Cast Away (2000)

Avontuur / Drama

geregisseerd door Robert Zemeckis
met Tom Hanks, Helen Hunt en Paul Sanchez

Chuck Noland is een hooggeplaatste functionaris bij FedEx die zijn werk boven zijn privéleven stelt. Terwijl hij met een vrachtvliegtuig meevliegt komt het vliegtuig in een storm terecht. Als dan een deel van de lading ontploft, stort het vliegtuig in de Stille Oceaan neer. Chuck weet te ontsnappen uit het vliegtuig terwijl het zinkt en spoelt aan op een eiland. Terwijl zijn naasten in de veronderstelling leven dat hij dood is, bedenkt hij manieren om te overleven en te ontsnappen.

• morgen om 00:35 uur op TV (RTL8)

Jeauhan
Over het algemeen zeer redelijke film. Door het scenario ontkom je er niet aan dat de film erg leunt op de prestaties van Tom Hanks.

Het stuk tot aan het vertrek van het eiland waren voor mij goed te behappen. Het stuk dat dan komt vond ik een beetje als een goedkoop drama overkomen, het liep niet lekker. Dat had beter uitgewerkt moeten worden, de psychologische effect van iemand die vier jaar op een eiland heeft gezeten en dan weer z'n weg zoekt kan best interessant zijn. Hier was tijd voor geweest als het stuk voor en op het eiland iets bondiger was geweest.

Het einde met het kruispunt vond ik echter wel weer sterk.

tarentino
Jeauhan schreef:

GOH

tarentino schreef:
Ik had wel wat meer van de verkenning van het eiland willen zien.

Nee, dit heeft inhoud

tarentino schreef:

GOH

Pak dan mensen die hier in 3 woorden reageren (zeer goede film, viel vies tegen etc.)

tarentino
Jeauhan schreef:

Nee daar verspil ik mn energie niet meer aan. Ik ben juist blij met jouw reactie alleen hetgeen waar ik op reageerde lag er toch wel erg dik bovenop, ik kon het niet laten.
Mijn reactie heeft idd weinig inhoud, maar als je bij een film als deze uitgebreid gaat vertellen wat je ervan vind vertel je eigelijk precies hetzelfde als 80 procent van de mensen die hierop reageren. Dus mijn gedachte was om nog iets toe te voegen met 1 zinnetje.

avatar van SanderX
ik moest bijna janken tot wilson in het water viel

avatar van DwarreI
Even wat mooie ongein tussendoor, om deze parodie op cast away heb ik me echt helemaal kapot gelachen: http://www.youtube.com/watch?v=hTNLj0H0d7o

avatar van Horrordude
ik denk nog erg vaak aan deze film, en dat heb ik niet vaak met films.. Dus ik heb mijn stem verhoogd van 4.0 naar 4.5*

Pastichio Rocker
Prima wegkijkfilmpje met wederom een sterke Tom Hanks. Dit is een film met een kop, middenstuk en staart. Maar het is ons natuurlijk te doen om het middenstuk, en dit is ook gelijk het meest interessante aan de film.

De vliegtuigcrash is mooi in beeld gebracht, en ook hoe Hanks als een soort van Robinson Crusoe probeert te overleven op het onwewoonde eiland is boeiend genoeg om je aandacht vast te houden.

Vooral de scenes tussen Hanks en Wilson zijn vertederend, en getuigen van een sterk staaltje acteren. Het is toch knap dat ik met een brok in mijn keel zat toen Wilson besloot een eindje te gaan zwemmen, waarna de camera uitzoomt op een huilende Hanks. Één van de beste scenes in de film.

Jammer genoeg is het de staart die hier niet echt bevredigd. Het is veel te cliché en romantisch. Vooral de scene in de regen is zo zoet dat de vullingen spontaan uit je kiezen springen, en de eindscene waarin de regisseur ons tussen neus en lippen laat weten dat we niet hoeven te treuren om de verbroken relatie met zijn nu ex-vriendin van Hanks... Mag ik a.u.b. een teiltje?

Dit soort mierzoete taferelen zijn enigszins jammer en makkelijk, want het doet mijns inziens afbreuk aan een verder prima film. 3,5*

avatar van vistrida
This is my kind of movie!!

eclipx
Daarnet nog eens bekeken, is echt mooie film. Ookal wordt er weinig gesproken in de film. Vroeger leefde de mens echt zo, als je vergelijkt met nu. Wat hebben we enorm veel luxe. En nog steeds zijn we niet tevreden met allerlei dingen. terwijl we eigenlijk de kleinste dingen in het leven moeten waarderen

avatar van Ralf81
Mooi gesproken, mooie moraal idd!

De film gisteren gekocht voor 4 Euro. Voor dat geld kan ik deze film niet laten liggen. Ik ben benieuwd of Tom Hanks me kan vermaken met deze film.

avatar van TimoGoedhart
Sterke film, alleen vond ik het eerste uur van de survival niet zo intens. Ik weet niet precies waarom, maar hij ging me later pas boeien. Toch een hele goede prestatie van Tom Hanks en zijn bal.
Je voelt echt met hem mee.

Verdiende 3.5

avatar van Vermeer
Wat raar dat deze niet in de top 250 staat!
Had ik wel verwacht. Tom Hanks verandert veel films in een hoogstandje!

Weet iemand of dit ook echt gebeurd is? Zo wordt het wel gebracht, maar nergens aangeduid dat dit fictief is.

avatar van Aapje81
slaapverwekkende en langdradige film meer wil ik er niet over kwijt

Pastichio Rocker
meer wil ik er niet over kwijt

Lekker makkelijke manier om geen degelijke uitleg te hoeven schrijven. En dit is niet de enige film waar je dit geintje bij flikt. Meer wil ik er niet over kwijt

avatar van Aapje81
Pastichio Rocker schreef:

Het is fijn om te lezen dat iemand de moeite neemt om meerdere van mijn berichten te lezen. Het is inderdaad niet erg sjiek om mijn commentaar zo te formuleren maar wel effectief. Een methode waar ik graag de voorkeur aan geef als een film mij gewoon weg niets doet.
In het geval van Cast Away is het voornaamste probleem dat de film van saaiheid aan elkaar hangt en er gewoonweg niets gebeurt. Ik kan best begrijpen dat kijkers zich in kunnen leven in het personage dat Tom Hanks neerzet maar voor mij is dit niet het geval.
Ik kan ook niet zeggen dat er slecht geacteerd wordt of dat de film slecht geregisseerd is maar het overheersende gevoel is gewoon dat de film mijn aandacht niet vast weet te houden. Ik heb het twee keer geprobeerd en beide keren heb ik met heel veel moeite het einde gehaald om tot de conclusie te komen dat de film totaal geen indruk op mij maakt. Ondanks alle kwaliteiten die deze film wellicht bezit geef ik een lage beoordeling omdat in mijn beleving werkelijk niets aan deze film enige memoriable waarde heeft. Hij duurt veel te lang en is ontzettend langdradig. De brok in de keel zoals jij het noemt heb ik bij heel veel films gehad (en het is een argument waar ik erg gevoelig voor ben)maar bij deze film had ik dat niet.

Pastichio Rocker
Kijk, als je dit nu bij elke film zou doen... Wil niet zeggen dat ik het er mee eens ben, maar goed: smaken verschillen.

egt mooi!

nauw!

avatar van kimberlyVD
Prachtige film.
Vanaf de eerste minuut wist de film me te boeien.
Weliswaar is dat ook te dom danken aan Tom Hanks die hier op geweldige wijze de rol van Chuck Noland neerzet.
Ik werd in het verhaal gezogen waardoor je meevoelt met het hoofdpersonage. En op zich duurde de film wel lang maar toch heb ik me geen minuut verveeld. Een toppertje dus!
En ik vind dit trouwens één van de mooiste dvd covers die ik al gezien heb. 4,5 en een plaats in m'n top 10 !

Aardig, maar een halve film kijkend naar een man op een eiland met een volleybal kan echt niet meer na het zien van Lost. Tom Hanks is goed, maar red de film niet. Langdradig en vooral saai.

2.0

Pastichio Rocker
Wat een kul. Bovendien was Cast Away veel eerder dan Lost. En is laatsgenoemde een serie die veel meer bouwt op sci-fi elementen.

avatar van Reservoir Dogs
Op een onbewoond eiland …

Goede ramp/avontuur film, de acteerprestaties waren over het algemeen goed.

Wel vond ik dat het nogal voorspelbaar was niet meteen naar het einde toe maar wel gedurende de film zich afspeelde op het vliegtuig en eiland bv. horloge achter laten op zijn stoel iedereen kon toch raden als hij terugkeerde naar zijn stoel de horloge dan weg was, de zaklamp in de grot natuurlijk waren de batterijen op, bootje tegen de golven nogal normaal dat je tegen 2 meter hoge golven het niet kan halen met een klein rubberbootje. Ik begon me het al af te vragen wanneer hij nu eindelijk achter voedsel ging zoeken toen het ineens letterlijk uit de lucht kwam vallen.

Ook vond ik dat hij overdreven emotioneel reageerde toen de piloot aan wal spoelde hij kon toch al raden dat iedereen dood was?

De opnamen werden zelfs een jaar stil gelegd, omdat Tom Hanks 25 kilogram moest afvallen (hopelijk weet iedereen dat nu) en meer behaard moest zijn, het was er goed aan te zijn na "4 jaar" op het eiland te hebben gezeten leek hij meer op Tarzan dan op Chuck Noland.

avatar van anco12
een hele sterke film ,veel met gelachen
ik kan me voorstellen dat je tegen een bal gaat praten
als je zo alleen bent op een onbewoond eiland

avatar van LDeVries
Wilson the Volleyball wat een held!!

avatar van Stephanovic
Geweldige film, verdient alleen al dankzij Wilson en dankzij de geweldige afsluiting een ruime voldoende, de prachtige shots en het geweldige spel van Hanks promoveren deze film tot eentje in mijn top 10,

4*, meer dan waardig.

avatar van Movie Jim
Wat kan die Tom Hanks toch uitzien zeg dat einde klopte toch helemaal niet meer toen hij blonde krullige haren had ik dacht toen dat is iemand anders maar het was hem. Voor de rest vond ik het wel heel erg langdradig als hij alleen maar op dat eiland met die bal zit te spelen toch vond ik het een redelijke film.