Mr. Turner (2014)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Duitsland
Drama / Biografie

geregisseerd door Mike Leigh
met Timothy Spall, Tom Wlaschiha en Roger Ashton-Griffiths

Het verhaal van de laatste jaren van de Britse kunstenaar J.M.W. Turner, die leefde van 1775 tot en met 1851. Hoewel het een gerenommeerd kunstenaar was werd hij verbannen als lid van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten. Hij woonde samen met zijn vader, die zowel zijn assistent als huishouder was, en maakte deel uit van de aristocratie, bezocht bordelen en haalde inspiratie uit zijn vele reizen. Zijn roem zorgde er echter niet voor dat hij bespaard bleef van publieke spot en sarcasme.

avatar van Redlop
The One Ring schreef:
...een groot innerlijk gevoelswezen dat wat abstract is (en daarvoor geschikt voor kunst) en een soort onbegrip voor de fysieke wereld, die wellicht wat te rommelig is. Mr. Turner toont die interactie.

Mooi omschreven, ik had daar echter wel meer van willen zien/ervaren. De verdringing van zijn gevoelens zag je wel mooi in de scene met de piano (of clavecimbel) spelende vrouw.

The One Ring schreef:
Dit is één van zijn beste films in zeer goed oeuvre.

Ik heb liever dat Leigh zich met kleine sociale drama's bezighoudt. Misschien dat ik minder kostuum en decor had willen zien en meer Mr. Turner zelf.

Erg tegengevallen. Tenenkrommend acteerwerk, als in een klucht. Vooral de huishoudster zo overdone, irritant. De decors gekunsteld. Een lange 2 1/2 uur.

avatar van hdehoon
Degelijke biografie zonder verrassingen. Het helpt denk ik wel als je van schilderkunst houdt, dan zijn er een paar interessante aspecten aan deze film. Maar ook al was Turner een interessante schilder, zijn leven was niet echt heel spannend. Dus dan blijft het toch een klus om er iets van de maken. De film is beslist te lang en je bent hem weer vergeten zodra je de bioscoop verlaten hebt.

avatar van SturyNijmegen
Mooie plaatjes, ook de aftakeling van de huishoudster (voortschrijdende, onbehandelde soa?)
De sympathie voor Turner is er wel , maar dat is niet genoeg ; mat verhaal, beetje saai allemaal, daar hadden ze meer mee kunnen doen denk ik.

Wat een saaie film! Om meteen met het positieve te beginnen: de film ziet er mooi uit. De scenes lijken wel bewegende schilderijen a la Turner zelf en dat verdient lof. De film lijkt me kanshebber voor een oscar voor de beste fotografie (heet dat zo als de film een aaneenschakelijk van mooie plaatjes is?). Maar helaas is dat alle lof die ik de film kan geven. De film laat eindeloos veel scenes uit het leven van de beroemde schilder zien, maar de betekenis of relevantie van elke scene is me volstrekt duister: geen enkele scene is boeiend, de mens Turner lijkt een volstrekt normaal en oninteressant leven te hebben geleden en elke relatie met zijn geniaal werk lijkt te ontbreken. Niet dat Turner als een normaal mens wordt geportretteerd: de man maakt regelmatig rare geluiden. Maar de betekenis daarvan is mij onbekend. De film leert ons eigenlijk niets over de persoonlijkheid Turner of over zijn werk. Bij elke scene dacht ik: 'wat zou de regisseur hiermee hebben willen zeggen'? Zo zien we bv. Turner zijn huishoudster pakken, zodat ik even dacht een betekenis te ontwaren: Turner was een geile man, want elk genie zit geestelijk en lichamelijk vol van lust en scheppingsdrang. Maar in een andere scene zien we Turner in een bordeel voor een meisje betalen die hij dan slechts gaat natekenen, dus zo geil was de man blijkbaar toch niet. Ik ben bang dat de regisseur helemaal geen bedoeling heeft gehad met de film of welke scene dan ook. Ik las ergens dat hij zijn films maakt door gewoon te gaan filmen waardoor het gefilmde dan zelf het verhaal moet gaat vertellen, maar anders dan een gortdroog stukje biografie levert de film daarmee niet op: de film is oersaai en misschien was ik ook wel fysiek moe maar reeds na een uurtje kon ik mijn ogen nauwelijks meer openhouden. En dan moet je nog anderhalf uur zien door te komen, want de film duurt 2 1/2 uur! Het is me een raadsel wat de ervoor doorgeleerde recensenten in de film of de regisseur zien.

Naschrift. Volgens deze recensent is het hele idee van de film dan ook om geen verhaal te vertellen maar het echte leven te laten zien:

“What the film doesn’t have a lot of is plot. Already there have been grumblings that “nothing happens” in “Mr. Turner,” that 30 or so years of anecdote and event roll by over the course of 2½ hours without so much as a story arc or dramatic development or, heaven forfend, a climax. A painter paints, grows older, dies. What does he see? What do we see? (…)By now, you may be in heaven or a specific kind of moviegoing hell. “Mr. Turner” is an intriguing test case: What happens when filmmakers don’t make stuff up to keep the story moving along? When they resist the urge to cut history to fit the lines and seams of narrative storytelling?
A life is not plot; plot is not life.”
‘Mr. Turner’ stretches the canvas of cinema - Movies - The Boston Globe - bostonglobe.com

Het is opvallend hoe veel van de pretentieuzere films van de laatste tijd proberen het ‘echte’ leven in beeld te brengen. Vaak resulteert dat in supersaaie films zoals Mr. Turner (en een ander ‘hyperrealistisch’ gedrocht is ‘La Vie d’Adele’) en soms in iets wonderlijk prachtigs als ‘The Tree of Life’, ‘Boyhood’ en ‘Birdman’. Het ‘verhaal’ is een overblijfsel van de metafysica of zelfs van religie, maar als God (of Plato’s Ideeën) niet bestaat dan is er slechts chaos en fragmentatie zonder doel. Het is dus logisch dat (post)moderne kunstenaars zoeken naar een vorm die het verhaal en elke betekenis los laat. Volgens Schopenhauer en Nietzsche is daarom muziek de grootste kunstvorm: muziek heeft geen verhaal of betekenis maar is er gewoon en verwijst slechts naar zichzelf. Je kunt je afvragen of literatuur of film geschikte media zijn om het verhaal los te laten. En als je dat doet, dan moet er toch betekenis in het verhaalloze verhaal te vinden zijn, al was het maar dat het ‘echte’ leven – elk detail - iets magisch is (waarin ‘The Tree of Life’ en ‘Boyhood’ slagen en de kijker zo een bijna mystieke ervaring geven). Maar in ‘Mr. Turner’ ontbreekt elke magie.

avatar van Thomas83
Alles ziet er goed uit, dat moet gezegd. Vooral de belichting heeft zichtbaar veel aandacht gekregen. En ja, shots lijken vaak op schilderijen. Ook komt tijd waarin de film zich afspeelt werkelijk tot leven. Maar wat een lange zit is deze film. Vond veel personages totaal niet geloofwaardig, laat staan interessant. Al vindt de film gaandeweg wel wat zijn draai wat betreft de acteurs. De dialogen zijn vaak wel goed en die rolletjes van McGuire en Savage zijn wel grappig. Spall krijgt zoveel lof maar ik zie het niet in hem, hooguit bij vlagen vind ik hem sterk en zijn personage even interessant. Meestal voelt het vooral heel nep aan.

Turner was wat maf, nors en lomp en tegelijk ook heel gevoelig en onbegrepen, zoiets is de boodschap. Dat wordt dan benadrukt met van die kleine momentjes dat hij dan opeens ergens door bewogen wordt. Een makkelijk trucje om een personage complex te maken. De film is dan weliswaar verre van een karakterstudie maar zoiets is wel een poging hem meer diepte te geven. En wat zijn er ook veel personages in de film. Maakt het er met daarbij opgeteld het gebrek aan een echt plot niet makkelijker op om de film te doorstaan. Wel leuk is hoe het schilderen er in deze film wat echter en minder ongemakkelijk uitziet dan gebruikelijk in films. Die poster vind ik maar raar overigens. Het wekt de indruk van een luchtige komedie of zo. En dat in een film die in visueel opzicht zo op zijn plaats, subtiel zelfs, is. 2.0*.

avatar van Filmkriebel
Een aparte film in het repertoire van Leigh. Visueel wellicht zijn mooiste werk, ver van de kitchen sink cinema waar hij voor staat. Leigh zet ook een heel atypisch portret neer; geen ophemeling van, maar gewoon een film die probeert de invloeden en visies van de artiest te verklaren. Het wordt niet altijd met veel woorden gezegd, maar dat hij een obsessie had voor licht en kleur komt meermaals naar voor.

Hij is nogal een varken van een man, met weinig finesse wat hem niet erg populair maakte bij zijn hedendaagse collega's. Wanneer hij het met iemand of iets oneens is, begint hij te knorren. Soms werd er al eens met hem gespot en zijn werk als totale nonsens beschouwd. Hij was een artiest die met zijn meer abstracte schilderkunst totaal niet paste in de oerconservatieve Victoriaanse periode, waarin schilders nog klassieke kerkelijke werken uitbeeldden.

Ook privé geen knuffelbaar personage : de schurftige, mentaal simpele en wellicht verliefde huismeid negeert hij volledig en leeft een tragisch achtergrondbestaan. Zijn onwettige dochters weigert hij gevoelloos te erkennen maar blijkt dan weer een goede match voor de lieve en vrolijke mevrouw Booth. Turner komt op bepaalde momenten boeiend uit de hoek en het aantal saaie scènes vond ik heel beperkt. Daarvoor is het personage op zich boeiend genoeg. Zwaar acteerwerk van Leigh's fetisj acteur Timothy Spall

De filosoof schreef:

Je zoekt teveel betekenissen. Biografie gaat over de mens zoals hij was. De scène waarin hij de huismeid eens pakt toont gewoon aan dat hij op een impulsieve en chaotische manier omspringt met gevoelens. Heel de film door wordt hij als weinig romantisch en totaal gevoelloos op menselijk vlak geportretteerd. Film vraagt wel wat zoekwerk. Op wiki heb ik wel eens moeten opzoeken wie John Ruskin was, Gillott of John Constable, maar dit helpt wel om alles beter te plaatsen.

Een van de minste films van Mike Leigh een draak van een film.

avatar van Morice80
Ik ben dol op Timothy Spall, vooral in All or Nothing
Ik zal deze ook zeker gaan bekijken door voor!

mooi verfilmde biografie
ik kende Turner niet ik had de film gezien en ben gaan googelen en ben in 15 min meer te weten gekomen dan dat de film in 2 1/2 uur laat zien later op vakantie ben ik omdat ik tijd genoeg had de film opnieuw gaan bekijken maar met de kennis van de info via google
ik hou van schilderijen en de technieken dan is het wel een mooie film ik denk ook dat Spall hem goed heeft neergezet
de Rembrandt van engeland

avatar van ZenZin
Zonde van al het werk wat in deze film is gestoken. Het resultaat is een nietszeggend product op alle fronten mislukt.

avatar van möök
Een film die maar niet los wil komen van de sfeer. Deze mooimakerij gaat ten koste van de consistentie en verbeeldt mijns inziens te weinig Turner's spagaat tussen het oude en het moderne. Het genie had een toegankelijker portret verdiend.

avatar van Flat Eric
Hoge verwachtingen werden bij mij niet waargemaakt.

Een erg trage film die ik maar met moeite af heb gekeken. Uiteraard is de aankleding, het tijdsbeeld en de sfeer prima in orde maar het verhaal schiet werkelijk niet op.
Na afloop vroeg ik mij werkelijk af waar ik in godsnaam naar heb zitten kijken. Da's geen goed teken.

avatar van DragQueen
Onderhoudende Dramafilm, die misschien een tikkeltje aan de lange kant is. Het verhaal is weinig spannend, maar biedt wel een kijkje in het leven van William Turner. Uitmuntend neergezet door een op dreef zijnde Timothy Spall. Ook de overige rollen worden goed ingevuld. Verder oogt het visueel goed, en wordt het betreffende tijdsbeeld geloofwaardig neergezet. 3,5 Ster.

Zeer goede film, prima acteerprestaties, mooie beelden. Aan de trage kant, en laat me daar nu net van houden..

avatar van N00dles
Mike Leigh heeft in mijn ogen twee soorten films in zijn oeuvre; hedendaagse dramafilms (Another year, Secrets & Lies, Naked, e.a.) en historische vertellingen (Vera Drake, Topsy-Turvy).
Zijn hedendaagse drama's bevallen me bijna altijd uitstekend, maar de historische drama's zijn een hit of een miss. Vera Drake was soms iets te langdradig, Topsy-Turvy heb ik van verveling nooit afgekeken.
Mr. Turner is de eerste film die lang niet zo vervelend is als zijn andere historische films. Hoewel de film nergens bijzonder meeslepend of spannend is, werd ik toch bevangen door het verhaal, het personage Turner en de prachtig in beeld gebrachte landschappen en decors, die minstens zo schilderachtig zijn als de schilderijen die Turner maakte.

De 2,5 uur leek bij vlagen wat lang te duren, wat met name door het trage begin kwam, maar werd gaandeweg steeds boeiender. De tweede helft heb ik redelijk makkelijk kunnen afkijken.

Ook een positief punt was het sterke script, dat vooral naar voren kwam in conversaties tussen Turner en andere mensen van adel. De eloquente manier van spreken, grappen maken, lof en kritiek uiten is zoveel mooier dan de hedendaagse vocabulaire dat ik soms zou willen dat we nog zo praatten (zonder uitgemaakt te worden voor een bekakte, pretentieuze snob).

Hoewel Leighs hedendaagse films vaak een stuk leuker zijn (omdat je je beter in de personages kunt verplaatsen) was dit een prima film met misschien wel de mooiste beelden die ik ooit in een Leigh-film heb gezien.

avatar van FinkPloyd
Acteerwerk is ok en af en toe mooie beelden die goed aansluiten bij Turner's werk, maar vooral plottechnisch rammelt de film aan alle kanten. Er is werkelijk niets wat het verhaal voortdrijft, een reeks losse gebeurtenissen, daarnaar zit je te kijken.
Ik heb ook het gevoel dat er behoorlijk wat achtergrondkennis over Turner werd verondersteld, veel dingen kan je als leek echt niet plaatsen (en dat mag toch niet de bedoeling zijn). Er wordt vaagweg wel wat gesuggereerd maar of ik nou veel heb bijgeleerd over zowel de persoon als de schilder Turner?

avatar van mjk87
Voor de liefhebbers, in Museum de Fundatie te Zwolle en Rijksmuseum Twente hangt t/m 3 januari werk van Turner.

avatar van Hannibal
Ik heb afgelopen zomer een aantal van de schilderijen van William Turner mogen bewonderen in The National Gallery, en ik vind ze prachtig. Waar Japanners en Italianen massaal met selfie-sticks in de weer waren om zichzelf te fotograferen bij een schilderij van een scheve stoel in een slaapkamer, en bij afzichtelijke zonnebloemen in een lelijke vaas, geschilderd voor Vincent van Gogh, nam ik van de gelegenheid gebruik de schilderijen van Turner goed te bekijken. De wazige werken zijn het mooist, want op afstand zie je daar veel in. Zijn tijdgenoten dachten dat het niet goed ging met Turner, want hij schilderde onbegrijpelijke dingen.

Turner bleek dus nogal een knorrepot te zijn, ten eerste vond ik dat reuze meevallen in deze film, ten tweede, snap ik dat best, gezien zijn werken niet werden begrepen.

De aankleding van de film is zeer mooi, de omgeving, de huizen, inrichting, kostuums, prachtig in beeld gebracht. Timothy Spall doet het ook goed, ik ga er tenminste vanuit dat hij het personage William Turner goed neerzet (Ik moet tot mijn schaamte toegeven dat ik nog niet eerder van Turner gehoord had).

Heel af en toe kakt de film wat in, en wordt hij saai, maar dat duurt gelukkig nooit heel erg lang.

avatar van Donkerwoud
Net geen meesterwerk, maar het is moeilijk uit te leggen waar dat precies aan ligt. Aan de briljant ongepolijste performance van Timothy Spall als J.M.W. Turner ligt het in ieder geval niet. Hij weet de kunstschilder te vertolken als een uiterlijk intens lelijke figuur temidden van openlijke vrouwenhaat en wrede sociale conventies, maar die met zijn kunstzinnige blik toch schoonheid weet te vinden in het natuurschoon om hem heen. Het is knap hoe Spall zoveel subtiliteit en gelaagdheid weet te leggen in een groteske figuur die in eerste instantie als een typetje aanvoelt. Aan de soundtrack ligt het óók niet. Het sterkste aan Mr. Turner is namelijk het terugkerende muziekthema op de achtergrond dat tegelijkertijd de bombastische schoonheid en een akelige ongrijpbaarheid van de schilderwerken van Turner weerspiegelt.

Misschien dat het grootste euvel hem dan toch zit in de warrige regie van Mike Leigh. Het lijkt alsof hij bewust elke vorm van conflict en spanning uit de weg gaat, dus meer focust op het alledaagse en het saaie dan op de grote levensvormende momenten in het leven van de schilder. Dat uitgangspunt levert een bij vlagen hypnotisch ander soort biografie op van een groot kunstenaar belichten als product van zijn eigen tijd in plaats van de held in zijn eigen grootse epos. Tegelijkertijd mist Mr. Turner een logisch aanvoelende opbouw middels conflicten met andere personages of een duidelijke samenhang tussen gebeurtenissen. De strijd van de kunstschilder tegen zijn eigen vergankelijkheid verwordt tot een statisch geheel dat teveel verschillende losstaande aspecten (liefdesperikelen, conflict met eigen familie, bordeelbezoek) te zijdelings aanstipt.

avatar van Filmkriebel
4,5* voor de recensie van Donkerwoud. Kan ik me geweldig in vinden. Denk ook dat Leigh het contrast wilde versterken tussen de innerlijk en uiterlijk lelijke mens die Turner was met de artistieke finesse en schoonheid die hem beroerde. Twee facetten van eenzelfde man.

avatar van Donkerwoud
Filmkriebel schreef:

Thanks voor compliment.

avatar van bjerik76
jemig, wat een lange speelduur voor zo'n onderwerp als ik hierboven lees.
Alsof het een Lord of the rings verhaal is...
Denk dat ik deze voorbij laat gaan.

Een degelijke biopic, maar niet sprankelend. De cinematografie vond ik prachtig. Zelden zo'n mooi gemaakte film gezien. Alles is uit de kast gehaald om die eerste helft van de 19e eeuw te laten herleven. Fotografie is soms identiek aan de schilderijen van Turner. Geloofde m'n ogen niet. Het acteerwerk is degelijk. Timothy Spall zet een mooie oude brompot neer met dat rare loopje van hem. Maar veel meer dan dat hoefde hij ook niet te doen. Die ingehouden, verstopte emoties komen wel mooi over. Ik vond het een pré dat niet alles werd uitgelegd, en we als kijker enigszins op een afstand bleven. Al kan dat ook net een beetje teveel worden. Dat hij van de Academie was geweerd, was bij mij niet overgekomen.

Maar veel verhaal is er eigenlijk niet. Turners leven kende weinig hoogte en dieptepunten. Hij was geen Van Gogh. Te weinig dramatiek voor een film van dik twee en een half uur. Precies zoals kruukel zegt, een kwartiertje googlen en je weet meer over Turner dan de film in 2,5 uur weet te vertellen. Vond het tempo ook wel erg traag en gelijkmatig. Zelfs die scène als Turner wordt vastgebonden aan de mast van het schip om de elementen aan den lijve te voelen, geeft geen echte dynamiek. Een mooi, maar beetje leeg plaatjesboek.

Is de film misschien iets te langdradig, filmisch vind ik hem best in orde, met knappe fotografie, puike en klare dialogen en natuurlijk de act van Timothy Spall, één van mijn geliefde Britse acteurs. Ook de dames die hem omringen, zoals Dorothy Atkinson als de trouwe meid, en Marion Bailey, zijn hospita aan zee overtuigen in hun rol.
Vind niet dat Mike Leigh heeft ontgoocheld, de meerdere negatieve commentaren en lage score ten spijt.

Goede vertolking van Timothy Spall, maar de schilder die hij vertolkt is me totaal onbekend.
En ik ben uit de film weinig wijzer geworden wat hij voor de schilderkunst eigenlijk heeft betekent.
Het is een lange film en té lang eigenlijk.
Het kon me niet altijd boeien.

Mike Leigh wilde de film het gevoel geven tussen de spanning van het sterfelijke gemankeerde individu en het epische werk; de spirituele manier waarop Turner de wereld “distilleerde,” zo las ik onder de kop "Trivia" van IMDB.

Naar mijn smaak is Leigh met verve geslaagd in deze ambitieuze onderneming. Een visuele biografie die als een zoektocht begint en eindigt met Turners fascinatie voor "licht." Niet zonder betekenis begint hij uiteraard bij de "Hollandse/Vlaamse" meesters en de benaming de Rembrandt van Engeland is dan ook meer dan terecht.

Onder de nogal ruwe verschijning en de soms botte gedragingen van Turner schuilt een uiterst fijnbesnaard en gevoelig, breed cultureel onderlegd mens, die aan het eind van zijn schilderscarrière zijn innerlijk leven op expressionistische wijze naar het witte linnen wist te vertalen.

Wat Turner met de kwast deed, roerde Leigh zo af en toe doormiddel van de camera aan: sommige opnamen zouden zo ingelijst kunnen worden.

De opmerking "Love will come" had meer dan waarschijnlijk niet alleen betrekking op het "gewone klootjesvolk" dat zijn werk niet begreep, maar tevens op zijn hemelse geduld om de ware uiteindelijk tegen te komen; zij diende zich aan in de persoon van de weduwe Mrs Booth, die een zielsverwant bleek.

De biografisch inkijk eindigt veelzeggend op het sterfbed met de woorden "God is the sun." En de goede verstaander hoeft niet diep na te denken waarom Mrs Booth de ramen van haar voordeur nog eens van een grondige beurt voorziet, met een innige glimlach op haar gezicht, en waarom afgesloten werd met de beelden van de aan psoriasis lijdende huishoudster, die alleen en verlaten tussen de nalatenschap van Mr Turner haar laatste dagen zal gaan slijten.

Trouwens, een uitmuntende acteerprestatie van Timothy Spall.

avatar van jOERI
Het is al heel lang geleden dat ik een film niet heb uitgekeken. Wat een saaie film.

avatar van Capablanca
De film zet een aardig tijdsbeeld neer, maar het acteerwerk is wat stijf en toneelmatig.