoals gisteren. Maar bij de tweede goal komt de inspeelpass ook van Modric, terwijl het Madrid dan al anderhalve wedstrijd nauwelijks lukt om door de defensie van Manchester te komen.
The Oceanic Six
-
- 60515 berichten
- 4107 stemmen
Boetius, van der Hoorn, Blind, Siem de Jong, Kuyt, Mathijsen, van Rhijn, Schaken, Vermeer, Vilhena in de voorlopige selectie van Oranje! 
Laat die Boetius en Vilhena eerst maar is rijpen in Jong Oranje. Boetius heeft daar zelfs nog nooit gespeeld volgens mij.
En weer die Mathijsen en Kuyt...
Het valt ook niet een beetje op wat je clubvoorkeur is 
En dan wel (in een later bericht) Jetro Willems een goede voor Oranje noemen

God, wat is dat joch enorm matig zeg. Die snapt er helemaal niks van.
Joy4ever
-
- 4617 berichten
- 1840 stemmen
Qua Oranje vind ik sowieso dat je je clubbril af moet zetten. Prima selectie van Van Gaal. Enkel Kuijt kan echt niet meer. Fijn dat Siem voorlopig is geselecteerd. Die moet er wat mij betreft altijd bij. Tot dusver heeft Van Gaal toch het gelijk aan zijde gezien de cijfers die hij kan overleggen.
The Oceanic Six
-
- 60515 berichten
- 4107 stemmen
Qua Oranje vind ik sowieso dat je je clubbril af moet zetten. Prima selectie van Van Gaal. Enkel Kuijt kan echt niet meer. Fijn dat Siem is opgeroepen. Die moet er wat mij betreft altijd bij. En tot dusver heeft Van Gaal toch het gelijk aan zijde gezien de cijfers die hij kan overleggen. Zeikerds hou je altijd.
Kuijt en Mathijsen moet je weglaten. Verder prima dat er verder gekeken wordt, maar ik mis bij Louis een vaste lijn. Hij probeert bijna elke interland nieuwe namen uit. Ga eens vaker met dezelfde ploeg ballen en bouw lijn in je ploeg.
Verder vind ik Vilhena en Boetius er wel erg vroeg bij. Dat had volgend seizoen ook wel gekund, dan hadden ze zich nog een paar maanden kunnen bewijzen. Het zijn wel jongens met talent, waar je in de toekomst veel aan kan hebben. Maar ik herinner me nog wel wat men van Van Basten zijn vroege selecties vond. En nu is het plots goed?
Als ik nu een ideale basiself zou moeten maken, dan zou dit hem worden:
Stekelenburg, van Rhijn, De Vrij, Indi, Blind, Clasie, Maher, Sneijder, Robben, van Persie, Lens
(ja, ik weet dat Indi + Lens er nu niet bij zit)
Uiteindelijk zie ik Narsingh wel weer als rechtsbuiten in de ploeg komen, eind dit jaar als hij weer fit is. Of John of Boetius moet zich enorm ontwikkelen.
The Oceanic Six
-
- 60515 berichten
- 4107 stemmen
Oja, Ajax is zo belangrijk dat zelfs de vice-premier van Rusland op bezoek komt 
http://www.ajax.nl/Nieuws/Nieuwsarchief/Nieuwsartikel/Hoog-bezoek-bij-Ajaxtraining.htm
Minken
-
- 668 berichten
- 494 stemmen
Janmaat voor v Rhijn. De rest ben ik het mee eens. Alhoewel we ook nog een Strootman hebben.
The Oceanic Six
-
- 60515 berichten
- 4107 stemmen
Ik vind Strootman niet zo bijzonder als iedereen roept. Vind hem in topduels nog vaak bleek en dat overagressieve gedrag gaat hem ook problemen opleveren. Maher vind ik fantastisch, Clasie voldoet als beste optie voor controlerende speler (al zie ik persoonlijk liever Anita, maar die is nu niet in beeld denk ik dus laat dan maar) en Sneijder in normale vorm met ritme speelt bij mij als eerste van de 11.
DMF
-
- 1042 berichten
- 385 stemmen
Qua Oranje vind ik sowieso dat je je clubbril af moet zetten. Prima selectie van Van Gaal. Enkel Kuijt kan echt niet meer. Fijn dat Siem voorlopig is geselecteerd. Die moet er wat mij betreft altijd bij. Tot dusver heeft Van Gaal toch het gelijk aan zijde gezien de cijfers die hij kan overleggen.
Zie de toegevoegde van De Jong totaal niet. In de spits zijn er betere opties en voor het middenveld geldt hetzelfde, plus daar zijn nog een aantal grote talenten in opkomst wiens ontwikkeling je niet moet dwarsbomen door een De Jong.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Siem de Jong zal nooit een prijs winnen voor beste speler, wel voor meest waardevolle speler. Die nuance schijnen velen niet willen of kunnen maken. Eens met Joy, Siem moet altijd in je 23 koppige selectie zitten.
The Oceanic Six
-
- 60515 berichten
- 4107 stemmen
Ik ben als Ajacied al geen hele grote Siem fan, maar ik snap wel waarom velen hem zo waarderen. Ideale teamspeler. Misschien is hij bruikbaar als pinchhitter voorin, maar verder? Ik zou hem toch niet op de plek van bv Maher willen zetten, daar heb je betere opties.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Maar als team moet je meer hebben dan een plan A natuurlijk. Stel; je treft een Duitsland met vervelende diepgaande en dymnamische spelers als Özil en Gotze, hij kan zich prima vastbijten in een tegenstander. Gewoon een enorm nuttige draver, en met hem heb je in twee linies opties. Ik zeg het niet graag, maar zou er veel voor over hebben om hem bij Feyenoord te hebben. Ook een typische Feyenoord speler imho.
DMF
-
- 1042 berichten
- 385 stemmen
Maar als team moet je meer hebben dan een plan A natuurlijk. Stel; je treft een Duitsland met vervelende diepgaande en dymnamische spelers als Özil en Gotze, hij kan zich prima vastbijten in een tegenstander. Gewoon een enorm nuttige draver, en met hem heb je in twee linies opties. Ik zeg het niet graag, maar zou er veel voor over hebben om hem bij Feyenoord te hebben. Ook een typische Feyenoord speler imho.
Dit is niet zoals Van Gaal denkt. Die gaat uit van eigen kracht. Zal nooit/niet snel een speler het veld insturen met de door jouw genoemde taak.
In dat licht bezien vind ik De Jong niet nodig. Hoort bij de meest nuttige spelers van de Eredivisie inderdaad, maar is geen speler voor het Nederlands Elftal. Komt handelingssnelheid te kort voor op het middenveld, waar met Maher, Clasie en Strootman sowieso al betere spelers staan en met Vilhena een groter talent in aantocht is. Voorin is hij ook onnodig zolang Van Persie beschikbaar is. Als reserve zie ik liever zijn broer. Voor het spelletje van Van Gaal is S. De Jong wel nuttiger dan Huntelaar denk ik.
Hetzelfde heb ik een beetje met Van Ginkel. Nuttige en goede speler, maar dat soort types zijn niet bedoelt voor het spel van Oranje. Voor het Nederlands Elftal vind ik De Jong echt puur selectievulling.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Ik denk dat je het taktische vernuft van van Gaal nogal onderschat. van Gaal weet prima wanneer je uit moet gaan van eigen kracht en wanneer je je er in bepaalde details om een team moet reageren in plaats van ageren. Basis misschien niet maar is zonder meer een zeer nuttige reserve die je vroeg of laat nodig gaat hebben.
Nicolage Rico
-
- 20222 berichten
- 2366 stemmen
Siem de Jong zal nooit een prijs winnen voor beste speler, wel voor meest waardevolle speler. Die nuance schijnen velen niet willen of kunnen maken. Eens met Joy, Siem moet altijd in je 23 koppige selectie zitten.
Wat een onzin. 
Waarom is Siem de meest waardevolle speler? Dit seizoen heeft hij 8 x gescoord ofzo? En hoeveel assists? In veel duels zie je hem zelfs niet. Dat hij regelmatig scoort in de grotere duels maakt daar weinig verschil in. Want nogmaals: in de competitie scoort hij maar 8 x. Ook tegen de kleintjes hoor je er te staan, zullen we maar zeggen.
Daarnaast is de Jong gewoon een beperkte voetballer; een net-niet-voetballer. En wat DMF zegt: qua spitsen hebben we véél beteren en qua (aanvallende) middenvelders al helemaal.
Voor Siem de Jong is het huidige niveau van Ajax de max.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Boetius, van der Hoorn, Blind, Siem de Jong, Kuyt, Mathijsen, van Rhijn, Schaken, Vermeer, Vilhena in de voorlopige selectie van Oranje! 
En weer die Mathijsen en Kuyt...
Ja, nog even en je cluppie is 3e geworden, verliest de beker van AZ en leveren ze geen enkele international meer. En dan moet de uitslag van het onderzoek van de Europese commissie nog komen.
Wen maar vast aan het idee. 
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Wat een onzin. 
Waarom is Siem de meest waardevolle speler? Dit seizoen heeft hij 4 x gescoord ofzo? En hoeveel assists?
Gelukkig is voetbal meer dan alleen assists en goals. De kracht van De Jong zie je niet in dergelijke statistieken. Hij maakt veel meters, pakt ballen af, bij balverlies jaagt hij af en heel belangrijk hij weet heel goed wat hij wel en niet kan.
In de duels die ik volledig gezien heb van Ajax, heb ik 'm nooit onzichtbaar gezien. Als jij veel wedstrijden ziet van Ajax (volledig, niet samenvattingen) geloof ik je graag maar herken dat beeld totaal niet in Siem. Het is geen afmaker, in de aanval eerder een schaduwaanvaller maar als je goals zoekt is het zeker niet de beste keus, zoek je werklust, wil je persoonlijke duels winnen en kopkracht, dan moet je Siem hebben.
Vind ik niet. Alleen op technisch vlak is het net niet, voor de rest ken ik geen spelers die meer all-round zijn dan hij. Hij is nergens geweldig in maar wel op veel vlakken gewoon goed.
Qua spelers heb je inderdaad betere alternatieven, maar waardevollere alternatieven bijna niet.
Nicolage Rico
-
- 20222 berichten
- 2366 stemmen
Gewoon goed voor de Eredivisie misschien. Dat is nogmaals zijn max. Misschien een subtopper in Duitsland ofzo.
Ik heb Siem regelmatig hele wedstrijden zien voetballen. Hij kan fel zijn duels ingaan en heeft meerdere kwaliteiten, maar voor Oranje hoor je meer te kunnen bieden, of in ieder geval die potentie te hebben. Die heeft hij niet.
En ik hem Siem vaak onzichtbaar gezien. Ik begrijp dat hij intelligent zonder bal is - ik heb hem regelmatig met Bakkal vergeleken - maar dat is echt niet genoeg voor Oranje.
rep_robert
-
- 27519 berichten
- 4088 stemmen
Zolang Kuijt geselecteerd wordt gaan dit soort verhalen niet op Rico 
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.