Cast Away (2000)

Avontuur / Drama

geregisseerd door Robert Zemeckis
met Tom Hanks, Helen Hunt en Paul Sanchez

Chuck Noland is een hooggeplaatste functionaris bij FedEx die zijn werk boven zijn privéleven stelt. Terwijl hij met een vrachtvliegtuig meevliegt komt het vliegtuig in een storm terecht. Als dan een deel van de lading ontploft, stort het vliegtuig in de Stille Oceaan neer. Chuck weet te ontsnappen uit het vliegtuig terwijl het zinkt en spoelt aan op een eiland. Terwijl zijn naasten in de veronderstelling leven dat hij dood is, bedenkt hij manieren om te overleven en te ontsnappen.

• morgen om 00:35 uur op TV (RTL8)

Deze film heb ik lang geleden (in 2001) gezien. Op zich bijzonder hoe de man een geniale truc verzint om niet totaal het verstand te verliezen binnen zijn sociale afzondering. Het acteren van Tom Hanks is subliem, knap dat hij dat in zijn eentje, helemaal op zichzelf aangewezen, doet. De film duurde mij net iets te lang.
Het gegeven verveelt overigens niet, erg goed gedaan.

geregisseerd door Robert Zemeckis
met Tom Hanks, Helen Hunt en Wilson the Volleyball

Geniaal.

avatar van Tsolodimos
Slecht was ie niet, maar goed ook niet. Het eind voelde niet lekker aan en de crash was niet mooi in beeld gebracht, dat was jammer. Voor de rest waren er een aantal 'onrealistische' momenten, maar ook een aantal leuke en grappige. Al me al een 'oke' avonturenfilm. 3*

Thomas91 schreef:

Waar gaat het dan precies mis met de film? De terugkeer naar de bewoonde wereld is wat mij betreft een flinke misser. Hierdoor wordt de film niet alleen langdradig, dit deel voegt ook maar weinig toe aan de rest van de film. Wat moet ik met die informatie? Het is leuk dat het lukt om van het eiland af te komen, maar er wordt verder ook niets bijzonders mee gedaan.

Het "bijzondere" is toch dat je ziet dat hij eigenlijk niet echt meer in de moderne maatschappij kan leven (iig niet direct). Als je het niet direct wil laten eindigen na de reddingsactie dan zou ik niet weten wat ze er anders mee hadden moeten doen.

De Volkskrant:
'Toen aan regisseur Zemeckis werd gevraagd wat er in het ongeopende pakketje zat, antwoordde hij: 'Een waterbestendige, op zonne-energie werkende mobiele telefoon.''

avatar van Aazhyd
morris_rednalooz schreef:
De Volkskrant:

Leuk bedacht, maar op dat eiland heb je natuurlijk geen ontvangst. Duh!

Ik ga er een halfje afgooien. Het eerste stuk duurt me veel te lang en er gebeurt bijna niets.

Het eiland waar de film is opgenomen heet Monuriki, in de Fiji-archipel. In werkelijkheid is het dichtsbijzijnde eiland 500 meter verderop.

Monuriki op Google maps

avatar van s0njaa
Als iemand zegt.. Cast Away.. zeg ik (en vele anderen met mij, vermoed ik) : WIIIIIILSONNNN!! I'M SORRY!!!

avatar van maxroelofs
Hij staat zelfs bij de acteurs.

ehs21 schreef:

Ik weet het ook niet, maar de manier waarop het nu gebeurde vond ik jammer. Wat je zegt, kan ik prima volgen overigens. Het komt bij mij alleen niet zo goed aan. Ik kan niet anders dan zeggen dat het, voor mij in ieder geval, afbreuk doet aan de film.

maxroelofs schreef:

Ik vind het een uiterst creatief antwoord.

Omdat als Chuck dat lelijke pakketje had opengemaakt, had hij Wilson nooit verloren... Maar nu ik eraan denk had Wilson dan volgens mij ook ooit bestaan.

Aazhyd schreef:

Leuk bedacht, maar op dat eiland heb je natuurlijk geen ontvangst. Duh!

Met een beetje fantasie heb je wel ontvangst .

avatar van Pierre1965
Het was trouwens 'Een waterbestendige, op zonne-energie werkende mobiele telefoon, met satelliet verbinding.

avatar van Aazhyd
Pierre1965 schreef:

Met GPS, internet en een geldig abonnement, natuurlijk. Zaten er ook spelletjes op?

avatar van specialized
Aazhyd schreef:

Er zat tetris op maar had deze na 2 jaar uitgespeeld.

avatar van AnthonyG.
maxroelofs schreef:

Ik vind het een uiterst creatief antwoord.

Er bestaat een reclame voor fedex gebasseerd op de film, waar dat daadwerkelijk in het pakje zit.

avatar van MizKriz
Niet slecht, maar ook niet erg goed..
Verhaal op zich was iets intens, iets anders dan wat we van Hanks gewoon zijn.
Wel een goede avonture film, de film laat zien dat je als je alleen bent met niks bij ook vuur kunt maken, een beetje een Tarzan film vind ik persoonlijk,
ik zeg het, 't is niet slecht, maar goed vond ik hem ook niet.
Grappig was Willie de volleybal, een doodnormale bal, die uiteindelijk nog zijn beste vriend word, vond ik wat overdreven.
toch nog goed voor 3,5*

avatar van Rebel80
MizKriz schreef:

Totaal geen inlevingsvermogen van de menselijke psyche, als je zo lange tijd alleen bent, niemand hebt om mee te praten, geloof me, je gaat vanzelf wel wat verzinnen.

avatar van NYSe
Rebel80 schreef:

You've been there?

avatar van MizKriz
Rebel80 schreef:

Ik praat zowiezo al tegen mezelf

avatar van panax
hele bijzondere film , mooie films heeft die tom hanks gemaakt ,prima acteur!!!
van begin tot eind heel mooi bedacht en gemaakt,elke keer als ik een fed-ex auto zie ,denk ik aan deze film!!!!

avatar van Pfishy
Film staat op 3 van films van mijn favoriete acteur Tom Hanks na Forrest Gump en de Terminal.

Zoals eerder gelezen een uitstekend verhaal met een ietwat minder geslaagd einde maar daarom toch gewoon een zeer goede film waarin Hanks weer bewijst een van de weinige acteurs te zijn die in z'n eentje (m.b.v. een volleybal) een film kan dragen.

na het kijken van de film kijk je inderdaad anders naar de fex-ex auto's

Gisteren toevallig tijdens het zappen nog eens op uitgekomen en bekeken. Het blijft toch wel een leuke film vind ik.

Het is allemaal erg Hollywoodiaans maar dankzij het spel van Hanks en een aantal leuke vondsten blijft het interessant en wordt het niet te flauw of suikerzoet.

avatar van Friday the 13 th
13 in een dozijn verhaal - maar dan deze keer met een goede acteur.

Op zich niets bijzonders. De suvivaltechnieken en overlevingsdrang zijn in andere films bovendien al beter uitgewerkt. Toch doet Tom Hanks het naar behoren, hij draagt de film immers een heel stuk in zijn eentje.

Het isolement met de volleybal is bovendien mooi naar voren gebracht. Ook mooie scènes op de oceaan (die met de walvis) en het eiland natuurlijk zelf.

Niet de klassieker waar ik op hoopte, maar toch wel geslaagd.

Pfishy schreef:

Vergeet je The Green Mile nu niet?

avatar van Arnforpresident
Leuke film, tot het moment dat hij wordt opgepikt door een boot, het stuk erna vind ik enorm flauw.

avatar van hoffhaan
Goede film had wat korter gemogen, voldoende maar geen topper.

avatar van filmfreak 101
Heel goede film!Hij was veel beter dan ik verwacht had toen ik de korte samen vatting las....Ik bekeek hem op een avond dat ik me verveelde en het was op dat moment de enige film die op tv was...dus daarom begon ik hem met lage verwachtingen te bekijken.....Het begin was redelijk saai maar wel nodig voor de opbouw van het verhaal...de acteurs speelden goed en zeker tom hanks is een goede acteur!Maar na de vliegtuigcrash begon ik hem toffer en toffer te vinden en zeker met wilson de volleybal...dat was echt ontroerend......De film was dus veel beter dan ik verwacht had....wel was het einde wat flets...het had wat beter gemogen.....Maar al bij al een fantastische film!

avatar van Stephan
Bij herziening een stuk beter bevallen. Het langdradige einde beviel me de eerste keer niet maar ik moet zeggen dat die nu eigenlijk heel mooi was. Ja... traag, maar nu raakte het me.
Hanks is natuurlijk geweldig en knap dat zo'n domme bal nog gaat leven ook

avatar van tattoobob
Wat een geweldige film is dit zeg!!!!!
Deze film heeft op mij heel wat indruk gemaakt toen ik deze ging bezichtigen!!!~
Een film met een lach en heel wat tranen