Clown (2014)

Verenigde Staten / Canada
Horror

geregisseerd door Jon Watts
met Andy Powers, Laura Allen en Peter Stormare

Een liefhebbende vader verkleedt zich als clown om de verjaardag van zijn zoon op te vrolijken, nadat de persoon die hij had ingehuurd op het laatste moment afzegt. Hij krijgt het clownspak echter niet meer uit en ontdekt dat het pak een verschrikkelijke vloek met zich mee draagt, waardoor hij langzaam verandert in een moordzuchtige maniak met een rode neus.

avatar van jeroentjuhhhhh
Grappige, absurdistische bodyhorror. Weet regelmatig gevat uit de hoek te komen. Zit vooral in wat details verborgen, want de rode draad is een gevalletje horror 101. Eerste helft komt Jon Watts er nog mee weg, maar eens de nieuwigheid eraf is, schiet hij als regisseur toch tekort. Sprokkelt hier en daar wat good will bij elkaar met brute gore en donkere humor - vaak een combinatie van de twee. Stoer clown-design ook! Al mocht de transformatie w.m.b meer centraal staan. De weg die het scenario halverwege inslaat, neemt wat mij betreft de aandacht teveel van de kern weg. Krappe 3.5*.

avatar van tattoobob
Poe poe...moeilijk te beoordelen dit.
Allereerst moet ik zeggen dat ik er wel iets meer van had verwacht..vooral kwa horror!!ik vond het allemaal een beetje tam en sloom gaan.
Deze film heeft wel wat weg van een van de filmpjes uit Scary or Die (2012) dus helemaal origineel vond ik het niet.
Ik vond de clown er wel tof uitzien...alleen duurde het wat lang voordat hij die look uiteindelijk kreeg.
Acteerwerk was middelmatig.

Ik had deze film graag met wat meer gore gezien.

Een grimmig bedoeld horrorverhaal (over de angst voor clowns) dat maar niet echt eng of spannend wilde worden en dat zeker meer subtiliteit had kunnen gebruiken. De speciale effecten zagen er goed uit maar de regisseur had meer aandacht aan het plot kunnen besteden (het ontbrak aan inhoud).

avatar van joolstein
Fantastisch!!!!! Al is het B(achtige) -film het zit goed in elkaar. Zowaar zit er uitleg(verhaal) over de clown in de film. En de Metamorfose van papa naar clown was echt goed! Zelfs best eng. . Mooiste scene vond ik de eerste moord(en stuk ervoor). krijg je ervan als je niet luistert!!
Het enige manco wat ik een beetje had was het feit dat de scene`s met kindertjes die vermoord werden nogal braaf waren. Dit zal denk ik wel komen omdat het anders helemaal schokkend was geweest!

avatar van Kondoro0614
Clown

Een slechte horror film dat was Clown zeker niet. Maar een topper ook niet. Ik vond het opzich een best wel vermakelijk filmpje en het is weer eens iets nieuws. Tenminste, ik heb nog nooit eerder een film gezien waar een clowns pak aan iemands lichaam blijft vastplakken haha, en het einde. Misschien wel een deel twee? Het stukje met de neus was goor, er kwamen voorspelbare momenten in voor en, je hebt veel momenten waarvan de stoom uit je oren komt omdat je, je dood zit te erge. Eli Roth, een echte horror acteur zat uiteraard ook in de film Clown. Leuk! Laura Allen deed het ook goed. Het verhaal is goed om te volgen maar niet echt iets om naar huis te schrijven, zo'n spektakel was het niet. Het concept daar in tegen was echt goed en het was iets vernieuwend. Beetje vreemd, maar wel leuk. Net aan een voldoende en een mooi cijfertje voor de film.

avatar van Elineloves
Ik heb me er behoorlijk mee vermaakt. Had lage verwachtingen maar op momenten was het weliswaar spannend. Het verhaal kent een goede opbouw en de transformatie tot moordlustige clown is goed in beeld gebracht. Hier en daar wat "verdieping" over de geschiedenis van het pak en de clown, net genoeg om te weten wat er aan vooraf is gegaan zonder dat het langdradig wordt. De kills zijn oké, beetje braaf maar het liet genoeg aan de verbeelding over. Verwacht geen bloederige slachtpartijen in beeld te krijgen. Was ook niet nodig, de sfeer is sterk genoeg om te blijven boeien en het acteerwerk is best degelijk. Leuk om Peter Stormare weer eens te zien.

avatar van ikkegoemikke
Misschien heb je nog nostalgische herinneringen over het bijwonen van een circusvoorstelling in je jonge jaren en amuseerde je je kostelijk bij het bekijken van de fratsen die de clowns uithaalden. Dan raad ik je aan om “Clown” niet te kijken, want deze idyllische mijmeringen zullen hoogstwaarschijnlijk niet meer hetzelfde zijn. Had je echter al een panische angst voor clowns en vond je het akelige typetjes, dan moet je zeer zeker niet kijken. De fobie zal dan gegarandeerd clowneske proporties aannemen. Voor types zoals ik die totaal geen emotionele band hebben met clowns en kunnen genieten van een akelige horror, is deze film verplicht kijkvoer. Toch nog eventjes een kleine wetenswaardigheid. Als je je afvraagt welke film nu in één bepaalde trailer wordt vertoond en de gedachte van plagiaat in je opkomt, dan zal ik je maar al verklappen dat dit een nep trailer is, gemaakt door de regisseur Jon Watts zelf. Op het moment dat Eli Roth deze trailer zag, kon hij zijn enthousiasme niet intomen en was het enige wat hij verlangde hier een langspeelfilm van te maken met zichzelf als producent. Alhoewel Kent er in de aanvangsfase als clown nogal gewoontjes uitziet, zorgt de uiteindelijke transformatie toch voor een akelig en angstaanjagend personage. Hij kan plaatsnemen in het rijtje griezelige karikaturen van clowns zoals die in de films “IT” (van Stephen King) en “All Hallow's Eve” (Een flut verhaal maar wel met een ultra-scary clown als hoofdpersonage). Ik ben ervan overtuigd dat er overigens nog andere horrors bestaan met een griezelige clown in de hoofdrol.

Recensie Clown hier ...

Iets meer van verwacht.

Vond het jammer dat een film die "Clown" heet helemaal niet om clowns draait. Er wordt één of andere melige origin story bovengehaald die de clown als vroege demoon afschildert, waarna de film eigenlijk verandert in een creature flick.

In het begin blijft het aardig luchtig door wat zwarte humor toe te voegen, naarmate de film verdwijnt die en probeert Watts te mikken op spanning en gore. De gore zelf vond ik niet eens zo slecht, maar qua spanning kwam het allemaal niet zo goed tot z'n recht.

Oogt ook allemaal iets te losjes en goedkoop vond ik, verder weinig wat de film boven het gros laat uitsteken. Op zich kan het er nog net mee door als filler horrortje, maar het concept krijgt niet de uitwerking die het verdient.

Cliché, voorspelbaar, flat characters. Niet serieus te nemen als horrorfilm, maar ook niet leuk om naar te kijken. Als je horrorclowns wil, kun je beter naar Stephen King's IT kijken.

avatar van Brabants
Deze horrorfilm wist mij aangenaam te verrassen en de transformatie was mooi uiteengezet. Er wordt rustig de tijd genomen en als kijker ben je geboeid van het begin tot het einde. Met een bescheiden budget zit het visueel toch knap in mekaar en wordt niet alles gevuld met gore en veelal simpele scènes, maar wordt de focus vooral gelegd op het verhaal.

avatar van john mcclane 2
Aardig horror flick,allemaal bekend horror terrein ,en best effectief.
Vloek ,demoon.ect ect.
Het hele gegeven clown is voor de meeste mensen best eng,het is niet voor niets iets wat een fobie kan veroorzaken .( wie kent er trouwens mensen die een clown kunnen waarderen?) en dat gegeven word hier leuk uitgewerkt .
Van eli Roth had ik iets grovers verwacht.maar dat maakt de film niet minder.
Had hierna de behoefte om stephen kings thinner te kijken.

avatar van Insignificance
Leuk uitgangspunt dat een beter lot had verdiend. Het pakje zit als gegoten en Watts gaat van start met een dosis donkere, macabere humor. Ik kan althans wel lachen om dat gedoe met die twee zagen en de clown splatter aan de muur. Rondom de video game is het ook nog leuk, maar stilletjes aan laat de film dat toch wat varen, op zoek naar andere zaken als drama, spanning en gore. Daar scoort het beduidend minder mee. De scène in de speeltunnel staat eigenlijk symbool voor het geheel. Sterk idee, maar in de uitwerking komt het er niet helemaal van.

avatar van Filmkriebel
Het begon nochtans niet slecht en het beloofde heel wat te zijn : een film die één van de laatste taboes uit de horrorfilm doorbrak, kinderen vermoorden . De huisvader die zijn clownspak niet uitkreeg leidde aanvankelijk tot enkele kleine komische momenten en dacht ik dat het een niet serieus te nemen mix van komedie en horror zou worden. Naargelang de transformatie plaatsvond (wat me op sommige momenten aan The Fly van Cronenberg deed denken) had ik nog steeds goede hoop dat het goed zou worden. Het laatste half uur viel alles als een pudding ineen met clichés, non-dialoog en een voor volwassenenen in de film, vrij mak clownmonster, die rechtstreeks uit één of andere heidense folklore kwam. Gore scènes zijn op een halve hand te tellen. Moordende clowns blijven interessante booswichten, ergens gelanceerd door Stephen King met "It" meen ik, maar dit was een vrij matig exemplaar. Toch maar iets anders zoeken.

avatar van Mike 1984
Clowns hebben sowieso al iets mysterieus over zich, en dat word in deze film alleen maar sterker. Voor heel wat mensen is en blijft een clown griezelig, en ik vind dat deze film er zeker en vast een schepje bovenop doet. Leuk gefilmd, de acteurs zitten goed in hun rol en van tijd tot tijd een licht komische toets. Deed me wel denken aan IT van Stephen King eigenlijk. Het gekleurde bloed is wel leuk gevonden ook. Jammer dat de moorden niet echt in beeld komen, dit zou de term "horror" alleen maar versterken. Toch 3 sterren voor mij.

Deze Horror film leek me wel interessant omdat ik sowieso wat heb met moordende clowns in horrorfilms en mede omdat op de filmcover staat "from master of terror Eli Roth". En die combinatie zou in mijn ogen dus wel eens een goede en harde horrorfilm kunnen opleveren. Maar ondanks dat het verhaal wel leuk gevonden was en de clown er op een gegeven moment heerlijk creepy uitzag, viel het me qua horror en goor eigenlijk wat tegen. Dit is echter zeker ook geen kinderfilm, want kinderen moeten het juist hard ontgelden.

In deze film draait het om de liefhebbende vader Kent (verdienstelijk gespeeld door de onbekende acteur Andy Powers) die zich als clown verkleedt, met kleren die hij ergens vindt in een huis waar hij makelaar van is, voor de verjaardag van zijn zoontje Jack, omdat de echte persoon die ze hadden ingehuurd op het laatste moment heeft afgezegd. Nadat de verjaardag van zijn zoontje is afgelopen en hij zelfs met het clownspak inslaap is gevallen, krijgt hij de volgende dag het clownspak met geen mogelijkheden meer uit en ook zijn gedrag begint te veranderen (zo eet hij enorm veel zoetigheid). Nadat hij contact opneemt met iemand die meer weet van de oorsprong van het clownspak, krijgt hij te horen dat er een vloek heerst op het clownspak en dat degene die het clownspak aantrekt langzaam verandert in de moordzuchtige maniak "Frowny the Clown", die zijn honger stilt met het eten van kinderen. De vloek kan alleen worden opgeheven als er 5 kinderen worden geslachtofferd of als degene die het clownspak draagt wordt onthoofd. En daar draait het dan om in dit verhaal.

Ondanks dat het me qua horror en goor wat tegenviel, wist deze film me wel nog te vermaken en zag het er visueel ook allemaal aardig uit en zeker de verandering van de clown die er steeds enger gaat uitzien. Ook de uitvoering van het verhaal was leuk gedaan (inclusief de sfeer), maar het is hier en daar wel wat saai en langdradig. Helaas is het verhaal ook niet echt spannend en ontbreekt het ook aan schrikmomenten. Desondanks was het laatste gedeelte (o.a. de binnen speeltuin voor kinderen) van het verhaal wel aardig en bevat het verhaal ook een aantal goede scenes (o.a. het verwijderen van de rode clownsneus en natuurlijk de zelfmoordpoging die Kent onderneemt, waarbij hij een pistool in zijn mond stopt en dan de trekker overhaalt en waarbij dan zijn clownshersenen tegen de muur spatten). Ondanks dat de cast voor mij vrij onbekend was op Peter Stormare (in de leuke rol van Karlsson die Kent uitleg geeft over het clownspak en die Kent ook probeert te onthoofden) na, deden ze het wel allemaal verdienstelijk en vooral natuurlijk Andy Powers als vader Kent en als clown, maar ook Laura Allen als de vrouw van Kent die hem ook probeert te helpen.

Al met al gewoon leuk om eens gezien te hebben deze Horror film. Maar vanwege het ontbreken van harde horror en goor, terwijl ik het wel eigenlijk verwacht had, valt het uiteindelijke resultaat me toch wat tegen. Gezien de laatste beelden m.b.t. bewijsmateriaal, kan er op deze film makkelijk een vervolg komen.

P.S. de clown liedje "Everybody Loves A Clown" en "Frowny The Clown" tijdens de aftiteling, waren wel leuk.

avatar van cor1946
Een redelijke horrorfilm. Meer is er niet over te vertellen. Het bekende onderwerp veel bloed. Weinig schrik momenten dat is jammer.

avatar van Shadowed
Debuut van Watts.

Een verrassend debuut eigenlijk aangezien dit afkomstig is van de regisseur die de meest recente Spider-Man films regisseerde. Twee Marvel-films met een behoorlijk hoog en speels tempo. Clown is daarvan precies het tegenovergestelde. Voor zo'n ridicuul uitgangspunt vond ik het namelijk behoorlijk serieus.

De film is een stuk droeviger en trager dan je op het eerste gezicht zou denken. Het verhaal klonk namelijk redelijk belachelijk toen ik hem voor het eerst las, ook meteen de reden dat Clown überhaupt op de watchlist ging. Ik was dus verrast dat het een hele andere film is geworden.

De film komt snel tot zijn punt maar doet er vervolgens heel lang over om deze uit te werken. Het pak wordt in ieder geval al in de eerste 3 minuten uit de kast getrokken, maar de transformatie duurt vervolgens weer even voordat het echt de horrorkant uitgaat. Alles daarvoor is vooral een dramafilm met een traag tempo.

Iets te traag dus eigenlijk, want het drama is redelijk standaard en vooral erg lang. Het is niet de beste combinatie om zo'n gek concept met zo'n serieus gebeuren te vermengen en Clown slaagt daar ook niet in. Het loopt niet helemaal lekker door en ik zat vooral te wachten tot er eindelijk iets geks ging gebeuren.

De transformatie zelf is ook niet erg origineel, maar eenmaal het op gang komt is het best leuk. De film is wat harder dan de gemiddelde horrorfilm door de gore erg in-your-face te tonen, maar het komt ook voornamelijk door de kille toon van de film. Toch komt de echte horror pas in het laatste half uur echt uit de mand.

De make-up is wel erg bruut en geslaagd, zeker richting het einde neemt het heerlijke vormen aan. Het bloed spat hier en daar hard in het rond en de toon is zoals ik al eerder zei best hard. De regie had alleen wel wat sneller gemogen, want het duurt nu echt wat te lang. Leuk als je een concept zoals dit met een andere invalshoek wil tonen, maar zorg er dan ook voor dat het daadwerkelijk werkt.