menu

De Site / Algemeen / Stemmen

zoeken in:
lowhusky
The Lexx had toch 500 op zijn eerste dag en nu bijna 2000

In Film > Algemeen > stemmen?:

hoihoi
ik zat net gewoon ff bij wat films te kijken.
en toen stond er dat iemand zei dat je niet te vaak hoge cijfers moet geven omdat je dan later voor een topfilm niet meer zo hoog kan geven.. :S heb je maar een beperkt aantal stemmen ofzo?

neo (crew)
Nee. Als je een heleboel gewoon goede films automatisch 5 sterren geeft, geef je geen ruimte voor films die je ontregelde... Die persoon liet weten hoe ie het zelf zou indelen (zoals ik in de vorige zin zo'n beetje schetste).

lowhusky schreef:
The Lexx had toch 500 op zijn eerste dag en nu bijna 2000

Dat zijn zo'n beetje de films die op moviemeter staan die ik gezien heb en moet er nog een hoop toevoegen

Maar ik heb het momenteel druk door werk

us_raider
Stemmen jullie eigenlijk op films die je lang geleden hebt gezien, en op films die je slechts gedeeltelijk hebt gezien? Ik bladerde zonet m'n stemmen weer eens door, en heb een aantal stemmen verwijderd. Allemaal films waarvan ik me niet kan herinneren hoe ik ze destijds vond, of films die ik niet heb uitgezien. Gisteren zag ik het 1e uur van The Terminator, maar ik kan het gewoon niet opbrengen om te stemmen. De enige uitzonderingen zijn films die ik grotendeels heb bekeken, maar die ik zo afschuwelijk vond dat ik de film voortijdig heb afgezet.
Doen jullie hier ook zo moeilijk over?

Dustyfan
Ik stem wel op films die ik lang geleden heb gezien, maar alleen als ze me goed zijn bijgebleven. Op de films die ik vergeten ben stem ik natuurlijk niet. (Ik ben ze immers vergeten )

Als ik een film niet heb afgezien vanwege de film zelf, stem ik wel. Ligt de oorzaak van het afhaken ergens anders (bezoek, telefoon e.d.) dan stem ik niet, maar neem ik me voor de film eens opnieuw en helemaal te kijken.

Ik doe daar niet zo moeilijk over.

Bij Fast and the Furious: Tokyo Drift, The (2006):

Beste moviefans,

Ik vind het echt te gek dat ik hier ingeschreven sta
Ik weet nog niet precies hoe hier alles werkt,maar daar kom ik nog vast wel achter

Kan iemand me wel even uitleggen hoe ik moet stemmen op films,daar bedoel ik dus mee welke films je echt aanspreken.

Alvast bedankt,

Saleena

Als je een film heel lang geleden hebt gezien en je weet (ik overdrijf niet) totaal niet meer hoe de film ging, je herinnert je er niets meer van. Is het dan slim om op die film te stemmen?

kiriyama
Nee, als je je helemaal niets herinnert, dan natuurlijk niet. Net alsof je op een film stemt die je niet heb gezien.

Lijkt me ook nutteloos.

Tuurlijk is dat nutteloos. Wat zou je dan geven?

Aan de andere kant... ik kom heel af en toe films tegen waar ik me zowel kwa titel als van beschrijving niet kan herinneren die te hebben gezien, maar die stem laat ik gewoon staan.

Reinbo
Slim? Wat is er slim aan stemmen?

Bert1
En dat komt van de kerel die mijn stemgedrag als dom bestempeld.

Maar er zijn films die ik maar een half uur hoef te zien om een juiste oordeel te geven

In De Site > Gebruikers > Verschillende stempercentages:

Stempercentage.

Plaats hier je percentages voor de verschillende onderverdelingen in de sterren.

Disscuseren mag natuurlijk want iedereen denkt anders over het aantal 0,5* en 5* dat je kan geven.

0,5* 36/126 = 5%
1* 45/126 = 6,2%
1,5* 39/126 = 5,4%
2* 75/126 = 10,3%
2,5* 111/726 = 15,3%
3* 156/726 = 21,5%
3,5* 88/726 = 12,2%
4* 94/726 = 12,9%
4,5* 57/726 = 7,9%
5* 25/726 = 3,4%

Geen zin om percentages uit te rekenen:

(afbeelding)

Voila.

Ja lekker makkelijk

kiriyama
Een beetje onzinnig dit, ik denk niet dat veel mensen zin hebben om het allemaal uit te rekenen en de manier van Alastor werkt ook niet echt aangezien je dan net zo goed op iemands usernaam kan klikken.

Ik ben dol op rekenen, maar hier zie ik ook het nut niet van in. Bovendien is het precies hetzelfde als de staafdiagram in je profiel. (wat naar mijn idee ook veel beter afleesbaar is dan getallen)

In De Site > Algemeen > Stemmen pas laten tellen als...:

Stemmen pas laten als mensen minstens 10 stemmen hebben uitgebracht...ik zie bij veel films mensen een 0,5 of een 5,0 geven aan een film.
Vervolgens kijk je naar hun profiel en zie je dat ze een maanden geleden zijn geregistreerd, 1 stem uitbrengen en vervolgens niet meer zijn terugkomen.
Ik denk dat dit veel gemiddeldes verpest en slecht weergeeft, hoe denken jullie erover...

Ik denk dat veel gemiddeldes sowieso onbetrouwbaar - zoniet totaal oninteressant - zijn, en dat je daar weinig aan verbetert door dit soort maatregelen in te gaan voeren. Dan zou je immers net zo goed maatregelen kunnen nemen tegen mensen met ongewoon hoge of lage stemgemiddeldes.

Queto Yurlunyur schreef:
Ik denk dat veel gemiddeldes sowieso onbetrouwbaar - zoniet totaal oninteressant - zijn,
Wat is dan het nut van het hebben van die gemiddeldes hier op MM? Zolang ze er zijn kan je toch maar beter proberen de meest representatieve getallen tevoorschijn te halen?

dat je daar weinig aan verbetert door dit soort maatregelen in te gaan voeren. Dan zou je immers net zo goed maatregelen kunnen nemen tegen mensen met ongewoon hoge of lage stemgemiddeldes.
Ook al een goed idee. Snap niet waarom zulke maatregelen niets zouden verbeteren. Of het wenselijk is en technisch haalbaar, is wat anders. Vind het i.i.g. de moeite van het discussiëren waard.

Maar MM heeft altijd als één van de beginselen een "iedereen gelijk voor de wet" principe gehad. Als je aan zulke regels gaat sleutelen kom je zonder twijfel in een slippery slope situatie terecht waar het einde een beetje zoek is.

Daarnaast kunnen ze ook valse stemmen in de hand werken. Genoeg mensen die hier twee stemmen komen plaatsen. Wat als het minimum nu op 10 ligt ? Snel 8 extra stemmen plaatsen ? Waardevol is anders natuurlijk.

Het wegfilteren van nietszeggende stemmen is uiteraard wenselijk, alleen is er geen sluitende manier om een sterke controle hierop uit te voeren.

Onderhond schreef:
Daarnaast kunnen ze ook valse stemmen in de hand werken. Genoeg mensen die hier twee stemmen komen plaatsen. Wat als het minimum nu op 10 ligt ? Snel 8 extra stemmen plaatsen ? Waardevol is anders natuurlijk.

Vaak weten 'ze' natuurlijk niet dat er 10 stemmen noodzakelijk zijn om mee te tellen. Alleen als je je wat verdiept in de site kom je dat te weten, net zoals veel newbies niet weten dat nieuwe films en films met minder dan 100 stemmen niet in aanmerking komen voor de top 250.

En die gelijkheid. Tja. Er is een tijd terug ook besloten om recente films niet in de top 250 te laten komen. Dit is natuurlijk gewoon een verlengde van dit hele verhaal. Waarom zou je populaire films (en zijn aanhangers) niet meenemen? Omdat het niet representatief is. Als je mensen met vier 0,5 of 5 sterren stemmen per se gelijk wilt trekken, is er geen oplossing te vinden. Ideaal is het niet, maar dat is een mogelijke oplossing nooit. Nog minder ideaal vind ik de extreme gemiddeldes. Door een lijn van 10 of 20 stemmen te gebruiken benadeel je niemand. Iedereen die hier komt heeft zo'n aantal aan films minimaal gezien. En als mensen niet de moeite nemen vaker te stemmen (en terug te komen) wat is die gelijkheid dan waard? Een regel is dat je niet aan manipulatie (qua stemmen) mag doen om de lijsten te beïnvloeden. Ik vind het geven van een of twee voorkeursstemmen of tegenstemmen, gewoon eenzelfde soort MM fraude, als stemmen op een film die je nooit zag. Ik snap niet wat erop tegen zou zijn.

Er is een tijd terug ook besloten om recente films niet in de top 250 te laten komen.

Maar films zijn films, en gebruikers zijn gebruikers. Films mag je ook compleet de grond in boren, terwijl je dat bij gebruikers niet mag. De gebruikers zijn de eenmaal de beoordelers, terwijl de films de beoordeelden zijn. Je kan beiden niet meteen gelijktrekken.

Verder ben ik het wel met je argumenten eens, maar de meters zijn altijd "open" communities geweest. Niemand hoeft zich te bewijzen. Iemand mag zich aanmelden, naar eer en weten een stem plaatsen, en dan nooit meer op deze site verschijnen. Zo'n stem is even waardevol als een stem van iemand die al 2000 films heeft gezien en ze allemaal van een bericht heeft voorzien.

Volgens mij is dit nog steeds Jordy zijn visie op de meter sites en lijkt het me goed dat daar dan niet aan geraakt wordt. Het is een visie die eerst bijgesteld moet worden vooraleer aan zulke regels gedacht kan worden.

Dat van die recente films ligt ook zeker in het verlengde van de gebruikers (met de steeds grotere voorkeur voor nieuwe blockbusters) daar ben ik van overtuigd. In feite zeg je nu ook dat aanhangers van films met minder stemmen en recente producties benadeelt mogen worden (in de vorm van geen top 250 notering). Wat ik logisch en terecht vind.

Verder ben ik het helemaal eens met Jordy's visie w.b. gelijkheid. Waarom zou iemand die minder films dan jou of ik zag, niet gelijk zijn? Het gaat mij erom een manier te vinden om de scoremanipulators eruit te filteren. En dan lijkt dit me een kleine knieval.

Met het wel of niet toekennen van een topnotering wordt niemand echt benadeeld. Je stem wordt nog steeds gehoord, geregistreerd en meteen in rekening gebracht.

Dat staat op een heel ander niveau als het straal negeren van stemmen tot een bepaalde user een x aantal stemmen geplaatst heeft. Er zijn raakvlakken in beide situaties, maar de scheiding ligt nog steeds duidelijk bij het benadelen van de film enerzijds en het benadelen van users anderzijds.

Waarom zou iemand die minder films dan jou of ik zag, niet gelijk zijn?

Omdat moviemeter het dan blijkbaar niet nodig zou vinden iemand's stemmen (en daarbij mening) in acht te nemen.

Volgens mij is dit niet echt een geval waar knievallen geapprecieerd worden en waar je gewoon beter voor een erg duidelijk profilering gaat. Of iedereen gelijk voor de wet, of duidelijk een hiërarchie in de users.

Reinbo
Onderhond schreef:
Maar MM heeft altijd als één van de beginselen een "iedereen gelijk voor de wet" principe gehad. Als je aan zulke regels gaat sleutelen kom je zonder twijfel in een slippery slope situatie terecht waar het einde een beetje zoek is.

Hoe zeer ik me ook erger aan de incidentele 0,5 / 5* stemmer vind ik dat we aan dit principe moeten vasthouden.

interessante discussie, heb hier ook al een paar keer mee lopen spelen. erger me ook erg aan stemmers die alleen 0.5* en 5* uitdelen en niks ertussenin. Vind het erg jammer dat mensen daar zo triest mee omgaan. Vooral als ze op films stemmen die ze hoogstwaarschijnlijk niet eens gezien hebben maar toch stemmen willen uitdelen en dus maar ff de top250 aflopen.

klein voorbeeld:
---------------------
gebruiker X
aangemeld: november 2006
Stemmen: 76

Kijk in de stemmen, zie ik gewoon de complete top 70 staan uit de top 250 en zie ik bij alle oude of buitenlandse films 0.5* en 1* staan en bij de populairdere nieuew films 4*tjes en 5*jes. Dan vraag ik me ten zeerste af of hij die allemaal wel gezien heeft. Als hij smoking aces zonder blikken of blozen 5* geeft en Stalker(1979) 0.5* al helemaal. Maar dat terzijde. valt nou eenmaal weinig aan te doen.

Maar even wat anders dan: ik vind niet dat er iets mis is aan een minimumgrens van stemmen voordat stemmen van die user gaan meetellen. Zijn veel te veel users die 2 dagen komen kijken, ff de top 250 aframmen en je dan nooit meer terugziet. 100/200 stemmen zou in mijn ogen helemaal niet gek zijn.
En je hoeft het nergens expliciet bij te vermelden. Vind dat je best mag verwachten van een user die van zo'n mooie site met veel info mag gebruikmaken dat hij/zij er wel een beetje 'serieus' mee omgaat. Bij de pakketservice wordt er toch ook een regel van minimaal half jaar lid zijn gesteld ?

Heb ergens ook het idee dat het invoeren van zo'n regel aardig grote verschuivingen in de top 250 oplevert maar dat terzijde

Je kan ook denken aan een grens op de standaarddeviatie. Iedereen met een standaarddeviatie van meer dan 1.5 kan je aanmerken als iemand met niet-serieus stemgedrag.

Maar wat als iemand zich aanmeldt, zijn 10 favoriete films naar eer en geweten elk 5* uitdeelt en daarvan een top 10 samenstelt.

Als die user niet meer terugkomt, moeten zijn stemmen dan genegeerd worden ? Er is niks vals aan zijn stemmen, dus op basis waarvan dan ?

Gast
geplaatst: vandaag om 07:15 uur

geplaatst: vandaag om 07:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.