Clown (2014)

Verenigde Staten / Canada
Horror

geregisseerd door Jon Watts
met Andy Powers, Laura Allen en Peter Stormare

Een liefhebbende vader verkleedt zich als clown om de verjaardag van zijn zoon op te vrolijken, nadat de persoon die hij had ingehuurd op het laatste moment afzegt. Hij krijgt het clownspak echter niet meer uit en ontdekt dat het pak een verschrikkelijke vloek met zich mee draagt, waardoor hij langzaam verandert in een moordzuchtige maniak met een rode neus.

avatar van bjerik76
Was zeker niet slecht.

Ging er vanuit dat het een tiener slasher film was, maar het was toch niet te ranzig.
het komedie gedeelte was niet erg overdreven, eerder matig, dat het toch wel een beetje spannend was.

De transformatie hoe vader in een clown / monster veranderde was wel mooi gedaan.
Het bleef niet bij een boze moordzuchtige clown, maar toch bleef het menselijke er ook in.
later vond ik het nieteens meer op een clown lijken, wat de film ook wel beter maakte.
Hadden wel meer kinderen in gesneuveld worden vond ik.

Had iets meer geschiedenis in mogen komen.

Een deel 2 zou ik ook nog wel kijken, en dan houd het denk ik wel op.

avatar van Kondoro0614
Clown

Een slechte horror film dat was Clown zeker niet. Maar een topper ook niet. Ik vond het opzich een best wel vermakelijk filmpje en het is weer eens iets nieuws. Tenminste, ik heb nog nooit eerder een film gezien waar een clowns pak aan iemands lichaam blijft vastplakken haha, en het einde. Misschien wel een deel twee? Het stukje met de neus was goor, er kwamen voorspelbare momenten in voor en, je hebt veel momenten waarvan de stoom uit je oren komt omdat je, je dood zit te erge. Eli Roth, een echte horror acteur zat uiteraard ook in de film Clown. Leuk! Laura Allen deed het ook goed. Het verhaal is goed om te volgen maar niet echt iets om naar huis te schrijven, zo'n spektakel was het niet. Het concept daar in tegen was echt goed en het was iets vernieuwend. Beetje vreemd, maar wel leuk. Net aan een voldoende en een mooi cijfertje voor de film.

avatar van Barry83
Film duurt net iets te lang. De opbouw is prima, daarna een erg lang middenstuk waar erg weinig gebeurd en het einde ging dan weer wel.

Confusie
Vond het wel grappig verzonnen dat alle clowns op een soort eeuwenoude demoon zouden zijn gebaseerd. Was al benieuwd wat voor verhaal ze er achter gingen verwerken en dat hebben ze wel aardig gedaan naar mijn idee. Uiteindelijk best een heel geinig filmpje maar geen hoogvlieger. Kakte inderdaad hier en daar wat in en voelde af en toe ondanks de beknopte lengte toch wat langdradig.

Vermakelijke horror film die boeiend genoeg blijft ondanks het gebrek aan schrik momenten.
Wel jammer is dat bij de gore momenten dat de camera weg draait.
Het had van mij best ranziger gemogen.
Zeker als je op de poster een rating ziet staan van 18 jaar en ouder.,
Verder is "Clown" dik in orde .

avatar van Elineloves
Ik heb me er behoorlijk mee vermaakt. Had lage verwachtingen maar op momenten was het weliswaar spannend. Het verhaal kent een goede opbouw en de transformatie tot moordlustige clown is goed in beeld gebracht. Hier en daar wat "verdieping" over de geschiedenis van het pak en de clown, net genoeg om te weten wat er aan vooraf is gegaan zonder dat het langdradig wordt. De kills zijn oké, beetje braaf maar het liet genoeg aan de verbeelding over. Verwacht geen bloederige slachtpartijen in beeld te krijgen. Was ook niet nodig, de sfeer is sterk genoeg om te blijven boeien en het acteerwerk is best degelijk. Leuk om Peter Stormare weer eens te zien.

avatar van Bob Gray
Leuk concept maar uitwerking stelt een beetje teleur.

Eerste helft van de film heel tof met ook nog wat leuke humor, maar halverwege verschuift het narratief en wordt het gelijk een stuk minder boeiend. Toch nog een aardige climax en met een erg toffe transformatie maar uiteindelijk toch iets te mager..

avatar van Phantasm
Een redelijke horror, niet echt goed en niet echt slecht.

avatar van ikkegoemikke
Misschien heb je nog nostalgische herinneringen over het bijwonen van een circusvoorstelling in je jonge jaren en amuseerde je je kostelijk bij het bekijken van de fratsen die de clowns uithaalden. Dan raad ik je aan om “Clown” niet te kijken, want deze idyllische mijmeringen zullen hoogstwaarschijnlijk niet meer hetzelfde zijn. Had je echter al een panische angst voor clowns en vond je het akelige typetjes, dan moet je zeer zeker niet kijken. De fobie zal dan gegarandeerd clowneske proporties aannemen. Voor types zoals ik die totaal geen emotionele band hebben met clowns en kunnen genieten van een akelige horror, is deze film verplicht kijkvoer. Toch nog eventjes een kleine wetenswaardigheid. Als je je afvraagt welke film nu in één bepaalde trailer wordt vertoond en de gedachte van plagiaat in je opkomt, dan zal ik je maar al verklappen dat dit een nep trailer is, gemaakt door de regisseur Jon Watts zelf. Op het moment dat Eli Roth deze trailer zag, kon hij zijn enthousiasme niet intomen en was het enige wat hij verlangde hier een langspeelfilm van te maken met zichzelf als producent. Alhoewel Kent er in de aanvangsfase als clown nogal gewoontjes uitziet, zorgt de uiteindelijke transformatie toch voor een akelig en angstaanjagend personage. Hij kan plaatsnemen in het rijtje griezelige karikaturen van clowns zoals die in de films “IT” (van Stephen King) en “All Hallow's Eve” (Een flut verhaal maar wel met een ultra-scary clown als hoofdpersonage). Ik ben ervan overtuigd dat er overigens nog andere horrors bestaan met een griezelige clown in de hoofdrol.

Recensie Clown hier ...

Iets meer van verwacht.

Vond het jammer dat een film die "Clown" heet helemaal niet om clowns draait. Er wordt één of andere melige origin story bovengehaald die de clown als vroege demoon afschildert, waarna de film eigenlijk verandert in een creature flick.

In het begin blijft het aardig luchtig door wat zwarte humor toe te voegen, naarmate de film verdwijnt die en probeert Watts te mikken op spanning en gore. De gore zelf vond ik niet eens zo slecht, maar qua spanning kwam het allemaal niet zo goed tot z'n recht.

Oogt ook allemaal iets te losjes en goedkoop vond ik, verder weinig wat de film boven het gros laat uitsteken. Op zich kan het er nog net mee door als filler horrortje, maar het concept krijgt niet de uitwerking die het verdient.

Cliché, voorspelbaar, flat characters. Niet serieus te nemen als horrorfilm, maar ook niet leuk om naar te kijken. Als je horrorclowns wil, kun je beter naar Stephen King's IT kijken.

avatar van Brabants
Deze horrorfilm wist mij aangenaam te verrassen en de transformatie was mooi uiteengezet. Er wordt rustig de tijd genomen en als kijker ben je geboeid van het begin tot het einde. Met een bescheiden budget zit het visueel toch knap in mekaar en wordt niet alles gevuld met gore en veelal simpele scènes, maar wordt de focus vooral gelegd op het verhaal.

avatar van Thomas83
Verrassend mooie cinematografie. Hoewel ik de montage vaak ook vervelend vond op een of andere manier. Het keek soms wat onprettig. Verder een lekker duistere sfeer. De film is wel een beetje een onduidelijke mix van het meer ernstige en juist een hoop lolligheid en onzin. Dat is allebei wel vermakelijk maar ik had liever een wat duidelijker gekozen koers gezien. En sneuvelen de kinderen eens bij bosjes, laten ze alles weer braaf buiten beeld. 2.0*.

avatar van DiDa
Eli Roth heeft al meegewerkt aan een aantal sterke horrorfilms. Deze Clown hangt er een beetje tussenin: het is geen grote topper, maar zeker ook geen slechte film!

Het mindere aan Clown is dat de makers soms niet lijken te weten wat ze willen. Soms kwam er spontaan een lach op mijn gezicht en meteen probeerde ik die dan te onderdrukken: "wacht ik kijk naar een horrorfilm". Gelukkig was dit alleen de eerste drie kwartier, want vanaf dan lijkt de film een duidelijke koers te kiezen. De film wordt steeds spannender en beter. Alleen jammer dat een aantal kills offscreen zijn.

Clown bevat tegen het einde een aantal zeer sterke scenes, waaronder die in het kinder speelpaleis. Dat was echt een kippenvel scène. Dit laatste half uur zorgt ervoor dat Clown op een goede voldoende uitkomt. Liever had ik dit soort scenes ook eerder in de film gezien, omdat het middenstuk een klein beetje stilvalt.

Clown is een goede horrorfilm met een rustige opbouw die op het begin soms uit koers raakt. Eenmaal op stoom laat de film je niet meer los en krijgen we een aantal spannende en doeltreffende scenes. Goede film, maar geen échte topper! 3.5 ster

avatar van DjFrankie
Idd rustige opbouw die mooi ontaard in een horrorfilm, idd geen topper, wel leuk.

avatar van john mcclane 2
Aardig horror flick,allemaal bekend horror terrein ,en best effectief.
Vloek ,demoon.ect ect.
Het hele gegeven clown is voor de meeste mensen best eng,het is niet voor niets iets wat een fobie kan veroorzaken .( wie kent er trouwens mensen die een clown kunnen waarderen?) en dat gegeven word hier leuk uitgewerkt .
Van eli Roth had ik iets grovers verwacht.maar dat maakt de film niet minder.
Had hierna de behoefte om stephen kings thinner te kijken.

avatar van housemoviewatch
Clown

Toch wel zeer vermakelijk filmpje! Ik zag een aantal negatieve reacties en dacht dat ik een matig filmpje kreeg voorgeschoteld. Ja de film doet mij denken aan een eerdere gezien clown filmpje en is dus niet heel orgineel. Maar maakt dat perse alles uit als het er visueel goed uitziet?

Acteerwerk is goed te noemen. Zelfs van het jongen knulletje.

Visueel ziet het er goed uit! De gore was prima. De clown was ook vet gemaakt! Min puntje is wel dat ze veel buiten beeld laten.

Het verhaal en de spanning, ja het verhaal is zoals ik al zei niet heel orgineel. De spanning is wel goed en het loopt ook lekker vlot in elkaar door.

Conclusie, prima ondergewaardeerd filmpje. Ik heb wel slechtere films gezien die hier even hoog worden beoordeeld terwijl dit zeker een aanrader is. Daarom van mij kant een verdiende 7 (3,5*)

avatar van GuidO96
het klinkt als een cliche film maar Clown heeft mij aangenaam verrast. Geen echte hoogtepunten maar blijft wel als geheel lekker hangen.

avatar van Noodless
Prima horrorwerkje waarin de clown zich langzaam ontpopt tot een maniak die zijn zinnen zet op kinderen. Goed opgebouwd, voldoende spannend en vooral een heerlijke clown die op het einde er best akelig uitzag. Zelden gezien dat een clown in een horrorfilm zo goed wordt gepresenteerd. Overtuigend en eng ! 7,5/10

Prima film!
De opbouw van de film was goed. Het idee vond ik voor een horror film vrij origineel.
Vooral de verandering van de clown vond ik erg goed gedaan.

Zeker een vermakelijk film!

avatar van Insignificance
Leuk uitgangspunt dat een beter lot had verdiend. Het pakje zit als gegoten en Watts gaat van start met een dosis donkere, macabere humor. Ik kan althans wel lachen om dat gedoe met die twee zagen en de clown splatter aan de muur. Rondom de video game is het ook nog leuk, maar stilletjes aan laat de film dat toch wat varen, op zoek naar andere zaken als drama, spanning en gore. Daar scoort het beduidend minder mee. De scène in de speeltunnel staat eigenlijk symbool voor het geheel. Sterk idee, maar in de uitwerking komt het er niet helemaal van.

Best leuk om eens gezien te hebben!Paar top stukjes in.Zeker die met de speeltunnel was eng.

avatar van Antonev
Aardig bedacht en uitgevoerd horror filmpje. Het wordt nergens echt heel spannend, maar de opbouw is goed en er zijn wat 'mooie' momenten. Had mijns inziens wel wat meer ingezeten, maar goed, al bij al toch 3*.

avatar van Filmkriebel
Het begon nochtans niet slecht en het beloofde heel wat te zijn : een film die één van de laatste taboes uit de horrorfilm doorbrak, kinderen vermoorden . De huisvader die zijn clownspak niet uitkreeg leidde aanvankelijk tot enkele kleine komische momenten en dacht ik dat het een niet serieus te nemen mix van komedie en horror zou worden. Naargelang de transformatie plaatsvond (wat me op sommige momenten aan The Fly van Cronenberg deed denken) had ik nog steeds goede hoop dat het goed zou worden. Het laatste half uur viel alles als een pudding ineen met clichés, non-dialoog en een voor volwassenenen in de film, vrij mak clownmonster, die rechtstreeks uit één of andere heidense folklore kwam. Gore scènes zijn op een halve hand te tellen. Moordende clowns blijven interessante booswichten, ergens gelanceerd door Stephen King met "It" meen ik, maar dit was een vrij matig exemplaar. Toch maar iets anders zoeken.

wauw de eerste goeie horrorfilm die ik in maanden heb gezien! goed verhaal en het regenboogbloed was cool

avatar van Mike 1984
Clowns hebben sowieso al iets mysterieus over zich, en dat word in deze film alleen maar sterker. Voor heel wat mensen is en blijft een clown griezelig, en ik vind dat deze film er zeker en vast een schepje bovenop doet. Leuk gefilmd, de acteurs zitten goed in hun rol en van tijd tot tijd een licht komische toets. Deed me wel denken aan IT van Stephen King eigenlijk. Het gekleurde bloed is wel leuk gevonden ook. Jammer dat de moorden niet echt in beeld komen, dit zou de term "horror" alleen maar versterken. Toch 3 sterren voor mij.

avatar van fritsje
Matinee-horror,niet echt eng of spannend.had er meer van verwacht,vind Bassie griezeliger !

avatar van weberanja
Spannende horror, zat echt op het puntje van me stoel. Goed gespeeld hoor. Aanrader!

avatar van Walter White
Ik moest er meer om lachen van sommige scene's, en sommige stuken zagen er ook smerig uit.
Heb me goed vermaakt met deze film.

ipman-99
"The Kids Aren't Alright!" ... " !!!

Genoten van deze Horrorfilm !!! Emoji!!! 'Clown' is een Horrorfilm met toch wel heel wat
fascinerende elementen. Een vader wil op de verjaardag van zijn zoon iedereen verassen
door de clown uit te hangen. Maar op het moment dat de vader zijn clown pak aan de haak wil
hangen gebeuren er vreemde zaken. De man krijgt zijn clown pak niet meer uit en het ziet er meer
en meer naar uit dat de vader in een 'slechte clown' transformeert. De transformatie was toch wel
vet gedaan en hoe de vader er wil tegen vechten om een slechte clown te zijn ... zijn meteen
ook de menselijke kantjes die naar voor werden gebracht.
De ranzigheid is gedoseerd aanwezig ... omdat het nu eenmaal meer te boden had dan alleen maar
een bloedbad. De cast acteert overtuigend en dat Eli Roth hiermee te maken had
is alleen maar een pluspunt !
P.S Opvallend rolletje voor Peter Stormare !