• 15.747 nieuwsartikelen
  • 178.079 films
  • 12.210 series
  • 33.981 seizoenen
  • 647.065 acteurs
  • 199.010 gebruikers
  • 9.371.928 stemmen

Stemmen

zoeken in:

Nomak

• 11634 berichten
  • 0 stemmen

Mag je natuurlijk voor jezelf beslissen.

Als een film echt slecht is, dan dwing ik mezelf soms om de film toch af te kijken. Het einde moest maar eens goed zijn, denk ik dan vaak tegen beter weten in.

Uier

• 2006 berichten
  • 3749 stemmen

BlueVelvet schreef:

Wat is je voorstel?

'

Is het niet mogelijk om aan de hand van de database deze stemmers eruit te filteren, om ze vervolgens een bericht te sturen met een opmerking over hun stemgedrag? Mocht men dit niet in acht nemen, dan kunnen wellicht ook nog stemmen verwijderd worden. Liever wat minder stemmen en een reele score.

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Eens. Niks zo vervelend als de users die met 0,5 en 5* strooien en meer niet. Die komen volgens mij ook niet op deze serieus om een serieuze user te zijn. Effe hun lievelingsfilm een 5 geven of een bekende film een 0,5 en weg zijn ze. Slaat nergens op en het verpest bij veel films de scores die op die manier eigenlijk gemanipuleerd worden. Sowieso vind ik het raar dat je kan stemmen bij een film zonder tekst erbij. Ik plaats bij elke film een mening. De ene is wat langer dan de andere, maar alles beter dan niks zeggen en stemmen of ''vette film'' en een 5 geven.

AHWA

• 16922 berichten
  • 1293 stemmen

Ik merk zelf dat ik steeds minder naar de gemiddelde score kijk, maar meer naar de stemmen van de bekendere users. Zo krijg ik een beter beeld. Een slechte ontwikkeling, maar je kunt al die hoog- en laagstemmers moeilijk filteren.

Tenzij je de 0.5* en 5.0* pas beschikbaar maakt na een x aantal berichten/meningen of zo.

BlueVelvet

• 1316 berichten
  • 785 stemmen

Ajax&Litmanen1 schreef:

Sowieso vind ik het raar dat je kan stemmen bij een film zonder tekst erbij.

Wat is daar raar aan? Een van de belangrijkste opties van deze site is voor mij het feit dat ik kan stemmen zodat ik bij iedere film kan terugzien hoe ik er (op dat moment) tegenaan keek. Überhaupt zodat ik een lijst kan bijhouden met films die ik gezien heb.

Soms plaats ik een mening, soms niet. Feit is dat dat mijn stem is, en dus mee moet tellen in het gemiddelde. Beter niets zeggen dan een geforceerd bericht plaatsen 'om maar te kunnen stemmen'.

AHWA schreef:

Ik merk zelf dat ik steeds minder naar de gemiddelde score kijk, maar meer naar de stemmen van de bekendere users. Zo krijg ik een beter beeld. Een slechte ontwikkeling

Ik vind dat helemaal niet zo'n slechte ontwikkeling. Het is toch logisch dat je niet ieders mening even zwaar laat tellen? Sommige users/mensen hebben nu eenmaal denkbeelden/smaak die meer overeenkomt met de jouwe dan anderen. Zo werkt het wat mij betreft met alles.

wibro

• 11590 berichten
  • 4098 stemmen

The Oceanic Six schreef:

Sowieso vind ik het raar dat je kan stemmen bij een film zonder tekst erbij.

Niet mee eens. Het schrijven van een goed bericht is helemaal niet zo makkelijk. Dat is niet voor iedereen weggelegd, want niet iedereen heeft de aanleg zijn mening goed onder woorden te kunnen brengen. Voor het schrijven van een bericht of recensie heb ik soms wel eens een half uur nodig, soms meer zelfs.

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Toch zie ik liever een slecht geschreven recensie, dan helemaal niets aan tekst. Met dat 2e kan je helemaal niks, met dat 1e zie je tenminste nog een beetje wat de schrijver probeerde uit te leggen.

wibro

• 11590 berichten
  • 4098 stemmen

The Oceanic Six schreef:

Toch zie ik liever een slecht geschreven recensie, dan helemaal niets aan tekst. Met dat 2e kan je helemaal niks, met dat 1e zie je tenminste nog een beetje wat de schrijver probeerde uit te leggen.

Vind deze film echt niet zo goed.

Een reaktie die iemand gegeven heeft bij de film "Juno", die hij waardeerde met een 1,5*

Je wilt toch niet gaan zeggen A & L, dat de user met dit bericht iets probeert uit te leggen.

dutchtuga

• 16970 berichten
  • 4101 stemmen

Ik irriteer me eigenlijk mateloos aan zulke 'recensies'. Discussies met korte opmerkingen heb ik niets op tegen, maar wat je van de film vond mag wel wat uitgebreider uitgelegd worden. Een regel die stelt dat je mening uit minimaal drie regels moet bestaan zou eigenlijk wel een opluchting zijn.

Naomi Watts

• 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Lopen ook wel wat typetjes die het gewoon doen om even te laten zien dat ze wat in het wild trappen tegen heilige huisjes.

Demoniac

• 413 berichten
  • 1458 stemmen

Ik schrijf zelf bij de meeste films ook geen stukje. Vaak omdat al 10 maal eerder mijn idee van de film gepost is, maar ik heb ook regelmatig gewoon geen idee wat ik zou moeten schrijven over de film. En soms ook gewoon geen zin en/of tijd.

En van die stukjes zoals " leuke film 3* " wordt je ook niets wijzer. Daarom vind ik het meningen/recensie systeem wel prettig.

Naomi Watts

• 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Ik heb ook totaal geen problemen met mensen die stemmen en niets posten. Gebeurt de laatste tijd steeds vaker dat iemand iets summiers neertypt, en als je vervolgens om argumentatie vraagt krijg je reacties als "ik vond hem gewoon slecht" .

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

wibro schreef:

(quote)

Vind deze film echt niet zo goed.

Een reaktie die iemand gegeven heeft bij de film "Juno", die hij waardeerde met een 1,5*

Je wilt toch niet gaan zeggen A & L, dat de user met dit bericht iets probeert uit te leggen.

Ik reken onder recensie meer dan 1 regel. Een user die zon oneliner dropt zal vaak ook 0,5 of 5 stemmen.

Een korte recensie kan een paar regels zijn, maar wel 1 die duidelijk is.

BlueVelvet

• 1316 berichten
  • 785 stemmen

dutchtuga schreef:

Een regel die stelt dat je mening uit minimaal drie regels moet bestaan zou eigenlijk wel een opluchting zijn.

NEEE, wakker die discussie alsjeblieft niet weer aan. Leesvoer.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Mag ik mijn bericht nogmaals onder de aandacht brengen? Daar ben je het dus niet mee eens?

AHWA

• 16922 berichten
  • 1293 stemmen

Soms heb je geen tijd om een recensie te schrijven, maar wel om even vlug te stemmen. Dat zou dan ook niet meer kunnen als je er per se meteen een bericht bij moet posten.

Legan

• 18121 berichten
  • 4947 stemmen

Naomi Watts schreef:

Ik heb ook totaal geen problemen met mensen die stemmen en niets posten.

Idem.

Vroeger deed ik dat wel, maar na een tijdje weet je het wel en wordt het schrijven van je mening meer een zeldzaamheid. Tegenwoordig probeer ik wel wat neer te pennen bij een film waarbij het verschilt van 1 zin met een quote tot meerdere alinea's.

Uier

• 2006 berichten
  • 3749 stemmen

Ik heb ook geen problemen met mensen die louter een score opgeven. ware het wel dat het een reele score moet zijn. Een 0.5 of 5.0 hoort een uitzondering te zijn. Het is niet 0 of 1, of aan of uit, of zwart of wit. Dergelijk bekrompen beoordelingsgedrag resulteert in vage gemiddeden, waardoor de gemiddelde beoordeling weinig waarde meer heeft. Vooral als een film weinig stemmen heeft.

Zo heb ik gisteren een standaard B-film afgezet. Ik had goede verwachtingen door de score van bijna 4.0* gemiddeld, maar het bleek niks speciaal te zijn. Toen ik vervolgens bij het stemgedrag ging kijken, zag ik dat minimaal de helft van de stemmers deze quasi-flutfilm 5.0* had gegeven.

Ik hoop dat het mogelijk is om hier iets tegen te doen. Wellicht de score van dergelijke stemmers (aan de hand van hun gemiddelde) niet zo sterk laten meetellen. Iets dat vreemd is, want iedereen hoort dezelfde stem te moeten hebben. Maargoed, zoals het nu gaat word ik er ook niet vrolijker van. Zoek maar eens op de stemhistorie van mensen die 5.0* geven voor een doorsnee film. Grote kans dat ze een gemiddelde van boven de 4.50 hebben en dat slaat natuurlijk nergens op.

Naomi Watts

• 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Oftewel jouw smaak is superieur aan die van anderen? Ik heb ook genoeg standaard b films hoog beoordeeld. Die hoge gemiddeldes vallen ook niet met een schaar te knippen hoor.

wibro

• 11590 berichten
  • 4098 stemmen

Wil ik weten hoe op een bepaalde film gestemd is, dan raadpleeg ik meestal de stemmen van bepaalde users. Wil ik bv een Aziatische film gaan bekijken, dan raadpleeg ik altijd de stemmen van de users, die dat soort films hoog in hun vaandel hebben staan. Hier heb ik veel meer aan dan het gemiddelde van die film op MM.

Ik ben trouwens wel benieuwd wat die standaard-B film is geweest waar Uier het over had.

BlueVelvet

• 1316 berichten
  • 785 stemmen

Uier schreef:

Wellicht de score van dergelijke stemmers (aan de hand van hun gemiddelde) niet zo sterk laten meetellen. Iets dat vreemd is, want iedereen hoort dezelfde stem te moeten hebben.

(...)

Zoek maar eens op de stemhistorie van mensen die 5.0* geven voor een doorsnee film. Grote kans dat ze een gemiddelde van boven de 4.50 hebben en dat slaat natuurlijk nergens op.

En wanneer behoor je tot de groep "dergelijke mensen"? Als je stemgemiddelde boven de 4.50 ligt? Boven de 4.49? 4.48?

Mag je geen 5* geven aan een film die jij "niets bijzonders" of "een B-film" vindt? Mag je slechts 1/10 keer 5* geven? 1/11 keer? 1/12?

Oftewel: dit loopt echt op niets uit. Er is totaal geen zinnig criterium te verzinnen, alleen totale willekeur.

Laat lekker iedereen stemmen zoals hij wil. Je bent niet verplicht om ieders stem even serieus te nemen. Ik zou zeggen: maak een lijstje met mensen die volgens jou tot 'dergelijke stemmers' behoren, en negeer ze voortaan.

Nomak

• 11634 berichten
  • 0 stemmen

Ik ben het eens met BlueVelvet.

Als ik 5 sterren wil geven aan een film die ik goed vind, dan doe ik dat toch gewoon. Maar vooraleer ik 5 sterren geef moet ik de film wel echt geweldig vinden. Ik heb dan wel ook niet vaak de volle 5* uitgedeeld.

Hetzelfde voor 0,5*, als een film mij echt geen moment raakt of boeit, of als het gewoon erg slecht is, dan kan ik niet anders dan de laagste score uit te delen.

Maar mijn stem wordt niet beinvloedt door wat anderen van de film vinden, ik geef een oordeel naar mijn eigen gevoel.

En inderdaad, je hebt van die users die enkel 0,5* of 5* geven. Dus dan zijn het allemaal waardeloze films en perfecte films. Dat kan natuurlijk ook niet. Dan neem ik die mensen natuurlijk ook niet erg serieus.

Er zijn ook users die hun stemmen wel heel erg vaak veranderen. Dat doe ik ook weleens, maar dat is dan af en toe eens. En dan verandert mijn stem met 0,5 of 1*. Enkel Pulp Fiction was een uitzondering, daar heb ik mijn stem serieus verhoogd met 2,5* maar dat was wel na herziening na jaren.

Maar sommige users hier switchen hun stemmen meermaals van 0,5* naar 5* of omgekeerd, zo een stemgedrag neem ik ook niet serieus.

Net als Wibro kijk ik ook regelmatig naar beoordelingen (stemmen en berichten) van bepaalde users als ik intresse in een film heb die ik niet ken.

Mac Hammer Fan

• 6025 berichten
  • 7444 stemmen

In mijn stemgedrag evolueert het van 0,5 = hou ik helemaal niet van tot 5 = hou ik erg veel van. En toegegeven, het blijft (soms) subjectief. Ik vermijd echter wel 0,5 als ik merk dat de film veel lof heeft geoogst bij veel users of kritci, zeker als het een genre is dat mij zelf niet aanspreekt. Maar omgekeerd kan ik wel een hoge score geven aan een film die door velen de grond is ingeboord, zeker als ik er zelf kwaliteiten in zie. We hebben nu eenmaal onze eigen smaak.

Anderzijds - als ik kijk naar mijn eigen stemgedrag zie ik toch een curve die een top heeft bij *3* met dieptepunten bij de "extremen". Zal wel het meest voorkomen vermoed ik.

Diversity of opinion about a work of art shows that the work is new, complex and vital.

Oscar Wilde.

Redlop

• 8961 berichten
  • 3566 stemmen

Nomak schreef:

En inderdaad, je hebt van die users die enkel 0,5* of 5* geven. Dus dan zijn het allemaal waardeloze films en perfecte films. Dat kan natuurlijk ook niet. Dan neem ik die mensen natuurlijk ook niet erg serieus.

Neem nou deze user .

Dan kan je 2 dingen doen m.i: of zo'n figuur dus zijn gang laten gaan, en daarmee het puntenstelsel onderuit halen, of zo iemand wel toelaten op de site en zijn/haar mening geven maar niet meer in staat stellen punten te geven. Omdat er misbruik van wordt gemaakt.

Legan

• 18121 berichten
  • 4947 stemmen

Redlop schreef:

Neem nou deze user .

Dan kan je 2 dingen doen m.i: of zo'n figuur dus zijn gang laten gaan, en daarmee het puntenstelsel onderuit halen, of zo iemand wel toelaten op de site en zijn/haar mening geven maar niet meer in staat stellen punten te geven. Omdat er misbruik van wordt gemaakt.

'het puntenstelsel onderuit halen' ? Dit concludeer jij o.b.v. 35 stemmen? Als iemand op een site komt, dan stemt die persoon meestal als eerste op zijn/haar favoriete en minstfavoriete films. Niets mis mee imo. Kom maar terug als het iemand betreft met wat meer stemmen en niet zo'n onbeduidend aantal.

Huisman2009

• 3 berichten
  • 0 stemmen

Ik kijk vaak naar de stemmen op moviemeter en soms zijn die erg hoog, maar als ik dan op imdb kijk zijn de cijfer echt zoveel lager.

Ik vind het irritant als mensen stemmen die een film nog helemaal niet gezien hebben. En al helemaal irritant is als mensen er hele verhalen bijzetten. Als je stemt doe dat dan als je de film gezien hebt en ga niet speculeren. Zo kan je dus nooit zien of het nou wel of niet een goeie film is! Moviemeter zou veel betrouwbaarder zijn als mensen stemmen als ze de film echt gezien hebben. Ik heb me zelfs ingeschreven om deze klacht ffies duidelijk te maken!

Dk2008

• 11166 berichten
  • 788 stemmen

Of mensen nou 0.5 of 5.0 stemmen op een film daar zit ik niet mee. Wel jammer vind ik dat op MM zo erg gefixeerd wordt op films waar toch al veel op is gestemd en bijvoorbeeld ook op zo'n Top 250 of een Flop 100.

Er zijn ook best veel films vooral oudere waar op niet of nauwelijks op wordt gestemd. Op IMDB zie je dan bijvoorbeeld nog de nodige stemmen en berichten maar hier niet. Je kan films toevoegen wat je wilt maar als er niet binnen een bepaalde tijd wordt gereageerd kunnen ze er ook wel weer af. De indicatie waarom wel of niet een film zien is er dan toch niet.

Pastichio Rocker

• 6344 berichten
  • 0 stemmen

MovieMeter is voornamelijk NL en BE.

IMDb = Internationaal

Je kunt dus geen vergelijking maken tussen MM en IMDb. Bovendien trekt MM vooral mensen in de leeftijd 15-25. Ik denk dat dit de grootste stemmers zijn op MM. Het is begrijpelijk dat minder bekende films en arthouse minder stemmen hebben.

Film Pegasus (moderator films)

• 31148 berichten
  • 5448 stemmen

IMDb is bovendien veel meer Amerikaanser dan MM, waar films uit Europa en Azië nog meer in de kijker komen.

Dk2008

• 11166 berichten
  • 788 stemmen

Goed bedankt voor de toelichting.

Door een stem uit te brengen op een film bij MM blijft het voor jezelf nog altijd reuze handig voor als bijvoorbeeld die film weer eens op tv komt.

Querelle

• 6548 berichten
  • 4894 stemmen

Ik heb bijna al mijn 5* films omlaag gewaardeerd. Wat overblijft zijn 6 films. Waaronder 1 film die ik pas heb gezien en 5* verdient, 2 films die absoluut die status blijven houden (denk ik) en 3 films met de meest sentimentele waarde.

Een aantal films met 4* en 4,5* zijn ook een stuk omlaag gegaan.

Ik heb het idee dat nu de 4,5* en 4* films ook echt resp. 9 en 8 punten hebben. En een 10 moet onmogelijker zijn om te verdienen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.