Clown (2014)

Verenigde Staten / Canada
Horror

geregisseerd door Jon Watts
met Andy Powers, Laura Allen en Peter Stormare

Een liefhebbende vader verkleedt zich als clown om de verjaardag van zijn zoon op te vrolijken, nadat de persoon die hij had ingehuurd op het laatste moment afzegt. Hij krijgt het clownspak echter niet meer uit en ontdekt dat het pak een verschrikkelijke vloek met zich mee draagt, waardoor hij langzaam verandert in een moordzuchtige maniak met een rode neus.

Het concept was leuk bedacht en uitgewerkt. Maar de film vond ik nogal langdradig. Ook jammer dat zijn hoofd eraf moest om de demon te stoppen. Ik had liever gezien dat hij nog een kind kreeg, ook al klinkt dat erger. Alhoewel ik niet denk dat Kent had kunnen leven met het feit dat hij vijf kinderen heeft vermoord. Dus al met al beter dat hij er niet meer is. Wel erg traumatisch voor zijn zoontje. Ik vind het eerder een horror/drama film. Het is best triest als je gevangen zit in zo'n pak. Het achterliggende verhaal vond ik niet erg sterk, ook erg afgeraffeld als het op het verhaal aankomt. Qua transformatie van de clown vond ik het wel goed neer gezet en is het ook best spannend op het eind.

avatar van Spartaan1986
Tempo ligt erg laag maar de laatste 20 minuten maken een hoop goed. Hoofdrolspeelster Laura Allen deed het prima. Geen hoogvlieger, maar het heeft zeker zijn leuke momenten.

Kleine 3*

Deze Horror film leek me wel interessant omdat ik sowieso wat heb met moordende clowns in horrorfilms en mede omdat op de filmcover staat "from master of terror Eli Roth". En die combinatie zou in mijn ogen dus wel eens een goede en harde horrorfilm kunnen opleveren. Maar ondanks dat het verhaal wel leuk gevonden was en de clown er op een gegeven moment heerlijk creepy uitzag, viel het me qua horror en goor eigenlijk wat tegen. Dit is echter zeker ook geen kinderfilm, want kinderen moeten het juist hard ontgelden.

In deze film draait het om de liefhebbende vader Kent (verdienstelijk gespeeld door de onbekende acteur Andy Powers) die zich als clown verkleedt, met kleren die hij ergens vindt in een huis waar hij makelaar van is, voor de verjaardag van zijn zoontje Jack, omdat de echte persoon die ze hadden ingehuurd op het laatste moment heeft afgezegd. Nadat de verjaardag van zijn zoontje is afgelopen en hij zelfs met het clownspak inslaap is gevallen, krijgt hij de volgende dag het clownspak met geen mogelijkheden meer uit en ook zijn gedrag begint te veranderen (zo eet hij enorm veel zoetigheid). Nadat hij contact opneemt met iemand die meer weet van de oorsprong van het clownspak, krijgt hij te horen dat er een vloek heerst op het clownspak en dat degene die het clownspak aantrekt langzaam verandert in de moordzuchtige maniak "Frowny the Clown", die zijn honger stilt met het eten van kinderen. De vloek kan alleen worden opgeheven als er 5 kinderen worden geslachtofferd of als degene die het clownspak draagt wordt onthoofd. En daar draait het dan om in dit verhaal.

Ondanks dat het me qua horror en goor wat tegenviel, wist deze film me wel nog te vermaken en zag het er visueel ook allemaal aardig uit en zeker de verandering van de clown die er steeds enger gaat uitzien. Ook de uitvoering van het verhaal was leuk gedaan (inclusief de sfeer), maar het is hier en daar wel wat saai en langdradig. Helaas is het verhaal ook niet echt spannend en ontbreekt het ook aan schrikmomenten. Desondanks was het laatste gedeelte (o.a. de binnen speeltuin voor kinderen) van het verhaal wel aardig en bevat het verhaal ook een aantal goede scenes (o.a. het verwijderen van de rode clownsneus en natuurlijk de zelfmoordpoging die Kent onderneemt, waarbij hij een pistool in zijn mond stopt en dan de trekker overhaalt en waarbij dan zijn clownshersenen tegen de muur spatten). Ondanks dat de cast voor mij vrij onbekend was op Peter Stormare (in de leuke rol van Karlsson die Kent uitleg geeft over het clownspak en die Kent ook probeert te onthoofden) na, deden ze het wel allemaal verdienstelijk en vooral natuurlijk Andy Powers als vader Kent en als clown, maar ook Laura Allen als de vrouw van Kent die hem ook probeert te helpen.

Al met al gewoon leuk om eens gezien te hebben deze Horror film. Maar vanwege het ontbreken van harde horror en goor, terwijl ik het wel eigenlijk verwacht had, valt het uiteindelijke resultaat me toch wat tegen. Gezien de laatste beelden m.b.t. bewijsmateriaal, kan er op deze film makkelijk een vervolg komen.

P.S. de clown liedje "Everybody Loves A Clown" en "Frowny The Clown" tijdens de aftiteling, waren wel leuk.

avatar van tattoobob
Theunissen schreef:

Want Eli Roth staat natuurlijk bekend om zijn geweldig goede horror films

tattoobob schreef:
Want Eli Roth staat natuurlijk bekend om zijn geweldig goede horror films

Eli Roth heeft zeker een aantal goede horrorfilms gemaakt, maar hij staat bij mij vooral bekend als een regisseur die horror lekker gedetailleerd (o.a. in "Hostel (2005)", die jezelf maar liefst een 4.0 gaf ) in beeld brengt in

avatar van tattoobob
Theunissen schreef:

Klopt hahaha....wat mij betreft zijn enige echt goede horror film.
Vind dat hij zich nog niet bewezen heeft als horror regisseur.
Maar goed wat er nog niet is kan nog komen.

avatar van xxERWINxx
Leuk om een keer gezien te hebben, wel een aparte film, redelijk spannend en klein beetje gore.
Naarmate de film op het eind raakt word het ook steeds erger.
al met al wel een voldoende, maar er is meer uit te halen denk ik, misschien voor een 2e deel.

avatar van Boeikens
Minder grappige clown voor een kinderfeestje

Wat trage opbouw maar dat komt wel ten goede aan de vrij gedetailleerde uitleg van het verhaal. Super hoe Kent langzaam in een horrorclown transformeert, men zou bij momenten nog medelijden met 'm krijgen .
Naarmate de film vordert wordt het steeds grimmiger en naar het eind toe zelfs wat bloederig.
Doorlopend boeiend, goed acteerwerk, kleine schrikmomentjes en op-af gaande spanningsboog.

avatar van cor1946
Een redelijke horrorfilm. Meer is er niet over te vertellen. Het bekende onderwerp veel bloed. Weinig schrik momenten dat is jammer.

avatar van TragieStar.*
Al heel lang geen opmerking meer geplaatst na het zien van een film, maar in dit geval maak ik echt een uitzondering.

Ik wist helemaal niet welke film ik dit keer moest gaan kijken en uiteindelijk ben ik per toeval op deze film gestuit. Het leek mij eigenlijk best interessant en het geeft toch weer een andere dimensie dan al die andere 'clown' films. Het begin begon wat traag en B-filmerig, maar eigenlijk werd het al heel snel beangstigend, beklemmend en spannend (want je blijft kijken hoe het afloopt en hoe de man zich vormt tot een 'monster').

Hoe dan ook had ik niet verwacht dat de film zo goed zou zijn. Het is niet echt eng of echt te bestempelen als 'horror' zoals we gewend zijn, maar het is meer de sfeer en de originaliteit die de film omhoog houden. Tenminste, het werd mij echt benauwd bij het idee als ik zelf in zo'n situatie zou komen te zitten. De acteurs doen hun ding en daar is verder niet veel op aan te merken. De personages daarentegen zijn wel vrij irritant af en toe (maarja, mensen zijn nu eenmaal vaak irritant ).

Zeker een aanrader en krijgt van mij dan ook een hoge score. Clowns geven mij sowieso al de kriebels en ben benieuwd of ik nog meer van dit soort films kan ontdekken.

Matige horrorfilm. Ik heb al veel betere gezien.

avatar van princesspeach
Heeeel langdradig. Verder vond ik ‘m niet heel slecht. Transformatie was goed uitgebeeld. Klein beetje gore.. klein beetje. Meer schrikmomenten zouden het afmaken. Details zoals clowns-bloed.. ook leuk.