If I Stay (2014)

Drama / Fantasy

geregisseerd door R.J. Cutler
met Chloë Grace Moretz, Mireille Enos en Liana Liberato

Het verhaal gaat over een 17-jarig meisje Mia (Chloë Moretz ) dat in een coma raakt en een zogenaamde uittreding heeft nadat zij en haar familie betrokken zijn bij een tragisch auto-ongeluk. In de vierentwintig uur die volgen op het afschuwelijke auto-ongeluk, wordt Mia voor een onmogelijke keuze gesteld.

Vanaf 18 september in de bioscoop (Warner Bros)

avatar van sinterklaas
Chloë!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

avatar van schram101
Interessante trailer, al ligt het drama er wel héél dik op. Wel benieuwd hoe Moretz dit doet..

avatar van 606
sinterklaas schreef:
Chloë!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Dat heb ik ook altijd

avatar van clubsport
verhaal klinkt erg interessant , deze zet ik op mijn to see lijst

avatar van Bubblez
Mijn verwachtingen waren véél hoger. De trailer en poster zijn veelbelovend, maar ik kwam helaas al snel tot de conclusie dat dit echt een meisjesfilm is. Als tiener ga je je helemaal vinden in dit verhaal, maar ik heb me simpelweg verveeld.
De plot leent zich enorm voor een spannende film met een liefdesverhaal, maar deze blijft helemaal uit; de film focust zich middels flashbacks volledig op de ontwikkeling en verloop van de relatie tussen de twee tieners. Het ontbreekt volledig aan spanning, plotwendingen, verrassingen etc.
Chloë is erg leuk om naar te kijken, maar ze blinkt hier helaas niet uit. Overigens zijn alle karakters van een mierzoete variant. Echt een Amerikaanse slappe hap.

avatar van NERD
Een verrassend goede film. Het is geen baanbrekend origineel verhaal, maar het zit wel uitstekend in elkaar met prima acteerwerk en mooie scenes. Prima muziek ook trouwens van "Willamette Stone" de band uit de film. 3,5 sterren.

avatar van tattoobob
Ben benieuwd.

avatar van Rianneke_Dan
Mooie poster! Kan niet wachten om de film te zien, boek was in ieder geval erg goed.

Wat een baggerfilm. Los zand, fragmentarisch en vals sentiment

avatar van Zwolle84
De trailer was veelbelovend, de film zwak en voorspelbaar. Te cliché, zoetsappig, nergens verrassend. Jammer, hier was veel meer uit te halen.

avatar van Gish
Wat een zure commentaren hier op deze ontroerende film.
Regisseur Cutler maakt volgens mij gedurende de hele 106 minuten de juiste keuzes. Als je een film maakt over dit onderwerp, dan moet het dus zo. Sentimenteel ? cliche ? zoetsappig?, het zal allemaal wel. Voor mij is "If I Stay" een menselijk statement en een schot midden in de roos. Er wordt uitstekend geacteerd door de hele cast en de vele familie en vriendschapsbanden van Mia voelen aan als een warm bad, bijna jaloersmakend. If I Stay heeft ook een leuk muziekcontrast, van de punk van Wipers tot de cellosonate van Bach. Een film ook om vaker te zien, en absoluut geen bagger mijnheer SunChaser. Dit is een film met een kloppend hart. ZIEN !!

avatar van John Lee Hooker
Een verhaal over vriend en vriendin die elkaar hebben ontmoet in Highschool en allebei een instrument spelen. Hun talent in de muziek dreigt ze uit elkaar te halen. Ondertussen blikken we vooruit op de omstandigheden na een auto-ongeluk; Mia ligt in coma en haar geest dwaalt door het ziekenhuis.
Best treffend in elkaar gezet, al vond ik de momenten in het hospital een te groot contrast opleveren met het avontuur van de twee geliefden.

Gisteren de bios ingelopen en deze film gezien. De film heeft me aangenaam verrast en ontroert. Een warme film over een eerste liefde, een hartverwarmende familie, een tragisch ongeluk en mooie goede muziek.
Een film zonder actie een verademing om naar te kijken.

Wat een tenenkrommend slechte actrice is die Chloe Grace Moretz toch

Een intens treurige, bitterzoete tienerfilm, vol met kitsch, die werkte als een televisiesoap, onder het motto: hoe ongeloofwaardig ook, de liefde overwint alles. Het was vanzelfsprekend de bedoeling dat de kijker meerdere keren de tranen over de wangen voelden biggelen. Ook de christelijke boodschap dat het gezin de hoeksteen van de samenleving is, werd er met de botte bijl ingeslagen. De verteltrend was behoorlijk onevenwichtig en als er niet zo goed gespeeld werd dan was deze film bijkans ondragelijk geweest. Bovendien waren de flashbacks over een opbloeiende romance het aanzien waard.

avatar van Pim1993
Briljant acteerwerk. Heeft de film echt op sleeptouw genomen. Persoonlijk vond ik het een leuk zondagmiddagtussendoortje. Eentje die je eigenlijk met je vriendinnetje moet kijken. Maarja, die heb ik niet. Vriendje ook niet trouwens. Waarom heb ik hem eigenlijk gekeken. Geen flauw idee. Huh, praat ik nou tegen mezelf.

Tegenvallend drama wat nergens dramatisch wordt en ook totaal geen binding met de acteurs er was gewoon geen chemie . Dit is echt een gemiste kans er had veel meer ingezeten. Ook de hype rond om Chloë Grace Moretz snap ik niet totaal geen sex- apeal en geen uitstraling.

avatar van Daan258
Mee eens met Stinissen.

Ik heb de recensies hier eens gelezen maar waar hebben jullie naar gekeken.
Dit was gewoon een prachtige film met pure emotie en geweldige muziek keuze.
Een absolute aanrader om een keer te kijken.
Je moet wel wat gevoel hebben om dit te begrijpen denk ik.
Zo zie je maar, je moet niet altijd alle recensies en reacties lezen alvorens je een film bekijkt.
Absoluut 3 sterren waard!

avatar van Brabants
Deze film is een mix van romantiek en drama waarbij behoorlijk wordt ingespeeld op emoties en keuzes over wat er wel en niet belangrijk zou moeten zijn in het leven. Alles krijgt vorm vanuit een zogenoemde out-of-body ervaring en wordt het met flashback uiteengezet. Het beoogde sentiment was helaas geen tranentrekkende confrontatie, want daar was het allemaal toch net iets te sappig voor. Toch maken de inzet van Chloë Grace Moretz en de verbluffende soundtrack van deze film veel goed.

avatar van VincentL
If I Stay

Voor de variatie wilde ik wel weer even een drama tussendoor proeven. Deze film leek me een aardige film om de behoefte te verzadigen. Helaas valt If I Stay over de gehele linie een beetje tegen. Het is allemaal te braaf, te cliché, te gewoon. Een film volgens het boekje. Een beetje saai dus eigenlijk...

Het verhaal is behoorlijk afgezaagd. Op zich heb ik een dergelijke uittreding nog niet eerder gezien en is dat aspect van de film nog best interessant. Naast de uittreding wordt er ook veel op haar leven teruggeblikt. Dit voert echter de boventoon. Het is een doorsnee tienerleventje van een meisje die goed cello kan spelen. De ondertussen spelende romance is niet heel bijzonder. Met alle tienerproblemen die met die leeftijd meespelen is ze de dertiende in het dozijn. Het is erg jammer dat de uittreding ondergeschikt is gemaakt aan haar relatief saaie leven. De momenten in het ziekenhuis vind ik dan ook het best.

Chloë Grace Moretz is is mijn optiek behoorlijk aan het afzakken naar B-niveau. Haar prestaties zijn in mijn optiek na Hit Girl alleen maar achteruit gegaan. Ook hier ontbreekt de overtuiging. Haar inlevingsvermogen in haar rol is gewoon niet op maat.
De gehele cast speelt eigenlijk net onder gemiddeld niveau. Jamie Blackley en Mireille Enos hebben als halve hoofdrol ook niet veel in te brengen. Met eenzelfde niveau als Moretz zijn ook hier niet veel punten te geven.

Cinematografisch blinkt de film ook al nergens in uit. De normale setting is goed noch slecht. De klassieke stukken zijn voor mij persoonlijk een hoogtepunt is de vrij monotone trend die de film aanhoudt. De stukken punk hadden voor mij geheel geschrapt mogen worden. Het rauwe randje die die scènes aan de film moeten geven zijn behoorlijk misplaatst in mijn ogen.

If I Stay scoort met alles net onder gemiddeld. Mager verhaal, magere cast, magere setting. Super slecht is het allermist, maar goed ook zeker niet. Geen idee waarom deze op IMDB een 7.0 scoort. Het kan aan mij liggen...

avatar van blurp194
Een film met een duidelijke doelgroep. En daar hoor ik niet bij.

Drama, tranentrekken en puberende kalverliefde-slachtoffers, dat is de makkelijkste samenvatting die ik in mijn hoofd krijg. Met een paar wat op mij als goedkopig overkomende trucs om het tranentrekken tot het maximum op te schroeven - Stacy Keach die tevergeefs probeert zijn tranen weg te bijten, maar daar niet in slaagt. Bijvoorbeeld.

Zoals al gezegd, het is nog uit te houden doordat er erg goed gespeeld wordt. In het begin zijn de beelden ook aangenaam, later neemt het verhaal daar teveel de overhand voor. En daarmee bij mij ook de irritatie. Maar, zoals gezegd, ik hoor niet bij de doelgroep.

blurp194 schreef:
Een film met een duidelijke doelgroep. En daar hoor ik niet bij.

Het had een tranentrekker moeten worden en daar hebben ze duidelijk de plank misgeslagen.

avatar van blurp194
stinissen schreef:

Mhhm, ik denk dat het op de doelgroep wel werkt?

blurp194 schreef:

Mhhm, ik denk dat het op de doelgroep wel werkt?

Nee hoor ik kan het weten , ik ben de doelgroep

avatar van Thomas83
Dat gebrek aan chemie van de cast viel mij dus ook al op. Vooral dat hele gezinnetje vond ik maar bijzonder vervelend. Veel te "leuke" ouders (ook slecht gespeeld, vooral door Enos met haar uitdrukkingloze gezicht), die zo vreselijk relaxed met hun kinderen omgaan. Afschuwelijke hipsters. Dochter Mia is daar ook wel echt een product van. Ze is "anders" en heeft totaal geen klik met de eeuwig ongeduldige vrienden en aanhang van haar vriendje Adam, het type populairste jongen van de school en leadzanger in een rockband die steeds groter wordt. Weinig interessant om hun relatie te volgen.

Beste vriendin Kim wordt door Liberato nog wel aardig gespeeld, maar enkel in de dramatische scènes. Vooral aan het begin van de film worden er nog wat pogingen gedaan haar grappig te maken, maar dat is iets wat Liberato niet lijkt te beheersen. En sowieso had ze weinig gekund met haar teksten. De dialogen zijn de gehele film ook wel tenenkrommend. Maar in het bijzonder in het eerste uur of zo, waarin de film regelmatig echt tenenkrommend is. Meerdere echt afschuwelijke scènes. Vooral die waarin Adam een angel uit Mia's hand zuigt nadat ze is gestoken en de scène waarin ze wordt ontmaagd door hem. "Just think of it like we're playing music together". Om de rillingen van te krijgen.

Maar na dat pakweg eerste uur wordt de film dus wel al wat dragelijker. Het thema van aan een nieuw hoofdstuk in je leven beginnen en daar dingen voor moeten achterlaten is geen slechte. Alleen een beetje jammer hoe dat uiteindelijk resulteert in een einde waarin Mia onmiddellijk ontwaakt nadat Adam haar heeft verteld zijn carrière op te offeren voor de hare, zodat ze in New York kunnen gaan samenwonen. Waar een realistisch en bitterzoet einde mogelijk was geweest kiezen ze voor het meest makkelijke. Dit is nog slechter dan het ook al wat bakvisserige The Fault in Our Stars. Zwakke regie ook. 1.5*.

avatar van ockhausen
Goeie drama en daar hou ik meestal niet van. Chloë Grace Moretz is gewoon gezien haar leeftijd een erg goed actrice die het erg ver gaat schoppen. Love to see more of her

avatar van Seam
Haha dat geklaag op de ouders snap ik. Ik kon ze ook totaal niet uitstaan. Verder een matige film, zoals al vaker vermeld hier, is dit enkel voor de tienermeiden. Vond Grace Moretz ook veel op de automatische piloot spelen. Zit sowieso al een tijdje vast en ontwikkelt zich nog amper. Zonde, want ik vond het vroeger een groot talent.

Mierzoet romantisch drama.
Met name de romantische scenes gedurende vele flashbacks zijn behoorlijk klef.
Het contrast rocker ten opzichte van klassiek liefhebber en introvert meisje is niet altijd even geloofwaardig maar wel verrassend. Richting eind van de film wordt er behoorlijk wat drama door je strot geduwd. Knap is wel dat je tot de laatste minuut in spanning blijft hoe het verhaal gaat eindigen.
Typisch tiener meisjes zwijmelfilm. Toch wist "If I Stay" mij uiteindelijk goed te boeien.